GLS 3500 FC

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä ntt, 11/4/06.

  1. ntt

    ntt Well-Known Member

    Elikkäs tänne vois kirjotella tommmosesta Lynxistä kokemuksia (kestääkö, kulkeeko, pääseekö, jne...)

    Pistämpä nyt muutaman kysymyksen tähän jos vaikkka joku kyseisen kelkan omistaja sattuisi paikalle ja vastaisi kysymyksiin.

    Elikkäs: Pääseekö tuolla ummella? Paljonko on huippunopeus? Onko näitä puolipitkiä ja pätkiä? Kestävätkö nämä? Onko tuorevoitelu?

    Niin ja muut voi kans kysellä jos kiinnostaa. Ite olen haaveillut tommosesta ensi talveksi niin siksi kaipaan tietoja siitä.
     
  2. MH

    MH Member

    Itse olen ajellut tuollaisella rassilla toistakymmentä vuotta, mittariin kelautui uudesta asti 20tkm ennenkuin mittari hajosi. Vielä pari talvea ajoin, arviolta 3tkm ennenkuin päästin sen viettämään "ansaittuja eläkepäiviä" pilkkikelkaksi. Ajomäärään nähden olin todella tyytyväinen kelkan kestävyyteen, vaikka joskus olen kuullut moitittavan föönikonetta epäluotettavuudesta.

    - ummella pääsee kohtalaisesti, johtuen lähinnä siitä että sillä on kohtuu helppo ajaa sutimatta voiman vähyydestä johtuen (57hv)
    - huippunopeus n.110-120 (mittariin sain itse kelattua tiellä alamäessä 145)
    - maton pituus 320, leveys 40, vain yhtä mallia
    - pääsääntöisesti luja kelkka. Jostain syystä vm92:ssa (tuli tuoreöljyvoitelu) on ollut mäntäosaston kanssa ongelmia, suosittelen nostamaan voitelusysteemin autotallin hyllyyn ja kaataamaan öljyt tankkiin. Cometin kytkin on myös rihvelin oloinen, välyksiä tahtoo ilmautua ajan saatossa ja toimivuus kärsii.

    - alusta muuten hyvä tuon aikakauden kelkaksi, mutta vaatii paremmat iskunvaimentimet (varsinkin etupukki) mikäli on tarkoitus käydä jossain muuallakin kuin pilkkiavannolla
    - etupää toimii alkuperäisilläkin iskunvaimentimilla hyvin
     
  3. ntt

    ntt Well-Known Member

    Kiitos vastauksesta.

    Mitähän se meinaa kun joissakin on erilainen penkki. Riippuukohan se vuosimallista? Ja sit joissakin myynti ilmotuksissa lukee että puolipitkä malli, että nämä on sitten niinku kaikki vissiin puolipitkiä?
     
  4. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Ei puolipitkä varsinaisesti. Monet on vaihtaneet puolipitkän maton koska noissa oli 320 pitkä matto. Pätkä on 307cm ja puolipitkä 345cm. Puolipitkä menee helpommin paikalleen ku ei tarvi telaston pukkeja siirrellä, riittää ku pulttaa jatkopalan liukurunkojen jatkoksi. Ehottomasti laittasin itekki puolipitkän jos maton vaihtasin tai vakion mittasen jos semmosen kunnollisen sais ihmisten hintaan. Penkki muuttui uudemmissa semmoseksi yhen istuttavan malliseksi, tais se vähän jämäkkyyttäki saaha. Kelkka on helppo viä eikä tarjoile ylläreitä vaikka ääritilanteita vähän sattuiski. Vähän kankean oloinen mutta vauhdin kasvaessa lynximäisesti paranee. Kytkin on ihan hyvä kun vain painot ja rullat on kohtuu ehjät. Kannattaa painot kattoa etteivät kovin helppase, ne pääsee syömään koloa ittelleen. Runko on peltiä että ihan migillä ja jopa puikolla pystyy korjaan jos murtumia löytyy. Cobrista käypi iskarit näihin vanhempiinki muistaakseni että jostain cobrasta öhlinssit ko hommaa niin alkaa vauhti maistumaan ja saahan ne pehmeäksikki simmattua että saapi mukavuutta alustaan.
     
  5. mayhem

    mayhem XC 700 De Luxe ja AC ZL 500

    tuli ostettuu tommonen lynx 3500 fc v.92 kakkos koneeksi mutta minkä mittanen matto sihen käy ,orkkis on 332p 40l mutta tommosta mattoo ei löydy oikein mistään niin mikä muu kävis tilalle.
     
  6. Papitsi

    Papitsi Well-Known Member

    Mulla on myynnissä 330x38x1,6 camoplastin matto ja se oli paikallaan 3300 gls lynxissä. Jonkin luettelon mukaan 3500:ssa on 47 puikkoinen matto ja 3300:ssa 66 puikkoinen matto mutta jos saat selville jostain käykö tuo minun matto niin sen saa minulta edullisesti :)
     
  7. mayhem

    mayhem XC 700 De Luxe ja AC ZL 500

    tuota mitä toi "puikko"tarkottaa.ei kai vaan sitä vetopyörän "hampaitten"määrää.
     
  8. Papitsi

    Papitsi Well-Known Member

    Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta tarkoittaa mielestäni montako "vetoreikää" matossa on tai montako niitä puikkoja (harjoja) on matossa koko maton matkalla. Eikös se puikko ole poikittain siinä matossa ja siinä on sit maton harja kiinni..tai jotain siihen suuntaan, hankala selittää :D
     
  9. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Katseleppa vaikka tuolta Lehtimäen sivuilta, josko sieltä löytyis.. Eli Catin 320x38 maton pitäis mittojensa puolesta käydä.. Tosin, vetopyörät joutunet melko suurella todennäköisyydella vaihtamaan.. Ainakin ensimmäisissä 3500sissa oli reikävetomatto, mutta eikös se lie jo 91siin päivittynyt sisä- (nappula) vetomatoksi.
     
  10. mayhem

    mayhem XC 700 De Luxe ja AC ZL 500

    kiitos vastauksista pitänee tarkistaa toi vetopyörä homma kunhan pääsee kelkkaa taas ropeltaa.ei se vanhamatto onneks oo mistään revenny tai pahasti pykinyt vaan on aikas silestoneksi edellinen omistaja sen ajanut,joten ei ton maton kans nyt ihan hirvee kiirus oo.mites korkeella harjalla olevaa mattoo tonne kantsis tarjota ettei tule kiinni otto ongelmia.
     
  11. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    No pikkuveli tunki omaan GLSsäänsä 32mm Ripsawin... Kyllä se sinne 8 hampaisilla vetopyörillä sopi pyörimään.. Itse tungen GLS3600seen 32mm harjalla olevaa mattoa ja vetopyöriksi tuli 8 hampaiset nonslipit, eli nappula/reikävetopyörät. Tuossa 3600sessa joutui hieman telaston kanssa painimaan, kun siellä telatunnelin katossa on ne jäähyelementit tilaa viemässä.. Eli jos niitä ei olis ollu, niin olis mahtanut mennä ihan ilman telaston asemointiakin.. Tosin, se telasto onkin sitten ihan toinen tarina, josta myöhemmin hieman lisää ;)

    Mutta kyllä sen 8 hampaisilla pitäis puhkun tunneliin mennä.. Siis 32sen ja kannattaako sinne karkeampaa enää harkita.. Varsinkin, jos ei meinaa mitään umpiskikkailukelkkaa siitä suunnitella.
     
  12. mayhem

    mayhem XC 700 De Luxe ja AC ZL 500

    no tossa jo kattelin noita vetopyöriä emc´ltä ei pahanhintaisia niin vois tosiaan rojektoida sinne ton 32 sen jossain vaiheessa.sinne varmaan käy toi yleismalli kuusioakselilla,mistäs sen tietää monihampainen ton pyörän pitää olla ku noita on 9-7 hampaisiin?
     
  13. monivamma

    monivamma RMK

    itsellä on -93 vuoden 3500fc 345cm pitkällä ja 32mm harppuisel matol
    9 hampaiset vetopyörät ja kennot löytyy kyllä kans tunnelista..
    alustaa on laskettu jonnin verran,
    ihan hyvin pyörii kyl, eli ei ota kiinni...
     
  14. mayhem

    mayhem XC 700 De Luxe ja AC ZL 500

    akropoo mites sulla noin pitkä matto oikeen on.joutuko tekee muutoksia telastoon "pidentää tai jotain"et ton sai kiinni.
     
  15. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Kennot...?

    Onkos sulla joku nestemylly siellä? Ja onkos nuo kennot upotettu sinne tunnelin kattoon.. Ei olis ainakaan tuon 3600sen tapauksessa sopinut yli 8 hampaisilla.. Ja silti joutui telastoa pudottamaan hieman alaspäin. Samoin, kuin nastasuojat joutunee reipimään veke tai vähintää höyläämään matalemmiksi.
     
  16. monivamma

    monivamma RMK

    niin kennot..ei ole upotettu vaan pohjassa kiinni.. alustaa siirretty vaan taaksepäin ja alaspäin vähä..
     
  17. Vouhottaja

    Vouhottaja Lynx GLS 3500 -91 , derbi senda x-race r -08

    Ihan hyvä kelkka ollut, isällä puureen vetämisessä ollut ja itse olen aloittanut kelkkailuni samalla kelkalla ja huippunopeus mittariin on 120 joella. Nyt on vain telaston iskarien vaihto edessä mutta nekin saa ostettua uutena noin 230 euroa maksaa molemmat. Mitään ei ole hajonnut ainakaan kun meillä on ollut.
     
  18. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    GLSsähän on oikeastaan kaiken perusta.
    Laitetaanpa näin Lynxihullun Nallen mietteitä tuosta rautakauden edelläkävijästä.

    Eli kun se vekotin esitelittin (Olkoon vaikka sitten GEN1), se edusti ihan oikeasti ensimmäistä kertaa sellaista kelkka-ajattelua, että kulkupuoli laahasi ajo-ominaisuuksien jäljessä. Moottorina kahdella kaasarilla ruokittu Rotax 503. Telastossa kaksi kierrejousi-iskaria ja keulassa polarismallinen eturipustus sillä erotuksella, että raidetangot oli sijoitettu etupuolelle. Tuo kelua on muistaakseni saanut todella toimivan systeemin maineen. Tämän vehkeen malli on GLS3300

    Vuonna 90 tuli GEN2. Eli runkoa muokattiin pikkuisen siten, että mm. takarungon olemus keveni rutkasti. Samoin kuomu vaihdettiin isompireikäiseen malliin, etujousitus muutettiin vastaamaan enemmän näitä viimeisiä risukeuloja (Raidetangot ripustuksen takapuolelle). Myös istuimen muotoa muutettiin hieman. Muuten kelkka taisi pääpiirteittäin pysyä kuitenkin samana. Niin, no nimi muuttui luonnollisesti GLS3500seksi, jollaisesta otsikossakin puhutaan. Moottorina oli edelleen se vanha maamoottori. Kestävä ja pestävä pata.

    Joskus Coobrakaudella, eli olikohan 92 kelkan istuin muutettiin ns. yhden istuttavaksi. Liekö ollut hyvä muutos, mutta muutos kuitenkin. Väritys taisi ensimmäisen kerran muuttua mustasta. Olikohan tuo malli sellainen Raven punainen, eli jotain punamullan tyyppistä sotkua se pinta oli.

    Viimeinen 3500sen malli oli lilakoppainen. Peruskelkkana sama, kuin vm 90 esitelty 3500nen, mutta kai siinä joitain pienenpieniä hifistelyjä oli.. Ainakin väritys oli pirteämpi, joskaan ei niin maikas kuin 90sen lynen musta.

    Mielestäni parhaimmat tepitykset olivat vuosimallin 89 GLS3300sessa. Isot oranssit LYNX -teippaukset ja häivetarrat kuomun kyljissä tekivät rutosti oikeutta tuolle vekottimelle.

    Mittaristoa muutettiin 3500 aikakaudella siten, että ainakin minun mielestäni nopeus- ja kiekkamittarit olivat liian kaukana toisistaan.

    Telamatto on, niinkuin aiemminkin on todettu 40X330.. Sinne on helppo tunkea vaikka kuinka pitkä matto. Lyhyempää mattoa en tuonne laittais. Itse tungin tuohon omaan GLS3600seen 38X365sen maton ja hyvin tuntuu pelittävän. Jatkokappaleet joutui väsäämään itse, mutta ei se mitään ydinfysiikkaa ollut.. Tosin, telastoa modattiin muutenkin hieman.

    Ilmeisesti jonkun vanhan Cobran/Ultran öhläreitä saa vielä kohtuuhalvalla hankittua tuonne vakiolaustaan. Sensijaan Racing -alustaisen Cobran (Racing/Enduro/viimeiset RAVEt) iskareita tuonne ei käsittääkseni voi laittaa, johtuen siitä, että telasto on ihan erilainen, kuin GLSsän Easyride.

    Minun mielestäni GLS on pistämättömän hyvä kelkka. Peruskelkkana nimenomaan.
     
  19. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Sen verran  tuohon Nallen presentaatioon lisäystä, että penkki muutettiin single-malliseksi siihen -93 tulleeseen lilan väriseen vekottimeen, jota ylivuotisina myytiin vissiin vielä kaudelle -95. Hi-tecciä saatiin konehuoneen puolelle vuodelle -91, jolloin voitelu muuttui tuorevoiteluksi.

    Minunkin mielestä siihen aikaan ylesikelkkana paras. Sillä pääsi reiteillä kohtuu vauhdilla ja pehmeistäkin paikoista mentiin hienosti. Pollen SKS:t eivät tulleet edes jälkeä perässä ;D
     
  20. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Niinpä muuten olikin.. Jotenkin vain muistelin, että sitä punamultaa kaupattiin jossain vaiheessa Cobran Racing jakkaralla, mutta taisin muistella puutaheinää.
     

Suosittele tätä sivua