Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä jeffgordon, 23/9/13.

  1. jeffgordon

    jeffgordon Lynx Enduro 600R -22, Skidoo TNT 550F -10

    Paljon olen ulkomailta ostellut osia, mutta nyt tuli ensimmäistä kertaa eteen tilanne jossa ulkomailta olisi ostaja minun myymälle tavaralle, voinko tulla jotenkin huijatuksi, mitä pitäis ottaa huomioon? Nettivaraosissa myin kelkan moottoria, ja henkilö nimeltä Chris Phillip otti yhteyttä kysellen onko tavara vielä myynnissä, ja haluaisi lisätietoja. Heti ajattelin että tämä on joku huijaus yritys, lähetellään katteettomia shekkejä tai jotain muuta vastaavaa, mutta vastasin kuitenkin ystävällisesti ja kerroin englanniksi hieman lisää. Tämän jälkeen tuli posti jossa kertoi tuotteen kuulostavan hyvältä, ja halusi tietää mihin hintaan sen matalimmillaan myisin. Laitoin vastauksen jossa kerroin pudottavani hintaa ja kysyin onko tarvetta lähettää johonkin, tällaisen vastauksen sain;

    Ok...let me have your bank details as stated below

    Account name:
    Account number:
    Bank name:

    Once i get this details from you i will proceed with the immediate transfer and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for it to be Picked Up by the Shipping Company..
    i will get back to you as soon as the payment is completed...

    Await your response.


    Onko tässä nyt jotain riskiä tulla huijatuksi, voidaanko esim pankkitietoja käyttää jotenkin väärin? Tuohan kuulostaa ihan jees hommalta, laittaa rahat tilille ja kun rahat näkyy, tulisi kuriiri hakemaan kamat jolloin niitä ei tarttis itte kiikuttaakaan mihinkään, mutta nimenomaan kuulostaa niin hyvältä ja helpolta että vähän hälytyskellot soi.. Toki kyseessä on kohtalaisen harvinainen Rotaxin moottori, ja esim. Kanadassa tuntuu vintage kelkkojen harrastajia paljon olevan, että voi tämä ihan tottakin olla.

    Tiedostan riskit kun tavaraa netin kautta ostelen ja useasti olen ihan ulkomaisten foorumeiden kauttakin ostanut ja rahaa lähettänyt, mutta näinpäin tapahtuvasta kaupasta ei ole minkäänlaista kokemusta, on se jännä että rahaa tohtii lähettää muttei vastaanottaa :bonk:
     
  2. Fanatic

    Fanatic Well-Known Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Mulle tuli saman nimiseltä hemmolta nettivaraosan kautta viestiä. Samanlainen oli viesti, että haluaa lisätietoja ja että onko vielä myynnissä. En tiedä, mutta minä jätin vastaamatta.
     
  3. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    unoha. Kyllä se pommittaa jos oikeasti on ostaja.
     
    Janne.mikael tykkää tästä.
  4. Jänkhä

    Jänkhä Ski-Doo Elan 250 Mountain versio

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Multa samanniminen herrasmies kyseli kans peräkärrystä ja iskareista mitkä mulla nettivaraosassa myynnissä.
     
  5. JCLG

    JCLG Well-Known Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    huijaus. unohda
     
  6. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Mä oon myynyt osia ja muutakin tavaraa yksityishenkilöille ulkomaille. Maksun olen hyväksynyt vain ja ainoastaan
    PayPalin kautta, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Toki summatkin on olleet pieniä, max. 300 euroa
     
  7. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Itse myin 5 kpl PSI:n mäntiä jenkkeihin. Kaveri halusi maksaa kahdessa erässä jolloin kerroin että onnistuu mutta männät ei liikahda ennen kuin koko summa maksettu. Paypalilla kaksi maksu kertaa, männät jenkkeihin, kaikki ok.
     
  8. JCLG

    JCLG Well-Known Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Noi on ulkomaalaisia pankkitietojen kalastelijoita. En tiedä mitä niillä tekee mutta luulisi nyt tosi ostajan vähän kyselevän koneesta ym juttuja. Annat pankkitietosi niin kohta tulee kirjettä spostia että pankkitunnuksissasi on vikaa ja sun täytyy käydä kokeileen niitä jossain sivuilla. Tottakai on rehellisiä ostajia mutta niistä ei jää kyllä epäselvää kuvaa kuten T-Cat kin tuossa esimerkissään antoi ymmärtää.
     
  9. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Jos kauppa kumpaan suuntaan tahansa tuntuu epäilyttävän, niin se todennäköisesti myös on sitä. Eli epäilyttävää...
     
  10. M0NSTERI

    M0NSTERI Well-Known Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Jep varoisin kyllä, mutta kannattaa tuo katsoa kuitenkin loppuun asti. Paypal on tosiaankin turvallinen rahansiirtoon, niin kuin se nyt on jo ilmi tullutkin.

    Mun jenkkiautoa yritti myös ostaa, ei tokikaa tuo sama henkilö, mutta vastaava huijari tossa jokuaika sitten. Vastasin sähköpostiin kokolailla tyylikkäästi: Fu** You, Ya' Fu**ing F**k 8) niin tämä herra soittaa perään hetkenpäästä!

    Tottakai vastasin sille, mutta autosta se ei kysellyt mitään. Tahtoi vain tilinumeroa minne voi maksaa sen. Kerroin sille hieman pohojaalaasesta myyntiperiaatteesta, että ei meillä osteta lähes kahdenkympin autoa näkemättä ja kokeilematta sitä. Ja että osta nyt vain lentolippu ja tuu testaamaan.
    Herra kertoi kuitenkin olevansa jo suomessa, nimenomaan autoa hakemassa. (jep, jep, niin varmaan...) Joten sovittiin tietenkin päivä ja paikka missä nähdään. Puolituntia puhelusta sain tekstiviestin; "Joudun perumaan tapaamisen. Perhetuttuni on joutunut sairaalaan.." Kas kumma, empäs ole yhtään yllättynyt.

    Haiskahti kyllä niin pahasti alusta asti tämä homma, mutta aattelin kattoa tuonkin kortin loppuun..

    Vähän off topikkia, mutta tästä oli kyse: Osta vaikka itelles auto!! http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=114770.0
    Nettiauton linkistä pääset videonpätkäänkin..
     
  11. jeffgordon

    jeffgordon Lynx Enduro 600R -22, Skidoo TNT 550F -10

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Laitoin herralle viestiä että Paypal on ainut millä ulkomaille kauppaa teen. Ja että ainoastaan rahat "lahjana" ettei multa mee kustannuksia. Kysyin myös samalla että missäpäin palloa asustelee ja mihin kelkkaan kone olis menossa. Vastaus oli;

    okay get back to me with your paypal email,so i can make the payment as soon as possible.i live in texas

    Jaa että niinköhän Texasissa ois tarvetta kelkan koneelle.. Muutenkaan ei sanallakaan ole puhunut "moottorista" tai "kelkasta", kysellyt vain kuvauksella "this item" tms. Mutta en tiedä sitten olisko tuossa mitään, saa kait mulle Paypalin kautta rahaa lahjoittaa.. ;D

    Mutta googlella löysin sitten tollasen;

    http://www.dnsf.org/showthread.php?8871-Hei-m%E4-voitin-lotossa-2-5-milli%E4-nigerialaisten-ved%E4tyst%E4-The-beginning&p=560487#post560487

    Ostatellut siis myöskin nastarenkaita, ja vastaukset ihan täsmälleen samoja kuin mulle. Vaikka tuo kaveri oli ihan suomeks kirjoitellut takasin. Spämmi botti?!



    Komee on kyllä monsterin Barracuda!
     
  12. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Mulla on jotenkin sellainen aavistus, että myös Paypalin kanssa voidaan huijata maksussa.

    Yksi tapa kai on, että maksettiin vahingossa liikaa mutta sen voisi palauttaa. Liikaa maksua voidaan näyttää väärennetyllä paypal -kuitilla.

    Toinen juttu kai on versio katteettomasta shekistä. Eli jotenkin se huijarin tekemä maksu olisi alunperin maksettu jollain katteettomalla maksuvälineellä mutta paypal olisi siirtänyt rahat saajan tilille. Kun katteeton maksu selviää perii paypal maksamansa rahat takaisin. Sillä välin onkin sitten jo ehditty toimittaa kauppatavara ja ehkä vielä maksaa vahingossa liikaa maksettua rahaa takaisin ihan.

    Tai sitten ostaja kiistää (ja onnistuu todistamaan) ettei ole saanut tavaraa ja saa rahansa paypalilta takaisin, joka perii rahat myyjältä.

    Eli jos homma vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta se luultavasti ei ole totta.

    Jos ostaja puhuu "tavarasta" tai "item" tms.

    Paypal toimii ihan hyvin tunnteuilla kauppapaikoilla kuten ebay, joissa on buyer protection program ja ostajien ja myyjien pitää olla rekisteröityneitä jolloin on hyväksytty pelisäännöt ja lisäksi on ostajien ja myyjien reittaus eli homma on sikäli läpinäkyvää. Myös tunnettujen liikkeiden osalta paypal on ihan ok mutta itse en lähettäisi tuntemattomalle rahaa enkä mielellään myöskään vastaanottaisi sitä paypalilla tunnettujen kauppapaikkojen ulkopuolella.
     
  13. Defu

    Defu Member

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    tuo kyseinen kaveri koitti ostaa nastarenkaita kanssa texsasiin, ja paypalilla voidaan huijata niin että lähettävät aidoin näköisen kuitin että on rahat maksettu paypalilla ja viesti tulee vielä uskottavan tuntusesta osoitteesta.
     
  14. Täällä taas...

    Täällä taas... kelkaton, eikä tuu enään.

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Samanlainen teksti tuli minullekin, kun harraste autoa olin myymässä. ulkopuolinen kuljetus firma käy noutamassa auton ja tuo noudon yhteydessä rahat. Ei ole näkyny tähän päivään mennessä kuljetus firmaa, "kaupasta" 1v 4kk.
     
  15. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Vs: Osien myynti ulkomaille, huijatuksi tulemisen mahdollisuus?

    Mä en oo koskaan luottanut kuitteihin, vaan rahat on pitäny olla PayPalissa ihan konkreettisesti.
    Toki mä en ole tällaisten veijareiden kanssa tehnytkään kauppaa, vaan lähinnä ebayn kautta. Se on toki eri juttu.
     
  16. Vesukka

    Vesukka Rs Venture, Bd 3700 re

    Yks yritti ostella kelkkaa ulkomailta, niin löysin tän vanhan topikin.

    Samat jorinat.. Pyys lähettämään tiedot..

    Name
    PayPal mail Address
    Full Pick up Adress

    Vastasin, et en haluu myydä kelkkaa näkemättä ostajaa.. Vaikutti vahvasti huijaukselta..
     
  17. Yamaha enticer

    Yamaha enticer SxViper

    Mitäpä noilla päätä vaivaamaan...eiköhän nuo romut kotomaahankin saa kaupattua. Tosiaan vaikea uskoa, että kukaan jenkeissä tarvitsee jotain esim. ski-doon osia, kun kuitenkin muutama skidoo myyty kyseisellä mantereella...:D
     
    Janne.mikael tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua