polariksen variaattori

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä katti700, 11/1/07.

  1. katti700

    katti700 arctic cat 700/91 mountaincat polaris 500xcsp/01

    miten saan hihnan pois paikoiltaan ??? olen yrittänyt vääntää variaattoria vaan ei se käänny loppuuko voima vai teenkö jotain väärin ei kai siinä tartte purkaa mitään ja kelkka on xc500sp 01 :-[
     
  2. JariG_

    JariG_ Well-Known Member

    Kyll sen pitäs siittä lähteä, sisempää lautasta kun myötäpäivään pyörität. Eli siis jos otat ylhäältä kiinni niin taaksepäin ;D

    Jarrun voipii laittaa päälle jos tuntuu että kelkka lähtee liikkeelle ennenko lautanen pyörii.
     
  3. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Itse teen niin,että kelkka matto irti maasta ja pyöritän ja väännän sen kakkos variaattorin yli .En tiedä onko oikein kun manuaali kehottaa pyörittämään lautasta löysälle jota en ole myöskään saanut tehdyksi,mutta mökillä Lapissa naapurin isäntä näytti ,että näin se tehhään. ???
     
  4. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Jaa,että sisempää lautasta, pitääpä kokeilla minä kun sitä ulompaa koitin pyörittää .Taas sitä oppi lisää , mut kyllä se reunan ylikin tulee,ilman vaurioita.
     
  5. katti700

    katti700 arctic cat 700/91 mountaincat polaris 500xcsp/01

    joo se pitäis löystyä aika helposti mutta tämä ei liiku kyllä mihinkään täytyy reenata vielä lisää remmi on onneksi ehjä mutta jos särkyy pitäishän sinne saaha uusi jeps se olikin helppo homma tekniikka vain oli väärä ;D kiitos paljon vinkistä ;D ;D
     
  6. ryder

    ryder Poo

    Itse olen aina irroittanut hihnan laittamalla jarrun päälle ja nostamalla hihnaa ylös ja eteenpäin, jolloin variaattori aukeaa ja hihnan saa helposti pois paikoiltaan.
    Takaisin sitten laittamalla hihnan kytkimelle ja variaattorin alapuolelle hollille, ja sitten vääntämällä variaattorin sisempää lautasta sen verran, että hihnan saa takaisin paikoilleen.
    Tähän mennessä toiminut kaikkiin kelkkoihin mistä olen hihnoja vaihtanut. Pala kakkua. :)
     
  7. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    en tiedä miten tossa vanhemmassa mutta mulla ainaskin työkalupakis on sellanen "pultti" mikä ruuvataan variin ja se avaa lautaset, sen jälkeen hihnan saa pois vaikka pikkurillillä.. ;)
     
  8. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    2003 alko polleen tuleen noita team-varskuja, niissä on se löysäyspultti. Vanhemmissa kikka on tuo lautasen pyöräytys.

    Molemmat näyttäs saavan silti tolla "vanhalla" konstilla, mitä ryder suositteli.
     
  9. touringdude

    touringdude Ski-Doo MXZ Iron Dog -18

    On ehkä liikaa voimaa...
    tai sitten valmistusvikaa pultissa.

    Eli oli -05 550 trail touringista katkennut variaattorin säätöpultti.  :eek: Se jolla säädetään hihnan kireyttä.

    Kertokaa viisaammat, että saako sen irti purkamatta varia??

    EDIT: Vastaanpa itse omaan kysymykseeni. Oli ruuvi pyörinyt ulospäin kotiinpaluumatkalla ja sehän lähti irti ihan vaan pyörittelemällä. (On muuten remmi oikeasti tiukalla  :))

    Olisko kellään ylimääräistä ruuvia...

    [​IMG]
     
  10. MikkeS

    MikkeS Tee se tänään,huomenna se voi olla jo laitonta!

    miten kireällä tuon variaattorin hihnan olla että se on sopiva ja sama että kuin kireällä matto olisi hyvä olla?!? Ja vielä että onko miten kova homma vaihtaa ketjukoteloon öljyt ku ei oo asiasta kokemusta..
     
  11. touringdude

    touringdude Ski-Doo MXZ Iron Dog -18

    Hihnasta on sellainen perussääntö, että kun se tulee 1-2 mm variaattorin lautasten ulkokehän yli niin se on hyvä.

    Maton kiristysohjeet löydät  kelkan manuaalista. Omastani kiristän niin, että painan kädellä puolisen metriä kääntöpyörien etupuolelta kevyesti. Telan pitäis irrota liu'uista pari senttiä. Mutta tämä on mallikohtainen ohje.  Tärkeintä on ettei tela hypi yli vetopyöriltä ja että telan linjaus on suorassa.

    Ketjukotelon öljyt on helppo vaihtaa. Otat vain pohjaropun auki ja päästät öljyt pihalle. Siten täytät mittatikun Full-merkkiin asti. Ketjukotelon kannen voi käyttää auki jos haluat katsoa hammasrattaan kiinnityspultit. Niistä on ollu aikapaljon juttua tällä foorumilla. Omalla kelkalla on ajettu 2300 ml. ja olen vain muutaman kerran kirinyt ketjua en vielä ole käyttänyt ketjukoteloa auki. On kestänyt ainakin toistaiseksi.... Eipähän tuo fööni niin lujille tuota voimansiirtoa kyllä laitakkaan.
     
  12. inoj

    inoj ei kelkkaa

    Edge polariksessa ei ole tyhjennysproppua ketjukotelossa,ota pakari irti,löysää ketjukotelon kannen ruuvit jolloin öljyt valuu ulos,pohjamuovissa on reikä alla.katso samalla ketju ja se pultti.kotelon tiiviste on sellainen O-rengas jota ei tarvii uusia.Pakoputken kiinnitysjouset saat irti parhaiten sellaisella pitkällä koukulla,irroittamiseen menee aikaa pari minuuttia.Oljyä meni muistaakseni koteloon 3,2 Dl. Pollen oma ketjukoteloöljy 3,5Dl maksoi jotain 13 euroa.Voi laittaamyös ATF öljyä.
     
  13. JackAss

    JackAss Member

    Edge Pollessakin on tyhjennysproppu. Tuumainen kuusiokolo. Ketjukoteloonkin on toki hyvä silloin tällöin katsoa.
     
  14. inoj

    inoj ei kelkkaa

    No voi perhana,niin näyttäisi ainakin räjäytyskuvan perusteella olevan...kumma kun en ole huomannut vaikka 2 kertaa olen tuon aukaissut. ???
     
  15. JariG_

    JariG_ Well-Known Member

    Ja jossei sopevaa koukkua niihin pakarin jousiin satu löytymään, niin pätkä esim. sähköjohtoa auttaa kummasti. Jos on oikeen pirun tiukkoja jousia niin ekaks pujottaa sen johdon siitä jousen silimukasta ja sitte kierittää johon päät vaikka ruuvarin ympärille.
     
  16. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    Manuskin mukaan edgeihin 2,7dl.
     
  17. inoj

    inoj ei kelkkaa

    Ainakin -03 ohjekirjassa lukee 3,2 dl ja -04 eteenpäin on tuo 2,7 dl.
     
  18. katti700

    katti700 arctic cat 700/91 mountaincat polaris 500xcsp/01

    jatketaanpa kysymyksellä. varissa on 5 asentoinen säätö, jolla kai kiristetään remmiä? mitä säätö vaikuttaa ajamiseen? ei ole ollut lunta niin ei pääse testaamaan ::)
     
  19. inoj

    inoj ei kelkkaa

    Ei se juuri muuten vaikuta kuin siitä saa säädettyä juuri tuota remmin kireyttä/paikoitusta variaattorilla sitä mukaa kun hihna kuluu.normaalisti hihna pitäisi olla pari milliä lautasen reunan yläpuolella.5.asento taisi olla lautasten väli isoimmillaan=uusi hihna.Variaattorin sisällä on jousi jossa on muutama esijännityksen säätöreikä(4 tai 5 kpl)sillä saa säädettyä sitä kuinka herkästi lautaset aukeaa.(Ja tämä koskee vain Edge polle -03 asti)-04 eteenpäin on Team variaattori=on erillainen.
     
  20. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Ei kehtaa uutta topikkia tehdä niin kysyn täällä. Olisko kellään tiedossa mikä on 05vm 600 Switchpackin alkuperäisen hihnan numero? Entä 04vm 500 xc sp:n alkuperäisen hihnan numero? Kiitos.
     

Suosittele tätä sivua