YAMAHA NYTRO MTX -keskustelu

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä forestapox, 4/2/08.

  1. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Joo niinhän se .
    Minä kun olen 170cm niin tuo ohjaustanko saisi melkein olla alempana kuin noilla vakio Mtx:n osilla, jos ajelee istualtaan. Sitten jos ajelee seisaaltaan niin saisi melkein olla vähän ylempänä kuin vakiona. Joskus aiemmin minulla oli paikoillaan edellisen omistajan jäljilta vielä orkkis osien lisäksi sellainen hieman etuviisto n. 4cm korotuspala joka istualtaan ajaesssa oli äkkiseltään käsille ehkä raskas mutta seisaaltaan ajaen ok.
    Erilaisia kokeilemallahan se vain selviää.

    Mikä keula Jakelfin sinulla on?
     
  2. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Ihan oma keula, ite väsäsin. Kannattaa varmaan siirtää eteenpäin akselia ja laittaa matalampi koropala niin on varmaan jo likellä.
     
  3. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Pitää kesällä siirtää ja laitella pivot adapteri ja säädettävä raiseri jne.(Ellei vaihdu koko laite toiseen....)

    Mistähän mahtaisi saada järkeviten noita lisäjäähdytys"venttiilejä". Onkohan noita olemassa jotain yleismallisia joita voisi soveltaa? Tuommonen mittariston tuntumaan tuleva "konsoli venttiili" ainakin kiinnostaisi. Mo-Flo tuote ei olisi ainakaan järkyttävän hintainen
    esim. https://www.moflowvents.com/yamaha-nytro-console-vents/
     
  4. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Mulla tuosta RTX:stä muokattu 358/57 matolla oleva päristin, meinasin jos kesällä annan konsolille 12mm poranterällä kyytiä ja reikiä vaan.
    Mulla joku 177 pituutta ja seisaallaan ohjaus ihan täydellinen, ei liian korkea että kelkka veisi miestä mutta istualtaahan tuo väsyttää kädet, muistelen että MTX:ssä on pidempi raiseri?
    Positiivinen ylläri kyllä menemään ja keulimaan koko kikotin, alusta vaan on mallia isoa kumpua ajaa vaan paikat lähtee hampaista turistipatissa kun tuo matto puree kuin tauti kiinni reitin pintaan, eilenkin katselin kun muut ajaa mahtavaa luisua ja mulla menee kuin luoti suoraan...., pihamaalla toki odottaa PPS iskareineen :D, ilmeisesti nuo iskarit mitä on ja oli alla ovat peräisin viimeisistä MTX:stä Float2 ja Float2 XV (tämä jo vapaana) , jos on moisille tarvetta niin YV:tä kehiin.
     
  5. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Sehän se poralla rei'ittäminen olisi halvin ja helpoin tapa.

    Kyselin muutamista poikoista mm SPI FrogSkinz ja RSI Vent kittejäkin. SPI:n tavaraa pitäisi saada ensi kaudelle, siinä olisi ne sivumuovien ylä tuuletusaukot hienot.

    Joo on MTX:ssä tietääkseni pitempi raiseri. Minusta tuntuu että tuolla ohjaustangon kulmalla ja pitemmällä raiserilla on MTX:ssä pyritään painopistettä...jostain kumman syystä :) ...siirtämään taaemmaksi kun ajetaan niissä olosuhteissa mihin tuo pääasiassa on tarkoitettu. (Reitillä taas toimii toiste päin niin että kuski mahdollisimman lähelle keulaa ja ohjaustankoa, jolloin kulma voisi olla pienempi ja ohjaustanko alempana.) Periaatteessa kun vertaa ison enduro pyörän ja "kyykkypyörän" ajoasentoa ja laittaisit siihen isoon enduropyörään kyykkypyörän ajoasennon ja lähtisi "pusikkoon" ajamaan....

    Ei minulla tuolla MTX:n normikorkeudella väsy kädet niillä lenkeillä&niillä vauhdeilla mitä minä ajan. Eikä tuolla korotus/kulmamuutosspalalla korotettunakaan ihan älyttömän pahalle tuntunut.

    Nyt kun minulla ei ole sitä tsi-korotus/kulmanmuutospala, korottaa noin 80mm, paikallaan niin tuolla syvemmässä lumessa harjotellessa tuntuu että olen jotenkin paljon enemmän (liian) eteenpäin kyyryssä ja se ohjastaminen niinkuin etukumarassa yrittäisi käsitellä levytanko painoilla varustettuna ja jos kelkka yrittää "viedä" jompaan kumpaan etuviistoon niin tuntuu että sitä menee helpommin mukana. Pitänee melkein laitella tuo tsi-korotuspala paikalleen jos vielä vkonloppuna pääsisi ajamaan. Jos olisin selkä suorempana niin voisi olla ehkä parempi asento ja nopeammmin ja voimakkaammin reagoisi "tasapainon" ylläpitoon. Tuossa avatar kuvassa on se tsi-korotuspala paikallaan, toki siinä jalat on myös aivan astinlautojen etuosassa. Monesti ne jalat on ehkä kuitenkin ainakin puoli kengän-kengän mitan taaempana.

    Minä en kyllä tätä MTX:ää oikein saa keulimaan...tai se vaatii sen että perästä upottaa lähtötilanteessa reilusti. Siltikin tämä pyrkii vaan vaateriin ja etenemään. Voisin ehkä laskea vielä noita paineita iskareista. Ei tosin haittaa kun ei tuo keuliminen niin kiinnostakaan.
     

    Lisätyt liitteet:

    Viimeksi muokattu: 30/4/20
  6. Snowmare

    Snowmare Nordic 300 Nytro rtx144"

    Mtx telasto puoli kytkettyä mallia ,ei siksi oikein keuli. Itellä oli mtx:ssä aikonnaan korkeus säädettävä raiseri. Sai eteenpäin tankoo ja reitillä matalemmalle ko vakio palalla. Ds Bladet lynkeröstä suksiksi ni ohjaus kevenöö.
     
  7. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Mulla RTX:n telastossa nostavat jatkot ja silleen sopivasti keventää, mtx:n osia voimansiirrossa.
     
  8. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Nyt kun oli paikallaan tuo korottava pala niin kylläpä oli jotenkin mukavampi seisaltaan ajella ja ohjastaa ummessa. Pakko se on laittaa se korkeussäädettävä raiseri. Muistatko minkälaiset osat sinulla oli? Suksina tuossa on jo Blade DS:t.

    Tuota roiskeläppää saisi kyllä kehittää semmoseksi että sen saisi pois haitolta tarvittessa. Väänsin minä välillä sen jo pystyyn tuolta takapuskurin välistä...vähän peläten että se katkeaa. Joku pikairrotus/siirto/liukuva-systeemi. Ja peräkin voisi olla vaikka lyhyempi.
     
    Viimeksi muokattu: 3/5/20
  9. Snowmare

    Snowmare Nordic 300 Nytro rtx144"

    Tein ite t-kappaleen alapäähän sitten mittasin itelle sopivan säätö raiserin. Oisko duelilta ollu dice tai joku vastaava. Sai matalemmaksi ja korkeemmaksi ku vakio tanko. Perä on helppo lyhentää ku poraa jatkon niitit irti ja työntää jatkoo syvemmälle tunnelin päälle. Taitsin omasta niitin reijän verran siirtää ja jatkoin 162" . Astilautojaki lyhensin vähä. Muuttu paljo ummen kulku. Voiman siirrossa taitaa minun osat ollakkin jos en väärin muista.
     
  10. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Onpa mielenkiintoinen homma tuo releen vaihto. Olisin vaihtanut nyt ainakin polttoainepumpun releen kun on minun aikana jäätynyt kaksi kertaa. Minulla se on heti ensimmäinen keulasta päin katsottuna ja pitäisi olla helpoin, mutta paskat.... Pitikö tuo kärrystä siirtää talliin ja purkaa keula ja sivumuovit pois että pääsee vaihtamaan, silloin jo pitänee vaihtaa ne kaksi muutakin joihin vissiin sopii tämä sama parempi malli.
     
  11. Fiiberi

    Fiiberi Wintage Weikko

    Kyllä mie olen ne näpännyt sieltä välistä suuremmin purkamatta, kun kyllästyin kusikaarella relettä lämmittämään.
     
  12. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Ehkä jos tuon koko telineen saisi "kaatumaan". Ei muka sormet...tai no kynnenpää, sovi taivuttamaan sitä relettä paikallaan pitävää taaempaa klipsua eikä irtoa vaikka sen näkyvän puolen klipsua varovasti taivuttaa. Muutenkin tuo muovi, varsinkin vanha sellainen, ja edes pikkupakkanen ei ole oikein hyvä yhdistelmä. Onko se teline vielä takaa jostain kiinni jos tuon etummaisen mustan kiinnike nastan ottais irti? On kyllä turhan hankalasti laitettu...vaikka ajatellen tilannetta että syystä tai toisesta jokin rele jumii vaikka päälle... Ei kait se kun siirtää lämpimään ja alkaa tutkimaan ja kokeilemaan, koppikärryssä vähän ahdasta ja kylmää.

    Sinnehän se meni ja lähti vielä käymäänkin. Siten sain tuon vaihdettua että taivutin tuon tuolta telineen alapuolelta ja pidin siten asennossa että sai molemmilta sivuilta päästettyä niitä pidikkeitä varovasti pienellä meisselillä. Joku sellainen liittimien avaamiseen tarkoutettu "koukkupäinen" työkalu olisi parempi tuohon.
     
    Viimeksi muokattu: 18/1/21
  13. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    upload_2021-1-18_21-50-10.png

    Kait se tuo on edes se pumpun rele. Ainakin silloin kun se alkuperäinen ei naksahtanut ja testatessa ilman tuota pumppu ei pyörinyt ja mittaristo heitti vikakoodin 43.
     
    Viimeksi muokattu: 18/1/21
  14. Rukkanen

    Rukkanen Active Member

    Voiko releet olla eri järjestyksessä eri nytroissa? Vanhoista RTX keskusteluista olen saanut käsityksen että olisi kolmas edestä eli toinen takaapäin. Itse vaihdoin varmuudeksi XTXään ilman oireita, mutta meniköhän sittenkään oikeaan paikkaan..
    Ja samaa mieltä, ärsyttävässä paikassa ovat.
     
  15. Fiiberi

    Fiiberi Wintage Weikko

    Kaikissa ne on samassa järjestyksessä.
     
  16. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Ei kyllä taida olla..meinaan KAIKISSA...koska minullakin ensimmäinen. Tämä siis 2012 MTX. Kun otin tuosta pois niin pumppu ei pyöri mutta mittaristo herää ja starttaa . Jenkkifoorumeillakin oli juttua että ovat olleet eri järjestytksessä.

    Miten sait sinne taaemmaksi vaihdettua? Voisi ne kaksi muutakin vaihtaa paremman mallisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 23/1/21
  17. Rukkanen

    Rukkanen Active Member

    Irrotin ohjausakselin alaosan tuennan (ei siis kartioruuvia) ja änkesin käsiä ja pientä ruuvaria väliin, tuskailin, taivuttelin ja pelkäsin rikkovani jotain. Irtosi kuitenkin loppujen lopuksi.
     
  18. Makestain

    Makestain SR Viper XTX & Nytro RTX

    Taitaa 2008 nytron releet olla tuossa järjestyksessä kuten tuossa manuaalissa - oma on rtx ja siinä menee tuossa järjestyksesssä:
    "2 Load control relay 3 Headlight relay 4 Fuel injection system relay 5 Radiator fan motor relay"

    Polttoainepumppu toiseksi viimeinen keulasta päin laskettuna, ja joo, on ikävät vaihtaa nuo takimmaiset.
     
  19. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    No eihän se mennyt ihan putkeen tämä tekeminen...en saanut tuon t-palan/pivot adapteri mittoja ja vähän epäilinkin että niinköhän tuo on liian leveä kun on noin matala ja ohjaustangon kiinnityskohdan leveys on aika kapea. upload_2021-1-28_23-24-36.png

    Ajatuksena oli siis saada ala-asennossa ohjaustanko matalammalle kuin orkkis ja korkeussäädön avulla korkeammalle kuin orkkis. Kuvassa on myös asennettuna "siirtolevy" kun kiinnosti kokeilla miten sellainen vaikuttaa ohjaustuntumaan.

    Erilaisella, kapeammalla, t-palalla/pivot adapterilla tuo sitten nouseekin jo helposti aika korkealle. Nyt sitten voisi kokeilla vaikka matalampaa kiinteää koropalaa kuin Mtx:n orkkis. Olisiko Kajaanissa kellään sellaista myydä tai lainata? Kiinnostaa myös tuollaiset erilaiset t-palat. Periaatteessa tietynlaisilla osillahan tuon ohjaustangon kiinnitysleveyden saisi sovitettua tuohon kapeamallekin...

    Jos jollakulla on Kajaanissa jotain ehkä sopivia osasia, perusMTX:n kiinteää riseria hieman matalampaa/säädettävää koropalaa/t-palaa tai RTX/XTX mallin ohjaustangon kiinnitysosien edes niitä alaosia, tällaiseen niin mielelläni lainaisin edes kokeiltavaksi tai voin ostaakin. upload_2021-1-29_7-42-50.png

    upload_2021-1-29_7-41-21.png
     
    Viimeksi muokattu: 29/1/21
  20. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Rtx:n ohjausputki (steering column) 8HB-23813-00-00 eroaa MTX:n vastaavasta 8GL-23813-00-00 ainakin sillä tavoin että MTX:n ohjaustangon päässä on levy ja RTX:n päässä on jo t-putki. Tiedättekö on noissa muuta eroa?
    upload_2021-1-29_19-1-16.png
     
    Viimeksi muokattu: 29/1/21

Suosittele tätä sivua