Oulun reitit

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä ezco, 16/12/05.

  1. tigu

    tigu Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Mistä saa ostettua reittiluvat tähän oulun seudulle?Jos huomenna kävisi pikkulenkin ajamassa.
     
  2. speedypete

    speedypete Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Ei tartte sellasia
     
  3. Suiza

    Suiza Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Päivällä käväisin Muhoksen Nesteellä kahvilla Oulun Tullista. Ura oli pääosin jopa hyvin ajettavaa. Toki kiviä saa muutamissa paikoissa varoskella, mutta nyt olivat kohtuu hyvin näkösällä. Pakkasta oli vain turhan paljon -22.
    Onkohan YK:sta ajeltu miten reittejä pitkin?
     
  4. Blower

    Blower Member

    Vs: Oulun reitit

    joo ei kestä montan padon puoleinen muhosjoen jää kautta koko reitti siitä alusta padolle. upotin kelkan eilen sinne ja meinas toinenki upota .5h meni että nousi ylös rantaa -26asteen pakkasessa ;D
     
  5. -TK-

    -TK- Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Hyvä kun ette päässy 2015 tilastoihin..
     
  6. saippuakauppias

    saippuakauppias Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    viime viikolla koitin ajaa linjaa kämpälle mutta en päässy ku kilsan pari ylikiimingin tiestä eteenpäin nin oli nin iso ja lumeton oja etten kehannu rymytä yli,oli niin jäistä kamia penkat siinä ojassa.liekkö kesän aikana kaiveltu auki,ne muut ojat oli ennallaan ja pääsi yli.
     
  7. Linksi Eemeli

    Linksi Eemeli Member

    Vs: Oulun reitit

    Onko mahollista että polle foxilla olisi kelekka uponnut oulujokeen eikä muhosjokkeen?
     
  8. Vs: Oulun reitit

    Iltaa kelkkailijoille täältä Tyrnävältä. Kuulin tuossa eilen työkaveriltani, että minusta puhutaan tällä palstalla. "Seinähullu moottorivehkeiden vastustaja", "kaheli maanomistaja" ja "ukko" olivat minusta käytettyjä termejä.

    No ihan aluksi voin teille ilmoittaa, että reitillä ajavat moottorikelkat eivät ole minulle mikään ongelma. Olen maanomistaja, jonka maalla kulkee virallinen reitti. Lisäksi olen maksanut ja raivannut itse reittin tuosta muhostien ja palontien välistä. Ihan suojellakseni lapsiani moottorikelkoilta ja suojellakseni kelkkailijoita autoilta. Aiemminhan reitti meni palontietä ja arffmaninkujaa pitkin autojen seassa.

    Olen laittanut siihen sillalle ketjun kesäajaksi mönkijöiden, motocrossien ja endurojen takia. Minkään puiden väliin en ole mitään ketjuja virittänyt. Ja se laavun makkaranpaistopaikan rakentamisesta ylijääneen tukin pätkän olen pitänyt kesäisin siinä aitojen välissä laavun lähellä. Kun kävin ketjun poistamassa ennen joulua, niin unohdin sen tukin sinne. Pahoittelut siitä.

    Koko keskustelunaihe on siis laittomien ajelijoiden syytä. Osan näistä ajelijoista olen saanut rysän päältä kiinni ja osa on ollut ihmetyksissään siitä, että reittiä ei saisi ajaa. Jos olen ollut liikkeellä lasteni kanssa, olen hienovaraisemmin pyytänyt olemaan ajelematta maillani. Jos taas yksin niin voimasanoja en ole säästellyt. Enkä säästele vastaisuudessakaan.

    Ja en asu Petcremon vieressä ja olen minäkin niitä mummoja auttanut, kun ovat autollaan kiinni jääneet :eek: Ja pidän myös huolta siitä laavusta, tyhjennän roskiksen, täytän kesäisin sen sammutusvesitynnyrin ja tyhjennän tuhkat siitä nuotiosta. Laavuhan ei ole pelkästään kelkkailijoille, vaan se on kesäisin Markkuun luontopolun käytössä. Käykää kiertämässä, lähtö on Markkuun koulun pihasta.

    Niin ja harrastan moottoripyöräilyä.
     
  9. Blower

    Blower Member

    Vs: Oulun reitit

    siihen muhos joen ja oulun joen yhtymä kohtaa eli uppos periaatteessa oulun jokeen mut oli se sula vielä muhos joen päässäki piti raahata kelkka vähä kauempaa yli.mut taitaa se muhos joki olla aika lailla muute jäässä muualta missä oon ajellu.
     
  10. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Vs: Oulun reitit

    Hyvä että tuli juttuun toinenkin osapuoli ja saatiin jokin "oikea" nimimerkki noiden "lempinimien" tilalle ;).
    Paikasta ei kokemusta, joten siihen en kummemmin puutu tahi kommentoi, mutta oikeesti ihan hyvä että kun asioilla on kaksi puolta niin molemmat tulee kuulluksi.
     
  11. Jave

    Jave Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Reittihän kulkee entisen radan pohjaa pelloille ja sieltä Muhosjoen jäälle. Tuota kautta mentäessä olisi päässyt ilman uintireissua. Muhosjoen laskiessa Oulujokeen Kirkkosaaren molemmin puolin on pohjapadot ja näin ollen myös virtaamat pitävät huolen ettei kovin vahvoja jäitä tule koko talvena. Samoin Montan voimalaitoksen patoluukkujen alapuolelta kulkeminen on riskialtista. Mikäli voimalaitoksen koneisiin tulee toimintahäiriö, voidaan luukut aukaista nopeastikin kauko-ohjauksella ettei yläallas tulvi yli. Nyt kun päästiin siihen yläaltaaseen, niin huhheijjaa... Siitäkin ajellaan jo ylitse. Jäätä ei sen vertaa, että uskaltaisi mennä edes mittaamaan. Siinäkin kohti voi yhtäkkiä olla avanto joku kaunis päivä. Kiertäkää ihan suosiolla patosiltaa myöten, että pysytte pinnalla. Koko Oulujoki on varsin arvaamaton ja varsinkin Montan voimalaitoksen alapuolinen osuus varsin petollinen. Tarkoituksena ei ole syyllistää/paasata tapahtuneesta. Tärkeintä että nimimerkki "polle fox" on edelleen kirjoittelemassa foorumille. Joskus oppi on otettava vaikeimman kautta. Olen kuullut sanalaskun "Oulujoki ottaa omansa joka vuosi", pidetään yhdessä huoli ettei se ota yhtään kelkkailijaa!
     
  12. TeijoK

    TeijoK Member

    Vs: Oulun reitit

    Maanomistajalta hyvä vastine, kiitos siitä.
    Ärsyttää kyllä välillä tuo uhoaminen,vaikkei ole edes lunta ( ehkä juuri siksi )ja joet ovat ilman jäätä, jopa ojissa rymytään ja sekin muiden vika ?
    Reitit kulkee suurelta osin tässä OT-Muhos yksityisten mailla ja jos siellä oikeasti halutaan maata kääntää niin loppuu se leikki jollain aika jänteellä, joten odotellaan sitä lunta ja silloinkin se oikeankädenpeukalo on mitä mainion aivojen jatke tässä lajissa, kuten autoilussa se oikea jalka.
    Reitillä on se 60kh/h rajoitus mutta äänestä jo kuulee, että ei malteta ! Joku vuosi sitten ajelin tyttö kyydissä tuossa reitillä ja mutkan takaa tuli joku haarniskapelle todella lujaa, onneksi ehdin väistämään ettei tullut vahinkoa.
    ps hauskaa voi pitää mutta siihenkin tarvitaan malttia ja järjenkäyttöä ( ei välttämättä sydänlääkkeitä)
     
  13. kimmo111

    kimmo111 Vannabee kelkkailija.

    Vs: Oulun reitit

    Hienoa että joku maanomistajakin kommentoi asiaa ja sleventää kuvioita!! Asiat yleensä on selvinny tosiaan selventämällä ja niistä puhumalla!

    Me ollaan tosiaan muuan vuosi takaperin ajettu siitä tuhkaamon vierestä kulkevaa tietä reitille mutta sittemmin katsottiin että järkevämpi hypätä siitä ängeslevältä vasemmalle puolen tietä ja sieltä metsäautotietä ja linjaa pitkin linjalle ja linjan alustapitkin ampumaradan kohdalta reitille.
    Tuohan on noin jos tarkkaan lakia ruvetaan lukemaan niin kummallakin tavoin laitointa sekin mutta ehkä järkevämpi tuolta toistapuolen tietä mennä niin ajetaa "maastossa" kokoaika lukuunottamatta ängeslevän siltaa josta tie joudutaan ylittämään, tuohon tyrnävän puolella olevaan hirsikorven tienlaitaa ajamiseen on joskus virkavalta antanut "luvan" ajaa sen laitaa varovaisuutta noudattaen ja näin me ainakin on toimittu, noihin muutaman pellon ylittämiseen meillä on maanomistajien lupa mihin tyrnävällä kotipihalta ajetaan ja siitä hirsikorventielle.

    Tuollahan ajaa aina kyllä joku mitensattuu niin ettei sitä saada kyllä estettyä mitenkään, kuitenkin olisi hyvä jos tuolta joskus saataisiin se virallinen ura niin kaikki voisi komentaa sitä sitten ajamaan että pääsee reitille..

    Noh se voi olla pitkässä puussa saada sitä kylälle tulevaa uraa mitenkään mutta toisaalta tuossa nyt ei onneksi vielä itse vankilaan joudu kun ajaa 99% luvallisesti tuonne.

    Hienoa kuitenkin että meillä on sentäs itse reitit vielä olemassa, kiitos siitä mm "ukolle" puhumattakaan laavun jne kunnossapidosta..
     
  14. tigu

    tigu Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Tänään ajoin ouluntulli-muhos-ouluntulli välin.Ihan ok pätkää oli puottaa menemään.Pattia ja jäätä oli mutta ei liiaksi asti.Pikkasen lisää lunta niin avot :)
     
  15. Vs: Oulun reitit

    Iltaa jälleen. Reittiä ajavat kelkat ovat siis minulle OK, mutta ne jotka eivät aja reitillä ovat minulle ongelma. Tänään jälleen joku ajoi kelkalla tuosta Arffmaninkujalta Palontien kautta reitille. Kuten ajoi viimeviikollakin. Harmi kun en sattunut vastaan, olisin sanonut muutaman valitun sanan... Olen kuitenkin lasteni koulutien rauhoittanut omalla rahalla ja hiellä, kun siirsin reitin tuosta kauemmaksi.

    Kerran seurasin kävelemällä tielläajelian jälkiä ja päädyin tuonne Palonkujan päähän. Kävin kelkanomistajan juttusilla ja hänelle ajamisen kieltäminen ei sopinut. Totesi että tuommoinen "kyläpoliisi" pitäisi hakata. Että silleen. Toivotin hyvää illanjatkoa ja poistuin paikalta.
     
  16. Könyäjä

    Könyäjä Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    Itse en enää tuon kautta ajele millään vehkeellä! Käyn siellä kuitenkin toisinaan kesäisin juoksuttamassa ajokoiraani ja törmäsin tällaiseen tapaukseen. Siihen laavun lähelle mihin aita loppuu oli laitettu puun rangoista puomi(tietenkin merkitsemätön).No, tietenkin puomi on ajan mittaan kierretty vierestä, mutta nyt tuohon kiertokohdalle oli laitettu 4-5cm vahvuisia päästään teroitettuja männyn rankoja 45asteen kulmaan. Siinä voi miettiä mitä voi pahimmassa tapauksessa käydä, kun siihen vaikka jollain kakspyöräsellä ajaa joita varten ne epäilemättä oli viritetty. Taisin niistä kuvankin napata vaan se on vanhan nokialaisen muistissa ja känny pas-kana.

    Summa summarum, ajakaa vain kelkoilla ja merkittyä reittiä pitkin, ei pelkästään lain ja asetusten takia vaan oman henkikullan vuoksi.
     
  17. Juha88

    Juha88 8000 RR

    Vs: Oulun reitit

    Suhteellisen sairasta touhua ryhtyä "poliisiksi" ja samalla vaarantaa kanssaihmisten terveys ja parhaassa tapauksessa henkikin :'( Pitäs meidän jokaisen, myöskin maanomistajan ajatella ees sen verran järjellä että ei tulis ylilyöntejä puoleen eikä toiseen. Vois jokainen miettiä kohallaan noita ajeluja, mut myös maanomistaja vois miettiä miltä tuntuu kun oma lapsi vetää vaikka polkupyörällä teroitettuun seipääseen ??? Me kaikki ollaan jonku lapsia ja monella on jo omiakin lapsia ja vaikka kuinka perustelis omien lapsien suojelulla ko. toimia niin ei saa ainakaan minulta hatunnostoa saati aploodeja. :-X

    Itse asiassa taitaa tuokin reitti olla virallinen ja sen sulkeminen kettingillä tai tukeilla tms. taitaa olla jonkinsortin rikos ja vähintäänkin yhtä tuomittavaa ku se luvaton ajelukin. Sit jos joku on saanu seipäästä tms. iskua niinku kerto niin eikös se ala oleen jo pahoinpitelykin? Noihin kettinkeihin on jossainpäin Suomea lähteny henkikin mennävuosina ku ei sellaista välttämättä pimeässä metsässä kovalla vauhdilla voi mitenkää hahmottaa...
     
  18. Vs: Oulun reitit

    Huomenta. On se hienoa nimimerkin takaa heittää legendaa hakkaamisista ja teroitetuista seipäistä. Ja jengi näyttää uskovan ja lyö lisää vettä myllyyn. Jos minä olisin kolmikymppisenä ja satakiloisena urheilijanuorukaisenä lyönyt sitä luontopolulla ajelevaa enduropoikasta, niin siitä olisi varmaan ollut juttu seuraavan päivän lehdessä. Pahoinpitelijää olisi haettu poliisien johdolla. No en lyönyt. Enkä ole lyönyt muitakaan ajelijoita, joita olen mailtani tavannut. Muutamalle olen saattanut verbaalisesti aiheuttaa ruskean vuodon alushousuihin, mutta jospa nuo siitä ottivat opikseen.

    Taimikoitani olen hoitanut raivaussahalla ja nyt ilmeisesti pitäisi kaikki kannot tulpata jollain kumitutilla, jotta mönkkärimiehet ei puhko renkaitaan ajellessaan metsässäni? Ja varmaan kivet poistaa, jotta eivät lyö niihin varpaitaan?

    Ja reitti on virallinen kelkkareitti talvella. Talvella siellä ei ole kettinkiä eikä mitään muutakaan estettä minun laittamana. Muina aikoina se ei ole mitään muuta kuin minun metsää. Jos metsässäni on puomi paikassa jossa ei ole tietä (vain kahden metsäpalstani välinen rajalinja), niin miksi siitä pitäisi kenellekkään ilmoittaa jollain kyltillä? Miksi minun ylipäätään piti koko puomi sinne laittaa? Ja miksei näillä ajelijoilla ole sen vertaa järkeä päässään, että nähdessään reittinsä olevan tukittu, niin menisivät jonnekkin muualle. Vaan ei, pitää mennä vaikka väkisellä ohi ja yli kaikista esteistä ja sitten ihmetellään kun joku asiasta avautuu. Minä pyysin Tyrnävän kuntaa tekemään jotain sillä kesärälläykselle kelkkareitilla, mutta kunta kuulemma vastaa reitistä vain talvella. Ja kysellessäni kelkalla-ajo kielletty merkkejä Palontielle ja Arffmaninkujalle sieltä todettiin niiden olevan tarpeettomia. Kaikkihan jo tietävät, että niillä ei saa kelkalla ajaa.

    Minun nimi ja osoitehan paljastuu, kun käy maanmittaustoimistosta kysymässä. Voidaan sitten käydä siellä metsässä katsomassa mitä sieltä löytyy. Te muut voitte jatkaa kirjoitteluanne nimimerkin suojista (paitsi Kimmo111 joka löytyy seuraamalla kelkanjälkiä Hirsikorventiellä).
     
  19. Ha$$an

    Ha$$an Well-Known Member

    Vs: Oulun reitit

    ....mutta missä on Hannu Karpo?
     
  20. masap

    masap watercross mxz 600 #171

    Vs: Oulun reitit

    Meleko antoisa keskustelu... Ei muuta ku kiekka pari lisä foliota hattuun
     

Suosittele tätä sivua