Summit 850 etec

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä vilhe85, 27/4/16.

  1. vilhe85

    vilhe85 Summit X 850 154"

    Oli siinä alunperin mittaa tarpeeksi mut enää ei oo ku 50cm. Se naru oli palion paskempaa sorttia mitä veljen vanhemassa. Tuo ei kestäny ku 500km. Tihiämpään mennee naruja ku remmejä.
     
  2. jp10

    jp10 Well-Known Member

    Eikö enää saa varanarua uudenkelkan mukana?
     
  3. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Ne on keventäny narua, nii on sen jälkeen pitäny kehittää se uus SHOT systeemi :D :D No ei vaiskaan, se on oikeasti loistokeksintö. Toivottavasti muut löytää patentista porsaanreiän että saavat vastaavan aikaseksi.
     
  4. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Tulee varakäynnistykseen naru. Riittääköhän sen pituus, jos vaihtais ne keskenään?
    Shot-käynnistys on kyllä hieno innovaatio. Tämä 2017 malli tuntui jo täydelliseltä, mutta taas löytyi syy vaihtaa uudempi :)
     
    jaffa tykkää tästä.
  5. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Painaa liikaa. ;)
     
  6. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    on varanaru matkassa.
     
  7. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Neljä päivää tuli vaihtelevissa paikoissa ja olosuhteissa ajeltua Sea Level-säädöillä olevalla 850 sp:llä. Aikamoinen on luonne ero X-malliin missä oli HA-säädöt. SL-säädöissä ei ole mitään vikaa, mutta omaan makuun hiukan tylsä. Kelaa vauhtia paremmin ja kuormaa konetta selvästi enemmän. Varmasti hyvät säädöt jos tykkää kiikutella vielä jyrkempiä mäkiä mutta itse laittaisin omaan kelkkaan HA-palikat.
     
  8. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Tänään pääsin kokeilemaan pikaisesti 850 Summittia ja jos osaisin ummella ajaa niin mikäpä siinä eroja en osaa sanoa mihinkään mutta sen sanon että onhan notkea laitos kanttailla ja keula kevenee ajatuksella ekana tulee mieleen joku takapään lukitus ettei keulisi mäennousussa liikaa, toki ammattilaiset osaa kaasulla säätää, minä en :confused:. Kone on kyllä vedoiltaan hyvä vrt. 800eetekkiin.
     
  9. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Millä setupeilla porukat on nyt alkaneet ajamaan näillä 850 x malleilla ja miksei SP mallitkin samaan kyselyyn?
    Onko joku tehnyt SL ja HL osista sekoitusta ja voi samalla vähän kertoa et miten on toiminut ja millä asennolla rampit jne..?
    Itsellä on nyt SL (sealevelin) kytkimen jousi ja rampit sekä HL (Highlevelin) vähän painavemmat pivot Painot/pultit, kakkosessa HL:n huomattavasti löysempi jousi vrt. Sealevel. Rampit ollu 3:lla ja myös 4:lla kokeillut. Sen 8000-8100rpm se kiertää paikasta riippumatta. Tekis ihan mielenkiinnosta kokeilla miltä tuo sama kelkka tuntuis sillä koko HL setillä. Sitten ainaki tietäis itse et miten se oma vehe toimii parhaiten ja minkä setin kanssa kun olis kokeillut molemmat ja juurikin samassa /omassa kelkassaan.
    Osaako driver sanoa oman mieltymyksen että millä tavalla se kelkka oli tylsä vrt. Sealevel säädöillä olevaan? Oletko Driver ajanut Suomessa X mallia molemmilla voimalinjoilla? Ja oletko päässyt kokeilemaan missään näiden kahden voimalinjan sekoitusta niinku esim. Tuollaisella setillä kuin minulla nyt on ?
     
  10. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Eikös tuo nyt mene niin, että HA setillä ei yksinkertaisesti ole Suomessa eikä Skandinaviassakaan mitään käyttöä, kun se kiertää liikaa ja kytkeekin liian korkealla. SL settikin kiertää hiukan liikaa, siksi moni on jättänyt variaattoriin löysemmän jousen, jolloin se siis kiertää vielä vähemmän kuin SL setillä. Itse olen pannut SL settiin rampit ykköselle, jolloin se kuormittaa enemmän ja on maltillisempi ja miellyttävämpi ajaa. Tänään juuri kokeilin kiihdytyksiä 80cm syvässä puuterissa, niin juoruun jäi noin 8125 rpm varovaisella ja hitaalla kaasun avauksella.
     
    Viimeksi muokattu: 28/2/17
    willevil tykkää tästä.
  11. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Olen ajanut Kanadassa viikon 165" X-mallilla sekä merenpinnan tasolla että korkealla vuoristossa hyvin vaihtelevissa oloissa, sitten Suomessa 154" X-mallilla (HA-säädöt) ja 154" SP:llä (SL-säädöt) sekä meidän kotimaan parhailla puutereilla että Riksulla useamman päivän. Jonkin verran siis alkaa olla jo kokemusta ja oma näkökulma asiaan. X-malli HA-säädöillä on omaan makuun ensimmäinen kelkka ikinä että en sille alkaisi tekemään mitään, paitsi jos tulee ongelmia esim. remmin keston kanssa. Mutta omasta mielestä jos isolohko umpisen kelkassa remmi kestää 500km niin se on jo hyvin. Remmin hajoaminen voi olla niin monesta asiasta kiinni, että ei ensimmäisenä kannata voimansiirtoa syyttää vaan koneen tuentakin kannattaa tarkistaa. En ole vielä päässyt ajamaan kenenkään itse "parantelemalla" voimansiirrolla, mutta siihen pätee sama sääntö kuin virittämiseen että jos teho ei laske 25% enempää niin viritys on onnistunut ;) eli sarkastisesti sanottuna on tullut vuosien aikana paljon näitä itse paranneltuja kelkkoja jotka ei pärjää vakiovehkeille missään olosuhteissa, mutta jos omistaja on itse tyytyväinen niin mikäs siinä. Mutta kaikki laitteet on yksilöitä, ja ne millä itse olen ajaneet niin en voi moittia. Etenemisen kannalta SL-säädöt on paremmat, hauskuuden puolesta taas HA. Jollekulle sopiva säätö voi olla sieltä välimaastosta. Itse olin aika skeptinen HA-palikoiden toimivuudesta kotimaan olosuhteissa mutta olin väärässä :D

    Aika kova väite, itse olen toista mieltä :D toki jokaisella oma mielipide ja mieltymykset.
     
    pezq^ tykkää tästä.
  12. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Siis mitä hauskempaa siinä on jos se ei kulje mahdollisimman tehokkaasti? Saahan tuosta vanhasta 800 koneestakin tosi "hereän" oloisen kun laittaa melko jäykkää jousta ja liian vähän painoa. Melkein hyppii jo ennen kuin ehtii kaasua painaa. Ei se kuitenkaan juuri mihinkään kulje ja kiertää aivan liikaa, luulis että ei tee koneelle hyvää. Onko tuossa uudessa sitte niin paljon tehoa että sillä riittää kun ajelee yli keveillä säädöillä ja näppäilee vaan pintakaasulla?

    Saa nähdä minkälaisen kitin dj saa hierottua tuohon. Ainakin vanhemmassa koneessa se on minun mielestä onnistunu aika hyvin parantaan voimalinjan toimintaa.
     
    Viimeksi muokattu: 28/2/17
    Koulupoika tykkää tästä.
  13. juhni

    juhni Well-Known Member

    Tämä voimalinjakeskustelu on aina sitä oman persereijän haistelua. Jokaisella on omansa ja toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä.
     
  14. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Eikös ne tavoitteet tuossa voimalinjan säädössä ole melko yksinkertaiset. Kun pistää lusikan pohjaan, pitää kierrosten mennä ripeästi huipputehon kierroksille, siis tässä 7800-8000, ja pysyä siellä niin pitkälle kuin välitykset myöten antavat. Lautasissa pitää olla sen verran jämäkät jouset että hihna ei luista. Osakaasulla sitten pitää olla sellainen, että lusikan asento vastaa suurin piirtein kiihtyvyyttä. Nämä kaikki siis sellaisessa lumessa ja sellaisella korkeudella kuin keskimäärin ajetaan. Sitten kun kaasun löysää pitää myös vaihtaa herkästi alaspäin, jonka tämä kytkin tekee kyllä hyvin.
     
  15. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Niin no,

    On tuo HA-säätö ihan liian kevyt vakiona näille meidän lumille, ainkin X:ssä. Ei saa rampit ykköselläkään pidettyä kierroksia alle 8300:an. SP:ssä ja Xssä on tuo telamattoero, joten ihan vertailukelposiaha ne ei ole. Itellä on nyt semmonen sekotus, eli 951 rampit, lisäpuntit, HA jouset ja pidempi välitys. Tuo nyt on jotenki suunnilla, mutta ei täydellinen. Mie kuitenki pärjään tuolla säädöllä nyt toistaiseksi. Bosniassa ku ajettiin parissa kilometrissä, jouduin vähenteleen painoa. Eli otin nuo extra painavat puntit pois ja pistin nuo korkianpaikan puntit paikalleen.
     
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    No enpä tiedä saako, en minä ole ikinä ajanut "hereällä" 800 e-tecillä. Ja DJ kitit ei ole itseä vakuuttaneet kyllä yhtään.
     
    Viimeksi muokattu: 28/2/17
  17. Kortelaine

    Kortelaine Lynx BD 3700 Shorty -22

    Ilmeisesti aika isoja kelkka kohtaisia eroja näissä, kun oli vielä vakiona tuo oma ja HA-säädöllä rampit 3 pingas 8100 o_O
     
    Driver tykkää tästä.
  18. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Jos kerran kytkimen vakiojousi on 170-350 lb niin itse aloittaisin yksinkertaisesti kokeilemalla 170 - 300-320 jousta kun ylikiertämisongelma on noin pieni ennenkuin tekisin mitään muuta :)

    Tämä siis sillä oletuksella että koneen/voimansiirron luonne muuten miellyttää.
     
  19. HMK

    HMK Well-Known Member

    Mikä ero tuossa takapukin nivelessä edelliseen malliin? Tmotion limiter prikkoja kotomaassa vain xm saatavilla. Skinzin sivuilla eri numerolla kasipuokkiin prikat.
     
  20. Hentte

    Hentte Polaris 155" 9R

    Mistä päin Suomea löyty xm:ään noita prikkoja?
     

Suosittele tätä sivua