MY06 RX1 eli LyijjyPianon ranuointia.

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä JiiKoo, 28/6/20.

  1. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Juu mut mulla on "vähän" rakenneltu tuo oma kampe. Ehkä se alle 400kg on tankit täynnä kunnes toisin todistetaan:D
     
  2. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Joo ei ollu 162" pitkä turpo nytro mikään köykästen avujen kelkka: piti kyllä ihan riskisti ja massalla päättäväisesti käskeä että meni kuskin haluamaan suuntaan :confused: Reitillä se oli yllättävän ok ku meni kaikista graniittia pehmeämmistä pateista läpi :D

    Mutta iso peukku rakentelulle! Mukava kun vielä joku jaksaa nysvätä ja ideoida. Nykyään ihan liikaa tuota pelkkää tarratuunausta :)
     
  3. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Nii. En jaksa "valmiita" kelkkoja ja tarratuninkia, köyhyys edesauttaa olemaan jaksamatta:D

    Jotain punnittuja painoja ja kulutuksia löytyy MK lehdestä 1 / 2016

    306kg väittävät 2006 warriorin painaneen jota lähellä telanmitan perusteella vois oma keksintö olla.

    Mutta mulla on "pieniä" painonlisäyksiä siellä täällä että eiköhän yli mennä warriorin painon heittämällä.

    Ainoa kevennys on lyijyakku jonka vaihdoin 830g painavaan Litiumiin muistaakseni jo eka talvena.

    3 tai 4 henkilövaakaa kun olisi niin olisipa mielenkiintoista punnita kuinka liki 400kg pääsen keksinnölläni tankit täynnä:rolleyes:

    Samassa tallissa olisi vieressä 900cc 2020 49 4100 Rangeri 4 x 46mm 3-säätösillä iskareilla muuten vakiona johon vois verrata:) IMG_20240227_170757.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/24
  4. jaskap

    jaskap AC m800,RX1, Venture700, Exciter2 ja Esla

    On tuotakin tullut tehtyä. Erittäin mukavan haasteellista, varsinkin 307 telalla. 365 pitkänä itse asiassa varsin hyvä menijä, kun suksipaineet laittaa pieniksi. Jopa keula kevenee, kun liipaisee. Sosekelillä pelottava, vaikka 95 kiloisena roikkuu toisella astinlaudalla, kelkka vie ja kallistuu etkä voi mitään, sinne mennään. Oikein muistin, tuo 2005 RX1 on saman painoinen, kuin uusi Lynxi. Muistelen, että alkupään pro actionit oli keveämpiä, mutta aika saattaa kullata muistot.
     
  5. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Juu kevät soseella melko vikuri pideltävä kovalla jäljellä. Screenshot_2023-08-22-10-19-07-18_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
     
    HannuIk, Vesukka ja jaskap tykkäävät tästä.
  6. polleurho

    polleurho Well-Known Member

    Onko noissa se momoalusta vai miksi niihin vaihdetaan telastoja?
     
  7. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    En tiä muista. Mutta mulla oli hyllyssä ylimääränen PPS tai oikeastaan kaksikin..

    Sitten ostin siihen telastoon "sopivan" kelkan ja sitä iloa onkin riittänyt kun saanut rakennella:)

    Ja hyvin pitkälti paskana oli se orkkis monoalusta kaikinpuolin, ajoin sillä 50 metriä kesällä ja purin pois..o_O
     
  8. jaskap

    jaskap AC m800,RX1, Venture700, Exciter2 ja Esla

    Ja myös Pro action pashana. Itse asiassa kaikista Jammuista, joita on ollut ja on. Saa hitsata etupukkia, kun on alun perin jotain huonekaluputkea ja pikkusaumoilla kiinni.
     
  9. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Juu PPS toistaiseksi n. 5000km kohtuudella kestänyt, ainoa vika (joka olisi voinut aiheuttaa keskeytyksen) ollut tuo etupukin iskarin alalinkun katkennut pultti.

    Tokikaan ei tällä möhköllä tule sikapattia päästettyä samaanlaihin verenmaku suussa kuten Rex RE Lynxillä,MXZ Revillä ja ProRide Indy Polariksella aikanaan..

    Tämäkin pulttirikko voi olla peilistä kattovan asentajan syytä, liukurungot olen vaihtanut aikanaan kun liukumuoveja vaihtaessa huomasin että alustan edellinen omistaja ajellut muovit puhki niin että jopa 10 mm kadonnut alumiiniakin liukurunkojen alapinnasta.

    Silloin meni nuokin pultit käytettyinä takasin ja kunnon momenttiin ja ehkä liiankin tiukkaan:oops: IMG20240206175318.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 28/2/24
    jaskap tykkää tästä.
  10. veltsu73

    veltsu73 650 matryx 137 2021

    Vain vinssi puuttuu?
     
    Mika_R tykkää tästä.
  11. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    On sellanenkin nähty keulilla tälläsessä möhkössä...

    Itse ajattelin vaan vastaisuudessa pysyä ns. tampparin jäljillä:)

    Ei varsinaisesti ole tilausta lisämassalle keulille... ei vinssinkään muodossa:D
     

    Lisätyt liitteet:

  12. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Miksipä ei...

    Nämähän tuli vähän vahingossa ei pyöriviksi kun mietin kiinnitystä rullaan.

    Kaikkein helpoin mielestäni oli porata 5mm reiät kääntöpyörien akselin 12mm pultteihin ja sitten 6mm kierre perään ja eiku ruuvata kiinni sopivaan asentoon:p


     
    Viimeksi muokattu: 3/3/24
    S4ms4 ja Zombie tykkäävät tästä.
  13. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Kokeiluja suunnitteilla liiallisen keulimisen hillintään 80N jousi ja korvakon pudotus:rolleyes:

    90N takapukinjousi on hyvä jos ajetaan...ajeluun sen sijaan tunnutti sitten varsinkin pidemmällä reissulla hieman jäykältä:D Screenshot_2024-03-06-16-33-47-00_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg IMG20240305183006~2.jpg IMG20240303093409_01.jpg
     
    -Perttu tykkää tästä.
  14. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Kyllä tämä tästä kunnon ranuoinniksi kehittyy pikkuhiljaa:D IMG20240308150902.jpg IMG20240308151803.jpg
     
    Jannne ja Vesukka tykkäävät tästä.
  15. Mika_R

    Mika_R Klonks rave enduro 600r -24, Yamaha RS Vector -06

    Eikö riitä suksipaine, vai miksi haluat perää ylös:D?
     
  16. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Keulii vähän liikaa, ts. ei riitä suksipaine, olet siis ihan oikeassa...:)

    Ei olis itsekään uskonut tämmöseen ongelmaan tässä keksinnössä:D:D

    Kaveri jolla 2004 rx1 pätkä epäili että minulla on ohjaustehostin kun vaihdeltiin kelkat päittäin 10 - 20 km matkan ajaksi..

    Mulla pollen Gripperit ja kaverilla mountain RX1:n sukset..

    No vakio 2004 RX1 vaikka 44mm matolla ei kyllä yritäkään keulia, on ihan toista ääripäätä ko oma ranuointi:rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 8/3/24
  17. Vesukka

    Vesukka Rs Venture, Bd 3700 re

    Pepsi nöyrtyy voiman alla! :D
     
  18. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Nii. 90N jousi takapukissa pärjää keulimisen kanssa ok mutta ei ole enää takapukin osalta kovin herkkätoiminen pikkukiharaan:eek:

    Kokeilla löysemmällä takapukilla joka alemmalla kiinnityksellä että mitä tapahtuu:oops:

    Tähän kun ei oikein valmiita säätöjä ole kun ainoa maailmassa juuri näillä palikoilla ja asetuksilla...kylläpä se tapansa näyttää kun reiluja muutoksia tekee suuntaan ja toiseen:D
     
    Vesukka tykkää tästä.
  19. polleurho

    polleurho Well-Known Member

    Kyllähän ne yleensä pitää iskarit simmittää itselle sopivaksi olipa kelkka mikä tahansa. Ainakin itse en osaa oikein ajaa muitten kelkalla niin kovasti kuin omilla.
     
  20. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Ei tässä tapauksessa pelkkä simmitys auta/riitä, jollain konstilla takapukille saatava lisää jousivoimaa.

    Keula siis liian keveä pitkässä vedossa, vaikka tasasen järvenjään ylitse tyyliin kilometrin kiihdytyksellä joutuu roikkuun jos halua aavistuksenkin kääntää ettei luotisuoraan aja:D

    Ongelma pahentunut kun muita muutoksia tullut jousitukseen tehtyä, 90N jousella alkoi toimiin ok ylikeveän keulan osalta mutta pikku pattia ei enää tasota noin rajulla jousella.

    Konsteja toki muitakin keulimiseen mutten halua rajottaa joustomatkaa etupukilta, kyllä tämmösen massan alla joustoliikkeet saavat olla kernaasti ihan täysimääräisenä käytettävissä:D:D
     

Suosittele tätä sivua