Koska viimeksi näit poliisin reitillä/uralla

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Leader Dog, 24/1/08.

  1. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Off topiccia tulee, mutta tuo ihan totta ja meinasin kirjoittaa että kun kahdella kelkalla oltiin liikenteessä ja laki sanoo että teitä ylitettäessä tarvitaan ajokortti. Niin periatteesa voit ihan laillisesti ajella urilla jos pistät sen kelkan parkkiin ennen tietä ja annat vaikka kaverin ajaa tien yli tai vaikka kannat tms. Ymärrän täysin kyllä miksi sitä kysytään ja aikanaan t-kortin hommasin kelkkaa verten niin en sinällään käytäntöä vastusta. Vaan ainoistaan sitä miksi se piti tehdä just jumalattomalla pakksella ja sitten piti töröttää paljain (ja käsin että saa kortin pois muovitaskusta että sitäkin voi tarkkemmin tutkia) päin hikisenä pakkasessa kun maglitellä katellaan pärstää ja käsketään puhaltaa pilliin. Mielestä ei sitä asiakaspalvelua parhaimmillaan. Etenkään kun kelkan rekisteriote ei kiinnostanut yhtään vaan kuskin kortti.
     
  2. Kake3

    Kake3 Well-Known Member

    Minä rohkenen olla sinun ja sen poliisin kanssa eri mieltä. Uralla ei tarvita ajokorttia. Siinä tien ylityksessä tarvitaan, ellei sitten esimerkiksi vedä kelkkaa tien yli tai anna kaverin ajaa. Ei siellä uralla sen tähden korttia tarvita, että jossain kohtaa aiemmin tai myöhemmin tarvittaisiin. Poliisit on innostuksissaan tehneet virheitä tässä asiassa. Viime aikoina ainakaan liikkuvan poliisin miehet ei ole minulta korttia urilla kysyneet, ovat varmaan käyneet jonkun kurssin.
     
  3. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    Mulla vaihtoehtoisesti Sikaflexillä ettei rämise .
     
  4. Rautane

    Rautane Catti ja 600 xp-summit

    En ole koskaan nähny. Pari talvea sitten tosin näin, kun ajoivat Kitisen jäätä pitkin kahella kelkalla. Ite olin just ylittämässä siltaa polkupyörällä.
     
  5. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Yhden kerran olen nähny ja se oli viime keväänä ylinopeutta kohtuudella kirjoittivat huomautuksen ja kyselivät oliko hyvä paikka olla passissa että yllättikö hyvin? Minä tuumasin että näkeehän sen seuraavan kelkan nopeudesta (kuului karmee huudatus ja joku tuli 140km/h turbo yammulla tutkaan ;D ). Se siitä ja lähdin samalla sekunnilla ajamaan.
     
  6. BigDaadyJ

    BigDaadyJ F6 -07 / Z1 -07 / 800 Assault -11

    vuonna 1994
     
  7. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    2006 syötteellä.
     
  8. mjp

    mjp Alpha-19 /Matryx 137” -21

    muutaman kerran on tullunna nähtyä,pari kertaa puhalluttaneetkin,mutta viimeksi 24.3.2007
     
  9. isoilp

    isoilp Member

    V. 2005 kirjoittivat huomautuksen eka koikalla kun ei papereita mukana, sen jälkeen näkynyt joka talvi kiiminkijoki ja merialueella.
     
  10. Soukka

    Soukka MXZ440 LC & RS Vector bb tbo

    Eipä nuita oo vielä näkyny kertaakaan.
     
  11. AlEkS1

    AlEkS1 Summit x 165"

    Viime keväänä tuli Inarilla vastaan.
     
  12. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Viime keväänä näin vilaukselta ja toissa talvena melkein joka helevetin reissulla sai puhallella ja kahet sakotki tuli pokattua (siis en tuon puhaltamisen takia saanu niitä sakkoja)

    Merivartioston näin toissa viikonloppuna.

    Miten muuten on tänä päivänä tuo merivartioston sakottamis oikeus? Saavatko antaa sakkoa tai tutkata tms?
     
  13. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    Tollanen teksti on laissa:

    32 §
    Valvonta
    Tämän lain toimeenpano ja lain noudattamisen ylin valvonta kuuluvat ympäristöministeriölle. Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten yleinen valvonta kuuluu alueelliselle ympäristökeskukselle toimialueellaan ja kunnassa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. (5.12.1996/1018)

    Moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämistä maastossa valvovat poliisi, tullilaitos ja rajavartiolaitos.

    Metsähallitus ja Metsäntutkimuslaitos valvovat hallinnassaan olevilla alueilla moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämistä maastossa.

    33 §
    Pysähtymisvelvollisuus
    Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan on välittömästi pysähdyttävä virkapukuisen tai näkyvällä virkamerkillä varustetun poliisi-, tulli- tai rajavartiomiehen antamasta merkistä taikka sellaisen Metsähallituksen tai Metsäntutkimuslaitoksen virkamiehen antamasta merkistä, jolla on poliisivaltuudet.
     
  14. -JsL-

    -JsL- Lynx R-evo 600sdi

    Kertokaas mitä jujua sitten on hankkia T kortti jos sitä ei oikeasti tarvi siihen että saa ajaa kelkalla??? Ei oo poliisi ikinä korttia tullu kyselemään kun en oo niitä nähny mutta miksi se sitten pitää hankkia jos sitä ei tarvi vaikka siinä kortti kokeessakin on kysymyksiä esim. Kuinka kovaa kelkalla saa ajaa jääpeitteisillä vesialueilla, Tai sitten että mitä muuta ajoneuvoa T kortilla saa ajaa kuin traktoria???

    En kyllä ymmärrä miksi sitä ei sitten tartte. Saakos sitä kelkkaa sitten ajaa reitillä vaikka 13v jannu jolla ei T korttii oo?.
     
  15. A_C

    A_C Arctic Cat ZR 500 APV -01

    En kyllä ymmärrä miksi sitä ei sitten tartte. Saakos sitä kelkkaa sitten ajaa reitillä vaikka 13v jannu jolla ei T korttii oo?.
    Eikös se suurin piirtein menny niin että 15 vuotta täyttänyt saa ajaa maastossa ilman T-korttia mutta virallisilla reiteillä ja teitä ylitettäessä vaaditaan T-luokan ajokortti

    Ja itse näin viimeksi kelkkapoliisin 2006 keväällä. Kelkan paperit kysy ja puhallutti
     
  16. hamppu23

    hamppu23 Potkukelkka :)

    En ole sattunu näkemään muutako kaks ruottalaista rajamiestä vuonna -94 tai -95 huomauttivat ko ei ollu ikää ajella, ja käskivät ajella nätisti.
     
  17. Timo.A

    Timo.A Viper xtx

    viime vuonna näin rajavartioston ja poliisin rukan ympärys reitillä.... kortin kysy ja puhallutti, sitte painettiin hiileen 700 yammu tehareilla. Meinas vähä naurattaa itteä kun mäen takana oli poliisit ja siihen ylämäkeen menin aikas reipasta vauhtia ja kelkka huusi nii prkleesti ;D ...hyvä että ei tutkannu vaikka enhän minä yli 60km ajanu ku mittari ei toiminu 8)
    tarkemmin ajatelle sain vasta viime vuonna kortin mut ei oo koskaan ennen näkyny kelkkapoliisia
     
  18. laukkanen

    laukkanen Well-Known Member

    eivät kyllä ole koskaan vielä ajaneet vastaan
     
  19. Hovelinksi

    Hovelinksi Lynx Re

    Eipä ole reitillä/maastossa näkyny,huoltoasemalla kerran olivat mutteivat kyselleet mitään. (olin vissiin niin viattoman näkönen 250gl lynssin kanssa :D)
     
  20. pilkkis600

    pilkkis600 Nettikelkka

    Kyllä joka vuosi nähnyt olen. ja epäilen et huomenna näen ne reitillä jossain. (ku on nää rallit)
     

Suosittele tätä sivua