Varkauden ympäristö

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä Dragster, 1/11/06.

  1. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Niin kuten olen yrittänyt sanoa jo useaan kertaan, kaikki nuo minun "kartoissa" olevat "reitit" on sellaisia, mitä ihmiset on ajaneet paljon ja pitkään, mitään pätkää en ole koskaan itse keksinyt tai edes seuraillut pienempiä jälkiä. Näiden tarkoitus on nimenomaan siis myös mahdollistaa nämä selvitykset että mistä saa ajaa ja mistä ei.

    Vasta kysyin "paikallisilta" tuostakin pätkästä mistä nyt ilmeisesti kyse, niin siinä uskossa ovat aina olleet että siitä saa ajaa. Vissiin on ajateltu että siinä on esim. joku veneenlasku paikka mistä menee läheltä taloa, ja siitäkin on vuosikausia ajeltu.

    Se on ainenkin ihan varma, että nuo minun viime talviset kartat ei sitä liikennettä ole monella kelkalla lisänneet vaan se baana on siellä ollut aivan selvä ja auki muinakin vuosina ja ennen minun ajoja (itse olen tuon pätkä kaksi kertaa ajanut). Ja myös se on aivan takuuvarmaa, että vaikka minä poistaisin kaikki kartat niin se liikenne siellä ei vähene vaan homma pitänee jonkun hoitaa jollain muulla tavalla. Jos omilta tonteilta menee kelkkauria niin jotain kylttiä sinne heti kun jäät sallii että ei saa ajaa ja katsoo että ei ajeta ettei muodustu mitään "valtatietä" sinne jolloin porukkaa taas helposti isompia uria seuraamalla eksyy/löytää. Tuskin kyse on siitä että porukka tieten tahtoen "riikko määräyksiä" ja ajelee toisten tonteilla tms., vaan nimenomaan kun isot urat menee ja on menneet vuosikausia niin sitä vain helposti oletetaan että siitä menee ura jota voi ajaa, varsinkin kun siitä jopa päivittäin "muutkin ajaa".

    Ja miten minä voin auttaa niin voin toki merkitä noihin karttoihin noita paikkoja/muutoksia, se saattaa jo muutaman kelkan vähentääkin verrattuna siihen, että karttoja vain poistetaan jolloin mikään ei muutu.

    Niin ja mitäänhän minä en ole karttoihin piirtänyt vaan GPS:llä isoimmat ja suosituimmat reitit ajellessa ottanut talteen.
    Mutta tosiaan jos tuolla päin enemmän ajelevat nyt ylipäätänsä sattuvat tänne foorumille eksymään ja hoitelevat noita urajuttuja "kuntoon" niin erittäin mielelläni korjailen karttoja.
     
  2. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Tuo pätkä tuli itselle tutuksi kun kävin Juvan/Rantasalmen reiteillä (yhden kerran) siellä päin ajelevien kanssa, jotka on kerhon jäseniä ja joutuvat siis aina ajamaan tuon pätkän sinne mennessään ja se selkeästi haarautuu Rantasalmen/Joroisten väliltä. Toivottavasti porukka löytää käypäiset vaihtoehtoiset reitit, koska tuo pätkä nimenomaan mahdollistaa ja yhdistää esim. Varkauden ja Heinäveden reitit Juvalle, Rantasalmelle jne. Sieltä päin on myös tullut ajajia esim. Heinävedelle. (jätetään nyt tästä yhteydestä pois että kärrit on keksitty jne... kaikille ei ole ja jotkut tykkää matkakelkkailusta)
     
  3. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Ei ole ollut softia talven jälkeen koneella, mutta kaivelin taas noita vähän esille...

    Eli olenko ymmärtänyt oikein, että tässä allaolevassa tuo ympyröity on tuo ongelmakohta joka menee tosiaan jonkun yksityisen tontilta? Itse kun en siitä ole useasti ajanut eikä ole kaksista paikallistuntemusta tuolta seudulta, mutta mielikuva on että siinä on maata ihan nimeksi mistä mennään siis tien yli ja että siinä olisi ollut joku "yleinen" paikka. Sellainen valkoinen talokohan siinä oli ihan vieressä.

    [​IMG]

    http://www.janiu.net/kelkka/ongelmakohta.jpg

    Ja mitä oli ehdotukset miten toimitaan? Minä voin toki katkaista tuon jäljen tuosta, mutta kuten jo aiemmin sanoinkin niin se tuskin liikennettä tuolta jo kauan käytetyltä uralta poistaa.
     
  4. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Tässä vielä tarkempana tuo kohta mistä ilmeisesti puhe?

    [​IMG]
     
  5. andyman

    andyman Well-Known Member

    Vs: Varkauden ympäristö

    Jepjep.Tuostahan sitä on vedelty jo ainakin 6 vuotta,eikä ole JaniU:n karttojen mukaan ajettu vaan tuota pääväylää seurailtu,ja luultu olevamme luvallisilla paikoilla.kaverin mökkikin on juuri tuossa kohdilla ja sekin on kelkkamiehiä eikä sekään ole mitään maininnut että tuo olisi luvatonta. Jos tuosta haluaa ajojen vähentyvän niin pitää kyllä laittaa selkeitä kylttejä tuonne eikä vaan puhua täällä zätissä.Pieni prosentti tuota reittiä käyttävistä kuitenkin lukee tätä..
     
  6. Pekka L

    Pekka L Member

    Vs: Varkauden ympäristö

     
  7. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    OK.

    Mutta tuota en vielä aivan ymmärrä, että jotkut olisivat juuri siitä kohtaa ajaneet vain tuon kartan johdosta. Eihän noista aiemmista kartoista näe mitään yksityiskohtaista eikä niiden mukaan varmasti kukaan osaisi ajaa juuri "oikeista" paikoista vaan se ajaminen nimenomaan perustuu niiden selkeiden urien mukaan mitä siellä jäällä ja muualla ennestään menee. Mielestäni myös olen jo aika moneen kertaan heti alunpitäen tehnyt selväksi, ettei nuo kartat ole mitään virallisia reittikarttoja, varsinkaan noilta "punaisilta" osilta, vaan pelkästään kartoitettu vuosikausia yleisesti käytettyjä uria.

    Tuolla päin liikkuvat voisivat nyt katsella sitten vaihtoehtoa. Se luultavasti olisi se tehokkain ja toimivin tapa kun urat johtaisi jonnekin muualle kuin tuonne ja tiedottaisi siitä miten nyt suinkin pystyy - joku pieni kyltinpoikanenkaan tuolla "vuosikymmenen" olleella uralla ei tosiaankaan varmaan haittaisi! Helpoitenhan tuonne "eksyi" nimenomaan Rantasalmelta päin tultaessa Joroisiin, jolloin se ura menee melkeinpä suorempaa tuonne kuin Joroisiin siitä missä haarautuu. Joroisista päin tultaessa taas en meinannut itsekään hokasta, kun siinä piti lähteä jyrkemmin "takaisinpäin"... Akonlahdelta sitten taas suurin osa urista johtaakin tuohon kyseiseen paikkaan.

    Itse en noista seuduista oikein tiedä, mutta jostain joskus olen käsittänyt että tuolta jo paljon lähempää Varkautta/Joroista voisi päästä, olisiko jostain paattikanavan läheisyydestä? Ilmeisesti siellä vaan on hieman epävarmat jäät ja vaarat pyyhkästä suliin...
     
  8. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    [​IMG]

    Elikkä tässä olisi se ehdotettu muutos tuohon reittiin, josta pitäisi mahdollisesti varmistaa tuo jonkin pellon ylitys. Ilmeisesti tuota reittiä siis joku on ajellutkin(?), mutta luvallisuudesta ei tietoa.
     
  9. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Ja tosiaan jos joku tuolla seutuvilla viitsii olla aktiivinen ja heti jäiden salliessa tutkasta tilannetta, ennenkuin sinne taas syntyy "moottoritie" väärään kohtaan. Itselläni ei ole kärriä ja olen laivaväylien väärällä puolella, etten edes kelkalla noille seuduille pääse kuin ehkä siellä helmikuun tietämillä... riippuen toki taas tuleeko talvi vai ei :) (eikä tosiaan ole mitään paikallistuntemusta tuolta, eksys vaan...)
     
  10. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Kävin tuossa ajankuluksi pyöräilemässä tuolla seutuville, niin eikös se tuo "ongelmakohta" nimenomaan ole jokin veneranta? Ainenkin siinä nyt oli jonkinverran veneitä... hieman epämääräisen näkönen paikka kylläkin. Että ei ihme jos porukka on ajatellut sen olevan sallittu paikka... tien toisella puolellahan ei ole kuin muutama metri pelkkää pusikkoa.

    Mutta jos nyt hokasin oikein tuon vaihtoehtoisen reitin, niin luulisi siellä olevan OK kun on hyvin lyhkäset pätkät vain heinäpeltoa eikä taloja lähistöllä. Kunhan vaan joku nyt sattuu sitten tietämään ja ajamaan sinne jälet...

    Kiinnostaisi kyllä kovasti myös mahdollinen ylityspaikka lähempänä Joroista, siellä paattikanavat tietämillä. Sieltä ainenkin pääsee lähtemään Joroisten puolelle hyvin ja tiedän että jotkut vetelee kärreillä sinne, varmasti ihan yleinen paikka, mutta että löytäisi oikean kohdan Varkauden puolelta onkin toinen juttu... kyllähän siinä on rantaa vaikka kuinka, ihan autiota siis ettei mitään taloja. Minä en tuonne kyllä jäiltä löytäisi varmasti koskaan, mutta jos sattus niin hyvä tuuri että joku on sielläkin päin liikkunut?
     
  11. olli77

    olli77 Member

    Vs: Varkauden ympäristö

    meillä on mökki tuolla tahkonrannan vieressä sieltä olen ajanut jäätä pitkin kyseiseen tienylitykseen. talvellahan siitähän lähtee jäätie vastapäisiin saariin ja siitä autojen käytämää tietä siitä on ajettu tien toisellepuolelle ei ainakaan kenenkään pihanpokki ole jälkiä näkynyt. kanavankohalta pääsee varmaan myös pitää käydä tutkimassa, jonkun maiden kautta siinäkin joutuu varmaan menemään ja lupia kyselemään.
     
  12. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Joo niin mäkin muistelin että siinä menee varsinainen "moottoritie", että siinä on ihan aurattuakin baanaa eikä vain joku pieni kelkkaura "eksyneiden" jäliltä... Edelleen siis hieman mystinen juttu.
     
  13. Miikaz

    Miikaz Well-Known Member

    Vs: Varkauden ympäristö

    Onkos varkauden/haken reiteille tapahtunut mitään muutoksia?
     
  14. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Ilmeisesti nyt viikonloppuna on kaivinkone lähdössä mylläämään toisen niistä sähkölinjoista. Ja kunhan tulee edes jäätä sen verran että pääsee reitille niin lienee siellä joku pieni siivous yms. käytävä taas tekemässä... Merkkejähän toi T on työstänyt paljon ja sen semmosta. Parin vuoden päästä reittiin tulee muutoksia... öö Kangaslampi-Heinävesi välille, T tietänee paremmin :)
     
  15. TaistoTurrikka

    TaistoTurrikka Lynx RE 800 -14

    Vs: Varkauden ympäristö

    Toivottavasti tulis nopiaan kunnon pakkaset ja lunta ni päästäs taas ajamaan :p
     
  16. TKai

    TKai 600 RE '17 & '15

    Vs: Varkauden ympäristö

    Joo tänä viikonloppuna tuli vietettyä 16 tuntia kaivurin kanssa HaKen urilla poistamassa kiviä ja kantoja. Rauhamäen molemmat sähkölinjat + pikkupätkät niiden lisänä on nyt kohtalaisen hyvässä kuosissa, pinnassa olevia ylläreitä ei uralla ole. Lisäksi huonompaa linjaa tasattu louhikon ja kallion kohdilta aika raivolla. Näillä pätkillä on nyt uusia ajolinjoja, joten EN suosittele ajamista ennenkuin teemme telamönkijän/jyrän kanssa oikeat ajolinjat (kunhan nyt ensiksi saadaan lunta). Lisäksi ura on kulkenut esim. Sarkamäessä jo pari vuotta väärästä paikasta, nämä merkataan nyt syksyllä paremmin ja avataan telamönkijän ja jyrän kanssa oikeaan paikkaan talvella. Kerhon sivuilla ilmoitetaan kun ura on avattu.

    Loppuvuodesta lähtee jäsenkirje, jossa infoa tulevasta.
     
  17. JaniU

    JaniU Lynx Enduro Sport '05

    Vs: Varkauden ympäristö

    Pakko vielä hieman palata tuohon "ongelmakohtaan", kun ihan sattumalta tänään töissä siivoillessa sattui käteen muutamia kelkkakarttapapereita, joita joku asiakas (Joroisten kelkkailijoita ja Joroisten-Rantasalmen uria värkkäilevien porukoiden) kävi kopioituttamassa ehkä vajaa pari vuotta sitten. Kyseisissä papruissa oli myös piirretty ura just tuosta samasta kohtaa mistä menee tuossa minun tallentamassa jälessä!
    Ihan sitä vaan siis, että edelleen on kyllä aivan turhaa minua syyttää siitä liikenteestä siellä :)
    Kartatkin on voineet olla muualta kuin täältä?

    Kaikki kenen kanssa olen aiheesta jutellut, on olleet aika epäuskoisia ja ihmeissään...

    Mutta koitetaan nyt silti tulevalla talvella löytää vaihtoehtoinen ura! Ehkä se vähentää jonkun kelkkailijan tuolta kohdalta pois, mutta jollei sinne tule jotain selkeitä estoja niin tod.näk. isännät ajelee niinkuin ennenkin - varsinkin jos siitä menee vielä se jäätiekin (vai meinaako joku kieltää siltä muutaman kymmenen metrin pätkältä kelkat mutta sallia autot?)

    P.S. Ihan niinkuin olis talvikin tulossa hyvissä ajoin??? :D (no eiköhän se vielä vettä satele tammikuulle...)
     
  18. Juti

    Juti Lynx RE 600 E-tec

    Vs: Varkauden ympäristö

    Olisko JaniU:lla mahdollisesti karttaa joka ulottuisi Kangaslammin Viljolahdelle asti?? Olisin hieman zoomaillut reittiä kirkonkylän rannasta jäitä pitkin Kurenlahti/Viljolahti-akselille. HaKe:n sivuilla olevan reittikartan reuna ulottuu juuri ja juuri Kurenlahden reunamille. Huomasin karttaa katsellessani että pääsisin melko vaivattomasti käymään mökillä muutamaa metsäautotietä pitkin jos vain löytyisi turvallinen reitti lähelle Viljolahtea.
     
  19. Rampas

    Rampas Well-Known Member

    Vs: Varkauden ympäristö

    Harjurannalla, Pukkikankaan kaatopaikan läheisyydessä tulee pari pikku muutosta reittiin. yksi paha kivikko saatiin ohitettua ja kantoja poistettua. Pari vanhaa siltaa on myös kunnostettu ja reittimerkkejä lisätty/vaihdettu ehjiin. Taas reppu selkään ja reitille puuhastelemaan...
     
  20. Pekka L

    Pekka L Member

    Vs: Varkauden ympäristö

    Kelkkailijoidenko mielestä on normaalia ajaa muutaman metrin päästä vakituisista asunnoista (tässä kahden talon) ilman ko. maanomistajan lupaa, vai miksi ihmettely?
    Jäätie on rannanomistajan auraama, eikä tietenkään salli yleistä ajoa rannan läpi vaikka jäätiellä itsellään on luvallista liikkua. Palstan juttujen perusteella katsottiin parhaaksi hankkia lupa ajoneuvolla-ajo-kielletty-liikennemerkkiin yksityisalue-lisäkilvin ko. paikalle. Merkki on jo pystytetty. Se sallii liikenteen vain maanomistajille ja mahdollistaa tarvittaessa puuttumisen muihin ajoihin ihan viran puolesta. Toivottavasti tähän asiaan ei tarvitse enää palstatilaa uhrata.
     

Suosittele tätä sivua