MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Qasimodo, 27/12/10.

  1. Qasimodo

    Qasimodo Ski-Doo MXZ 600 X-RS 2011

    Palstalaisilla on varmasti paljon kokemuksia vakiosuksien vaihdosta kääntyvimpiin tollasessa sporttikelkassa kun mulla. Umpisen ominaisuudet ei mulla ole päällimmäisenä, lähinnä haluaisin saada kelkan kääntymään reiteillä. Vakiosukset tuntuvat liitelevän mutkissa, yliohjautumista tapahtuu etenkin jos reitillä on irtolunta niin että raudoista ei ole hyötyä.

    Onko muita vaihtoehtoja kuin Powder Prot tai SLT:t mitä kannattaa harkita?
    Sit Powder Proista on ollu kirjottelua, että jäällä voivat olla vaaralliset suuremmissa vauhdeissa, mulla on 5km jäätaipaletta suuntaansa aina kun lähden johonkin. Powdereiden höylääminen myös arveluttaa, pitäis tuntea joku joka tietää miten homma tehdään ja muutenkin olen sellainen sunnuntaikuski, että mielenkiinto ei riitä suksien hieromiseen.
    Mites sitten ohjainrauta-asia? Mitä käytännön eroa on totaltekeillä, l-weldeillä ym. päämerkeillä?
    Onkos olemassa jonkinlaista peukalosääntöä siitä, mistä alustan säätö aloitetaan kun vaikiosukset on vaihdettu ottavimpiin?
     
  2. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Onhan nuita muitakin vaihtoehtoja, kuten Slydog ja C&A Pro. Jos halvalla saat levemmät pilotit, niin kannattaa niitäkin harkita, pehmellä hötylumella ei "leiju" läheskään niin paljoa kuin tämä vakiona oleva kapea pilotit, mutta kuitenkin antaa anteeksi ohjausvirheet, eli ei tökkää niin pahasti kuin esim. Powder Pro.

    Mutta ei loppujen lopuksi Powderit ole vaaralliset, yleensä alusta säädöt ollu persiillään ja alla 200mm 60´ kovapalalla olevat raudat, kun on tommosia kirjoteltu. Höyläämistä ei kannata ujostella, siinä ei voi kusea hommia. Foorumilla on ollu kuvia suksien höyläämisestä muistaakseni sekalaisissa projekteissa tms.

    Raudoissa yleensä kestävyys ja kovametallipalat ovat se eroava ominaisuus merkkien välillä. Rungon materiaali, palojen sijainti ja määrä jne. Jarlan raudoista ei ole itsellä moitittavaa, kestää pitkään ja valikoima on hyvä.

    Säätämään kannattaa lähtiä pienentämällä suksipaineita, eli vähentämällä etuiskareiden jousen esijännitystä ja mahdollisesti löysäämällä rajoitinremmiä etupukista. Toki voi etupukin jousta aavistuksen kiriä, mutta huonona puolena alustan pintaherkkyys kärsii.
     
  3. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Ne pilotit voit unohtaa heti, niillä se kelkka ei ainakaan parane. Nimimerkillä piloteilla järvellä kattokerhoon ;D. Powder pro on hyvä sivakka kun siihen ei laita mitään överi rautaa, ihan joku perus totaltekin rauta 90asteen paloilla on paras valinta. SLT sivakka vois ehkä olla sinun käyttöön paras valinta. Se ei ole niin agressiivinen kuin PP ja on keveempi ohjatakkin. Oma valinta olisi reitti käyttöön SLT ja sekalaiseen ajoon PP, muista merkeistä ei ole niin paljoa kokemuksia et vois verrata edellä mainittuihin.
     
  4. JusPi

    JusPi Sir.

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Niinku Jäpälä jo kommentoi Powderit miedolla raudalla tai SLT.
     
  5. unppi

    unppi Yamaha

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    ei sun ajolla ainakaan powdereita noille reiteille. itellä toimii C&A prot hiton nätisti ! kantava, mut ei kuitenkaan liian ottava suksi. sopivasti aliohjaava. suosittelen! noitaki sit miljoonaa eri mallia... ;D

    slt:stä ei omia kokemuksia, mut kannattaa kokeilla ja valita noista kolmesta.. jos lompakko kestää ;D
     
  6. Cruiser

    Cruiser Well-Known Member

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Myös saman ongelman huomasin vakiosuksien kanssa. Tosin oikeastaan vika on mun mielestä reiteissä alunperin. Nuo vakiosukset toimii hyvin kovalla tampatulla kunnon reitillä. Eli sellasella millasia nuo reitit pitäisi oikeasti olla. Levillä pysty muunmuassa laskettaa menemään todella vauhdikkaasti kun keli oli kohillaan. Mutta heti kun on pari senttiä irtolunta pinnassa niin ohjattavuus katoaa täysin. Aliohjaa, eli puskee suoraan. Vauhdin joutu pudottamaan käännöksissä nollaan ja sitten taas liikkeelle.

    Ostin viime talvena Powder Prot ja ne on todella tarkat mutta rankaisee virheistä rankasti. Eli pystyy hötösellä kapealla uralla ajamaan veitsen tarkkaan ja balanssi on hyvä. Ja pieni keulan keveneminen ei haittaa. Mutta jos keulaan tulee enempi painoa vaikka hypyn jälkeen niin tuo puree älyttömän kovaa pintaan ja kelkka lähtee siihen suuntaan mihin sukset osoittaa. Kuvaannollisesti vois sanoa kokemuksesta, että tolla onnistuu 90 asteen käännöksetkin jos patissa nappasee ärhäkkään :) En tiennyt mitkä raudat tuossa paketissa tuli mukana mutta jos ei ole kaikkein miedoimmat niin sellaset vaihtaisin. Lisäksi hölläsin nyt etuiskareiden jousia aavistuksen sekä kiristin etupukin jousta vähän. Saa nähdä miten toimii.

    Minä olen sitten näissä säätöhommissa ihan alottelija.
     
  7. enriikke

    enriikke Well-Known Member

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    itellä x-rs vm 2010 ja alla powderit sivukölit höylätty pois ja keskiköliä madallettu on hyvä!!ei liian raskas ja ohjaa hyvin.
     
  8. JusPi

    JusPi Sir.

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Itellä just sama modi sitte vielä kun kairas ne pultin reijät pikkasen isommaksi niin saapi rauda istumaan tiukasti suksen pohjaan.
     
  9. Qasimodo

    Qasimodo Ski-Doo MXZ 600 X-RS 2011

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Musta on hieman hullua ostaa kalliit sukset ja sitten joutua niitä poraamaan ja höyläämään. Hölmöä, että Powderilta ei vamiina saa kesympää "sunnuntairossari" -versiota. Vissiin SLT:t olis sitte passelimmat, on vähän halvemmatkin.

    Cruiserin analyysi vakiosuksista voisi olla mun suusta. Ajaminen on mulla kuitenkin vielä sen verran opettelua, että tapan itteni suksilla jotka haukkaa heti kun sukset tapaa hypyn jälkeen kiinni lumeen. Toisaalta ei huvittaisi mutkiin aina himmata vauhteja kokonaan poiskaan, mutta nyt on pakko, muuten menee pitkäksi.

    Varmasti paras etenemismalli olis opetella ajamaan kunnolla ja sitten vasta etsiä sopivia kamppeita, mutta kun ei malta ei malta. :p Vielä kun kelkkatouhuissa joutuu kaiken (ainakin täällä päin) ostamaan kamppeet koeajamatta, niin sormi menee suuhun. Onneksi täällä palstalla jaksetaan vastailla kysymyksiin. ;)
     
  10. lynss

    lynss Well-Known Member

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    mut SLT:stäki kantsii höylätä pikkukölit reunoilta vekee ;)

    ite vingutin powdereista sitä uraa 3-4mm syvemmäks mihin rauta tulee, rauhotttaa menoa ja pysyy raudatkin paremmi suorana..
    oon kyllä kans sitä mieltä et hankit powderit ja veistelet niitä, niistä saa kyllä hyvät kovallekin reitille..just tuo keskikölin madaltaminen auttaa kovalla reitillä
     
  11. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    toki powderit yms. on hyviä suksia, mutta omaan kaaliin ei kyllä mahdu, että pitää ostaa 400 euron sukset, sitten höylätä niitä ja sitten vielä kun tulee kivikossa rymyttyä niin ajettua ne sukset ns. piloille.

    Ehkä sitä on vain liian köyhä, mutta itse tehny yleensä noita suksimuovimodeja. Eli joku hieman leventävä pohjamuovi vakiosukseen niin alkaa kantaa ummessa ja sitten sopivan ärhäkällä raudalla ja kölin korotuksella( vanhaa liukumuovia 0,5 -1 cm raudan alle) haetaan sopiva kääntyvyys ja ohjauksen tunto kelkkaan. Noilla sitten voi surutta ajella kivikossakin kun muovit ei maksa kuin muutaman kympin.
     
  12. Hösö

    Hösö rev ss-x 137"

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Miksi sielä kivikossa pittää rymytä? ???
     
  13. znood

    znood Guest

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Ei powdereita välttämättä tarvi höylätä, mutta suksipainetta pitää saada jo senkin takia pienennettyä että ne on yleensä korkeemmat kun vakisukset.
     
  14. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    No voihan sitä ajaa vakiollakin hulluna innoissaan. Mut minun kaaliin ei mahdu et jos jotakin asiaa voi helposti parantaa niin miksi sitä ei tekis? Omat PP:t on tällä hetkellä kolmennassa kelkassa paikallaan ja voin kertoa että on ryskätty myös kivikoissa ja silti ne on siinä kunnossa että vois laittaa seuraavaankin okkeliin ihan helposti. Eikö nämä romut ole käyttöä varten tehty?
     
  15. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Eiköhän nämä ole makuasioita, kannata ilman omaa testä mitään tehdä.
    Minä en ainakaan höylää mitään, ottavempiki suksi saisi olla, pätkä 44mm matto alla.
     
  16. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Kahdessa kelkassa nyt ollut slt:t ja pari kertaa powderia kokeillut ja ei ole minun suksi reitille...
    slt:llä saa haritukset oikein ei tuiki ja menee kuin juna sinne minne pitää.
    Jäpälää lainatakseni täytyy sanoa että nuo sukset ja mattohan on käyttötavaraa varsikin raudat suksissa, kaverilla 4:s vuosi slt:llä ja saanut samaan kuntoon ne kuin ski-doon vakiosukset puolessa talvessa eli materiaalissa lie hiukkasen eroa ja varmasti on kiviä nähnyt...
     
  17. Qasimodo

    Qasimodo Ski-Doo MXZ 600 X-RS 2011

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Onkos teillä päin ollut tapana noita SLT:itä vuoleskella?
     
  18. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    No kun ei oo lunta missä ajaa ;D

    Pakkasta tälläkin hetkellä -32 astetta ja lunta semmoset 20cm ehkä...

    Toki käyttöä varten tehtyjä laitteita... ja kaikki rahat tähän harrastukseen saa menemään ilman uusia suksiakin jos haluaa. ;D
     
  19. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Nykyiset vuoltu keskeltä 20cm suuntaansa eli pikkukölit päissä, ex suksista oli ulkoköli otettu kokonaan pois ja oli hyvät kevyeen kelkkaan, toki nykyisestä ei ole oikein pahaa sanottavaan menee kovalla sinne minne pitää myös reitin reunoilla kummasti pitoja verrattuna kapeaan yammun sukseen, rautoina totaltek racing.
     
  20. Qasimodo

    Qasimodo Ski-Doo MXZ 600 X-RS 2011

    Vs: MXZ-XRS 600 sukset vaihtoon, neuvoja ?

    Miten vältyn vuolemasta uudet sukseni vituralleen? (sitte ku ne ostan?) Mistä kohti aloitan vuoleskelun?
     

Suosittele tätä sivua