LYNX 2012 keskustelu

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä Miksal, 6/1/11.

  1. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Tuo kuomuhomman soisi menevän noin, mutta tuskin ainakaan ensi lumille onnistuu.. Eli palapelihommiin saadaan valitettavasti tottua. Samoin, avattavat sivuposket aiheuttavat sen valitettavan tosiasia, että ainakaan kiinteitä suojaavia sivupuskureita ei noissa malleissa päästä näkemään.. Toki, 59:iin voitaisiin kyllä tehdä esimerkiksi vanhemman Yetin mallinen, joskaan ei samannäköinen ihan perus avattava kuomu ilman sivuposkia. Eihän siinä toki olisi muuta, kuin pudottaa kuomun avaussauma niille korkeuksille jossa se on esimerkiksi STssä ja Yeteissä ollut. Lamppu-mittaristohässäkkä vaan kunnolla kiinni ja näin saatiin oikea avattava kuomu.. :eek:

    Tuo suojaava puskuri ihan vakiovarusteena olis kyllä patenttijuttu.. Mutta minkäs teet, kun tulevaisuuden suuntaus on se mikä on. Onneksi sen saa edes lisävarusteena.. Ja kätevä kaveri tekee sen sitten itse, jos ei kaupasta ostamalla löydy.
     
  2. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Kyllä ne posketki sais kestään ko suunnitteluosasto ottaa pään käteen ja lähtee tekeen ne muovit uusiksi. Siis sillai että etupuskuri jatkuis muovisena integroituna poskipaloihin. Sehän on taivaan tosi että nuo avattavat sivuposket on huollon kannalta ehottomat, ei kyllä enää viittis kumarrella kopan sisäle ko saa posketki auki. Painoahan niihin katteisiin tulee lisää mutta se että ne kestää ja on riittävän joustavat pelastaa paljon.

    Arvelin että oma mettäpeli, yleiskäyttöpeli ois semmonen 59 jossa on tolppakeula, tukeva puskuri, joku 80hp luokkaa oleva kone joka kulkis vähällä ja ois oikein hiljanen. 900ace? Syncro loota tai AC tyyppinen wideratio vomansiirto. Alustana sais olla tuo pps tai ehkä mieluummin rcg paremman ummenkulun toivossa ja penkki irrotettavalla takapenkillä. Virran ulosotto ja hyvät tavaratilat. Ideahan ois niinku commanderi mutta pykälää pienempänä. Kuivapaino pitäs saaha sinne 220 luokille että sitä jaksaa siirrelläkki. Leveähköt sukset ja matossa 38-44 harja niin eteneeki.

    Jos sitä tolppakeula 59:iä joskus rakentelis mettäpeliksi.. ::)
     
  3. make k

    make k Well-Known Member

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Morjens kaikille.
    Skiidolta näyttäis tulevan työhommiin ainakin mahtavan olonen kampe 60 cm telalla ja 600 e-tecillä varustettuna. Ei tartte umpista pelätä tuolla versiolla. Ite tarttisin uutta työkelkkaa ja kovasti kiinnostaa tuo kelkka. Liekköhän nuo valmistetaan Rovaniemellä? Onko porukalla minkälaisia kokemuksia nuista e-tec koneista. Minulla käyttö olisi järvenselällä turrausta iso reki perässä. Kahtena talvena on ollut aika paskat kelit ajaa vanhalla kelkalla kun on ollut sohjoa ja puuterilunta aika pirusti jään päällä. Kaverilla on yeti pro 550 ja se on hyvä menemään sohjossa vaikka pieni reki perässä, ainut huono puoli on kulutus 30-40 l/100 km. Huono se on myös ohjautumaan raskas reki perässä, kevittää keulaa liikaa. Jos Lynxiltä ei tule vastaavaa kampetta Suomessa, niin aika pöljältä ratkaisulta tuntuu. Meinaan nimittäin että ostajia löytyy varmasti, jos kelkka on kohtuu hintainen.
    http://www.youtube.com/watch?v=dcYmywkYZr8
     
  4. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Kyllä tuo uus Lynxin työmyyrä mun käsittääkseni edelleen suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa, niinku Ski-doon WTt ja SWTt.. Eli siinämielessä voit olla huoleton. Ainoa on vaan, että näillä näkymin tuo uus "69" tulee 600ACE nelitahdilla.. Ainakaan mistään muusta konevaihtoehdosta en minä ole kuullut, mutta minähän nyt olenkin vain netin ja omien mietintöjeni kanssa ihan keskenäni. Toki, voihan sinne tietty tuo 550nenkin mennä.. Ainakin Ski-doolle tehdään Skandiccia ens talvelle mun käsitykseni mukaan 550 koneella, joten mitään teknistä estettä tuskin on.. Skandicin ja Lynxin valmisteiden välillehän on viime talvena jo vedetty melkoinen linjaero, koskien lähinnä erilaisia telastoratkaisuja.. Tuo Lynxin uutukainen tulee vissiin PPSsällä, mikäli oikein tulkitsin.

    Tuo E-tec kone vaikuttaa kyllä muuten varsin mukavalta ja reippaalta myllyltä, mutta miten on noiden alakerran laakereiden kanssa? Kuulin, että koska E-tec ei kierrätä isommin (liekö lainkaan) bensaa kampikammiossa, joudutaan alapäähän tekovaiheessa tunkemaan kestovoidellut laakerit.. Mites sitten kun laakerin kestovoitelu kuluu loppuun? Laakeriremppa? Ja millaisilla kilometreillä tämmöinen ihanuus sitten odottaa? Toki, kuulin myös, että näissä nykyisissä kaasarikoneissakin olisi käytetty kestovoitelua, mutta niiden lohkoihin on kuulemma mahdollisuus muutamalla tempulla saada aikaan kohtuu hyvä voitelukierto.. Eli onko ne sitten kummempia kuin nämä nykyiset E-tecit.. Persaukisena tällaisiakin joutuu miettimään, sillä siinä kun rahamiehet vaihtaa kelkkaa parin vuoden välein, joutuu meikäläinen turraamaan omallaan useamman vuoden ja silloin tuo kestävyys alkaa oikeasti nostamaan päätään.

    Eli se kun aikaisemminkin olen mellastanut tämän nykytekniikan hienoudesta, ei näemmä ole huolena ollut ihan turha. Jostain kuulin, että voitelu tai laakereiden vaihto pitäis tehdä jossain 7000km seutuvilla.. Pitäneekö paikkaansa? Isot pojat ovat kuulemma jo keksineet oivan tavan itse rasvailla noita laakereita jollain neulavirityksellä, mutta minun korviini moinen kuulostaa aivan samanlaiselta sähläykseltä, kuin jonkun 60 -luvun moottoripyörän kanssa.. Ei hyvä. Eli mikäli lohkon kanssa moinen ongelma on, pitäisi sinne ehdottomasti saada jonkinlainen erillinen voitelusysteemi.. Kenties jopa automaattinen, mikäli minulta kysytään.

    Mutta ainakin minä odotan mielenkiinnolla speksejä ja jopa kokemuksia tuosta Lynen uutuudesta. Ja se, mitä sieltä muuta tulee tuonne työkelkkapuolelle... Jänniä aikoja :)
     
  5. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    No nalle on hyvä ja tutkii vähän tarkemmin noiden Rotax merkkisten nestekoneiden rakennetta tältä vuosituhannelta. Samanlaista "kestovoitelua" on käytetty laakereissa jo iät ajat. Kampikammion osalta toki vielä voidellaan öljyllä, mut akselin päätylaakerit on ollu vaseliinivoideltuja jo aikoja.

    Ja kyllä niillä jokku on melko paljonki ajellu. Toiset vähemmän.
     
  6. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Niin se mahtaa tuo 7000km olla joka pelin kohdalla suositus rasvojen/laakereiden/stefojen vaihdolle, joten eikait tässä nyt olla takespäin ainakaan kehityksessä menty. Esmeks. perheestä löytyy surullisen kuuluisa Rotax triplen kampiakseli, joka ei ole päivänvaloa nähnyt sitten kokoonpanolinjan ja pyörinyt kuitenkin vassuinensa jo yli 22tkm. ;D kop kop...
     
  7. kes022

    kes022 Well-Known Member

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Jos sais hyvälle haltialle toiveen heittää niin Dockeri Re kepeillä. Se vain olis omaan mieleen.
     
  8. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Jakeli päästäny pullon hengen ulos, meikäki lähtee paikalliseen kattoon Aarne Tenkasta!
    ;D
     
  9. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    öö? Siis mikä öljy voitelee keskilaakereita?
     
  10. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Kai se keskiakselilla tuorevoiteluöljy on niinku ennenki vai onko se muuttunu tuon sähköstymisen myötä? ???

    ed: jaa on näemmä stefat ainaki 600 keskilaakerien keskellä että ainaki ne on bensa/öljyseoksella

    ed. tarkotin siis vesipumpun akselia tuolla keskiakselilla, tiedoksi viisastelijoillekki.
     
  11. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.


    purappa joskus oikiasti rotaxi!

    ;D


    [​IMG]
     
  12. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Joo ei mulla oo oikeita rotaxeja ollu ko jotaki pikkukoneita.. :'(
     
  13. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    se on sama niisäki paskaläjissä ;D
     
  14. Hemiva

    Hemiva Yamaha Sidewinder 162"

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Mukavasti ruvennu pullisteleen varin puolen laakerit ;)
     
  15. Hesio

    Hesio Well-Known Member

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Kuin niin? Ihan kohdillaan ne on molemmissa akseleissa.
    Purappa joskus oikeasti Rotaxi ;)
     
  16. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Niin, no se mitä minä olen kuullut jälleen kerran tuolta luottoasentajapuolelta, on ollut semmoinen tosiasia, että kun normikaasarikoneesta poistaa kestovoitelun suojat ja tekee pari pientä modausta, niin alakerran laakereiden suhteen ei pitäisi ongelmia tulla ihan het, eli jopa muutamaan kymppitonniin. Enkä minä tiedä, mistä tuo 7000km:n välein tapahtuva laakerihuoltosuositus tulee, mutta kun kerran sellaisista asioista puhutaan samassa yhteydessä, kun siitä, että alakerran bensa-öljyvoitelu vähenee ja jopa loppuu nykytekniikan myötä, on ainakin minulla selkeä huoli näiden nyky E-Tekkien kestävyyden suhteen, ainakin pidemmän päälle. Ei ainakaan minulla ole isompaa luottoa ostaa 10tkm ajettua E-Tekkiä, kun vertaa esimerkiksi 10tkm ajettuun kaasaripeliin, jonka tapauksessa siis tiedän, että vaikka alakerrassa käytettäisiinkin kestovoideltuja laakereita, on kyseinen kammio voitelun suhteen joka tapauksessa märempi ja siten myös hieman viileämpi paikka kuin nykykoneissa.
     
  17. heinrich

    heinrich RE -10

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Täyttä asiaa. Ja eikös ne suurimmat tulot tehtaille tule juuri varaosamyynnin puolelta... Soppa on valmis :'(
     
  18. make k

    make k Well-Known Member

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    En voi käsittää sitä kuinka heikkoja nykyään ovat nämä moottorikelkkojen moottorit. Täysin ala-arvoisia kestävyydeltään kun näitä juttuja kuuntelee. Kouluarvosana 4.
    Lähtökohta mielestäni kelkan suunnitteluvaiheessa pitäisi olla se, että kone kestää yhtä kauan kuin koko kelkka.
    Ei missään muussa laitteessa ole niin surkeita kestävyyksiä kuin kelkoissa. Perämoottoritkin joita huudatetaan täysillä kestävät tuhansia tunteja, jopa 2-tahtisina.
    Minulla on pösö hdi koneella ja sillä on rullattu 590 000 kilometriä ja ei syö edes öljyä yhtään. kopkop.
    Yli 10 000 tuntia on kone pyörinyt.
    rotax v-800 nelari on kuulemma aivan p**ka. Jakopää leviää muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen ja 2000-3000 erkkiä on rempan hinta. On suunnilleen se ja sama mitä kelkka syö, kunhan sen huolto ja korjauskulut pysyvät pieninä.
    jos porukoilla on e-tykkejä niin mielipiteitä vaan lisää.
     
  19. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    503 rotax erittäin luja kone.
     
  20. 1tas

    1tas Lynx RS 600 -14

    Vs: 2012 mallisto, onko tietoa.

    Paikallista kauppiasta kävin jututtamassa ja oli kuulemma päässyt uutta mallistoa katsastamaan lähemmin. Eipä tuosta kuitenkaan ihmeemmin tietoa irronnut. Ilmeisesti kevään ennakkomyynnissä (ainoastaan) olis mahdollisuus valita eetykin kusiainen pidemmällä matolla.
     

Suosittele tätä sivua