Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Klikkaa kuvaa jos haluaa katsella kuvaa

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oisko tullu 40km mittariin ja 7h yritettiin ja kymmenkunta jumia per jamppa. Elluissa oli pitkät matot ja harjaakin riittävästi.
     
  2. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No eipä kyllä kuvat paljoa vakuuta. Saitte sitten pölyä hangen päälle??
     
  3. A-J

    A-J -22 155" Matryx Slash world on fire

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Vaikka taitaakin olla provo.... niin silti..

    Kyllä hattua nostan jos sillä sun ST:llä työnnät tuonne ylös, kuvat yleensä aina valehtelee mäen todellisen jyrkkyyden.
    Vaikkakin tuo mäki näyttää jo minun silmään kuvassa tarpeeksi jyrkälle tuolla lumimäärällä.

    Ja jos tuolla tosiaan ois hanki niin sehän ois vielä kovempi homma porata ylös ku telaa jyrsii maata myöten ja astimet kelluu hangen päälle.. :-X
     
  4. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Välikerrosta sen vertaa, että ryömien pysyy pinnalla, mutta ylöspäin ei ryömitelläkkään vaikka ois ollu se viisysi. Jos vauhtia sai 30km/h niin silloin pinnasta sai pitoa ja pääsi, mutta ei onnistu tuommosessa metsässä. Viistorinnettä ajaessa rikottava pinta ja ryyni alla, paikoin kun oli havuja puun alla niin pinta ei mennykkään rikki, joten varsin mielenkiintoinen keli.
     
  5. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    ;D

    Jahas.. Sehän keskustelu uhkaa taas alkaa..

    Ootteko muuten huomanneet, että tämän viestiketjun sävy on hyvinkin pitkälti tuon ohessa olevan videon kaltainen.. 8)

    http://www.youtube.com/watch?v=C7G4o29bv2s

    Mutta jottei olis offtopikkia, niin näyttäkääpä nyt kuitenkin se kohta, jossa me WT miehet puhutaan, kuinka se leveämattoinen oikeasti kiikkuu sen lumisen jyrkänteen paremmin ylös ku Mountaini (Paitsi Päällikkö-Komentaja ens talvena ;) )... Siihen asti, kun te edelleen tuohon oletettuun väittämään takerrutte, topikista toiseen, pysyy tämän keskustelun sävy ansaitun vajaana.
     
  6. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Se päällikkö on niin iso kankea komura ettei se kiiku ku suoran mäen päälle, puunkierto voi olla vaikeaa rinteessä ;)
     
  7. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo. Totta. Siltä se voi tuntua, jos ei ole voimaa siihen punomiseen ;D
     
  8. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Juu, arotuulen n*ssimat vinkuheinät pysykööt vuoriporissa.

    Täh? :p
     
  9. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Offia:

    Totta te nostatte kelkkanne kuivapainon maasta. Ite ainakin. Nallen kelkki se saattaa jäädä nostamatta, mutta mulla onkin selkä vähän huonona. 8)
     
  10. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tai onko se ny offia. Aika olennaista, jos kairaan lähtee, että saa kelkan lumessa kylelleen.
     
  11. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?


    Se kuljettajan massaan perustuva ohjaus on sen verta hidas ettei se commanderi sillä kiiku mihinkää!

    Minun puolesta saatte kiikuttaa vaikka sitte sillä viisysillä jos se vaan tuntuu itestä kivalta! Oon minäki ajanu poro okkelilla ja pantheri catilla ja vanhalla touringilla ja aina on ollu hauskaa ;D

    Viimeksi ku ajoin viisysillä töissä, piti se nostaa pöllinosturilla tielle ku ei noussu aurauspenkan yli 5 metrin vauhdeilla ;D
     
  12. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niin... Se kun vaan sattuu olemaan semmonen juttu, että jos siviilissä tottuu M8 katin tehoihin, niin voipi olla, että prosessori ei enää saata älytä 503sen tuottamaa vaatimattomampaa löylyä..

    On se vaan hieman surullista, että osa porukasta ei enää osaa ajaa muilla ku noilla reilu 150hp kelkoilla.. ;)

    Ja älkäähän nyt taas kiskoko niitä herneitä.. Vasitellahan minä taas vaan leukailen näin lauantai-illan ratoksi ;D
     
  13. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Leukailu on elämän suola.. :)

    Minä oon aikapaljon ajellu kairassa kakspuokkien ym kanssa, porotaloutta ku harrastan, ja samoihin paikkoihin on aina tarvittaessa päästy. Nuo vanhat kelkat vaan kiipeää sen vaaran rinteen vähä enemmän vitaan ku nuo tehokkaat pelit :)
    Kummallaki saa poronvasan kiinni kaseikosta!!

    Meikällä on niin tiukka hernesuodatin ettei ne ihan hevillä sieraimeen tukkeennu, korkeintaan keiton mukana suuhun joskus!
     
  14. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    "En ole koskaan omaa poroa syönyt". "No nyt syöt!" Pätee myös saunapuihin...

    Eipä, Kainuuseen ei tälle talvelle saatu kelejä, joissa olisi oikeasti joutunut miettimään, millä kelkalla pääsee (kun nyt unohtaa kaikki kapea&lyhyttelaiset).

    Pohjoisemman poijjaat saavat nyt vielä muutaman viikon vääntää. Kainuu kuittaa ja kiittää tältä talvea.
    Hittoko akka on jo niin sopeutunu tänne ja minä olen kelohonkakämppiä 400km pohjoisemmasta tsiigaillut...
     
  15. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Enpä oo koskaan ykköstä mavessa koettanut.. ::)

    No on se kyllä melko offia, ei minun oo tarvinnu koskaan umpisessa kelkkaa kyljelleen vääntää.. :eek:

    Mutta kait se on tässäkin että mistä kukanenki tykkää...

    Hidas? Kuski vai kelkka? Ainaki tähän asti se on ollu ihan kuskista kiinni kuinka hitaasti tai nopeasti pailakka taittuu..

    Jos ei aurapenkkaa pääse viisysillä ylitte niin se on kyllä ihan kuskin oma moka..
     
  16. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    En minä ainakaan osaa ajaa millään 150hv mopolla. En kyllä juuri millään muullakaan koska oon aina kiinni, oli tehoa sitten 50 tai 280 hv.
     
  17. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    On ne eri uroksia nuo wt-maurit, riskejä kertovat olevansa...

    Ite olen kukkakeppi ja joudun siksi ajaan kiikkustuolialustasummitilla ;D

    On kuiten yksi syy mikä vaikuttaa myös kelkan kallistamiseen, nimittäin hyrrävoimat. Ja niitä ei wt:ssä paljoa ole kun matto pyörii hitaasti ja koneessa ei ole paljoa pyöriviä massoja. Eli niiden puolesta museowehkeet vois olla kevveitä laittaa kyljelleen...mutta, mutta;

    Jos ei ole koskaan viisysiä tarvinu kyljelleen laittaa, niin se kertoo paljon wt-maurien "rinteistä"...siellä ei ole laite rinnettä nähnykkään.

    Ai niin...niillähän aurataan keppejä, sori unohdin :)
     
  18. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kertokaapa mulle ihan rehellisesti, että mistä tuo "mauri" oikein tulee.. Kaikki kun nykyään tuntuu olevan niin mauria, että.... ;D

    No nyt kun otit esimerkiksi tuon "hyrrävoiman", niin kerroppa toki hieman lisää siitä.. Minun käsittääkseni tuo hyrrävoima moottorikelkan tapauksessa tarkoittaa enemmänkin taittoa eteen-taakse, ei niinkään sivulta toiselle. Yksi asia toki voi olla se että vinhasti pyrivä tela, menetettyään pitoa siitä lumesta tai alustasta, on helpompi taittaa kyljelleen, vrt. poranterä pehmeässä puussa.. Jos terää ei pyöritä, se ei syö puuta, eikä sitä ole helppo väännättää.. Eli tuo mainitsemasi "hyrrävoimateoria" perustunee ilmeisesti kuitenkin enemmän telan lumea syövään vaikutukseen. Toki, tuolla pyörittämisellä saadaan aikaan esimerkiksi kelkan keulan kevenemistä paitsi pidon muodossa, mutta myös sen mainitun hyrrävoiman vaikutuksesta. Eli ilmassaoleva kelkkakin taittuu nätisti, riippuen siitä, kuinka sitä kaasua (tai jarrua) käyttää. Se, miksi otan tämän aiheen esille, on omat kokemukset 800sesta pitkämattoisesta Snow Hawkista. Siinä ilmeni sellainen piirre, että oli laite melkein kuinka kyljellään tahansa, niin reilulla kaasutuksella se nousi pystyyn, oli kallistuspuoli kumpi tahansa, kunhan vaan tela sai pitoja jostain. Eli minun käsitykseni on, että reilulla kaasutuksella tuollainen laitos päinvastoin, kuin kuvitellaan, pyrkii pystyyn, ei jommallekummalle kyljelle. Siihen kallisteluun vaikuttanee sitten aivan muut voimat ja toimet, lähinnä kuskin taholta.

    Mutta jotenkin minusta tuntuu, että tuon mountainin kallistettavuuteen vaikuttaa enemmänkin kelkan telan ja raidevälin kapeus, sekä painopisteen korkeus tuolla ummessa. Esimerkiksi kakspuolisatanen Lynxi. Siinä ei noita hyrrä"maureja" ;D liiemmälti ole mutta silti sitä on aivan älyttömän helppo kallistella. Johtuisiko se siitä, että ko. kelkka on kevyt, kapea ja siinä on korkeahko painopiste. Hieman sama vanhemman 5900sen kanssa. Sen kallistelu ei ole temppu eikä mikään.. Ei edes kovalla pinnalla, vaikka siitä nuo valtavoimat puuttuvatkin. ST sitävastoin alkaa jo olemaan melko kankea kallisteltava, mutta hassua kyllä, sopivalla vastaohjauksella (kyllä, WTlläkin voi moista harrastaa) se onnistuu kyllä, mutta vaatii toki kuskilta määrätietoisuutta.

    Siksipä noita leveämattoisia ei edelleenkään ole kehuttu paremmiksi kalliokiipelilijöiksi, kuin esim. Summittia.

    Mutta kertokaappa, että miksi tuo vanha 5900nen nousee joka tarinassa mountainimiesten referenssiksi. Ei me WT miehetkään oteta esimerkiksi sitä ensimmäisen sarjan Summittia (joka muuten aivan jeesuksen varmasti on paskempi umpispora, ku minkään vuosikerran 5900nen..) Vaikka puhuttais 800 Commanderista, niin silti se vanha 59 nousee joka käänteessä nimenomaan vastapuolen puheissa esille tehottominen koneineen ja mateennahkateloineen.. Ettei sitten kuitenkin olisi ilmassa lievää alemuudentunnetta ja huolestuneisuutta siitä, että se oma kelkka on paras vain siellä helevetin jyrkässä kuusikkorinteessä. ::)
     
  19. Vilho-84

    Vilho-84 Summit X -15

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No kait ne ois viel tuotannossa mustakoppaset 59tki jos ne noin ylivoimasia uusiin nähen on. Vittuillessaan vissiin niihin karkeampaa mattoa ja riskimpää konetta istuttaneet :eek:
     
  20. -Tero

    -Tero -24 rmk boost

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Miksi sillä vuoriporalla ei tasamaan pusikoissakin pääsis jos tuola jyrkässä kuusikossa? ::)
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua