1000-kuutioinen pantera

Keskustelun 'Arctic Cat' on aloittanut käyttäjä Lassi4212, 7/12/08.

  1. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    Terve, olen uusi foorumilla ja olen hommannut 2000 vuosimallin 1000-kuutioisen panteran. Kyselisinkin nyt että miten tuo ilmanputsarilaatikko poistetaan ehjänä? se on sellasella kumilärpättimellä kaasareissa vaan upotettuna. Ei muuten mutta kone käy vaan kun kaataa sylintereihin bensaa, eli ei saa ainetta. (seissyt 4 vuotta).  Niin ja tuleeko jollekkin mieleen jotain huomionarvoista kyseistä kelkkamallista. Itse en ole ennen kelkkaa omistanut saati juuri ajanut.. Kaikki informaatio on plussaa!

    Terveisin,

    Lassi
     
  2. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Kaasareiden päässä se ei ole mitenkään kiinni, vaan pelkästää yläpäästään. Se kun ei varsinaisesti mikään ilmanputsari ole vaan pelkkä imuäänenvaimennin, niin ei ole mitenkään täysin ilmatiivis kapistus.

    Ota ensin se työkalukotelo kaikkine sähkölaitteineen (oli kait tuossakin osa siinä kiinni?) irti. Muistaakseni pari ruuvia vaan ja sitten sellaset muovinastat menee sellasiin uriin. Sitten se itse kotelo on kiinni ylä-takareunasta parilla pultilla.Ne irti ja sen jälkeen sen pitäis lähteä sieltä välistä kunhan vaan kääntelee ja vääntelee.

    Vielä linkki mikä vähän ehkä selventää:
    http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/2000/2000PANTERA1000(S2000PTLAAUS-2000)/AIRSILENCERASSEMBLY.html

    Sitten pitäiskin kaasareiden olla käsillä ja imukurkuista vaan klemmarit auki ja vaijerit irti, niin saat kaasarit pöydälle. Aika harvoin kaasarit kyllä niin tukossa on että ei yhtään käy etenkin jos yksikään pytty ei inahda niin pitää olla joka kaasarissa vikaa. Onhan katottu että bensaa tulee sinne kaasareille asti? Eli bensapumppu? Bensahana? Imuletku tankissa? Jne...


    Muuten olet aika ärhäkän touringin hommannu heti alkuun, joten ooppa varovainen sen kanssa kunhan saat sen tulille. Ensikelkaksi aika äkänen laite. ;D

    Muuten kannattaa tuon ikäisestä tutkia alusta läpi, samoin voimansiirto. Kytkin ainakin suurella todennäköisyydellä huoltokunnossa. Ketjukotelo kannattaa avata tarkistaa ketju sekä kiristin, tuo kun repii sitäkin ihan mukavasti.
     
  3. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    kiitos vastauksesta! sen verran on tietoa että vetoakseli tuosta on katkennut kerran ja vaihdettu vahvempaan. Onko tuossa ketjun ja kiristimen tarkastamisessa jotain mitä pitää ottaa huomioon? Joku manuaali ois kyllä hyvä olla olemassa. Täytyy tarkastaa nuo letkut heti kun saan sen kotelon irti. Nuo muovinastat vaan näyttivät siltä että ne on kertakäyttötavaraa? Mitä tarkoitat alustan läpikäymisellä? Iskarit ja mitä muuta? Matto on hyvässä kunnossa ja kelkka muutenkin. Joo tuli ostettua kun halvalla sai, kai sitä tehoa täytyy koittaa käyttää hillitysti alkumetreillä.
     
  4. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Alustan/telaston pukit, akselit, tela/kääntöpyörät ja niitten laakerit. Ja muutenkin yleissilmällä että kaikki näyttäs kunnossa olevalta ;)
     
  5. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    asia selvä, opiskelen nämä seuraavaksi tallilla ja käyn ne läpi. kiitos lisäinfosta.
     
  6. ilecat

    ilecat cf 8 r 2010/09

    onko sama peli joka oli tos nettimotos myynnissä? l
     
  7. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    terve, ei sentään oo sama ku nettimotossa! mä maksoin omastani reilusti alle pari tonnia. NYT kelkka toimii! puhdistin kaasarit ja pumpun ja homma käy ku kello. Kiitti avuista foorumilaisille! Viel ku tulis lunta...
     
  8. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Pakki (ketjukoppa) ei kuulemma oikein tahdo kestää 1000 malleissa (TC ja Pantera), startilla saa (on varmaan jo) kampuraan heittoa mutta ei häiritsevissä määrin, pakkasella kannattaa konetta nykiä pari kolme kertaa imu päällä hiljalleen ennen kuin starttaa, kone saa vähän bensaa ja notkistuukin. Muuten ok peli tekniikaltaan, toki tuollaista (tourinkia) en ole vielä ajanut. -00 malliin (kaikki 1000 triple mallit) piti vaihtaa pulssiletku (koneesta bensapumpulle) maahantuojan puolesta takuuseen koska alkuperäinen oli hieman liian lyhyt. -00 CDI huonompi kuin -01 ja -02, käyrät miedompia mutta varmasti riittää syttöä ja aappaa tourinkiin ;D Paljonko ajettu, männät vaihtoon 7000 - 9000 km, jälkimmäinen ehdoton maksimi. Vesipumppu uusiksi viimeistään samalla kuin männät. Jos vesipumppu vuotaa niin se on helppo todeta, alavesiletkun etupuolella (vesipumpun lohkossa) vasemmalla on ns. "sweep hole" josta nestettä alkaa vuotamaan, sormella kokeilee vuotaako (ja maistaa maistuuko makealle). Jos vuotaa niin ajot seis, pumppu vuotaa sisäänpäin ja pilaa tasapainoakselin (turha) laakerit -> major damage. Vesipumppu uusiksi kaikin osin kun alkaa remppaamaan. En minä oikein näin yhtäkkiä muuta tiiä kertoa :)
     
  9. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    jos tuo vesipumppu vuotaa sisäänpäin niin eikö moottoriöljyn luulis olevan vaaleaa?
     
  10. d6r

    d6r Well-Known Member

    Minkä moottoriöljyn?  :D Ei se jäähdytysneste taida tuorevoitelusäiliöön asti nousta.
     
  11. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Eipä siinä moottoriöljyjä ole niin aika mahotonta.  ;D

    2-tahti kone tuoreööjyvoitelulla on kyseessä ja öljy minkä se koneeseen työntää poistuu pakoputken kautta pihalle.

    Ja noita t-catin ohjeita kannattaa ihan oikeesti noudattaa, on aika harvassa ne kaverit tässä maassa joilla on pitempiaikaista omakohtaista kokemusta noista isoista kolmimukisista catin myllyistä. Varmasti ihan asiaa joka sana.  ;)

    Edittiä: d6er kerkes ensin...
     
  12. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    siis mikä se öljytikku siinä oikeella puolella pakkivivun vieressä on? jonnekki alas menee ja se kastuu öljystä. Toki ymmärrän miten tuorevoitelu toimii ja ymmärrän kyllä jäähdytysnesteen kierron vaikken kelkkojen kanssa ole ennen tekemisissä ollutkaan. Siinä tosiaan on on jokin tikku, joten ajattelin että jos siinä on vielä jokin erillinen voitelu alakerralle tms. Saattaa välillä tulla muutenkin sekaannuksia kun lähinnä autojen parissa olen harrastelut männä vuodet :)
     
  13. Ykä

    Ykä AC

    Ketjukopan öljyt?
     
  14. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Nimenomaan.Kopan takaa löytyy rattaat ja ketju jolla välitys siirretään ylävetoakselilta alavetoakselille ja muodostetaan välitys-suhde.
     
  15. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Katoppa tuolta:      http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http%3A//www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/
     
  16. Lassi4212

    Lassi4212 Pantera 1000

    no sehän se sitten on! mitä öljyä tuonne kuuluu laittaa jos huomaa sen olevan vähissä? Jos uskaltais tänään vähän koeajaa jo pellolla..
     
  17. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Joko Catin omaa tai sitten ATF jota itse olen käyttänyt.
     
  18. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Ootko ottanut ketjukotelon koppaa auki ja tarkistanut ketjun kunnon ja rattaiden muttereiden kireyden? Kannattas tehdä kun kerran kyseessä on sulle uus vehje,samalla saat putsattua paikat ja vaihdettua uudet öljyt,näet myös ketjunkiristimen toimintaperiaatteen .Tosta öljystä sen verran , että kyllä sinne käy mielestäni notkea moottoriöljy (miel. synteettinen) koska sehän voitelee ketjua eikä se mun mielestä tartte mitään erikoisöljyjä.Itse olen molemmissa kelkoissani käyttänyt synt.moottoriöljyä eikä mitään ongelmaa,T-Cat valistakoon jos on erimieltä kanssani.
     
  19. JariG_

    JariG_ Well-Known Member

    Normi motoriöljyllä o pienempi pintapaineen kesto ko vaihelootaöljyillä, ja ketjut ja rattaat voip kulua herkemmin.

    Mutta jos oot todennu että nou hätä niin kaipa se sitte on nokko tuimaa soossia :)
     
  20. EePee

    EePee Kelkka myyty!

    Henk.koht. en oikein tohon nopeampaan kulumiseen oikein usko , mut jos joku oikein hyvin perustelee niin mietitään sitten asiaa uudestaan.Onpa noita pailakoita tullut vastaan , missä ei ole kuin vähän harmaata mössöä tikun nokassa ja omistajat hyvinkin tyytyväisiä. ;D
     

Suosittele tätä sivua