Ajolasit silmälasipäiselle?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä SRMK, 9/1/07.

  1. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Onneton kun olen, en ole löytänyt netistä tai täältä mitään asiasta. Olen aloitteleva harrastaja ja välineillähän täälläkin urheillaan, eli pitäis jostain löytää lasit joiden alle mahtuis rillit. Normaalit laskettelulasit ei kai aja asiaansa? Kypärä on mallia crossi kiinteällä leukasuojalla. Suositteletteko myös maskia lasien lisäksi vai suojahuppua? Vai molempia? Älkääkä haukkuko noviisia heti maan rakoon ;D
     
  2. AJV

    AJV Indy 500 SP EFI -92 & RMK 800 -14

    No tämä vois olla silmälasipäiselle yks vaihtoehto---- http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=1711.0

    Mutta onhan sitten ajolaseja tehty meille rillipäillekki sopivia versioita, joiden toimivuus on aina vähän kelistä ja menovauhdista kiinni..Eli huurtuminen on suuri ongelma vauhtia himmaillessa ja maisemia katellessa..
    Scotin OTG on yks..-->http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?cPath=958_961&products_id=11433

    Omat rillit on senverran pienet että ainakin mulla ne mahtuu olemaan scotin normaaleille ihmisille tarkoitettuihin laseihin, mutta paras ja toimivin yhdistelmä tulee ku menet kypärän ja silmälasien kanssa kauppaan testaileen..

    Niin, ja ite käytän kelistä riippuen lasien alle tulevaa kokonaaman peittävää maskia tai sitten nokan ja poskipäät peittävää maskia..ja kypärähuppu yleensä vedettynä helvetin kauas suun eestä! Ite en kyllä pysty ajamaan jos suu ja nenä tukitaan jollain rätillä umpeen.. esim. --->http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?products_id=11452

    No ihan niitä ultimate pakkasia varten tuon tyylinen systeemi kuitenkin kaapista löytyy..vaikka eihän se siellä paljon lämmitä..
     
  3. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Jos löytyy sellaiset lasit joissa ilma kiertää, niin rillit pysyy auki, mutta naama paleltuu. Viime talven temppuilin rilli/lasi -yhditelmällä ja tälle "talvelle" hänkin ajolasit voimakkuuksilla. SUOSITTELEN vaikka onkin vähän hintaa, mutta elämä on ;D
     
  4. Erä-Jorma

    Erä-Jorma Well-Known Member

    Itse ostin tälle vuodelle Smithin snow warpit ja kyllä niissä pysyi ainakin lasit auki sen aikaa mitä marraskuussa kerkes kelkan selässä istumaan. Tosin paikallaan jos olit hengästyneenä niin silloin meinas huurtua mutta ajossa ei huurtuneet
     
  5. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Kypärä ja silmälasit on hankala yhdistelmä. Yleensä silmälasit alkaa painaan jossain kohtaa ajoa, jolloin niitä joutuu säätämään. Samoin onko umpikypärä vai avokypärä, sillä ei ole merkitystä.
    Se , miten ajoviima pääsee  pitämään silmälasit kuivana huurusta auttaa ajoa merkittävästi ja eri malleilla on merkitystä tässä asiassa.

    Vuosien kokemuksella sanoisin, jotta kypärä ja piilolinssit ovat se toimivin ratkaisu sellaiselle henkilölle joka tarvitsee silmälasikorjauksen kaukonäköön.
    Seuraavaksi tulee ajolasit joihin on adapterillä kiinnitetty silmälasivoimakkuudet. Näissä tapauksissa yleensä maskin ilmavirtaukset pitävät kaikissa tapauksissa linssit kirkkaina.
    tarpeeksi iso maski johon sisään saa silmälasit ei poista sitä mihin viittasin heti ensimmäisessä kohdassa.

    Silmälasit ja umpikypärä on hankalin silmälasikäyttäjän kannalta.

    Toimivia ratkaisuja on, paras on kun ottaa sen oman kypärän mukaan kun sovittaa maskia / silmälaseja sen kanssa. Liian isoa kypärää ei kannata ottaa sen takia että silmälasit mahtuu sisään.
    Autan mielellää kaikissa kysymyksissä jotka liittyvät näkemiseen kelkkailussa.

    Mr Cool
     
  6. PKE

    PKE Well-Known Member

    SRMK: Kun kerran olet uusi tulokas lajin parissa ja täälä foorumilla, niin laitan linkin viime keväänä aloitettuun ajolasi keskusteluun. Lue kaikki 4 sivua, niin saat paremman käsityksen. Lasit on RudyProject nimiset, joita MrCool toimittaa omilla voimakkuuksilla.

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=1711.0

    Ennen noita ajelin piilarit päässä + HJC crossikypärä ja Scott tai Smith lasit. Mutta Rudyjen jälkeen en ole piilareihin koskenut. Piilarit on monilla ihan ok, mutta mulla olo oli kuin olis ollut hiekkaa silmissä.
     
  7. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    suosittelen piilari+normilasit linjaa.. varsinki nämä uudet "happealäpäsevät" on ihan ykköset :) tosin testannu vasta kaukalopallo hommissa mutta ei kuivata silmiä niinku normaalit, ainaki itellä teki. vahvuuksilla olevista tosin ei tietoa, siis ajo laseista.
    Mutta onhan siinä puolensa että kun räppää joku risu tai muuten menee lasit basaksi niin ikkettää enempi ne kalliit lasit voimilla ko normit ::)
     
  8. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Sitten ne adapterit siirtyy uusiin laseihin siis jos lasit hajoaa. Noi Rudyt mihin tässä viitataan maksaa samoihin hintoihim kuin Scotit ja Smithit siis iliman voimakkuuksia
     
  9. Tike

    Tike Doo 600 SDI

    Smithin Warpeilla on ajettu silmälasit päässä muutama tuhat kilsaa ja se yhdistelmä toimii.
    Warpissa on aika iso tuo runko joten sinne mahtuu ainakin tämmösellä nuoremmalla tyypillä silmälasitkin.

    Mutta ehdottomasti suosittelen piilolinsseja. Helpottaa omasta mielestä harrastuksia ja varsinkin kelkkailua tosi paljon. :)
     
  10. MarkusK

    MarkusK Well-Known Member

    Täysin samaa mieltä! Helpottaa elämää yleensäkkin ;)
     
  11. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Muuten vois piilolaseja käyttääkin, mutta mulla tulee silmistä niin uskomaton määrä vettä kun niitä yrittää laittaa paikoilleen ettei mitään rajaa. Ja talvella ulkona ei tarvi kuin kävellä niin silmät vuotaa rajulla tavalla :eek:
     
  12. tsavikos

    tsavikos Member

    Piilareita en itse käytä, kun ne eivät sovi minulle.
    Scottin OTG sopii rillien päälle 8), mutta jos silmälasit on leveäpokaiset niin alkaa painamaan. Joudun itse vaihtamaan eri silmälasit kelkkailun ajaksi tämän takia.

    Itse olen todennut parhaimmaksi umpikypärän. Tollainen Laser on ollut jo pari vuotta:
    http://www.skidoo-parts.com/viewitem.asp?cat=Helmets&subcat=135001LZR
    Eli hengitysmaski on se pakollinen umpikypärässä, ettei rillit huurru. Tai ehkä +5 lämpötilassa voisi olla ilmankin.
    Umpikyrärän etu on myös se, että silmälaseja ei tarvi ottaa jatkuvasti pois kun kypärän laittaa päähän ja pois.
     
  13. villeks

    villeks ski-doo Mxz 800 Rev X -05

    itse ostin aikoinaan ajolasit ihan urheiluliikkeestä. Silloin vielä hyvään aikaan eli kun pelattiin mk:lla, niin säästin useamman kympin.
    ne on juuri lasimiehille tarkoitettu,eikä oo ollu mitään vikaa. kun pitää vaan ilmanottoaukon verkon kuivana,niin ei huurru.
    kypärässä mulla on kiinteen leukasuojan takana nenäsuoja,eikä oo jäätyny paikat..... piilaritkin on ihan ok,mutta niitä ei kerkee laittaan aamulla kun on jo kiire... :D :D :D
     
  14. tuosar

    tuosar Team MiniZ

    Ei "kahtapuhetta" piilarit päähän ja menoksi... 8) ;D
     
  15. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Laittaisin kyllä jos onnistuisi ::)
     
  16. tuosar

    tuosar Team MiniZ

    entä Oakleyn voimakkuusajolasit??? maksaa 200€++++
     
  17. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Itse itseäni TÄSTÄ topikista lainaten ::)


     

Suosittele tätä sivua