Ajatuksena tähän topiciin keräillä jupinat Brutalista. 900 turbo R kapiana on tilattuna. Välityshän se kiinnostelee, että lieneekö tuo tehtaalta jo järkevän lyhyt puskahommiin, vai täytyykö siihenkin vaihtaa lyhyempää kuten olen joutunut aiempiinkiin kelekkoihin vaihtamaan.
Viikko sitten kävin omani hakemassa kauppiaalta. Nyt sitten alkaa hillitty varustelu Brutaliin. Aivan hyvältä vaikuttaa kelkka ensivilkaisulta. Kauppias kertoi olleen ensimmäinen luovutettu kapea brutal. Mites muille lupailtu vehkeen toimitus??
2021 tuli ensimmäinen Brutal 850 leveä hankittua. 2023 se vaihtui uuteen. Viime vuonna kävi viikon verran 4T turbo commanderi mutta siitä ei ollut mihinkään lumella niin vaihdoin toisen 850 Brutalin leveän mallin. Viime talvi mentiin kahdella leveällä Brutalilla. Täksi kaudeksi vaihdoin järville leveän 4T turbon ja lumelle kapean 850 Brutalin. Yllättävän positiivisesti kyllä lumellakin on leveä 4T turbo mennyt, lunta tosin on vasta 70-80 cm
900 ACE Turbo Brutal on pihas. Onhan toi kyllä makee kelkka. Tokihan kapee kelkka vähä kallistelee mutkissa, vaan ei toi kyl paha ole siinäkään suhteessa. Oikeestaan ainoo asia, josta en tos pidä on toi katkaisijapaneeli. Käsien lämmittimet vaatii kahden napin painelua. Mitä ihmettä tos on ajateltu. Mittaristo on kiva, mutta ei mikään huikee kylläkään. Jousitus ja ajettavuus tos on kyllä aivan mahtava.
Nyt on eka reissu takana Brutalilla. Ja ei ole mielipide kokonaisuutena muuttuna. Kyl tää on ainakin minun käyttööni juuri oikee kelkka. On tässä toki puutteensakin. Keulan kallistelu olt vakiona asia, joka hieman häiritsi. Kirrasin ihan vähän jousii ja laitoin sitä "paluun" säätöö pikkusen kireemmälle, niin tilanne parani huomattavasti. Kun pääsimme hieman aukomaan reittejä tuol Itä-Lapissa, niin tämä kelkka näytti kyl kyntensä. Meil oli mukana muutama pätkäkelkka, jotka olisi olleet helisemässä, jos en olis Brutalil tehnyt reikää edelle. Itellä toki tuli vähä sellai olo, että ei oikeastaan haittaisi, jos täs olis vaikka 20 heppaa enemmän tehoo. Toki nykyinenkin teho riittänee, mutta toisi se vähä lisää hauskuutta peliin. Toi iso mittaristo on kyl vähän niin ja näin. En ole vieläkään saanut onnistuneesti päivitettyy niit karttoi.
900 km brutalilla takana ja on edelleen mukava kampe ajaa reitillä ja ummessa. Puutteena tai pienenä harmina nuo samat Deecee:n mainitsemat kallistelut ja etupukki saisi olla vakiona parempi. Alunperin kans laitoin vain paluun säätöä jäykemmälle etuiskareista, mutta loppujen lopuksi vaihdettiin jäykemmät jouset ja näin tuli paljon parempi ajettavuus. Eka nelari turbo itellä ja tehoa on riittävästi minun käyttöön ainakin vielä. Mittaristoa on hieno kattoa ja on selkeä, mutta kaikille sen toiminnoille ei kyllä ole käyttöä ja sillä mille olis käyttöä "navigointi" niin ei toimi tai on oikeastaan huonot kartat ja vain puhelimen kautta toimii kelkkareitit.
Tuommosella osanumerolla 860201976 loppuu keulan huono käytös. Suksi menee eteenpäin ja alemmaksi ja tuo tarvittavan kantavuuden.
Noniin. Nyt on vähän saatu testejä ajettua ja aika kommentoida nuita omiakin mietteitä. Välitys on järkevä, pystyy ajamaan rauhassa hiljaa ja revittämättä, eli ei ole touring mallin pitkä vältys. Ajelin tänään ajatuksen kanssa Kemijärvi - Roi reittiä tänään ja mittarinopeudet näytteli 80-90 kierrosten ollessa 5900-6100 välillä. Kielii siitä, että välitys on ok ainakin minun tarpeisiin. Voimaa on siis pyöräyttää telaa tarpeen vaatiessa myös hiljaisesta vauhdista. Se oli se alkuperäinen pointti, kun silloin mietin. Keulan iskunvaimennushan tuossakin on sysipaska tehtaalta. Pohjailee ja kallistelee mielestäni aivan kohtuuttomasti normaali reippaassa reittiajossa. Alustan vaimennus pelaa ok, siinä ei ole moitetta 85kg kuskilla. Keulaan laitan jäsympää jousta ja vähän prikkaa sisään niin hyvä siitäkin tulee. Kaikin puolin muutoin on ollut hyvä peli. Kilsoja nyt alla itsellä vaatimattomat 250km.
Nooh, Minä käytin huollos iskarit omasta. Kattelimme ihan vähän esijännityksiä. Tuollapa se keula rauhoittui aika paljon. Tossa on vaan ton kakkos asennon ja kolmos asennon välinen ero tos keulassa aika suuri. Kolmosella kyllä loppuu kallistelu, mutta keula takoo himpun. Kaveri testasi omaansa pykälän jäykempiä jousia. Kallistelu oikeastaan paheni. Kapee keula ja painava kelkka, niin kyllä se mutkis kallistelee aina, jos kuski on päällä kuin säkillinen mateita. Itse olen kyllä todella tyytyväinen tähän. Joskin, olen tässä kuitenkin alkanu vilkuilla leveetä Brutalii 850 koneella.
Tuli vaihdettua leveätelanen 26 malliin. BRP:n näytön gepsillä ei kyllä tee yhtikäs mittään. Sehän vois olla ihan hyödyllinen jos siihen sais kartat ladattua. Laitoin edelleen Garminin gepsin paikalleen. Uudet astinlaudat ovat kyllä hyvät, ei jäädy enää lumet niihin.
Millaisia kokemuksia millainen kelkka on vakionaan ihan umpisen hommissa ja puskarallissa? Riksulla varmaan menee lujasti ylösalas mutta riittääkö ketteryys ja onnistuuko vilttoaminen tolla vakiokeulalla. Kiinnostelee kyllä kovasti vaihtaa Freeride vähän monikäyttöisempään. Kiikarissa 900 TurboR 400mm levysellä telalla. Kone on jo tuttu kun työkelkassa on sama pata ja se on kyllä ihana.
Minul on nyt levee 850 Brutal ja ohan tää perkule hauska kelkka Jousitus toimii todella hyvin. Ei tää ehkä ole ihan niin mukava, mitä PPS alustainen kapia rutali. Mutta ei passaa moittii. Yksi iso asia. Kaveril on viime vuoden Commander RE. Ohjaus on kuin yö ja päivä näiden välillä. Jos siul on aiempi commanderi, niin kip kop kauppaan hakeen olkatapit, raidetangot ja ohjausakseli 26 listalta.
Ostin nyt 2026 Brutal RE 900 TurboR padalla ja siis kapeana. Tiedän että jotkut on laittanu tuohon kapeaa keulaa, mutta testailen nyt ensin vakiokeulalla riittääkö näppäryys ummelle metsään. Toivottavasti kelkasta tulisi vakiokeulalla näppärä kun ottaa koiranluun irti. Nyt ajossa on ollut siis 2023 GLX 5900 TurboR, eli meinasitko että siihen kannattaisi päivittää nuo palikat. Tiiätkö miten noita osia on muutettu tuohon uuteen Commanderiin?
Uudessa etupäässä on muistaakseni uudet olkatapit ja ainaki uus ohjausakseli. Ja me kans havainnoitiin, että ohjaus on todella paljon rauhallisempi, kuin aiemmin.
Jes, tuohan voisi olla loistava päivitys. Samalla jäisi nuo vanhat mun haaveen toteuttamiseen.. Oon tässä viettäny unettomia öitä kun oon miettiny miten Brutalista saisi aidosti monikäyttöisen eikä tartteis puhua kompromissikelkasta. Meikän visio olisi pistää olkavarret kahteen osaan, eli tynkä jäisi sukseen kiinni ja sitten sen tyngän voisi kiinnittää pulteilla olkavarren joko sisäpuolelle, jolloin raideväli kapenisi n 7-10cm tai sitten laittaa sen sinne olkavarren ulkopuolelle kiinni, jolloin raideleveys olisi +7-10cm orkkikseen. Tällä saisi siis pelattua reilusti raideväliä ja lisäksi olisi se suksessa oleva säätö käytössä. Tämähän aiheuttaa sen, että kun tynkä on kiinni olkavarren ulkopuolella, suksi on olkanivelen ulkopuolella ja siten kääntäessä ulompi suksi pyrkii samalla eteenpäin. Tämä voi tehdä ohjauksesta jäykän, mutta tekeekö liian jäykän niin siitä en tiedä... Sitten vastaavasti kun tynkä kiinnitetään sisäpuolelle, niin suksi olkanivelen sisäpuolella niin se pyrkii kääntäessä taaksepäin. Tämä voi tehdä ohjauksesta melko kepeän ja kelkasta melko nuljan oloisen, mutta umpisessa tämä voi olla jopa hyvä asia... Samoin se, että painon siirto kohdistuu suksen keskilinjan ulkopuolelle ja siten senkin luulisi tekevän kelkasta super ketterän. Tätä tässä myt on mietiskelty ja eikait se auta ku ruveta testaamaan eilaisia hullutuksia.. Luonnollisesti tässä hulluttelussa olisi hyvänä puolena se että saa aidosti reilusti raideleveyttä vaihdettua nopeasti ilman tukivarsi, iskari yms muutoksia. -Tama
Niin siis leveässä Brutalissa ja Commanderissa on se uus ohjaus. Kapiassa on sama kuin ennenkin. Se, että suksi menee kapeammalle, ei muuta ajettavuutta kuin huonompaan suuntaan. Kelkka toimii kaikissa olosuhteissa parhaiten, kun suksen keskikohta on keskellä olkatappilinjaa. Itekki mietin 36 tuumasen keulan testaamista tuossa kapiassa Brutalissa. Vaan en tiiä. Ehkä se toi kelkka sitten menettää osan pointista sen myötä. Mutta mulla se olis helppo tehä, kun vois lainata osat vaikka Shredderistä.
Mikä tuossa 20" Brutalin ohjausakselissa on parempaa/erilaista kun räjäytyskuvien perusteella se näyttää edelleen samalta rakenteen puolesta mitä vuodesta 2021. Onko siinä muutettu mittoja yläkuomun vuoksi vai ohjauksen välitystä muuttunut vai onko alihankkija kenties vaihtunut kun osanumero on huomattavin muutos ja 10€ halvempi hinta.
BRP muutti leveiden malliensa ohjausta kaudelle 2026. Eli tarkoituksena oli saada se pirullinen vetely pois, mikä on vaivannut aiempia vuosimalleja. Tähän on päästy muuttamalla ohjausakselin vipusuhdetta ja olkatappien jättökulmaa.