Ajatuksena tähän topiciin keräillä jupinat Brutalista. 900 turbo R kapiana on tilattuna. Välityshän se kiinnostelee, että lieneekö tuo tehtaalta jo järkevän lyhyt puskahommiin, vai täytyykö siihenkin vaihtaa lyhyempää kuten olen joutunut aiempiinkiin kelekkoihin vaihtamaan.
Viikko sitten kävin omani hakemassa kauppiaalta. Nyt sitten alkaa hillitty varustelu Brutaliin. Aivan hyvältä vaikuttaa kelkka ensivilkaisulta. Kauppias kertoi olleen ensimmäinen luovutettu kapea brutal. Mites muille lupailtu vehkeen toimitus??
2021 tuli ensimmäinen Brutal 850 leveä hankittua. 2023 se vaihtui uuteen. Viime vuonna kävi viikon verran 4T turbo commanderi mutta siitä ei ollut mihinkään lumella niin vaihdoin toisen 850 Brutalin leveän mallin. Viime talvi mentiin kahdella leveällä Brutalilla. Täksi kaudeksi vaihdoin järville leveän 4T turbon ja lumelle kapean 850 Brutalin. Yllättävän positiivisesti kyllä lumellakin on leveä 4T turbo mennyt, lunta tosin on vasta 70-80 cm
900 ACE Turbo Brutal on pihas. Onhan toi kyllä makee kelkka. Tokihan kapee kelkka vähä kallistelee mutkissa, vaan ei toi kyl paha ole siinäkään suhteessa. Oikeestaan ainoo asia, josta en tos pidä on toi katkaisijapaneeli. Käsien lämmittimet vaatii kahden napin painelua. Mitä ihmettä tos on ajateltu. Mittaristo on kiva, mutta ei mikään huikee kylläkään. Jousitus ja ajettavuus tos on kyllä aivan mahtava.
Nyt on eka reissu takana Brutalilla. Ja ei ole mielipide kokonaisuutena muuttuna. Kyl tää on ainakin minun käyttööni juuri oikee kelkka. On tässä toki puutteensakin. Keulan kallistelu olt vakiona asia, joka hieman häiritsi. Kirrasin ihan vähän jousii ja laitoin sitä "paluun" säätöö pikkusen kireemmälle, niin tilanne parani huomattavasti. Kun pääsimme hieman aukomaan reittejä tuol Itä-Lapissa, niin tämä kelkka näytti kyl kyntensä. Meil oli mukana muutama pätkäkelkka, jotka olisi olleet helisemässä, jos en olis Brutalil tehnyt reikää edelle. Itellä toki tuli vähä sellai olo, että ei oikeastaan haittaisi, jos täs olis vaikka 20 heppaa enemmän tehoo. Toki nykyinenkin teho riittänee, mutta toisi se vähä lisää hauskuutta peliin. Toi iso mittaristo on kyl vähän niin ja näin. En ole vieläkään saanut onnistuneesti päivitettyy niit karttoi.
900 km brutalilla takana ja on edelleen mukava kampe ajaa reitillä ja ummessa. Puutteena tai pienenä harmina nuo samat Deecee:n mainitsemat kallistelut ja etupukki saisi olla vakiona parempi. Alunperin kans laitoin vain paluun säätöä jäykemmälle etuiskareista, mutta loppujen lopuksi vaihdettiin jäykemmät jouset ja näin tuli paljon parempi ajettavuus. Eka nelari turbo itellä ja tehoa on riittävästi minun käyttöön ainakin vielä. Mittaristoa on hieno kattoa ja on selkeä, mutta kaikille sen toiminnoille ei kyllä ole käyttöä ja sillä mille olis käyttöä "navigointi" niin ei toimi tai on oikeastaan huonot kartat ja vain puhelimen kautta toimii kelkkareitit.
Tuommosella osanumerolla 860201976 loppuu keulan huono käytös. Suksi menee eteenpäin ja alemmaksi ja tuo tarvittavan kantavuuden.
Noniin. Nyt on vähän saatu testejä ajettua ja aika kommentoida nuita omiakin mietteitä. Välitys on järkevä, pystyy ajamaan rauhassa hiljaa ja revittämättä, eli ei ole touring mallin pitkä vältys. Ajelin tänään ajatuksen kanssa Kemijärvi - Roi reittiä tänään ja mittarinopeudet näytteli 80-90 kierrosten ollessa 5900-6100 välillä. Kielii siitä, että välitys on ok ainakin minun tarpeisiin. Voimaa on siis pyöräyttää telaa tarpeen vaatiessa myös hiljaisesta vauhdista. Se oli se alkuperäinen pointti, kun silloin mietin. Keulan iskunvaimennushan tuossakin on sysipaska tehtaalta. Pohjailee ja kallistelee mielestäni aivan kohtuuttomasti normaali reippaassa reittiajossa. Alustan vaimennus pelaa ok, siinä ei ole moitetta 85kg kuskilla. Keulaan laitan jäsympää jousta ja vähän prikkaa sisään niin hyvä siitäkin tulee. Kaikin puolin muutoin on ollut hyvä peli. Kilsoja nyt alla itsellä vaatimattomat 250km.
Nooh, Minä käytin huollos iskarit omasta. Kattelimme ihan vähän esijännityksiä. Tuollapa se keula rauhoittui aika paljon. Tossa on vaan ton kakkos asennon ja kolmos asennon välinen ero tos keulassa aika suuri. Kolmosella kyllä loppuu kallistelu, mutta keula takoo himpun. Kaveri testasi omaansa pykälän jäykempiä jousia. Kallistelu oikeastaan paheni. Kapee keula ja painava kelkka, niin kyllä se mutkis kallistelee aina, jos kuski on päällä kuin säkillinen mateita. Itse olen kyllä todella tyytyväinen tähän. Joskin, olen tässä kuitenkin alkanu vilkuilla leveetä Brutalii 850 koneella.