ensiApua

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä stogo, 28/11/06.

  1. stogo

    stogo Active Member

    Mua pyydettiin pitämään ensiapukoulutusta yhelle safarijärjestäjälle. Olen tässä koulutusrunkoo kasaamassa ja jotain saannut aikaankin, mutta aina neuvot olis paikallaan! Eli mitkä aiheet eniten kelkkaväkee kiinnostaa ja mistä hyötyy? Ja kokemuksia, eli onko jotain ongelmatilanteita tullut eteen?
     
  2. Heimo Paila

    Heimo Paila Summit X -17

    Haavat, hiertymät, palo/paleltumavammat, hypotermia ennaltaehkäisy ja niiden hoito kentällä, varmaan niitä yleisimpiä aiheita. Sitte tietty murtumat, sijoiltaanmenot ja muut traumat, niiden lastoitus ja sidonta.
    Hiukkasen tajuttoman hoidosta ja elvytyksen perusteet. Ja se soitto 112. Siinä kai ne tärkeimmät. Kirjoittakaahan muutkin juttuja joita tulee mieleen, ja omakohtaiset kokemukset niistä yleisimmistä vammoista.
     
  3. JTV

    JTV Well-Known Member

    Ajatellen kelkkailun luonnetta niin varmaan erilaiset murtumat törmäyksestä johtuen ovat niitä yleisempiä tapaturmia eli murtumien lastoittaminen maastossa kannattaa käydä läpi. Lastoitus edesauttaa kuljettamista maastosta pois (ei ole niin kivuliasta).
     
  4. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Ajatellen safarikelkkailua ja safariasiakasta, niin paleltumat on niitä kaikkein yleisimpiä vammoja.
    Tietysti murtumat ja erittäin tärkeä oikeaoppinen vahingoittuneen kuljettaminen/siirtäminen.
    Jäistä pelastautuminen, hypotermia jne.
    Elvytys.
    Plus palovammat, shokkitilat, jälkihoito. Nämä siis SAFARIFIRMAlle, koska silloin kyseessä ei ole useinkaan tavan kelkkailija.

    nimim. 7 talvi lähtee
     
  5. jagged

    jagged Well-Known Member

    Tullee mieleen ekana just ylempänä mainitut murtumien hoiot.
     
  6. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    näin on, tosiaankin vakavien tilanteiden hallintaan kannattee panostaa! Sillä niissä puhutaan jo ihmishengistä, jotka on oppaan vastuulla. Sillo joskus ko itte alottelin hommia, meillei ollu mitään ea-kurssia.. se tuntu aika hullulta, puhutaan kuitenkin parikymppisistä ihmisistä, joiden vastuulla oli jopa 20 asiakasta.

    paleltumat sun muiden huolehtiminen nyt pitäs olla tossa työssä jo melkoisen itsestäänselvyys.

    nimim. 4 talvea ollut
     
  7. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Paleltumat, ja niiden ennaltaehkäisy. Raajat jo menee poikki... ensiapu ja kuinka kohti todellista apua . 112


    nimim: Jo toisessa polvessa
     
  8. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Ensinnäkin, paleltumien ja hypotermiapotilaan ensihoito on muuttunut viimisen parin vuoden aikana ainaki kerran, joten niiden hoito ei välttämättä ole itsestäänselvyys.
    Toisekseen, esim. näissä Lapin suurissa safariyrityksissä henkilöstö vaihtuu aika kovaa vauhtia, joten ei todellakaan ole mitään varmuutta mitä taitoja/tietoja mm. sesonkioppailla on.
    Kolmanneksi, nää yrityksen työntekijät ei ole välttämättä Hemmon tai minun kaltaisia kairankiertäjiä, joille ei ole esim- jo lapsuudessa opetettu kuinka toimia.
     
  9. Eloidi

    Eloidi Lynx XTrim E-Tec 600

    Shokkitilat, välittömästi onnettomuuden jälkeen itse uhri ja yleensä myös muut menee shokkiin. Itse kokenut kun kaveri meinas juosta karkuun ettei joudu sairalaan, vaikka aika pahasti oli tullu osumaa sille niin ei se mitään tuntenu. Ja jos on safarista kyse, niin kokemattomat kelkkailijat mitä luultavimmin juuri menee shokkiin.
     
  10. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    ^ kyllä, erityisesti jonkinlaista kriisinhallintaa pitäs pätevöittää. Sillä pahassa tilanteessa voi sielä ruveta pyörtymään yks sun toinen ja kolmas repii jo kelkkaa käyntiin ja ajaa apua hakemaan..mistä? no niii-in..

    Mut niinku Fiberi tossa mainitti. Yleinen pätevyys ja MALTTI on valttia. Ei saa ruveta häsläämään ja tekeen ihan päinvastoin kun pitäs. Tottakai pitää käydä läpi paleltumat sun muut yleiset jutut. Mutta mun mielipide on, että ihmishenki on se tärkein, paleltumat kyllä paranee itestään.
     
  11. jagged

    jagged Well-Known Member

    Kyllä vain, vakaviin tilanteisiin valmentaminen oli ajatuksena ko murtumiin viittasin.
     
  12. Firecat 500

    Firecat 500 Well-Known Member

    Voisko noista kaikista saada jonkun tietopaketin tulevantalven kelkkalehteen. Eli noista yleisimmistä onnettomuuksista ja niiden hoitamisesta. Jalka/käsi poikki, paleltumat ym... Siinä olis teille hyvä juttuvinkki. 8) Varmasti hyödyllisiä.
     
  13. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Laitetaanpa tuo mietintämyssyyn.
     
  14. scound

    scound Well-Known Member

    Eikä muuten olisi hullumpi idea tehdä sellainen "miniopas" vaikka tänne foorumillekin.
     
  15. stogo

    stogo Active Member

    Kiitoksia vinkeistä! Eiköhän täs oo nyt jotain tullu koottua koulutusmateriaaliksi. Suhteellisen hyvä maallikon ensiapuopas on netissäkin luettavissa   http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr
     
  16. moukka

    moukka Kelkaton on munaton..

    Mie perräänkuulutan sitä riisinhallintaa, aina pitäs olla pullo tiukkaa ettei mee panniikkiin... ;D Eikö oikiasti, kaikkien pitäs ea-taitoja vähä reenata, joskus voi olla totista poikaa ku kohalle sattuu..
     
  17. stogo

    stogo Active Member

    Mites olis kelkkailijoiden oma ensiapuopas? Kyllähän tääl palstallakin on ilmeisesti asiantuntemusta ainakin heimopaila ja mä on alalla toimijoita. Jos vaan innostusta löytyy, niin eiköhän jotain saada aikaseks!
     
  18. Heimo Paila

    Heimo Paila Summit X -17

    Ei innosta ketään :-\
     
  19. jagged

    jagged Well-Known Member

    Kyllä varmasti kiinnostusta löytyy tiukkaa tietopakettia kohtaan. Ei mithän biibeliä vaan semmonen heleppolukunen "käppyrä" niinko sotaväessä.
     
  20. Korben

    Korben talvi on ihmisen parasta aikaa. Ja kesä.

    Kattelin tuossa noita ehdotuksia, mutta en mielestäni nähny niska/selkämurtuma epäilyn hoitoon liittyvää ehdotusta, elikkä ehotan sitä. Olen amppariukkona mielummin liian varovainen niskan ja selän kanssa... Ja suosittelen, että muutki olis... Niskamurtuma ei aina ole kivulias, mutta se on aina hengenvaarallinen.
     

Suosittele tätä sivua