IQ-alustan etupukin iskarin(+jousen) kiinnitys asennot...

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä sumbeam, 5/2/06.

  1. sumbeam

    sumbeam sixpäkki 600HO -06

    Yritin jo kysästä vähän niinkuin "sivulauseessa" tästä viisaampien neuvoja tuola "xtra 10"-topiikissa mutta ei ottanut tuulta purjeisiin, niin josko näin omassa ketjussa...

    IQ-alustassa (-06 sixpäkki) etupukin iskarin yläpään kiinnityskorvat kääntyy joustoliikkeen mukana ja siinä iskari on ylemmässä oletuksena. Silloinhan iskarin yläpää ikäänkuin pakenee edellä joustoliikkeen mukana (tosin matka ei oo suuri mutta kuitenkin). Olisin kiinnostunut tietämään tarkoituksesta jos sen siirtäis tonne alempaan, siis jousen kulma muuttuu voimaltaan huonommaksi vastustaa joustoa, mutta taas itse joustoliikkeen aikana se tulee molemmista päistä liikettä vastaan eli lyhenee nopeemmin suhteessa joustoliikkeeseen kuin ollessaan tuolla yläpuolisessa kiinnityskorvassa. Luulis että jousen huonomman alkukulman ansiosta ei alustan "pehmeys" jouston alussa paljoakaan kärsisi kireemmämmälläkään jousella, mutta joustoliikkeen aikana jousi alkaisi kiristymään nykyistä asentoa paljon agressiivisemmin... Samalla tietysti itse iskarin liikkeet suurenee suhteessa joustoon, joten kuvittelisin silloin vaimennuksen tehostuvan, pitäähän sitä öljyä virrata samoista kanavista suurempi määrä saman kokoisessa joustoliikkeessä.

    Minkälaiseen "alustan käyttöön" toi alempi kiinnitys mahdollisuus on tarkoitettu ja miten se sitten loppujen lopuksi käytännössä vaikuttaa? Onko joku jo kokeillut tai tietääkö joku muuten asiasta antaakseen infoa? Voiko sen tehdä tolla alkup. iskarilla, vai tuleeko siinä mäntä päästä läpi ennen kuin alusta on kulkenut koko joustoliikettään. Voihan tän iskarin pituuden sopivuuden demotakin kun ottaa jousen auki ja ajelee joustoliikkeitä päästä päähän pelkällä iskarilla, mutta ei millään jaksais tossa kerrostalon pihassa pakkasessa jos (ja kun) joku kumminkin tietää sen jo muutenkin...

    Viikonlopun ajelussa etupukki paukahti pohjiin joitakin kertoja vaikka olinkin just taas vaihteeksi kiristellyt sitä reippaasti. Ei silti oo jousi vielä ihan maksimi kireydessä, mutta voi olla että se täytyy sinne laittaa jos tohon vieteriin tyytyy. Toi geometrian muutoskin kiinnostais, varsinkin kun mä oon aina selvinnyt kelkoissani aika löysillä säädöillä verrattuna mitä muut ovat ajaneet samaa kampetta. Tästähän (-06 sixpäkki) tuntuu että täytyy kaikki vetää piukalle ja silti saa pelätä pohjaamisia ainakin pahoissa pateissa. Vaikka alkumetreillä (tällä kamppeella) en pohjaamisista kärsinytkään, niin yhä enemmän alan allekirjoittaa noita muiden pohjaamis kokemuksia, tais vaan reitit olla liian hyvässä kunnossa ja pahat patit ja ojan ylitykset liian varovaisia...
     
  2. Saabas

    Saabas Member

    Viikonlopun ajelussa etupukki paukahti pohjiin joitakin kertoja vaikka olinkin just taas vaihteeksi kiristellyt sitä reippaasti. Ei silti oo jousi vielä ihan maksimi kireydessä, mutta voi olla että se täytyy sinne laittaa jos tohon vieteriin tyytyy.

    Ei se jousen kiristäminen vaikuta kauhean paljon siihen pohjaamiseen. Esijännitystä kiristettäessä jousitus tulee vain enemmän pintakovaksi ja on se mahdollisuus että se alkaa pompottamaan pienessä patikossa. Sitten kun voimat ovat tarpeeksi suuria ja patin koko kasvaa niin iskari läpsähtää aivan samalla lailla pohjaan on sen esijännitys kireällä tai löysällä. Kaikki riippuu iskarin männän vastuksesta sen liikkuessa öljyn sisällä, jos vastus on liian pieni niin mäntä karkaa alta ja iskari pohjaa takuuvarmasti. Jäykemmillä jousilla saadaan aikaan se efekti, että voidaan esijännitystä pitää löysemmällä ja sitä kautta saadaan mukavampi jousto hiljaa ja hyvillä alustoilla ajettaessa. Jäykemmällä jousella ja ilman simmystä on kuitenkin aina se vaara, että iskari pohjaa kun tullaan tarpeeksi kovaa johonkin ojanylitykseen ja sitten voipi vain toivoa että laskeudutaan alas sinne missä puut ei kasva. Kuitenkin alusta on säädettävä siten että joskus kevyt pohjaaminen pitääkin tapahtua, koska silloin tiedetään että jousitus toimii koko matkalla.

    Itse nostin omasta kelkasta etupukinremmit yläasentoon mikä hivenen nostaa alustaa ylemmän jolloin patti ei pääse niin raskaasti tulemaan läpi, auttoi ensihoitona jonkinverran niin kauan kun saan täyden käsityksen mitä kaikkea alustaan pitää muuttaa.
     
  3. sumbeam

    sumbeam sixpäkki 600HO -06

    Joo olen kyllä täysin samaa mieltä tosta liian suuresta esijännityksestä, tulee pinta kova. Mutta kyllähän se tietysti vähän pohjaamiseen auttaa kun jousivoimaa on hieman enemmän, mutta ei sillä voi korjata liian löysää jousta eikä tietenkään vaimenninta. Mutta ei kai vaimentimen sisään liikettä voi tolkuttomasti hidastaa, senhän täytyy se patti nielasta sukkelaan... Ajattelisin että tollai karkeesti jousi työstää vastaan sisään menossa ja vaimennin vaimentaa paluun ettei mennä kuuhun. No tietenkin vaimentimen täytyy ottaa kantaa jo sisään liikkeeseen mutta ei se saa sitä liikaa hidastaa. Muuten sä oot jo kilometrin päässä patista kun iskari vielä rauhallisella vauhdilla rajais sisään liikettään. Jos jousi on lineaarinen (niin lineaarinen kuin jousi ylipäätään voi olla) ja se on löysä, niin esijännityksellä ei ole paljoakaan tehtävissä pohjaamisen suhteen.

    Edelleenkin olen sitä mieltä että toi yläpää kannattais siirtää tohon alempaan kiinitys korvakkeeseen jos iskari menee riittävästi kokoon ettei tuu mäntä päästä ulos... Silloin jousta rutistetaan rivakampaa vauhtia jouston aikana ja iskari tekee suuremman liikkeen joustoon nähden, joten käsittääkseni vaimennuskin paranee kun öljyä vaan on siirrettävä suurempi määrä samoista rei'istä. Ei kai tässä auta kun jonain kauniina päivänä kallistella kelkkaa kerrostalon pihaan muiden ihmetykseksi.

    Tilailin Peterille huoltoa maaliskuuksi kun meen lappiin päristeleen, niin tiesivät ja tunsivat nämä ongelmat hyvin. Uudet jouset eteen ja etupukkiin, iskarit samoin työn alle niin edestä kuin etupukista. Ainut vaan on että voi ruveta kaiveleen veneilijän (vai pitäiskö sanoa kelkkailijan) rahoja, hommista jotka kuuluisivat minun ja monen muunkin mielestä maahantuojan hommiin.

    Samalla sain tukea väitteelle että kelkka käy turhan rikkaalla seoksella, olivat jo vaihdelleet muillekin suuttimia. Joten silloin laitetaan tää sixpäkki laihemmalle.
     

Suosittele tätä sivua