kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä lynkky3900, 11/12/12.

  1. lynkky3900

    lynkky3900 Member

    Asensin skidoo formula -96 startin. Startti pyörittää hyvin, mutta ei tee kipinää. vetämällä lähtee hyvin käyntiin. Olen kokeillut ottamalla virtalukosta kaikki muut johdot pois, vain akulta ja startilta tulevat johdot olen jättänyt. olen myös kokeillut auton akulla, ei vaikutusta. jänniteen säädin on vaihdettu. en ymmärrä, miksi ei tee kipinää.
     
  2. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Kysyn ehkä typeriä, mutta onko starttimoottori tuohon moottoriin tarkoitettu, eli pyöriikö oikeaan suuntaan?
     
  3. Eemeli

    Eemeli AC M9ss 162", SnoPro1T, F5/8mod WC, Sabercat

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Tuleekohan sytytysvirta kun avain startti asennossa?
     
  4. N.Opee

    N.Opee Well-Known Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Kokeileppa sillä startilla vaan "heläyttää" kone pyörimään. Mieluusti tietysti siinä vaiheessa kun narusta tiedät sen lähtevän nätisti käymään;)
     
  5. ramba

    ramba Guest

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Itsellä on myös skidoo formula ysikakkoseen asennettu jälkeenpäin sähköstartti ja nätisti toimii kun laitoin kesällä uuden akun paikalleen, noin kymmeneen vuoteen tuota ei ole käytetty kun entinen omistaja ei tiennyt edes koko sähköstartista. ;D

    Taitaa olla brp:än valmis setti.
     
  6. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Virtalukko ei ilmeisesti kytke sytytysvirtaa päälle start-asennossa. Tuon voit varmistaa niin, että laitat virta-avaimen siihen asentoon missä moottori käynnistyy narusta vetämällä ja sitten vedät apuvirtakaapeleilla suoran sähkön starttimoottorin navoille ja pyöräytät sen siis noilla apuvirtakaapeleilla käyntiin. Jos lähtee näin käyntiin, niin tarkasta vielä virtalukon kytkennät.

    Toinen vaihtoehto, joka on vähemmän todennäköinen, on että starttimoottori vetää sytytyksen maihin. Tämän taas voit varmistaa niin, että irrotat starttimoottorilta kaapelin niin ettei se saa virtaa. Sitten pidät virta-avainta start-asennossa ja yrität repiä narusta käyntiin. Jos lähtee näin käymään, niin startin tai solenoidin kytkennät on persiillään.
     
  7. lynkky3900

    lynkky3900 Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Tarkoitatko magneetolta? virtalukossahan ei käy kuin sytytksen maadoitus.
     
  8. lynkky3900

    lynkky3900 Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    ei ole typeriä kysymyksiä. Itse epäilin samaa, mutta pyörii oikeaan suuntaan.
     
  9. lynkky3900

    lynkky3900 Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä


    Olen yrittänyt sitäkin, mutta ei auta
     
  10. lynkky3900

    lynkky3900 Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Tarkoitatko, että EI lähde käymään niin silloin on persiillään. Miten se voi sytytyksen vetää maihin. Kytentäkaavion mukaan kelkka pidetään sammuneena ja sammutetaan vain maadoittamalla sytyspiiri. Ei siellä ole varsinaista sytytyksen ohjausvirtaa.
     
  11. ramba

    ramba Guest

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Onko sulla se hätänaru kiinni siinä katkasimessa tangon vasemmalla puolella, itsellä jos se ei ole painettu kiinni startti pyörii muttei lähde käyntiin. Nykäisemällä lähtee silti, voisiko vika olla siinä?
     
  12. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    No ei, vaan jos lähtee käymään kun starttimoottori on irroitettu kelkan sähköjärjestelmästä, niin silloin olet kytkenyt sen perseelleen. Lue vielä ajatuksella tuo juttu ;) En väitä, että olisit käsi, mutta kaikenlaisia kytkentöjä olen nähnyt ;D

    Ei sekään ole ennennäkemätöntä, että virtalukko olisi rikki ja vetäisi maihin väärässä asennossa.
     
  13. Hopo hessu

    Hopo hessu Lynx Re-800 R -13 / Lynx 5900 GLX / Lynx 3900gl

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Palataanpa aiheesen... :) Mulla on tuossa lynx ranger -97 asensin startin ja sama ongelma päällä ,ei startilla kylmänä käyntiin vaan vetämällä kyllä käynnistyy. Koneen lämmettyä käynnistyy startilla.
    Olen vaihtanut cd boxin,virtalukon,useita tulppia,tulpan hattutkin vaihettu. Minusta tuo kipinä sais olla vahvempi.
    Olisko virran säätimellä jotain tekemistä vian kanssa...sekin on kyllä uus.

    Löysitkö vian aiheuttajan omaan kelkkaasi??

    Ja voi tähän antaa muutkin foorumilaiset oman näkökantansa ongelmaan.
     
  14. N.Opee

    N.Opee Well-Known Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Ducatin virtalaitteet ja triggerin/vauhtipyörän ilmarako liian iso. Ilmarako pitäis olla 0,40 mm ja suosittelisin sen tarkistamaan ennen sen suurempia investointeja ;)

    E: Tuossa ensimmäisenä vastaan tullut kuva selvennykseksi.
    http://www.aerofixaviation.co.uk/images/rotax-ducati-dcdi-on-rotax-582-pickup-gap-feeler-LRG.jpg
     
  15. Hopo hessu

    Hopo hessu Lynx Re-800 R -13 / Lynx 5900 GLX / Lynx 3900gl

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Kiitos vinkistä.... pitänee tarkistaa asia.
     
  16. MVa~1

    MVa~1 Well-Known Member

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    yhden 440 catin on nähny tekevän samaa.. Oli startti huonossa kunnossa, käämejä poikki ja muutekin kulunut. Pyöritti ihme kyllä moottoria, mutta ei lähteny kylmänä varsinkaan käyntiin.. Lämpimänä toimi kohtuudella ja lähti useimmiten käyntiin.. Startin vaihdolla korjaantui tämä tapaus..
     
  17. Hopo hessu

    Hopo hessu Lynx Re-800 R -13 / Lynx 5900 GLX / Lynx 3900gl

    Vs: kelkka ei käynnisty startilla mutta käynnistyy vetämällä

    Triggerin/vauhtipyörän ilmarako tarkistettu ja asetettu uudestaan...ei ollut vaikutusta.

    Ja tuo startti on uudenkarhea että ei kai sekään voi olla viallinen. ???

    Kipinä on heikonlainen ja lyö kahta pikku kipinää tulpassa.
    Jos löytys kytkentäkaavio niin vois vielä tarkistaa nuo kytkökset..( mutta mielestäni olen kytkenyt sen oikein,oli silloin paperinen kaavio mutta olen hukannut sen. :-\)
     

Suosittele tätä sivua