Kelkkailijoiden kamerakeskustelut!

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä M.H., 10/7/06.

  1. juhissK

    juhissK Freeride 137" -15

    Re: MIKÄ KAMERA???

    Puhelimellahan nuita räpsyjä tulee otettua.
     
  2. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Re: MIKÄ KAMERA???

    Vallan mukava kapistus, olen ollut oikein tyytyväinen; kamera ja romut pysyy hyvin järjestyksessä ja suojassa. Hiukan vois olla tuo säilytystilan koko muille romuille isompi, toki päiväretken kamat tuohon menee keveästi.
    Ainoa asia, joka on arveluttanut on noiden aika jäsyn kokoisten vetoketjujen kestävyys. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmaa.
     
  3. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Re: MIKÄ KAMERA???

    http://a.img-dpreview.com/news/0402/PMA/Canon/a75frontback.jpg

    Tuolla on kaikki kuvat otettu mitä tännekkin olen laittanut. Ja on ollut mukana vesisateesta yli 30 asteen pakkaseen, metällä, kalalla, kelkkaillessa, hiihtäessä jne. ihmeesti on kestänyt :) Kuvaamisestahan minä en mitään tiedä ;)
     
  4. theless

    theless LYNX RS -14 "rottalynxi evol. 2"

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Digikameralla jonkun verran kuvanneena, on järkkärin hommaaminen tullut mieleen. Toivon mukaan keväällä saan juhlia ylioppilasjuhlia. Lahjatoive on ainakin valmiina. Tiedän että peruspokkarillakin saa hyviä kuvia jne, mutta ainakin miun aatamin aikanen vaatii aurinkoisen päivän jos meinaa saada kuvasta edes tarkan. Kysyisinkin neuvoa kameran valintaan. Rungoksi olen miettinyt jotakin Canonin eossilaista, mutta objektiivi on hakusessa pahasti. Kuvaus kohteenahan olis maisemat, kelkkailu, motocross, skeittaus, jne.
    Suositelkaa jotakin minulle sopivaa pakettia hinta haarukkaan 500-1000€
     
  5. AK837

    AK837 Well-Known Member

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    http://www.pixmania.com/fi/fi/675498/art/nikon/d40x-objektiivi-18-50mm-f.html

    tuossa aika hyvä paketti :)
     
  6. Hankisääski

    Hankisääski Vintage

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Noniin, nämä ovat aina vaarallisia kysymyksiä vastata, koska ennenpitkää Nikonistit ja Canonistit alkaa väitteleen paremmuudesta ;D ;D eli seuraavassa vahvasti puolueellista liipalaapaa Canonin käyttäjältä ;D Itselläni siis viime kesänä hankittu Canon 400D kittilasilla ja lisäksi 70-200 4L zuumi + muuta tilpehööriä repullinen.

    Mielestäni tuossa hintaluokassa varmastikin saa kohtuullisen kameran lähes kaikilta merkeiltä ja joihin voi liittää "hyvä kamera" lauseen. Esim. Nikon D40X, Canon 400D ja Olympus E-410 ovat suunnilleen samantasoisia vehkeitä ja riittäviä alkuun. Nikonilta ja Canonilta kait tulossa uudempia malleja, joten noista voi olla jo kohtuu tarjouksiakin liikkeellä.

    Ominaisuuksiltaan kamera riittänee vielä pitkän aikaa, uusia putkia on kuitenkin jo hankintalistalla. Kun laukusta löytyy tuon 70-200 lisäksi vaikka 24-85 ns. normaalizuumi, alkaa oleen käytössä jo varsin kattava polttovälialue. Näillä hanskaa kelkkakuvaamiset ja maisemataltioinnit mainiosti. Mikäli Canoniin päädyt, niin L sarjan putket ovat laadultaan tunnetusti hyviä, pitäisi kestää hivenen rankempaa käyttöäkin. Kameran mukana tullut "kitti" linssi riittää varsin hyvin alkuun, jotta pääsee tutustumaan kameran ominaisuuksiin. Nuo L-sarjan putket ovati tosin hinnoiltaan korkeahkoja, mutta jälleenmyyntihinnat pysyvät kohtuullisen hyvinä, mikäli kimpaannut kuvaamiseen ja pistät kaluston lihoiksi ;D Canonia puoltaa myös varsin kattava ja laadukas objektiivivalikoima.

    Enpä ole löytänyt tuosta paketista juurikaan mitään moitittavaa, tosin en ole muita kokeillutkaan. Kokonsa ja keveytensä puolesta Canon passaa pienille kätösilleni mainiosti, tosin akkukahva menee tilaukseen (pystykuvauksessa auttaa kun saa paremmin kiinni laitteesta). Valikot sunmuut kyllä aukeaa kunhan niitä aikansa jumppaa. Tuo L putki on kerrassan mainio!! tulee tosi hyvää jälkeä ja valovoima riittää kyllä hyvin kuvaamiseen.

    Käy hypistelemässä eri malleja, jotta saat tuntumaa miten ne passaa kouraan tms. Tilaamista kannattaa harkita myös täältä -->http://www.bhphotovideo.com/c/shop/6222/Digital_Cameras_SLR_Digital_Cameras.html Taalan kurssi edelleen varsin kohtuullinen ja itselläni tuolta hyviä kokemuksia. Tämä maailma on sellainen, että alkaa kammottava varustelukierre ;D mutta kaikki kiva maksaa, kelkkailukin...

    Että sikäli...
     
  7. theless

    theless LYNX RS -14 "rottalynxi evol. 2"

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Hankisääskeltähän tuli paljon juuri tarvitsemaani tietoa, kiitos siitä :) Tosiaan tiedän aika vähän kameroista, mutta jostain syystä Canon kiehtoo esim. Nikonia enemmän. Peruspokkareiden (joita mie oon käyttäny) käyttöjärjestelmät (mitä lie virallisella kamerakielellä?) on Canoneissa ollut muita helpompi käyttöisiä ja muutenkin miellyttävämpiä.

    Lisää paketti linkkejä ja tietoa eri liikkeistä toivon vielä :)

    http://www.pixmania.com/fi/fi/530716/art/canon/eos-400d-ef-s-18-55-mm-ef.html olisiko tuommoisessa tarjouspaketissa mitään järkeä? Vai olisiko järkevämpää hommata
    tuo perus kitti linssillä oleva paketti ja jos innostusta ja rahaa riittää niin hommata myöhemmin isompi putki ja tarvittaessa akkukahva. Laukun, muistikortin jne. varmaan tarviis, mutta niitähän saa vaikka mistä.

    Kuulin tossa jo ettei pixmaniasta kannata tilata onko kellään kokemusta ko. liikkeestä?

    Tosiaan oon miettiny Canon eos 350D tai 400D, mutta muita ehdotuksia otan mielelläni vastaan.
     
  8. Tuok

    Tuok RMK Nortikki

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Tuolla Pixmanian paketilla pääsee kyllä varsin hyvin alkuun ja opettelun makuun. Kuitenkin kannattaa miettiä, että kannattaako tuota vanhaksi nyt jo jäävää runkoa ostaa koska jos tahdot vaihtaa myöhemmin rungon parempaa on tuo 400D runko halpaa tavaraa kun myydä alat. Onhan se nytkin jo alle 400e runko käytettynä.

    Nuo kaksi optiikkaa ovat oikein mainioita aloittaa. Tässäkin tapauksessa yleensä käy niin, että nälkä kasvaa syödessä ja nopeasti alkaa huomata huonoja puolia putkissa, jolloin luonnollisesti alkaa etsiä parempaa. Jos kuvaus kiinnostaa jo tässä vaiheessa hitusenkaan enempää, niin itse suosittelen ostaa tuon Canonin 70-200 F4 L objektiivin, koska noitakin saa noin 500e, jos käytettynäkin haluaa eikä tuon jälleenmyynti arvo tipu nopeasti uutenakin tuota taitaa saada jo varsin edukkaasti.

    Canonilta on tuosta 400D:stä tulossa muistaakseni lähiaikoina uudempi versio (vai onko tullut jo?) ja jos ei niin hirveä hinku ole päästä kameraa hiplaamaan odottaisin itse sen. Nikonilla on varmasti myös huomioitavia paketteja, mutta huonona puolena voisi varmaankin sanoa, että tuollaista Canonin 70-200 F4 L vastaavaa optiikkaa ei Nikonilta löydy, jos sellaisen esimerkiksi tahtoisi hankkia myöhemmin vaan Nikonin niin sanotut paremmat optiikat alkavat olla hintavia.

    Kuitenkin itse suosittelen ostamaan sellaisen kameran mikä itsestä tuntuu hyvältä, niin ominaisuuksilta kuin käteen istuvuudelta jne. Käy jossain liikkeessä kokeilemassa näppituntumaa esimerkiksi Nikonin D40X ja Canonin 400D runkoihin. Itse en mikään hirveän suuri käpäläinen ole, mutta tuo akkukahva vaikutti paljon otteeseen kamerasta 400D:n kanssa positiivisessa mielessä.
     
  9. ryder

    ryder Poo

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Joo, samapa se on minkä noista valtamerkeistä ostaa (canon, nikon, sony, pentax...), jos ei ole jo valmiina johonkin sopivia linssejä tai kaveria jolta niitä voi lainailla.
    Itse toissa kesänä pähkäilin canon 350D:n ja nikon D50:n välillä ja lopulta päädyin nikoniin koska se tuntui käteen paljon sopivammalta ja jämäkämmältä (vaikka aika pienet kätöset mullaki on :)).

    Mutta toisaalta ei kannata unohtaa ns superzoomejakaan, jos ei kiinnosta raahata ja vaihdella linssejä reissun päällä. Kyllä niissäkin riittää ominaisuudet aika pitkälle.
     
  10. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Juu ei nuita kannata todellakaan unhoittaa... juurikin testaamassa panaani fz18 hilpettä. Ennestään tuolla laukussa napottaa vanha fz20 , joka kyllä valovoimaisuudella rökittää tuon fz18:n 100-0, mutta taas jalustan kanssa pimeä kuvaus muuttaa tilanteen. Pitää tesmiä enemmän.
    Minä en näe omille kuvauksille ja kuvaus määrille vielä järkeä ostaa järkkäriä.

    Mutta olisko näitten kamera jutusteluiden paikka ennemin tuo..http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=3084.msg272351#msg272351
     
  11. theless

    theless LYNX RS -14 "rottalynxi evol. 2"

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Rupee budjetti karkaamaan käsistä

    Niin josko sitä sittenki joku bridge ???

    Toki voisi olla. En ilmeisesti osaa käyttää hakua :| Valvojat siirtäkööt halutessaan
     
  12. H-pux

    H-pux SBA 650

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Runkoa/putkea ostaessa kannattaa harkita myös käytetyä, esim. Rajalalta löytyy useita 20D/30D runkoja ja muuta hilpettä.
    Noi L -putket on harvemmin huonoja, mutta en malta olla mainostamatta myös 70-300 / 4-5.6 IS USM.:) Hintaluokka on sama tuon 70-200 L:n kanssa, kuvanlaatua on kehaistu ja vakaaja on mukava olla olemassa.
     
  13. AJV

    AJV Indy 500 SP EFI -92 & RMK 800 -14

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Ite ainakin voin kans suositella että pitää myös käytetyn kaluston hankkimista yhtenä vaihtoehtona. Tällä hetkellä omasta kamerarepusta ei löydy yhtään uutena ostettua tavaraa, jotain pieniä tarvikkeita lukuunottamatta. Eikä oo tarvinu kovin pettyä.. Vielä..  :-\

    Omasta mielestä rungon kans ei oo tarvetta alkaa hifistelee heti ensimmäiseksi, vaan millä tahansa perusrungolla varmasti pääsee vauhtii ja pysyy vauhdissa vielä pitkään. (300D/350D/400D & 20D/30D/40D), tietysti ne uudemmat näyttää spekseissä ja mainoksissa miljoona kertaa paremmilta, mutta jos budjetti on tiukka niin rungossa mun mielestä kannattaa vähän säästää jää sitte kenties rahaa johonki muuhu.
     
  14. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Kittilinsseistä. Näytti olevan 20-30€ kipale käytettynä myynnissä huutonetissä, pörssissä...
    Onko se paljo vai vähän rahaa hukkaan jos ei niillä tee mitään?!

    Tällä paikkakunnalla ei linssejä pääse kokeilemaan, testaamaan. (hinnoissa +30% - +300% esim. canon 400d RUNKO 1630€ syksyllä!)
    Niinpä muodostuu ongelma:
    Ostaako 500€ linssi vai 1000€ linssi. Jos halvempi ei olekaan mieleinen = rahat hukkaan ja kalliinnmassakin sama mörkö,
    oliko "liian hyvä"....

    Mulla on toi akkukahva : http://www.telefoto.fi/?open=7069&selected=67151 ((muuten palvelunhaluinen liike, myös puhelinmessa))
    Canonin omaa edullisempi, päätylaukaisin puuttuu, mutta en sitä tarvii.
    Kuvia ottanut viime latauksen jälkee ehkä 2000 ja oli viikon mukana kelkkailussa (pakkasessa) silti näyttää vielä virtaa olevan!
     
  15. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Tuo oli multa semmonen vinkkaus modeille ;)... ennekin muistaakseni täältä siirretty näitä kamera löpinöitä tuonne kamera topikkiin.

    Mie tuossa viime kesänä ihmettelin parin kaverin harrastuksen aloitusta... toinen pisti rahaa likoon 2000€ kerralla ja toinen 1000€ ja missä tämä näkyy? Ei niin missään, paitsi jos haluat tehdä 8x10m julisteen. Ja näistäkin toinen sen luontoinen että varmasti into hiipuu hyvin nopeasti.
    Meikäläisen mielipide on että esim. näitten kavereiden olisi kannattanut ehkä alottaa pikkasen rauhallisemmin. Ostaa vaikka kompakti josta löytyy säätöjä lähes kuin järkkäristä (aukko, aika, herkkyys jne.) opetella kuvauksen alkeet ja kuvausta muutenkin eikä vaan sitä summittaista räiskimistä. Ja sitten jos homma todella mielenkiintosta ja kiehtovaa niin sitten hikkupiljaa ruveta panostamaan välineisiin.
    Ehkä tämä meikäläisen mielipide johtuu osittain siitäkin ettei tililtä kumminkaan löydy niin paljoa rahaa että olisi ihan sama.
     
  16. theless

    theless LYNX RS -14 "rottalynxi evol. 2"

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Jatketaan kuitenki tänne kunnes lähtö tulee :D

    http://www.pixmania.com/fi/fi/551203/art/canon/powershot-s5-is.html jollain tollasella varmaan pääsis hyvin alkuun. Tuossa ois kuitenki zoomia ja ilmeisesti ihan ok säätö mahdollisuudet? Ei ois kallis, mutta kyllä siihen vois kerralla pikkusen enemmänkin panostaa. Onko kellään suositella jotain tuommosta järkkärin ja peruspokkarin vastaavaa välimallia? (pitäs ostaa joku überjärrkäri ja kunnonputkia, niin ois parempi kalusto kun tyttöystävällä, no ei vaan ois kiva ottaa parempia kuvia vaikka huonommallakin kalustolla)
     
  17. H-pux

    H-pux SBA 650

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    dpreviewistä näkee hyvin speksejä. Kannattaa huomata tuo "continuous drive", jos meinaa "action" -kuviin panostaa. 1.5 kuvaa/sek. on aika hidasta, käytännössä tarvittanee 3 k/s tai nopeampaa ellei ole pirun harjaantunut "lentoonampuja". Sama pätee myös optiikassa jos putki ei ole USM, niin tarkennuksen hitauden kanssa saattaa mennä hermo kun nuo härvelit ei ole kovin pitkiä aikoja hollilla.
     
  18. Hankisääski

    Hankisääski Vintage

    Re: VALOKUVAUS, NIKSEJÄ JA KIKSEJÄ (viisaammat neuvovat, ota oppia)

    Komppaan tässä Jiiässää. Itse olen selaillut runsaasti kaiken maailman kuvablogeja sunmuita käyttäijen omia kuvasivustoja. Exif tietoja katselen usein oppimismielessä ja silmiinpistävää on se ettei kuvasta voi päätellä yhtään millaisella rungolla kuva on otettu. Edelleenkin onnistunut ja laadukas kuva on käyttäjästä kiinni, onneksi. Erittäin karkean otannan perusteella olen usein törmännyt 400D luokan kameroihin ja kuvat ovat kerrassaan loistavia. On siis erittäin järkevää laittaa mahdolliset lisärahat putkiin, jos niille näkee tarvetta. Toisaalta jos tyytyisi vain kittilinssiin, niin kenties olisikin järkevää miettiä hyvän pokkarin hankkimista. Järkkäri ei ole kovinkaan kätevä tuolla kairassa rymytessä. Siinä ehtii muotivirtaukset vaihtua ja makkarat kylmetä enneku saa kaluston repusta kaivettua esille. Pokkarimies on roiskinut kortin täyteen mahtavia tilanne kuvia kaverin immelmanneista samassa ajassa... ;D

    Itse hankin oman 400D uutena, tosin ilman laturia ja sain tingattua yllättävän edullisesti. Reilu puoli vuotta opettelua kittilinssillä ja jenkeistä edukkaasti uusi putki (=käytetyn hinnalla). Kyllähä tähän rahaa saa kulumaan, mutta hiukan kärsivällisellä myyräntyöllä löytää kyllä edullisia vaihtoehtoja, käytettyjäkin. Esim. juurikin tommonen 70-200 L putki on varsin kysyttyä käytettynä.

    Omalla kohdallani tässä kiehtoo erityisesti se, ettei kuvaaminen olekaan niin helppoa. Jokainen kuvauskerta opettaa rajusti ja ainakin mulla huteja tulee hemmetisti, mutta digiaikana hudit ei ole onglema. Kuvaillessani tuolla Paljakan/Rokuan sprinteissä, siellä tuli hiukan mokailtua joten seuraavalla kerralla viisaampana sitten lähdin Rovaniemen crosseihin. Toki jälkikäteen niistäkin löytää paljon kehittämistä, rajaus, liikkeen tuntu, valkotasapaino jne. First things first, sanois Tamminen. Eli opettelua koko ajan. Siksi tuleekin käytyä silloin tällöin Iinatissa treenamassa eri asetuksia tms. jotta sitte "tosi" tilanteessa saisi mahdollisimman paljon kalustostaan irti.

    Sitten tässä on se mukava ajanviete kuvankäsittelyohjelmien parissa. Kuvaan lähes kaiken RAW muodossa, joka sitten vaatii hiukan jumppaamista, että kuvat saa esille. Tämä mahdollisuus on siis käytettävissä jos RAW kuvaaminen kameralla on mahdollista. Työlästä, ei ehkä aina niin järkevää, mutta samalla oppii paljon siitä mitä kaikkea kuvaaminen oikeastaan on.

    Noniin, melkosta settiä tuli taas ja minähä en tiedä mistään mitään, kuhan kuvaan omaksi huviksi ;D
     
  19. theless

    theless LYNX RS -14 "rottalynxi evol. 2"

    Re: MIKÄ KAMERA???

    Mitenhän tälläset toimis miun käytössä? Digicamera.net foorumilla ainakin tuota g9 on kehuttu

    Canon powershot G9
    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_g9.asp

    Canon powershot S5 IS
    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_g9.asp

    Toisaalta hiukos 400D, mutta taitaa olla alottelijalle vähän varusteurheilua ostaa suoraan kunnon laitteet.
     
  20. theless

    theless LYNX RS -14 "rottalynxi evol. 2"

    Re: MIKÄ KAMERA???

    Kirjotuksiin lukemisen sijasta oon pohtinu kameroita ja tullu siihen tulokseen että kyllä sitä vois ihan järkkärin laittaa. Runko vois tosiaan olla se 400D mutta ensimmäinen objektiivi on edelleen hakusessa. Kittiputki kannattaa kuulemma jättää heti pois ja laittaa hieman lisää rahaa johokin laadukkaampaan, mutta sitten taas kuulemma hyviäkin kittilinssejä on.
    Oon ehkä vähän hätänen, mutta mietin että ostaisin rungon ja jonkun perusobjektiivin jo nytten ja sitten ylkkäreiden jälkeen katselisin josko ois rahaa päivittää kalustoa.
    Joten kysyn teiltä rakkaat foorumilaiset (koska kuvauskohteet on melko samat) mikä ensimmäiseksi objektiiviksi?
     

Suosittele tätä sivua