Kelkkavideoita HD-tarkkuudella (720p, 1080i) ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hiikeri, 2/9/06.

  1. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Onko julkaistu yhtään dvd:tä joka olisi kuvattu teräväpiirto tarkkuudella(720p tai 1080i), tuskin vielä? Tai tietoa onko tulossa milloin?

    Tai jos joku olisi itse kuvannut HD-kameralla materiaalia niin olisin kiinnostunut.
     
  2. €ncore

    €ncore Lynx Rave RE 600 HO -07, KTM EXC 125 -03

    Millä meinasit HD tasoista kuvaa katsoa? Itselläkin esim. videotykki kyllä kykenee 720p/1080i kuvaan mutta DVD:n resohan on pienempi joka skaalataan (tässä tapauksessa Faroudjan piirillä) HD laatuiseksi. Esim. blue-ray soittimia (joista saa natiivina HD tasoista kuvaa) on suht niukalti saatavilla. Ihmettelen siis että missä hyöty?
     
  3. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Pyöritän HD pätkiäni (jtn. 30Gb) PC:llä ja katson 720p resolla 19" LCD monitorillani tai videotykilläni (DVI eli digitaalisella liitännällä).
    Se, että scaalaat HD laatuiseksi on väärä sanavalinta, se scaalaa sen ainoastaan HD resoiseksi, ei laatuiseksi. Aito HD matsku aidolla 720p paneelilla on aivan jotain muuta kuin nämä scaalatut resot.
    Esim. HD matskujen kpbs aivan jtn. muuta kuin dvd:n bitrate. Tavan dvd leffojenkin (Mpeg2) kuvaa on pakattu ja paljon. Esim. HD matskujen (Mpeg4) pakkaus algoritmit on aivan toista eikä kuvan laatu kärsi sen vertaa, ja lisänä vielä moninkertainen resoluutio.

    Itsekkin scaalaan dvd soittimellani leffojen resot ylös 720p:een, josta tykki sitten scaalaa takaisin natiiviresolleen = Lopputuloksena tarkempi kuva kuin mitä jos natiivina soitin työntäisi suoraan tykille.

    Hyöty: Kuvan laatu aivan toista vaikkei vielä mulla olekkaan natiivi 720p tykkiä. Ja DLP:ssä kun värit jotain aivan muuta kuin LCD tykeissä, niin ero kuin yöllä ja päivällä mitä materiaalia tykille syöttää.
     
  4. €ncore

    €ncore Lynx Rave RE 600 HO -07, KTM EXC 125 -03

    Sori, tarkoitin tietenkin että skaalaa reson ylöspäin HD resoon. Nää on kyllä mulle sen verta peruskauraa ettei tartte rautalankaa :p
    Mitä tulee tuohon että itse ensin skaalaat reson liian ylös ja siitä taas tykillä alaspäin on kyllä väärä valinta. Yleensä tykkien oma skaalain on sen verta perseestä että niille kannattaa puskea suoraan natiiviresoista tavaraa sisään (omassa tapauksessa 720p DVI:llä).

    Mitä tulee tähän varsinaiseen aiheeseen niin en usko että HD tasoisia leffoja on ainakaan lähivuosina tulossa. Suurimpina syinä nimenomaan se että DVD:llä ei HD tasoon pysty vaan pitäisi olla HD-DVD laitteet jotka ovat tällä hetkellä erittäin marginaaliryhmä.

    Kannattaa herätellä tämä topikki uudestaan 10 vuoden päästä ;)
     
  5. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Yleensä juu, mutta alireson (Optoma H27, 480p) tykillä saa terävämmän kuvan kun käyttää tota scaalaus "kikkaa". Vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista koska aina scaalaus(=scaalain prosessori) johonkin suuntaan heikentää mahdollisesti kuvanlaatua, mutta onpahan tullut käytännössä kokeiltua se todellakin toimii ja kuva on hiukan erottelevampi.

    Mutta itse otsikkoon, nykyäänhän saa Sonyltakin jo 1100€:lla 1080i kameraa, jos sitten vaikka ensitalvena joulun jälkeen jollain olisi ko. materiaalia.
     
  6. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Kerrankin aihe joka menee omasta kupolista täysin ohi... ei oikeestaan edes vihellä mennessään ;D noh ehkä semmonen kaukainen ujellus saattaa kuulua jos oikeen yrittää pinnistellä :)
     
  7. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Jaa, mä kun luulin että täällä saa kysellä kaikesta kelkkailuun liittyvistä asioista?

    Jos haluat olla vielä Video Home System(80- luku) tai Digital Video Disc(90- luku) ajassa, ei se ole multa pois. High Definition on kaikissa sen muodoissaan ja formaateissaan nykyaikaa ja mä katselen huippukuvan laatuisia "juttuja" mieluummin kuin jtn. analogisia/low-res digitaalisia.

    Onneksi meillä kaikilla on oma kupoli.  ::)
     
  8. janppa

    janppa Guest

    Eipä kai se SvaR pahalla tarkottanu. Ei vaan ymmärrä hölkäsenpöläystä mistä te puhutte ;)
     
  9. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Juu en todellakaan millään pahalla vaan asia on juurikin näin kun "janppa" olettaa :)

    Eli esim. nämä sanat on täyttä hepreaa ;D
    natiiviresoista
    HD-DVD
    bitrate
    algoritmit
    Faroudjan
    DLP
    720p

    ja jopa
    Mpeg2 ja Mpeg4

    Eli mulla ei ole mitään tätä kyseistä aihetta vastaan vaan olen niin umpitollo etten ymmärrä nuita termejä ja oma mielipide on että olen syntynyt satavuotta liian myöhään (sillon olis tavallaan kaikki ollut niin paljon helpompaa)  ;)
    Eli jatkakaa toki. Ehkäpä tässä sivussa jotain oppii... ainakin hienoja sanoja joita voi käyttää sitten elektroniikka myyjiä kiusatakseen ja sitten vaan nyökytellä ja hokea; niin, niin, joo ja kyllä kun se myyjä rupeaa jotain selittämään ja taas vaan ujeltaa ;D

    Edit: Tai vois minusta sanoa että paljon enemmän saan aikaan kirveellä, puukolla ja lapiolla kuin esim. tietokoneella ;D
     
  10. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Mutta miksi? Mielestäni näiden asioiden sekalaisuutta voi käsitellä esim. tässä topicissa kelle asia ei ole selvä?

    Kyllähän tämäkin asia on mielestäni yhtä lähellä kelkkailua siinä missä mummon neulomat villa sukatkin.

    Eli saadaan esim. termejä taas yleiseen tietoon enemmän, eihän esim. tämä mun viesti vie kuin jokun pari kt servulta tilaa?

    Vaikka tämä ei olekkaan video forumi, voi asiasta kiinnostuneita silti mielestäni neuvoa näin yleisesti, eikö, Admin Fiiberi?

    Jos hän nyt ystävällisesti kummiskin antaa topicin olla elossa, niin selvennän esim. SvarR:lle noi parit hirviö termit:
    -natiivireso [>resoluutio jolle ko. laite on suunniteltu, esim. PC:n lcd näyttö 1280x1024, tai videotykin 840x480 tai 1280x720.]
    -HD-DVD [High Definition DVD eli teräväpiirto DVD, ei vielä saatavilla]
    -bitrate [tavallaan "kaistan määrä", pieni kaista a'la enemmän pakattu video/ääni tietovirta > huonompi kuvan/äänen laatu]
    -algoritmit [komentosarjoja jotka määrää kuinka ääntä/kuvaa pakataan, tehokkaampi algoritmi=sama kuvan/äänen laatu pakattuna pienempään tilaan]
    -Faroudjan [Yksi suorituskykyisimmistä scaalaus piirisarjoista]
    -DLP [Digital Light Processing, http://www.dlp.com/ , käytännössä toinen kilpailevista kotiteatteri tekniikoista(parempi kuvanlaatu), toinen on LCD tekniikka]
    -720p [tarkoittaa kansan kielellä siis Suomeenkin tulevaan(joskus???) "puolikasta" teräväpiirtoa, eli resoluutio on 1280x720. Toi loppu p tarkoittaa progressiivista toistoa eli kuvat survotaan ruudulle ilman sen ihmeempiä säätöjä(ei tässä ole aikaa tarkempaan selvittelyyn).

    Tarkoitan tolla puolikkaalla teräväpiirto tekniikalla sitä, että alunperin teräväpiirrolla tarkoitettiin/tarkoitetaan, ns. 1080i kuvanlaatua, eli 1920x1080i. Toi loppu i taas meinaa että kuva on lomiteltu. Siitä ei sen enempää...  ;)
    Tänäänkin saat esim. ostettua 1080i tarkkuuteen pystyvän kotivideo kameran[http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6891

    Mpeg2 ja Mpeg4
    Esim. sun joka ikinen dvd leffa on pakattu Mpeg2 algoritmilla, kuten myös digiboxisi tietovirta joka taivaalta tai kaapelista tulee. Se digiboxi purkaa sen digitaalisen(Mpeg2) tietovirran.
    Mpeg4:ssa on juuri tehokkaampi algoritmi, joten vain hieman tietovirtaa kasvattamalla saadaan huomattavasti suurempi kbps(=tietomäärä), eli parempi kuvan laatu.

    No, tossa noin äkkiseltään kerrottuna...  ;)
     
  11. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Kato ku fiiberi ei löytänyt tekstistä sanoja yamaha tai turpo-yamaha.  ;D
     
  12. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Koitahan nyt iso mies käyttäytyä. ::)
     
  13. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Kaventuuko Mari Kakon takamus widescreentvssä sitte kö alkaa laajakuvalähetykset?
    Vai onko sen pylly lomittunu muutenvaan leveäksi? ???
     

Suosittele tätä sivua