"Kelluva" II variaattori.

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä hidas, 10/11/09.

  1. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    Tästä linjauksesta ollut monesta topikissa puhetta ja kyselyä. Kerättästkö tänne se tieto siitä miten se käytännössä onnistuu, siis tämä Joken "laiskan miehen" tyyli. Hesbalta mitat saanut kelluuvaan variaattoriin tarvittavasta holkista ja sen perusteella kuvan siitä tekasin. Jos sitten joku kertos sen ennakko ja muut jutut. Koska itellä siitä ei ole vielä fakta tietoa.

    [​IMG]
     
  2. Hesba

    Hesba Polaris Finland missioner

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Eikös se ennakko pitäny säätää sillä moottorin takatuella? Linjausrauta varin pohjaan kiinni(vartsu auki ja suora rauta pohjaan ja vartsua sen verran kiinni et rauta pysyy linjassa) ja mittaa kytkimen kiinteänlautasen etu ja takapuolelta. Ja oliko se niin et etu puoli piti olla millin pitempi?
     
  3. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Entäpä kytkimen ja varin väli? Se on mikä on, ei pysty muuttamaan ilman koneen korvakoitten reikien suurentamista?
     
  4. JMH

    JMH Well-Known Member

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    hyvät ystävät ja kylän miehet !
    Jos kone on kiinteästi asennettu niin älkää missään nimessä ruvetko koneen kiinnitys reikiä suurentamaan sekä älkää sillä takatuella punnatko sitä konetta !
    Se takatuen tehtävä on huolehtia ettei kone niiaa taaksepäin vedon aikana !
     
  5. tinppa

    tinppa revox

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Eikö rev koppaseen ole linjausrautaa saatavana?alumiinin työstäjäthän vois semmosia tehdä
     
  6. wangel436

    wangel436 Nytro R-TX SE med ÖHLINS

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Onhan niihin olemassa sellainen(maksaa jonkun kympi),mutta tavan suorarauta ajaa ihan saman asian ;)
     
  7. Antsa

    Antsa 900Ace expe LE & 600 AceT Rene 154"

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    no sitten vois joku asiantuntija kertoa miten se revin kone linjataan?
     
  8. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    En tiiä kuinka väärin oon tehny mutta oon painanu sen millin ennakon aina sillä takatuella.
    variaattoreiden väli tais olla 18-20mm nurkissa revissä. sille ei mitään mahda jos se mättää eikä aiheuta toimenpiteitä.

    Jos kone on viturallaan niin se oikenee oikasemalla rungon kytkinpuolelta ja/tai vaihtaa väsyneet petigummit uusiin.
    Oikasu on helppo, kone pois ja petiä vasten tuleva rauta vaihetaan, maksaa luokkaa 10euroa.

    Suotava "viritys" on myös laittaa 440:n petikilkkeet, eli väliakselit, tyynyt ja pohjatuki niin kone pysyy linjassa ja remmi on tyytyväinen.
    Oon kuullu että vartsua ei kannata laittaa kelluvaksi sen takia ku menee boorit paskaksi variakselilta, oon ajanu nyt kolme talvea ja kaks kesää kelluvalla vartsulla eikä akseli ole ollu millänsäkään, toki oon sen rasvannu.
     
  9. Antsa

    Antsa 900Ace expe LE & 600 AceT Rene 154"

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    jep ton mieki oon tehny nytte revissä.
     
  10. JMH

    JMH Well-Known Member

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Revissä tarkistetaan vain variaattorin paikka , jos runko on saanu siipeensä niin siinähän ei ole muuta vaihtoehtoa ku oikoa tai vaihtaa uutta osaa .
     
  11. Juhniz

    Juhniz Catti CrossÄmmä8

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Tuota kulumista ihmettelen kyl aikas paljon, koska esim. Pollehan käyttää tätä kelluvaa systeemiä ihan tehtaalta lähtiessä. Ja en kyl huomannu et olisi vari akseli mihkään kulunu. Käyttääkö SkiDoo sit jotain pehmytmeltomustaarautaa, mikä hakkaantuu herkemmin? :-\
     
  12. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Mulla ei ollu tuon akselin kanssa ongelmia mutta helixit ruukas haljeta.
     
  13. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    no jos ennakko on nollilla tai vähän alle ja ku sitä yleensä millin verran on niin eikö sitä saa pöngätä sillä takatuella vaan on alettava pajomaan runkoa ?
     
  14. JMH

    JMH Well-Known Member

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Siks koska se vastinkumi ei sitä punnaamista kovin kauaa kestä ja vähän ajan kuluttua särkyy myös petikumetki .
     
  15. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    ei mulla ainakaan oo vielä hajonnu. särkyykö petikumet jos niissä on vaan se milli tai nolla-ennakko?
     
  16. JMH

    JMH Well-Known Member

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Jokke hyvä jokainenhan saa tehä niin kuin ite haluaa , annoinpahan vain oman mielipiteeni ;)
     
  17. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Joo en mie sitä sanokkaan mutta minä vaan ihmettelin :)
     
  18. Dreamer

    Dreamer A 51

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Hihnan syöntiä sairastaville tarjottas tommosta.

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=53401.0

    tuolla tarkastuksella / säädöllä on yksi huoli vähemmän.

    Ja jos linjaus on kunnossa tuota liukuvaa kakkosta ei välttämättä tarvita. Liukua tulisi olla korkeintaan 2 mm.
     
  19. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    mitä jos sitä on enemmän?
    minä oon käsittäny että linjaus pysyy sivusuunnassa kohillaan tuon holkin ansiosta.
    itte oon käytelly suoraa lattarautaa linjaukseen ja sopivaa holkkia lautasvälin mittailuun.
     
  20. Dreamer

    Dreamer A 51

    Vs: "Kelluva" II variaattori.

    Tuo mahdollinen 2mm tarvitaan ainoastaan sen takia kun Tra kytkimen lautanen on bompeerattu 12- 14 asteen välillä. Tällöin hihnan offset muuttuu lautaskulman muuttuessa...Lisäksi esim koneen kulman muutos muuttaa offsetia. Jos ei ole varma oikeasta linjauksesta lepotilassa, tällöin voi käyttää isompaa liukumaa...

    Menikö liian hienoks.. :D
     

Suosittele tätä sivua