LYNX 535 v-84 polttaa etuvaloja ?

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä tpaa, 21/1/15.

  1. tpaa

    tpaa New Member

    - Kelkkailunaloittelijana ostin Lynx 535 v-84 pilkkikelkaksi mökille. Ongelmana on etu valo joka ei kestä kuin hetken ajoa, edellinen omistaja sanoi sen olevan tyyppivika ? Olen vähän tutkinut syytä ja jäljet johtaa jännitteensäätäjään. Kysymys kuuluu saako mistään ostettua kunnollista uutta, alkuperäinen löytyy räjäytyskuvasta tilausnumorella 5320914 jota ei varmaan saa mistään?
    Paikallinen varaosafirma (Porvoo) tarjosi sellaista jossa on vain yksi johto, jonka runko toimii maadottajana. Toimiiko tälläinen kun kelkan sähkökuvan mukaan pitäisi olla useampi johto. Kelkka on nyt mökillä, en ole vielä kerennyt tutkia mitä seiltä lyötyy. Vinkkejä odotellassa, hyvijä kelkkakelejä!!
     
  2. PeterBaBolbapier

    PeterBaBolbapier Onneton säheltäjä

    Vs: LYNX 535 v-84 polttaa etuvaloja ?

    1 piuhainen yleis malli vain paikoilleen niin loppu vika! ; :)
     
  3. iiroh

    iiroh Well-Known Member

    Vs: LYNX 535 v-84 polttaa etuvaloja ?

    Täällä foorumilla paljonkin juttua yksijohtoisten jännitteensäätimien nykylaadusta, tai siis
    sen puutteesta. Ostin itse Lynx 5900 kelkkaan (Rotax 503) kotimaiselta nettivulta, olikohan 27eur, hajosi 10min
    ajelun jälkeen.

    Sitten taas 320 Lynxissäni (Sachs SA290) kyllä kestänyt. Kyse lähinnä kai siitä että noissa Rotaxin koneissa tehokkaampi
    valopuola ja jännitteensäädin kovemmalla rasituksella, varsinkin jos valot ei päällä.

    Itse olen päätynyt suosittelun jälkeen kokeilemaan erillsistä tasasuuntaajaa (n. 4eur) ja sitten tehokkaampaa 200W
    jännitteensäädintä sen perässä (n. 28eur). Nyt vaan influenssa päällä ja kelkkailukelit täällä etelässä (Porvoon seuduilla minäkin...)
    ohi niin ei ole pystynyt eikä oikein inspiroinut rakentelu. Jospa ens viikonloppuna....

    Jos katsoit sähkökaaviota Lynxin 1984 vuoden ohjekirjan lopusta niin siitä ei kyllä elektroniikkamieskään ymmärrä
    mitään. Viivoja ristiin rastiin ilman mitään tolkkua, täysin hyödytön kuva. Kehotan katsomaan esim samanikäisen Skidoo
    Skandicin kaaviota Skidoon erinomaisesta korjausmanualista. Molemmissa sama 377 Rotax ja samat kytkennät pätee.
    koko manuaali löytyy tuolta:
    http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo_files/1984_SM.pdf

    Katso sivu 281, kyllä tuossa kelkassa ainakin ihan tuollainen yksijohtoinen (=kaksinapainen) jännitteensäädin. Säätimen
    metalliripa on toinen napa. Laita vaikka kuva nykyisestä säätimestä ja siihen tulevista johdoista.

    Kelkkaliikkeet ja varmaan myös tuo Porvoon liike myy noita samoja joita netissä, hyvin suuri todennäköisyys että hajoaa
    samantien. Raportoin kun saan oman kokeiluni tehtyä.
     

Suosittele tätä sivua