polaris pro x2/xr 600-800 -04

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä pro x 550, 11/1/06.

  1. pro x 550

    pro x 550 Indy xcr 136" 650 -22

    kerätään tänne keskustelua kyseisestä kelkasta
     
  2. M...

    M... Ex Polaris Pro x2 136"

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Itse ostin pro x kakkosen täksi talveksi ja ihan suht tyytyväinen oon ollu tähän mennessä.Alustan kanssa vielä pientä säätämistä mut siitäkin kyllä saa toimivan kunhan säädöt sattuu kohalleen.
    Koneessa tuntuu olevan suht hyvin tehoa ainakin viissatasen neste koneen jälkeen :) Mie en ainakaa ole kuullu mitään suurempia vikoja tai kestävyys ongelmia olevan sen enempää kun muissakaan, paitsi tietysti alustat uutena ovat olleet vähän huonoja mut kuten sanoin kunhan säädöt löytyy nii toimii.
    Onko kukaan muuten laittanut jäykempää hakaneulaa alustaan?
     
  3. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Miulla on ProX2 700 ja se on ollut todella hyvä. Alustan säädöt kun sai kohdalleen, niin se on hieno peli viedä. Itse en saanut alustaa kuntoon, mutta kun selittelin mitä tahdoin, niin huollon jälkeen se palutettiin juuri oikeanlaisena. Rohkeus loppuu kesken ennen kelkan ominaisuuksia, patikossa tuo tuntuu olevan parhaimmillaan. Hieman vertaillut ja kokeillut muita kelkkoja ja mielikuva vain vahvistunut kelkan hyvyydestä. Tehojen osalta ainakin tuo 700 on ok, lähtee kivasti.

    Oikeastaan mistään en osaa isommin valittaa. Pensaa se tuntuu vievän aina paljon - pumppaamalla jopa vähemmän kuin tasakaasulla. Ohjaus on hieman jäykkä, mutta se johtuu kompromisseita mitä alustaan tehtiin. Säilitystilaa ei ole, siis yhtään. Se rasia konehuoneessa on vitsin tasoa. XC SP oli siten kiva, kun siinä oli istuimessa säilytystilaa. Huono sillä on ollut umpisessa mennä - vaan en mie umpisessa ajele kuin vahingossa. Kaasupeukalon lämmittimessä ei taida säätä pelata - ainakaan mulla. Se grillaa peukalon, jos ei välillä ota lämmitintä välillä pois päältä :)

    Noi "vanhat" pollet näyttää kotikutoisilta, kun piuhat roikkuu miten sattuu. Ja liitinvikoja on ollut kavereilla. Mullakin vissiin takajarruvalon ongelmat liittimistä johtuvaa.

    Mun piti omani viime keväänä myydä, mutta en raaskinut. Saa nähdä käykö samoin tämän kauden jälkeen. Sopivaa korviketta ei ole löytynyt. Aika montaa eri vaihtoehtoa tuli kokeiltua. Tottumuksesta tuntuu asiat olevan aika paljon kiinni. Varsinkin jos säätää kelkkaa enemmän tulee siitä kovin uniikki ja vartailu toisiin kelkkoihin vaikeutuu.
     
  4. kekkuli79

    kekkuli79 Well-Known Member

    Re: polaris pro x2 600 -04

    tommonen se mullaki on. Viime keväänä laitettu ja hyvin tuo on pelittäny. alustaa hiukka joutunt sääteleen mutta helpolla ainaki itelle sai sopivan. kannolle tuo hävis mutta ei mitään isompia sattunt kuiten, muuten on ollu kestävä kaikinpuolin..
     
  5. Pande

    Pande ex Pro x2 700

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Jos jaksaisitte niin ilmoitelkaa teidän jousien säädöt, toki vaikuttaa kun on simmattu erilailla jokaisella mutta sais vähän hajua. Itsellä myös toi 700 pro x2.

    Onkos teillä sitä tyhjää aluetta alustassa. (Tasasella matosta osuu vaan perä maahan) Ja kuuluukos teillä mitään pientä kalkatusta alustasta kun pukilla tyhjäkäynnillä matto pyörii?

    Olisi kyllä kiva päästä vertaamaan samanlaiseen kelkkaan, mutta ei noita oikeen ole pahemmin liikenteessä eikä liikkeissä.
     
  6. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Mulla on edessä kierrettä reilu 75 mm esillä. Siitä oli nimittäin puhetta joko tällä foorumilla tai sitten mki-foorumilla. Etuiskarit on simmitetty, kun tahdoin silloin keulaa jäykistää. Ja hyvähän siitä tuli.

    Alustassa on jonkin verran tyhjää minullakin. Hihnat on minulla aika lyhyellä, koska halusin saada riittävästi suksipainetta. Vaan kyllä minulla mielestäni matto osuu maahan muutenkin kuin vain perästä. Pitää tosin tarkistaa, kun saa kelkin tasaiselle ja riittävän kovalle alustalle. Tuota niiausta voi säädellä kääntöpyörän lähellä olevista kumeista. Vaikuttaa miten kiihdyttäessä tai jarruttaessa telasto antaa "tyhjiä". Mie en ole tuota itse säädellyt. Se vaikuttaa myös tuohon telaston asentoon.

    Kyllä se välillä hieman "kalkattaa". Paikka jossa korjautan kelkkaa väitti, ettei mun tarvii huolestua aiheesta - jäi tosin kysymättä mikä se on. Tosin mie en pukkia käytä, vaan huomaa parhaiten nostetulla perällä.

    Jos tahtoo pro x2:sta päästä vertailemaan toiseen samanlaiseen on se todella vaikeeta. Kelkka on minusta todella hieno, mutta ei niitä tuolla missään näy. Vastaan on tullut parin vuoden aikana muutama. Nekin olleet 600 koneella. Mutta kun tuon on saanut kuntoon eipä tuosta osaa valitella. Mikään muu kokeiltu kelkka ei ole tuntunut niin hyvälle, että olisi oikeasti alkanut syyhyttää vaihto uudempaan.
     
  7. PIEKMALA

    PIEKMALA polaris pro x2 600

    Re: polaris pro x2 600 -04

    tääl on kans yks onnellinen omistaja
     
  8. edge x

    edge x lynx rave 550-06

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Hep Hep! Löytyy...
    ;D
    Säätöjä tosin vasta ruvetaan hakemaan kunhan sataa vähän uutta lunta tuon sulaneen tilalle.
     
  9. M...

    M... Ex Polaris Pro x2 136"

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Täältä imatran suunnalta löytyy ainakin 4kpl Pro X2:sta kuussatasina ja sit ku vielä sattuu tuntemaan kyseiset henkilöt nii vertailu mahdollisuuksiakin on :) Tulis vaan sitä lunta......
     
  10. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Mulla (Pro X2 800) ainakin telastosta ei osu kuin perä maahan kun on tasasela ja kovalla alustalla. Alusta tuntuu toimivan joten se on varmaankin ihan ok :)
    Joku viisaampi sano mulle että se kuuluu olla niin ja se telastohan painuu alas kun lähtee ajamaan, näin olen havainnut... ehkäpainuu ... :-\
     
  11. Pande

    Pande ex Pro x2 700

    Re: polaris pro x2 600 -04

    asiallisia kommentteja. tänks :)

    Itekkin kun pääsee ajaa niin voi sit heittää säätöjä ja muita kommentteja kelkasta enemmän.
     
  12. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Ensinnäkin kivaa, että meitä iloisia Pro X2 ihmisiä onkin monia. Ollaan vain niin eri suunnilla, että ei olla kohdattu.

    Vaan asiaan.
    Minusta oman kelkin matto on ihan liukukiskojen päällä, ei vain maassa kääntöpyörällä. Näin siis kovalla ja tasaisella alustalla. Ja noin sen pitäisi ollakin, minun mielestäni. Tosin iskarit on nyt kylmät ja niiden palautusvoima kasvaa lämmittyään. Mutta kyllä ainakin pyyntö oli viime vuonna saada tuo telasto niin, että se on mahdollisimman optimaalisesti maassa. Noihin voi vaikuttaa noilla kiinnityskohtien valinnoilla. Tietty sitten jousien kireyksillä voi vaikuttaa myös. Hihnojen pituus on merkittävässä roolissa.

    Ainoastaan siten, että rupean nostamaan tuota perää (tyhjä joustoalue), niin silloin syntyy tilanne, jossa telasto on melkein vain kääntöpyörän varassa (siis matto on silti lähes tasaisesti kiinni maassa). Tuota tyhjää aluetta voi säätää niillä kumeilla siinä kääntöpyörän edessä. Ne vaikuttavat miten kelkki niiaa kiihdyttäessä ja miten nyökkää jarruttaessa. Tuolla on iso vaikutus suksien nostamiseen - tietysti siihen vaikuttaa keulan jouset ja iskaritkin.

    Sellainen vielä. Kun tuo matto on optimaalisesti linjassaan, niin pitää olla riittävästi suksipainetta, jotta se ohjaa hyvin. Noilla kahdella asiallla on sellainen ikävä vaikutus, että molemmat tekee ohjauksesta raskaampaa. Mutta koska tuolla on muuten niin kiva ajella ja se MENEE, niin se ei haittaa. Taukoja voi pitää, kun päästää sormen kaasulta.

    Minusta suurin haaste on, että kun kaikki vaikuttaa keikkeen. Siten pitää tietää miten pitää seuraavaa kohdetta muuttaa, kun muuttaa yhtä asiaa. Siksi muutoksien tulisi olla maltillisia, jotta huomaa mitä on tapahtumassa ja mitä pitää tehdä oikean kompromisson saavuttamiseksi.

    Tahdon vielä sanoa, että tuossa ProX2 alustassa on mahdollisuuksi tehdä niin paljon juttuja, että sen saa varmasti hyväksi - jos on aikaa ja osaamista. Tosin rahaakin saattaa palaa, mutta niinhän se aina on.
     
  13. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Eli sullakin ihan normitilanne, siis etupukin "ulosjousto" on lyhyempi kuin takapukin. Hakaneulat vaan niin löysällä ettei perä nouse itekseen yläasentoon tasasella. Noin käsitin jos osasin yhtään tulkata tuota sun juttua..

    Tätä ihmettelin myös, että miten telan linjaus vaikuttaa suksipaineeseen? Vai onko meillä vaan niin eriä tarkoittava kelkkasanasto??

    Ite värkkäilin 2003 vuoden prox:n kans eli vastaava peli iskareita, penkkiä, plexiä ja väritystä lukuunottamatta..
     
  14. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Olin hieman epäselvä - taas. Mulla pysyy matto kiinni maassa, vaikka nostan perästä. Mutta kylmänä se keventää tuolta etupukin kohdalta enemmän. Tämä ei ole absoluuttinen testi. Tämä testattiin niin, että nostin kelkan ylös ja käskin pientä poikaani tarkistelemaan tuota maton tilannetta. Kun vetopyörä rupesi "irrottamaan" sanoi poika maton olevan juuri ja juuri ilmassa etupukin kohdalta. Takaa katellessa se näyttää olevan ihan tasaisesti maassa. Siten minusta tuo on aika hyvin linjassaan. Sellaiseksi se viime talvena säädettiin. Kesän jälkeen en ole tehnyt telastolle yhtään mitään. Siksi pitäisi jostain saada tunkki ja tarkistaa itse. Mutta niin kohdallaan se on, etten taida tehdä sille yhtään mitään. Ajoa se vaan kaipaa - näillä lumimäärillä sen on ikävä kaikkea valkoista.

    Tuosta linjauksesta. Tällainen kokemus omasta kelkistä. Kun linjaus oli kohdallaan (suorassa), piti lisätä suksipainetta, jotta ohjaus toimisi yhtä nopiasti. Tosin raskaampi siitä tuli. Vaan voimaahan on, kun se on muuten niin paljon parempi ajaa :) Toisinsanoen kelkki on helpompa ohjata, jos linjaus on pyllyllään.

    Et kai sie ole vaihtannu toisenlaiseen peliin ?? Mie nimittäin ihastun tuohon laitteeseen sitä enemmän mitä enemmän sen kanssa pelailee. Helppo vehje ku mikä.
     
  15. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Juu, eri linjaus mitä tarkotettiin. Luulin, että puhuttiin telan linjauksesta suhteessa liukuihin ts. kulkeeko tela suoraan, vaan kyse oliki telan linjauksesta suhteessa maahan/alustaan. :)

    Hyvä sillä oli kyllä raikasta menemään! Ja tosiaan helppo ajaa! Vaihdoin switchbackiin kun tulee ajeltua enempi omia polkuja ja pätkällä se otti toisinaan kunnon päälle..
     
  16. Jooman

    Jooman PRO RMK 850 3” -19, Tundra 600 EFI ES -21

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Omistin prox2 600 -04:sen. Säätöjen jälkeen oli tosi upea kelkka; kilometrejä tuli noin 7000 eikä mitään ongelmia. Tallissa tällä hetkellä fusion race 600 H.O. Tulipa melkein tippa silmään kun ensimmäiset varvit vetäsin. Olihan sen entisenkin alusta ensialkuun onneton, mutta kun se saattiin kohalleen oli kevyt ja hyvä vietävä. Muuten jos alustaan tarvitaan jämäkkyyttä niin siirtäkää pojat takalinkun alakiinnikettä takimmaiseen reikään (niitä on kolme kpl:tta vakio keskellä) Alusta jämäköityy huomattavasti. ;)
    Alustan ja keulan simmauksen jälkeen kallistelu jäi kokonaan pois. Suksiin totaltelin lyhyet kisaraudat niin kyllä latu maittaa.
    Ps:Kyllä fusionikin on nyt jo vastaavissa ominaisuuksissa. Koneeltaan on kyllä tosi positiivinen; ei emmi kaasua ja kulkee pattia tosi vakaasti. Edit: ei oo enää ikävä entistä. :)
     
  17. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Kiitos Jooman.
    Toi ProX2 on vaan tullut todella hyväksi säätelyiden jälkeen. Se pelaa todella hienosti ja sen kanssa ei ole "mitään" ongelmia. Minulle on tarjottu minua kiinnostava diiliä saada tuollainen IQ 600 HO. Mutta kovasti epäilyttää vaihtaa todella hyvää tuntemattomaan.

    Erikoista muuten on ollut kuunnella noiden molempien kelkkojen huonoja kokemuksia (nyt moni haukkuu tuota Fusionia niinkuin aikoinana kuului samaa tuosta ProX":stakin). Vaan kun oikea ammattilainen sitten laitteli säätöjä pyyntöjen mukaan tuli tuosta sitten parasta milla on itse ajellut. Jos vastaava voisi käydä tuolla IQ:lla, niin hienoa. Päivääkään ole katunut tuota edellistä valintaa.

    P.S. Toisessa säikeessä oli tuolla ProX2:lla ajamisesta -30 asteen pakkasella. Minulla ei ole ollut engelmaa kovassakaan pakkasessa. Toki lämmittämiseen pitää panostaa. Huom tuon alustan lämmittäminen iso asia. Iskarit pitää olla lämpöisiä ja liikkellähän ne lämpenee. Ainakin oman kelkan iskarit on "kylmänä" kankeet ja toimii lämpöisenä ihan eri lailla. Kyllä tuolla on patikkoakin menty ihan vauhdilla, kun on kelkka saatu ajettavaan kuntoon. Omalla kelkilläni ajettu vasta 4000 ml, mutta paljon lisää tahtoisin siihen saada - on se vaan kiva laite pakkasellakin.
     
  18. Pande

    Pande ex Pro x2 700

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Joo kelkka on nyt saatu ajoon ja hyvin alusta pelaa kyllä. Alusta on tosi pehmee mutta ei pohjaa.

    Yks juttu minkä tossa huomattiin niin öljysäiliön korkki on aika outo. jos tarpeeks kiristää niin pyörähtää yli kierteistä, mutta nyt kun tuli laitettua öljy säiliö täyteen niin ei pysy oljyt säiliössä, heittää korkin välistä aika reilustikkin.

    En tiiä onko vakio korkki vai onko siihen vaihdettu joku korkki väärillä kierteillä vai mikä on.

    Onko muilla tämmöisiä kokemuksia polariksen öljysäilön korkin pitävyydestä?
     
  19. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Joo kyllä siitä meinaa kierteet mennä kun liikaa kiristää... ??? huomasin saman efektin. Eikä tarvi ees paljoa voimaa.
     
  20. aboli

    aboli Well-Known Member

    Re: polaris pro x2 600 -04

    Sama täällä. aika "löysälle" pitää korkki jättää.
    Vähänkin tiukempaan kun vääntää niin korkki kääntyy vinoon.
     

Suosittele tätä sivua