Polle höpisee

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä TA, 10/2/14.

  1. TA

    TA Well-Known Member

    Olen muutamaan otteeseen pannut merkille, että toi mun -02 EDGE XC SP 500 VES pitää pienillä kierroksilla sellaista pientä "höpinää" pakoputkessa. Alkanut mietityttään, että mitähän se on. Ei se vakavalta kuulosta mutta

    Eilen ajelin järven jäällä ja siinä hiljalleen ajelin n. 5000 rpm niin koko ajan pitää sellaista pientä ylimääräistä "blop-blop-blopblop..." ääntä putkessa. Ei se röpötä, ei se oikein sellaistakaan ole ja kyllä se koko ajan tuntuisi käyvän molemmilla. Kelkassa ei ole mitään "vikaa" varsinaisesti eli käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana, vastaa kaasuun hyvin kaikissa tilanteissa ja hyvin ottaa kierroksia ylös saakka. Heti loppuu ääni kun vähänkin painaa kaasua.

    Olen vaihdellut neulan korkeutta ja tyhjäkäyntiseoksia mutta tuohon ääneen niillä ei ole vaikutusta. Muuten kyllä alkaa booaamaan ja paukkumaan jos menee laihalle.

    Ainoa mikä koneen osalta mielestäni poikkeaa normaalista on se, että öljyä tuntuu kuluvan runsaasti. En ole vielä ehtinyt mitata ja laskea öljyn kulutusta ja seosprosenttia mutta toiseen kelkkaan verrattuna säiliö tuntuu vajenevan nopeammin. Tuo on ollut mulla vasta vajaan vuoden eikä ole minulla vielä kilometrejä paljon tullut.

    Eli onko kenellekään tullut vastaavaa vastaan ja mistähän voisi johtua?
     
  2. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    Kukaan ei tunnista tapausta? No onhan se kirjoitettuna hieman outo. Tässä olisi lyhyt ääninäyte, ei ihan paras mahdollinen mutta kai siitä tuon päpätyksen erottaa.

    http://www.youtube.com/watch?v=Xkod8NK-EWM&feature=youtu.be

    Vai onko tuo ihan normaalia tuollainen päpätys? Meidän vanhempi indy efi ei ainakaan tuollaista tee.
     
  3. Hande82

    Hande82 600ace xtrim-21,600rave-10,lynx650-95,winha30

    Vs: Polle höpisee

    minä en kyllä kuullu tuossa mitään outoa.
    miten käy joutokäyntiä?
    millon vessit on putsattu?
     
  4. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Polle höpisee

    En huomannu myöskään mitään outoa, vaikka edellisestä ajelusta moisella pollella onkin hieman aikaa. Voisiko ääni, jos se nyt ei kelkkaan kuulu, tulla matolta tai vetareiden laakereista? Jos veikata pitää, niin kuulemasi ääni tulee maton suunnilta ja kaikki on ok.
     
  5. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    Ei se voimakas ole ja kyllä se moottorin ääneen liittyy. Ehkä päpätys on hieman voimakas sana, sellaista "vapinaa" äänessä. Paremmin kuuluu tuossa n. 3 s kohdalla ja 10-12 s kohdissa. Hiukankin kaasua niin loppuu.

    Kone siis vetää hyvin ja toimii muutenkin mutta tuo äänessä oleva pintakaasun pieni päpätys ihmetyttää. Seosten säätelyllä ei ollut siihen mitään vaikutusta.

    Joutokäyntiä käy nätisti ja vessit on putsattu vaan joitakin kymmeniä kilometrejä sitten. Ainoa tavanomaisesta poikkeava ominaisuus on runsaalta tuntuva öljynkulutus mutta en ole saanut tarkemmin mitattua kun on ajot olleet niin olemattomia tänä talvena.

    Voi tietysti olla, että olen vaan yliherkkä erilaisille "sivuäänille" ja että se on ihan normaaliakin. Mutta tosiaan meidän indy efi ei tee tuollaista ja muista kelkoista mulla ei ole kokemusta.
     
  6. Hande82

    Hande82 600ace xtrim-21,600rave-10,lynx650-95,winha30

    Vs: Polle höpisee

    ei muuta ku hanaa! kyllä se vika tulee ajamalla sieltä ulos.
     
  7. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    En minä sen suhteen mitenkään huolestunut ole. Lähinnä se ärsyttää kun mielestäni sen ei kuuluisi pitää sellaista päpätystä ja kun tulee silloin tällöin ajeltua maisemia katsellen pintakaasulla tuota vauhtia niin juuri silloin se päpättää.

    Pitänee ajaa kovempaa tai vaihtelevammin (kiihdytys-jarrutus-kiihdytys) tai hankkia korvatulpat ;D
     
  8. Hande82

    Hande82 600ace xtrim-21,600rave-10,lynx650-95,winha30

    Vs: Polle höpisee

    kyllähän tuo rmk:kin pitää pintakaasulla semmosta päpätystä ja se kuuluu asiaan.
     
  9. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    Ihan normaalin kuulosta pintakaasun kurnutusta ;D

    Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2
     
  10. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    Kaksitahtimoottorin ominaispiirteisiin kuuluu se, että ilman kuormaa ihan jokainen sylinterin täytös ei syty. Esim. tyhjäkäynnillä saattaa jäädä parikin työtahtia väliin.
     
  11. Hande82

    Hande82 600ace xtrim-21,600rave-10,lynx650-95,winha30

    Vs: Polle höpisee

    osimoilleen näin.
     
  12. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    Joku tämän tyyppinen ajatus sen sivuäänen selittäisi. Pitänee vaan tottua siihen tai ajaa kovempaa ;D

    Toisaalta, se luultavasti lakkaa kohta häiritsemästä kun sille on järkeenkäypä selitys.

    Muuten kelkka tosiaan toimii niin hyvin kuin yli 10 v kelkalta kehtaa odottaa.
     
  13. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    Eli ei toimi. ;D
     
  14. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Polle höpisee

    Olen nähtävästi melko kokematon näissä kelkkahommissa kun en osaa vehkeitä kehua tai haukkua siten, että tulisin ymmärretyksi ;D
     
  15. kylmäkätinengynekologi

    kylmäkätinengynekologi Herra tavarantarkastaja

    Vs: Polle höpisee

    Voima siellä höpisee ja odottaa valloilleen pääsyä.

    Jos et usko, avaa moottori ja uusi liikkuvat osat.
     

Suosittele tätä sivua