Rotax 503 variaattorin/säätökopan irroitus

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä tomppata, 30/9/10.

  1. tomppata

    tomppata New Member

    Ajattelin vihdoin huoltaa/putsata Lynx GLX 5900 -89 kelkkaa. Kuinka saan ykkös/moottorivariaattorin auki huoltoa varten? Käsittääkseni ei tarvitse irroittaa kampiakselista, jos haluaa uloimman lautasen pois. Huoltokirjassa sanotaan vähintäänkin epäselvästi:irrota keskipultti ja poista lautanen käsin tai erikoisavaimella. Yritin huoltoliikkeestä ostaa varalle variaattorin ulosvetäjää, mutta sanoivat, että ei ole myytäväksi noita ulosvetäjiä. Huoltokirjan mukaan Lynxin työkalupussissa pitäisi olla avain lautasen irroitusta varten, eli onko kyseessä eri avain kuin variaattorin ulosvetäjä? Olen myös lukenut palstan vinkkejä variaattorin irroittamisesta öljyn/veden ja pultin avulla, mutta kun tiirailen pultin reiästä peilillä, niin näen mielestäni vain kampiakselin kierteet. Onko variaattorissa "isommat" kierteet, joita en peilillä erota.
     
  2. migge

    migge Ski-Doo X-RS

    Vs: Rotax 503 variaattorin/säätökopan irroitus

    eikös se ole et pultti auki ja vari pois..sisempi lautanen saattaa tarvita apukeinoja mut ei varin huollon takia kai sisempää lautasta tarvi irrottaa...
    näi minä oon tehny.
    lisätköön viisaammat..kyseisestä kelkkamallista ei ole henk.koht. kokemuksia.
     
  3. tomppata

    tomppata New Member

    Vs: Rotax 503 variaattorin/säätökopan irroitus

    Pultin sain kyllä pois, mutta kuinka tuo lautanen lähtee. Kierretäänkö vai tarvitseeko vain vetää. Yritin kahdella 2*2:sella kiilata lautasten välistä.
     
  4. kako

    kako Projekti nimeltä 5900

    Vs: Rotax 503 variaattorin/säätökopan irroitus

    Ulosvetäjää tarttee vasta jos haluaa(jostain syystä) irrotta sisimmäisen lautasen ...mutta ulommainen lautanen lähtee huoltoa varten "jengaamalla" eli kiertämällä vastapäivään (kampiakselin voi lukita tapilla... esim poranterä...ottamalla pensapumpun imuletkun pois moottorista ja laittamalla tapin putkesta sisään). Ei se useinkaan niin kauheen kovassa oo. Siihen kääntämiseen on kai työkalukin joka menee keskireikään ja tukeutuu niihin muoviliukuihin ...mutta käytä kekseliäisyyttä ja vähän voimaa. Itse olen saanut vain käsin kiertämällä kahdesta eri kelkasta. (muista laittaa sitten takaisin kootessa VAIN VÄHÄN grafiittivaseliinia liukupusliin...mutta kylläkin). Tärkein hulto sen rasvauksen ja keskijousen kunnon tarkistuksen jälkeen on sen ensin poislähtevän mustan kopan alla...... että tarkistaa painojen vapaa kulku ja ettei niiden vivustoihin oo tullut paljo "glappia".
     
  5. tomppata

    tomppata New Member

    Vs: Rotax 503 variaattorin/säätökopan irroitus

    Multa toi lukitustappi löytyykin tuosta varustepussista. Tarvii yrittää illalla tuota vääntämistä. Suuret kiitokset vaan vastauksista!
     
  6. Defender90

    Defender90 Active Member

    Jatkan vanhaa juttua.
    Yritän purkaa kytkimen huoltoa ja sähköstartin asentamista varten, Lynx 5900GLX malli 1986.
    - Irroitin UNF keskipultin
    - Lukitsin kampiakselin 4mm tapilla bensapumpun imp. letkun reiästä
    - Koitan kytkimen mustasta kopasta kääntää vastapäivään (normi kierre) mutta se laippa jossa suorat sivut on hitsattu,
    mielestäni tehtaalla niin ettei oikein avain pysy siinä. Hitsauksissa ei näy korjaus jälkiä.

    Irtoaako se ulompi kytkimen laippa vastapäivään kiertämällä? Jos Dremelillä hion hitsiä niin että jakoavain pysyy siinä?

    Entäs se sisempi kytkimen laippa? Irtoaako niin että pultinreikään laitetaan sopivan pituinen tappi ja kierretään se
    kiinnityspultti takaisin? Vai tarvitaanko erillinen irroituspultti mitä näyttää olevan myynnissä. Onko siellä pultin reiässä
    kahdet kierteet? Tarvitsenko tällaisen irroitus pultin?

    Kiitos jo etukäteen.
    Juha
     

    Lisätyt liitteet:

  7. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Se musta koppa lähtee liikkuvan lautasen kanssa; pyöritä siitä liikkuvasta lautasesta vastapäivään. sisempi, kiinteä lähtee kuvan tapilla; minä olen ruutannut vaseliinia reikään, ja siihen ulosvetotappiin putkiteippiä, ja sitten pyörittänyt tapin sisään, ja poks, lautanen irtoaa.
     
  8. Defender90

    Defender90 Active Member

    Kiitos, tiukassa on se musta koppa ja ulompi laippa, ei vaan irtoa. Dremelöin sitä laippaa ja pultilla lukitsin työkalun siihen,
    mutta ei vielä irronnut. Sen kierre taitaa olle mustan kopan alla, eli lämmittäminen ei auta. Voi muuta
    vammautua ennenkuin lämpö saavuttaa kierteen.
     
  9. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Oletko hommannut sen työkalun, millä se pyöräytetään auki?
     
  10. Defender90

    Defender90 Active Member

    Minkäs näköinen se on? Siinä mustassa kopassa on 30mm avainväli. Siitä olen yrittänyt vastapäivään kääntää.
     
  11. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Jos en ihan väärässä työkalusta ole, niin se on tämä
    IMG_20210409_172612.jpg
     
  12. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Juuri tuo.
     
  13. Defender90

    Defender90 Active Member

    Mitenkäs tolla tämä irtoaa? Tässä ei ole mitään reikiä?
     

    Lisätyt liitteet:

  14. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Koskaan en oo tuolla irroittanut, mutta vahva veikkaus on, että tuo päädyn tappi tuohon akselin reikään ja toinen tappi tuossa ulkokehällä olevaa muovista liukupalaa vasten ja sitten vaan väännetään vastapäivään.
     
  15. Defender90

    Defender90 Active Member

    Joo, sillai varmaan toimii. Mun kytkin taitaa olla vaan niin jämähtänyt. Laitoin 30mm kiintoavaimen ja sit löin siihen päähän. Täytyy ottaa moska käyttöön jos napakka isku irrottaisi. En uskalla lukita tapilla kampiakselia ette riko muuta.
     
  16. Defender90

    Defender90 Active Member

    Unohtui, Kiitos vastauksista. Nyt tiedän että teen oikein, on vaan niin kiinni. Lynx on ollut mulla 10v, jäi tänne tilalle kun eivät saaneet käyntiin ja harvakseen olen puita metsästä ajanut.
     
  17. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Itse kun purin 250:sen kytkimen huoltoa varten muutama vuosi sitten, niin pyöritin männän lähelle yläkuoloa ja sitten tungin narua sinne männän päälle. Kait tuo toimii kaksisylinteriselläkin koneella, mutta molempiin sylinterihin sitä narua tuskin tarvii tai edes kannattaa pistää. Meidän kelkasta kytkimen sai toki ihan käsin vääntämällä auki, mutta ei lähtenyt ilman minkäänasteista männän lukitusta.
     
  18. Defender90

    Defender90 Active Member

    Olisko myydä sopivaa ulosveto tappia? Kierre pultissa on 1/2 UNF.
    Voiko ulosveto tapin korvata laittamlla sopivan pituisen tapin reikään ja sitten sillä pultilla kiristää?
    En ole saanut kytkintä purettua ja lumi on kohta maassa...
     
  19. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Tuohan siis lähtee irti siten, että pultti irti eka. Sitte tykyletkun reiästä sisään joku 5mm 6 kulma avain joka lukitsee moottorin, se mielellään mallia laadukas. Sitte vastapäivään pyöritetään määrätietoisesti kytkin irti. Sisälautane jää kiinni kampuraa, vaan normi huoltoa varten sitä ei tarvi saaha ees irti.
     
  20. Defender90

    Defender90 Active Member

    OK, en ilmeisesti riittävästi käyttänyt voimaa.
    Haluan sisälautasen irti jotta voin kiinnittää siihen hammaskehän ja saan haluamani sähköstaratin kelkkaan, osat on hankittu ja startti huollettu.
     

Suosittele tätä sivua