runko asiaa

Keskustelun 'Arctic Cat' on aloittanut käyttäjä peccis, 3/2/06.

  1. peccis

    peccis Assault 850 144" -20

    onkos täällä muilla revenneet eturungot -05 firecateista??
     
  2. SixSixOne

    SixSixOne Well-Known Member

    Tuosta saa sen kuvan että sinulla ei ole kestänyt?

    Jos niin on, niin EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ! Maahantuojan edustaja kertoi minulle, että nuissa 04 ja vanhemmissa fireissä eturunko (ja tunnelin heikkouden varmaan monet tietävätkin) ei ole välttämättä kestävä ja nyt 05 ja 06 malleissa olisi Diamond Driven ansiosta voitu eturungosta tehdä tukevampi(se on kyllä hieman erilainen). Ei sitten näköjään.
    Itsellä zr-runkoisesta sno-prosta murtui eturunko 3 kertaa 3 talven aikana, ja nuissa oli eturunko vielä tukevampi kun normaaleissa zr:ssä. Eikai nuiden kestävyys voi vielä olla tuolla tasolla?
     
  3. peccis

    peccis Assault 850 144" -20

    reilu 10cm oli revenny :/ ja mie aina tsekkasin tunnelin ja liukukiskot ettei o ratki, mut enpä arvannu kurkkia pohjapanssarin alle. luulin et se ois jo tähän malliin saatu kestämään, mut ei näköjään..
     
  4. frosty

    frosty Well-Known Member

    Kertoisitko kaikille mistä kohtaa on revennyt, niin muut osaavat etsiä oikeasta paikasta. Tai jopa kuva os kiva...
     
  5. peccis

    peccis Assault 850 144" -20

    kelkka ehti jo vaihtaa omistajaa, mut voin kysyy jos nykyinen omistaja viittis ottaa kuvan siitä samalla ku korjaa
     
  6. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Nyt alkuun kehtaatko vaikka tuon kuvan perusteella osoittaa mistä meni? Kiinnostaa vähän tuota velipoikaakin kun just laittoi uuden vitosen. Mut onhan noissa pitkä takuu. ;D

    [​IMG]
     
  7. peccis

    peccis Assault 850 144" -20

    en saanu kuvia, mut tosta kallistuksen vakaajan vierestä revenny
     
  8. frosty

    frosty Well-Known Member

    Takapuolelta vakaajan putkea?
     
  9. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Jos se siitä on mennyt, niin sittenhän se on just sama paikka kun -03:sessa. Onhan tuo uudempi näköjään vahvistettu siitä kohtaa, mutta ei vissiin tarpeeksi.
     
  10. M.K

    M.K Member

    Elikkä kyseinen kelkka on nyt varmaankin minulla(vai mitä peccis) ja viety nyt huoltoon. Maanantaina selviää sumekon kanta asiasta. Runko on ratkennut tuosta likelta 3 kohtaa, heti kallistuksenvakaajan putken juuresta. Kärkkäisellä sanoivat, että 03:ia oli korjattu samasta paikasta useita, 04:ia 1kpl ja tämä oli ensimmäinen 05. Meitsillä hyvä tuuri kun ensimmäinen oma kelkka ja heti löyty tämmönen yksilö. Ihmettelivät vain Kärkkäisellä miten nuilla kilometreillä saatu poikki. Muistakaa vain kaikki joilla äffäläisiä on, kiristellä kaikki rungon pultit säännöllisesti. (eritysesti eturungosta). Vasta 06:ssa on lukkomutterit.
     
  11. peccis

    peccis Assault 850 144" -20

    harmi homma ku en tosiaankaan ollu tietoinen tuosta vauriosta. kelkkahan on muuten kaikin puolin siisti. ja kannattee muidenki vaihella niitä lukkumuttereita tai vähintäänki laittaa lukkoliimaa
     
  12. frosty

    frosty Well-Known Member

    Ruuvilukitetta suosittelen. Itse olen kaikkiin laittanut ja hyvin on kestänyt. Loctiten kaikkein kovin lukite on hyvä, muut ei tahdo pysyä kireällä. Tarkastella kannattaa silti. Lukkomutteritkaan ei aina pysy kireällä.
     
  13. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Pitänee joskus kokeilla ne mutterit ja pultit. Ei ole paljoa tullut kiristelttä, ei tosin vielä mitään ole poiskaan tippunut. Mitkä kaikki kannattaa tarkastaa, ei nyt kuitenkaan ihan kaikkia pultteja ja muttereita liene tarvitse kiristää?
     
  14. frosty

    frosty Well-Known Member

    Eturungosta kaikki pultit ja mutterit. Itse kävin koko rungosta kaikki läpi ja laitoin lukitetta.
    On pelannut eikä ole löystynyt sen jälkeen kuin yksi pultti ja sekin oli jäänyt vahingossa lukitsematta. ;D
     
  15. Arcticdog

    Arcticdog Member

    Oliskohan tähän ongelmaan tullut kunnolisia vahvistuksia? Näinkin hyvänä talvena saatiin 3kpl f-kuutosia repeämään :(. Vuosimalli on 06 ja repeämä siellä änkkärin puolella telatunnelin etuosassa.
     
  16. M.K

    M.K Member

    Ei taija olla enempää vahvistuksia tiedossa. Mitä oon ite kuullu tämän talven saldoa, niin kaikilta merkeiltä on saatu runkoja poikki. Suurin syy taitaa olla, että talvi on ollut vähäluminen, kelkkojen alustat sallii lujaa laskettelemisen, sitten tulee yllättäen oja johon paukassaan ja homma onkin paketissa. Näin kävi esim. Kaverin 06vm fusionille. Vauhtia ojaan rysäyttäessä n50km/h ja kelkka lunariin.
     
  17. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Tuota ojan penkkaan ajoahan ei voi verrata rakenteelliseen heikkouteen.
     
  18. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Miksipä ei.. Ainahan sitä ajetaan ojiin miten sattuu. Tarpeeksi monta tälliä niin kyllä se runko ratkeaa. Puuhun ajoa ehkä ei voi verrata, mutta ojistahan ajetaan aina vauhdilla yli. Tällit on joskus kovempia ja joskus kevyempiä. Eräältä kaverilta meni juuri tuollaisessa tällissä etutukivarren pultit poikki molemmin puolin.. Saattaa siinä runkoonkin jo jotain halkeaman alkua syntyä..
     
  19. M.K

    M.K Member

    Ei voikaan. Mutta uskoisin että runkoja säretään huomaamattaan juuri noissa tilanteissa. Kun tuo polle hajosi, tulin itse seuraavana, eikä tilanne näyttänyt pahalta takaapäin, mutta kun isku tulee sopivasti niin alumiini on hepposta. Tuostakaan ei päällepäin ensin huomannut muutakuin, että sarvet oli pari senttiä painuneet. Tarkemmin kun tutkittiin illalla, ei variaattorin suoja auennut ilman väkivaltaa, koska runkoputket oli mutkalla, samoin alarunko.
    Toinen rungon surma on, kun kelkka tulee sopivasti nokalleen yhdelle sukselle vastapattiin. En usko että runko ilman kunnon alkurymäystä lähtee nykykelkoista ratkeamaan.
     
  20. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Minä uskon ja myös tiedän että näin on tapahtunut.
     

Suosittele tätä sivua