Ski-doo, Staattorin mittaus

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä samika, 13/4/09.

  1. samika

    samika Freeride 137" 800R E-TEC -12

    Voisiko joku kertoa mistä piuhoista voisi testata staattorin toimivuuden ja millaiset arvot pitäisi löytyä.
    Mulla hävisi virran tulo täysin. Käyntiin nykiessä ei edes valot syty. Kelkkani on MXZ 800 R -02
     
  2. Nenone

    Nenone BC X-RS 146"

    Onkos sulla sulakeboksissa releitä? Jos on niin yritäs vaihtaa niitä ristiin.. Mulla oli revissä vastaava vika ja hoitui noiden releiden vaihdolla..
     
  3. samika

    samika Freeride 137" 800R E-TEC -12

    Kiitoksia viestistä, mutta ei mulla ole boksissa releitä tai ei niitä ainakaan pääse näkemään ku ei ole aukaistavissa olevaa boksia.
     
  4. Teme

    Teme Vanhanliiton BRP värkki - 144"

    Tonne joskus kirjoittelin noita arvoja. Toki noi on sytty- ekä valopuolen arvoja

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=7956.msg138291#msg138291
     
  5. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    Iso pyöreä liitin:
    Musta on maajohto, pitää löytyä yhteys koneen runkoon.
    Kahden muun väliltä pitää löytyä 0,1-0,4 ohmia.

    Kolmioliitin:
    Musta on maajohto, pitää löytyä yhteys koneen runkoon.
    Kahden muun välillä pitää löytyä 17,5-42,5 ohmia.

    Pieni neliskanttinen liitin, joko kaksnapainen tai nelinapainen, riippuen onko kelkassa pakkia.
    Sini/keltainen->Valko/keltainen 190-300 ohmia.
    Jos nelinapainen liitin niin myös Vihreä/keltainen->Valko/keltainen (saattoi olla myös harmaa/keltainen) sama 190-300 ohmia.
     
  6. samika

    samika Freeride 137" 800R E-TEC -12

    Kiitoksia kovasti vastauksista.
    mitäköhän tämä voisi tarkoittaa kun mittailin niin sain:
    iso pyöreä liitin 0,2ohmia
    kolmioliiton 13ohmia
    nelikantainen 230 ja 230 ohmia
    eli kaikki muut ok, paitsi kolmioliittimestä ei löytyny riittäviä arvoja
    Olisiko niin että staattorissa on vikaa vai voisiko boksi olla rikki. voikohan sitä mitenkään kotikonstein tutkailla?
     
  7. LamsiA

    LamsiA ?

    tuo pisti silmään... ite tutkailin yks päivä nuita oman 700:n sähköjä ja staattorilta tuleva musta johto oli poikki pikkusen ennen tuota pyöreää liitintä, mutta hyvin on toiminu? ??? ei mitään aavistusta kauanko ollu poikki eikä ole mitään ongelmia ollu, voiko tehä paljonki tuhoja?
     
  8. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    -01:ssä tuon kolmioliittimen arvot pitäs olla 11,6-21,6, en tiiä oisko sulla sen mallinen staattori siinä paikallaan.
    Nuo arvot on poimittu yhdestä opuksesta niin en osaa sanoa miten tuo vuosimalli ihan täysin 100% varmasti määritellään, onko nuo merkattu kirjaan -01:ksi jos ne on lähteny tehtaalta -01 vaikka malli oliski virallisesti -02.
    Se kolmioliitin on sytkäpuolen liitin joka tulee staattorilta ja sen kahden navan välissä ei periaatteessa ole kuin käämikela ja se yleensä kyllä hajoaa silleen että menee kokonaan poikki.
    Tosin voi tuo vastusarvo muuttua jos on päässy käymään lämpösenä ja sulattanu eristeet käämilangasta silleen että osa kierroksista jää pois välistä ja yhteys löytyy ikään kuin "oikoreittiä".
    Sen näkis kyllä päällepäin jos käyttää staattorin irti.

    Ei kait siinä muuta vaarallista ole ku että se maadottaa tuon valopuolen jotaki toista kautta.
     
  9. LamsiA

    LamsiA ?

    Jaa että valot ei ehkä toimi ollenkaan ny vai? ku ei ole ollenkaan valot käytössä, eikä oikeastaan mikään muu ku sen verran että liikkuu. ;D vois kokkeilla hehkuja mitä ne sannoo.
     
  10. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    En minä mistään mitään tiiä, kunhan arvailen ;D
    Se pyöreä liitin kuitenki on valoille, kahvanlämppäreille yms. jotka tarvii virtaa lukuunottamatta syttöpuolta joka tulee sen kolmioliittimen kautta, tosin sen pyöreän liittimen kautta tais tulla virta mpem-boxilleki jotaki kautta.
    Voi se silti pelata ilman sitä mustaa johtoaki, kokeile niitä hehkuja niin ollaan meki viisaampia tarviiko se välttämättä sen maan vai ei.
     
  11. samika

    samika Freeride 137" 800R E-TEC -12

    Vs: Ski-doo, Staattorin mittaus

    Kesä ku taasen on menny ohi, niin voi taasen palata tähän mun ongelmaan.
    Olen mittaillu vastuksia ja näyttäisi siltä että kaikki arvot ovat antamienne arvojen sisällä.

    Nyt olen sitten koittanu mittailla virtaa staattoria pyörittämällä (vetämällä kelkkaa käynnistysnarusta)
    Osaisiko joku kertoa paljonko staattorin pitäisi tuottaa virtaa vetäessä kelkkaa käyntiin?
    Mittasin kolmioliittimestä (pun/puna-musta) johdoista ja sain lukemaksi alle 1v. (korjattu alla =>13v.

    Tämä arvo ei taida olla riittävä, vai mitä mieltä ollaan?

    Ja kolmioliittimen mustasta johdon ja moottorin runkon välillä sain vastusarvoksi 42ohmia.
    ja kolmioliittimen musta +iso pyöreä liitin, musta johto väliltä vähes 0ohmia.
    Mitäköhän nämä arvot pitäisi olla?
    Puolakin tuli hankittua kesän aikana uusi, mutta ei se vika ollut siinä sitten.
     
  12. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Vs: Ski-doo, Staattorin mittaus

    Oiskohan sammutinnappi sökö? Ota se liitin irti mihin ne napin johot tulee ja kokeile onko eloa.
     
  13. samika

    samika Freeride 137" 800R E-TEC -12

    Vs: Ski-doo, Staattorin mittaus

    Sammutin ja hätäkatkaisin mitattu/testattu ja molemmat ok.

    Dess pistokkeen toimivuudesta olen saanut tällaiset ohjeet:
    pistokkeen piuhojen päästä voidaan mitata vastusmittarilla sen toimivuus:
    valk/harm johto ja pistokkeen nuppi, 0 oomia
    musta/virh johto ja pistokkeen rengas, 0 oomia
    jos näin saat=> dess pistoke kunnossa.
     
  14. samika

    samika Freeride 137" 800R E-TEC -12

    Vs: Ski-doo, Staattorin mittaus

    korjaus staattorin jännitteen mittaukseen.
    Oli tasavirran puolella mittari, ku laitoin vaihtovirran asentoon, sain lukemaksi n.13V.
    Onkohan tämä arvo ok?
    puolalle menevistä johdoista en saanut minkäänlaista jännitettä, ku nykii käyntiin.
    Pitäisi kait sieltä virtaa löytyä, vai mitä?
    Voisiko olla että boksi on rikki?
     

Suosittele tätä sivua