Tyhmä aloittelijan kysymys

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Papitsi, 17/12/06.

  1. Papitsi

    Papitsi Well-Known Member

    Jeps, eli sellainen kysymys, että miksi kaikissa kelkoissa liukurungot ovat alumiinia(seosta)?. Onko ainoastaan sen keveyden vuoksi vai miksi? Entäs jos ne olisivat rautaa, eikös se kestäisi paremmin. Tietysti rauta on ruostumiselle altis mutta olisi ainakin helpompi korjailla aina jos tarvitsisi. Hiukan vain vaivannut mieltä tämä kysymys ???
     
  2. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Mahtais tulla raudasta melko raskaat.
     
  3. antiboy

    antiboy Polaris IQ dragon 700 cfi 365

    Ei kai siinä muuta oo ku tuo paino.
     
  4. Teräsmies76

    Teräsmies76 Well-Known Member

    Siis terästä varmaanki tarkotat... ::)
     
  5. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Nykyyän kyllä ehkä onnistuis tehdä teräksestäkin kevyet ja kestävät liukurungot(titaanista esim.) Taitaa vaan olla että tulis niin kalliiksi ettei kannate. Alumiini on helppo työstää ja suht halpaa, sekä kyllä se aika kestävää on kun ajattelee millaiselle rasitukselle se joutuu kelkan alustassa. Tämmönen ajatuksen poikanen.
     
  6. Papitsi

    Papitsi Well-Known Member

    Juu terästähän minä tarkoitin. Ei kai sillä painolla ole suurta merkitystä niissä liukurungoissa, ei kai siinä tule kuin muutamia lisäkiloja. :) Tietysti tähän nyt heti sanotaan perään, että sillä lisäpainolla on vaikutusta kiihtyvyyteen yms. :D
     
  7. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Se paino ryskää siellä liukurungoissa erimalliin kun se on jousittamatonta massaa.
     
  8. JH79

    JH79 Well-Known Member

    Otsikko passaa niin kirjoitan tähän perään. Olen miettinyt että miksi ihmeessa varsinkin vanhemmissa kelkoissa on käytetty tuollaista niitattua peltirunkoa. Niitit löystyy eikä jäykkyyttä löydy, miksei runkoja ole hitsattu edes? Onhan autot yms. pistehitsattu kasaan eikä niitattu. Tai käytetty putkirunkoa, tuossahan voisi käyttää melko ohutta putkea että päästäisiin samaan painoon, mutta kestävyys olisi ihan eriluokkaa. Moottoripyörissäkin on luovuttu tuosta boksatusta peltirungosta jo jossain -50luvulla..
     
  9. _ski-doo_

    _ski-doo_ Guest

    minä ymmärtäsin sen niin että sitä ei hitsata siksi koska se ei anna periksi kuten niittaus ja samat ratkeaisi.
     

Suosittele tätä sivua