Vaellusta kesällä?

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 27/4/06.

  1. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Aika kalliiksi menee mutta sehän nyt on tiedossa että rahalla yleensä saa. Eikös kellään ole halvemmista kokemuksia? Mulla oli jotku mokkanahkaset merrelit aikaa sitten ja ne sitten lopulta pehmeni mutta muistan hyvinä kenkinä. Sitten on ollu plankattavat mc kinleyt joilla tuli taaplattua useampikin vuosi kun eivät olleet kuin hyvin satunnaisella käytöllä niin eivät menneet miksikään. Niissä oli hyvä pohja kun jousti sopivasti mutta kesti silti ihan louhikossa kävellä ilman epämiellyttävää pistoa jalassa. Vettäkin ne kestivät koko varrellaan. Nykyset on enempi talvikengät ko vaelluskengät ja niistä nyt en mene sanomaan mitään, onhan ne kevyet mutta siinäpä kaikki. Hintaluokka ollu jossain satasen hujakoilla noissa kenkäsissä, nykyset ei ollu ko 40 kengät ja sen kyllä huomaa.
     
  2. Jälli-Eeti

    Jälli-Eeti Lynx Re 600 Etec -12

    tulipa käytyä haltilla. mentiin norjan puolelta guolajärvelle autolla ja siitä oliki haltille kävelymatkaa vain jokunen 10 kilsaa. käytiin haltin päällä. tuntu ihan heinäkuulle kun näkyvyys oli 10 metriä, tuuli jotain 12m/s, lämpötila +4 ja kosteus jotain 90%. ;D mutta tuli huiputettua halti. siitä laskeuvuttiin haltin kämpälle ja olima siinä yön. seuraavana päivänä
    käveltiin meekolle. kämppä oli sielä ja tiistaina mentiin kuonarille. siinä nukuttiin yö ja kävletiin jokunen 20 kilsaa tshakal järvelle. kilpparilta käytiin iltasyömiseksi hakemassa maggarat ja kun kyytiki tuli torstaina niin olima yön siinä ja torstai aamuna tirpastiin se muutama kilometri kilpparille. mukava oli reissu ja vettä ei tullu tippaakaan. maisemat oli mahtavat. jos laittas tähän sitten muutaman kuvanki reissusta.

    [​IMG]

    maisemaa haltin rinteestä

    [​IMG]

    Haltin huippu vähän kirkkaampana päivänä

    [​IMG]

    pitsusköngäs

    [​IMG]
    meeko

    [​IMG]

    tsahkaljärvi. takana kilpisjärvi.

    [​IMG]

    saana
     
  3. RK

    RK Well-Known Member

    Katteles Jakelfin jostain tarjouksista Haltin kenkiä Drymaxx-kalvolla. Ite ostin 3 vuotta sitten Citysportista nahkaset Haltit hintaan 99e. Ovh oli jtn 189e. Ainaskin mun jalkaan toiminut ja pitää vettä.
     
  4. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Kävin katteleen kenkiä ja mm. haltin kenkiä ja ihan mukavilta tuntuivat jalassa. Erilaisia vaihtoehtoja siinä samalla kattelin enkä vilkuillu hintoja niin otin niistä jalkaan parhaimmat ja katoin niin tietenki kalleimmasta päästä, 329egeä! En muista mitkä ne oli mutta meni hyllyyn ja kiittiheit pääle. Heh, pitää kait ostaa ne ku istu jalkaan kerranki kunnolla ja kävely oli helppoa niillä ainaki mitä normaalisti lompsitaan kaupassa ees taas, taittoki toimi hyvin eikä taive puristanu. Pitää psyykata tonne kauppaan toinen kerta ja kattoa uuestaan ko polvivaivoja ollu tässä ja ortopediki meinas että kenkiä vaihtamaan josko vähän auttais. Kehtais käyä kaveleskeleenki jossain sitten.
     
  5. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    Torstai aamua pitäs suunnata pohjoseenpäin käveleen hetta-pallas reitti läpi 55km. Maanantaina takasi kotia  :D pittää käyä ostaa toine muistikortti kameraan nii saapi otella kunnolla kuveja tänne. saaa nähä mite jalat reagoi tommosee reissuuu..
     
  6. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    Vihdoin kotona.. Kuvia tuli otettua semmoset n.700  ;D ja kilometrejä kerty n.60. aurinko paisto koko reissun, iliman paitaa piti kävellä 2päivää ku tuli hiiki :p tunturijärvet ja lammet käytii uimassa ja nuotiolla tuli istuttua kertomassa juttuja ;D laittelen kuvia kuha ne on koneella/jaksan 8)
     
  7. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    Täsä näitä kuveja muutoma..  :D lisäilen aina piiikku hiljaa....

    400km autossa istumista ja pitäs jaksaa lähtä kiipee tunturiii ;D
    [​IMG]
    Tuo merkki toi tallven mielee  ::)
    [​IMG]
    ja eiku menoXX
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Reissun hupennus.. Pyhäjärvessä uinti ;D Pyhämies ;D
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Rotax

    Rotax -04 AC F6

    Onko nuo pari ekaa kuvaa Pallastunturilta?
     
  9. mohikaani

    mohikaani Tahtooo LUNTA!!!!

    On pallaksesta..
     
  10. saQ

    saQ New Member

    Jo vain kävimmä Opa rockin kanssa tutustumassa toistamiseen Avviljohkaan tuossa 11-13.8.-06. Ilma oli kuin morsian ja kalakin muka söi... Rutku toimittaja houkkasi Protoni raukan mieron tielle ja juotti rommit, mintut ja tervasnapsit! Toimittajallehan tuo onkin arkipäivää. ;) Ja itse aiheeseen, kyllä Ivalojoki ainakin Kultalan kohdalta on erittäin kaunista seutua! Opalla taisikin olla kuvia tuola Kuuma kesä topikissa.

    Tulipahan vaan mieleen, ku laarailin foorumia että joku oli käynyt Haltilla. Minkäslainen paikka se on vaeltaa? Kova, rankka, helppo, naurettava? Kuinka kauan kestää kivuta ylös? Kyllähän se Suomen korkein kohta pitäisi "valloittaa"! Mutta olis jees jos joku vaivautuis kertoileen aiheesta.
     
  11. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Noh ??? Tulikos käytyä tänä kesänä missään vaeltamassa?
    Itsellä oli suunnitelma, mutta sepä meni uusiksi kun muutama päivä ennen lähtöä kuumetta rapiat 40c, joten olin viisas ja jätin lähtemättä mihinkään jumalan<---(mutta aikös tämä asu Oulussa) selän taakse taaplaamaan.
    Joten sen käppäilyn jätin väliin ja autoilin senkin edestä.

    http://svar.1g.fi/kuvat/Lappi/RoadTrip-2007/
    Kuvat taasen täysin muokkaamattomia...laivat seilaa ylämäkeen ja kaikki muutenkin viturallaan, mutta ei vaan aika riitä nykyään mihinkään sipistelyyn :-\
     
  12. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    SvaRilla jälleen hienoja kuvia. Tuota, en jaksanut kahlata topicia läpi mutta olis 1 kysymys koskien jalkineita. Käyttääkö teistä kukaan Meindlin Taiga GTX popoja, miinukset ja plussat olis kiva kuulla pukin tuomista jalkineista. Olen noita aina muistaessa pitänyt jalassa ja kävellyt ym puuhastelua (nyt vkl 2 päivää tallin ovien tekemisessä jalassa yht. 12 h) ajatellen pehmittää niitä edes hieman hirvestykseen. Eralle.net sivuilta ja muualta on tullut ristiriitaista tietoa, omissa on käyttöluokitus B, jollain oli ollut kuulemma B/C.
     
  13. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Hep, löytyy!
    Plussat= makiat kulkia, ei rakassakaan nilkka muljua. Pito hyvä kuivalla ja vähän kostialla alustalla. Rullaa mukavasti. Oikein käsiteltynä kestävät pitkään. Syyskylmällä lämpimät, ja syyskesästä kuumat, kannattaa T-Cat satsata myös oikeanlaisiin sukkiin vaikka perkeleet kalliita ovatki. (20-45 eskoa pari....)
    Miikat= Kuivuvat hitaasti, suosittelen noita kuivauspusseja mitä eräliikkeet myypi. Syyslumella ja mudassa täyttyy kuvio ja mennee vähän liukkaaksi. Vaatii hiukan huolenpitoa. Ja aamukankiana vituttaa välillä punoa nyörejä ku muut on Nokian valmisteilla jo menossa.

    Summa sumarum; En mielelläni enää kumppareilla kulje, en ole sellasia enää pariin vuoteen omistanutkaan. B/C-luokitus mulla. Kannattaa sit kävellä pari viikkoa noilla melkeimpä putkeen vielä. Tuo tuttu ammattilainen tuosta Rollon liikkeestä suositteli mulle että kuukaus pitäis ajaa sisään.
     
  14. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Jep, eli mulla tuo B luokka on ilm. matalammalla "kivisuojalla" eli gummilla. Jotkin hyvät sukatkin (Bridgedale trail näkyi lukevan sukassa, kävin tallissa lunttaamassa) oli paketissa ja olen niitä noiden kenkien kanssa käyttänytkin, ainakin tuollaisen 2 h reissun pysyivät hyvin jalassa sylttäämättä kesällä, tällä viikolla pitää käydä toinen pari sukkia ostamassa, noiden alle jokin ohut tiukka hikeä siirtävä sukka, mikä?? Mitä kuivauspusseja Fibu tarrkoittaa?? Meillä jahdissa kengät ja vaatteet kuivataan pannuhuoneessa, ehtiikö kuivaa yön aikana? Huopa nookkialaisia olen pitänyt hirvenpyynnissä 10 v, nyt ajattelin kokeilla noita. (Nokialaiset varalle mukaan jos ei kengät ehdi kuivua :))
     
  15. Pollari

    Pollari Guest

    Esim. tällaisia. On kyllä ollut loisto-ostos, talvisin nuilla kuivuu kelkka- ja lautakengät.
     
  16. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Siis onko pussit täynnä "silica gelia" tms, sitä mulla kyllä töissä piisaa. Elvytys muutamassa minuutissa, uunissa vai. Tässähän alkaa tuntemaan itsensä entistäkin tyhmemmäksi ::)
     
  17. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Juurikin noita samoja säkkeja kuskaan mukana. Kannattaa sitte säilyttää siinä ilmatiiviissä pussissa, muuten katuaa teho ku imee kosteuden ilmasta.
    Lisäksi pika-apuna oon oikeen märkiin popoihin käyttäny puolen litran limsapulloja med Hot Water.
     
  18. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Mikrossa 4 minsaa.
    jotain piirouhetta noissa on sisällä. Ollin Erä ja Kalastus myy Rollossa.
     
  19. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Jep, tuo selvensi. Meillä käytetään joissain antureissa ja mittalaitteissa tuota silica gel tms kiteitä pusseissa ja ilman kosteuden sitomiseen, kuivaus uunissa + 100 C pari tuntia. Kerpele, ei taida ehtiä käydä Rollossa ennen pyyntiä, häätyy kattoa jos Sodiksesta löytyis (epäilen vahvasti). Toisaalta reilun viikon kuluttua Saariselän kautta kotiin reissusta ja siellähän on Partioaitta :)
     
  20. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Ei oo partioaitassa. Voinhan mie nuot ostaa ja postittaa. Sovitaan vaikka luurissa.
     

Suosittele tätä sivua