xc 500 sp alustasta kysymyksiä ja vertailua

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä JL xc polle, 20/2/07.

  1. JL xc polle

    JL xc polle Member

    viime viikolla ostettiin kaverin kanssa -02 ja -03 xc:t siinä sitten vkl ajeltiin ja totuteltiin ja vaihdeltiin niin sellaseen tulokseee tultiin että toi mun on PALJON kiikkerämpi, eli kurvissa ei voi oikeastaan kaasuttaa yhtään muuten sisimmäinen suksi on heti ilmassa ja kävi se jo kerran kyljelläänkin ;D kun rupes se kiikkuminen ottaan pannuun.. eka kelkka ajoten ei oo hirveesti tietämystä/kokemusta mitä vois tehdä..
    takana on klikkeri ja se on muistaakseni 2 asennossa ja kaverilla 8 asennossa.. etu jouset on mulla ns. progressiiviset? eli alhaalta kasassa ja kaverilla ihan tasasesti kiertää.. olen kevyt (n.65kg) joten mistä kannattas ekaks alkaa sääteleen?
    ainiin ja noin silmämääräisesti mun kelkka on korkeempi ja tuntuu tosiaan paljon jäykemmältä kaikin puolin myös painavamman kaverin mielestä..

    toivottavasti oli taas mahd. sekaisesti ja epäselvästi kirjoitettu. mutta tuntuu että kyllä tää tästä silti purkautuu niin paljon olen jo täältä apua saanut.. siitä jo ISO kiitos :D ;)
     
  2. inoj

    inoj ei kelkkaa

    Kaverisi kelkan etujouset on jäykemmät(ei alkuperäiset)ja se vaikuttaa kyllä kaarrekäytökseen.Katsoitteko onko kallistuksenvakaajat saman paksuiset,niitäkin on jäykempiä.!
     
  3. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    noitten etujousien vaihto jäykempiin pitäis auttaa huomattavasti tuohon suksen nosteluun ja ohjattavuuteen.
    itselläni on uudet jouset kaupassa odottamassa noutoa. :)
     
  4. inoj

    inoj ei kelkkaa

    Nuo jouset kannattaa kyllä vaihtaa,paranee koko keulan toiminta.
     
  5. JL xc polle

    JL xc polle Member

    vakaajat oli silmällä katsoen samanlaiset, ahaa että keulan löysyydestä johtuu tuo "kiikkeryys" mites niitten etujousien säätö onnistuu? jos koitta hieman jäykistää vielä..tai löysätä... onko säätö levyssä lukitusta ja jousta varmaan tarvii puristaa ennen kuin säätää alalautasta..?

    mites toi takapään säätö? pompottaa vastaan pateissa eikä laskeudu yhtään kun nousen kelkan päälle.. mielestäni liian jäykkä.. ?! sen verran pro että kun tuon klikkerin siirsin 6-->2 ei mitään havaintoo.. ::) ::)

    varmaan OT:nä voi heittää että miten maton kireys? onko mitään sääntöö kireydelle? kaasusta kun höllää ei rullaa mielestäni kovin "vapaasti"..
     
  6. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    kato hakaneulat(takapukin jouset)..kuinka jäykällä...laita löysemmälle jos voi(muoviset säätöpalikat molemmin puolin) Clikkerithän on sisäänmenovaimennukselle...
     
  7. The way out

    The way out myyty

    Matto mahollisimman löysälle kuitenkiin silleen että ei hypi yli, itellä silleen että kämmen mahtuu maton ja kiskon väliin
     
  8. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    Helpoiten kun kaveri keventää kelkan keulaa ja sä kierrät käsineen jousesta vastapäivään (lisää esijännitystä).
    Jos ei ole sitä hakasta siinä joudessa niin sitten tarvitsee jousen säätämiseen sen erikoistyökalun.
     
  9. Finski

    Finski Well-Known Member

    mites toi takapään säätö? pompottaa vastaan pateissa eikä laskeudu yhtään kun nousen kelkan päälle.. mielestäni liian jäykkä.. ?! sen verran pro että kun tuon klikkerin siirsin 6-->2  ei mitään havaintoo..  ::) ::)


    Jos perä ei laskeudu ollenkaan,vaikka päälle istutaan. Niin silloihan jotain on väärin? Onkohan telastoa viimeksi kasattaessa pyörähtänyt iskarin alalinkku "väärin" päin?
    Silloin joustoa jää olemattoman vähän. Nim: kokemusta on..
     
  10. inoj

    inoj ei kelkkaa

    Telaston etupukin iskarinjousi kannattaa sinunpainosen kaverin varmaan löysyttää lähes niin löysälle että melkein hölskyy siinä.Joustaako se telasto ollenkaan kun hypit takapuskurin päällä.. ???
     
  11. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    Ohjekirjan mukaan pitäis perän laskeutua n. 10cm (mitattuna vaikka takapuskurista maahan) kun käydään reippaasti istumaan kelkan kyytin.

    Jos ei laske yhtään niin on liian jäykät jouset/säädöt liian tiukalla/ jotain särki telastossa.
     
  12. MikkeS

    MikkeS Tee se tänään,huomenna se voi olla jo laitonta!

    Mulla meinaa lyyä iskarit pohjaan vaikka ne on vasta simmattu ja oon kääntäny sen säätöruuvin jo 7 asentoon.. Mikälie vikana?
     
  13. andy

    andy Polaris IQR 440/600

    Siis paikallaan vai ajossa?
    Mullakin just huollettu iskarit ja shimmattu jäykemmäks, alusta alkaa toimia patikossa vasta sellasissa nopeuksissa mitä ei saisi uralla edes ajaa...
    Hitaammin ajettaessa vähän samaa vikaa, ei kylläkäään enää pohjaa huollon ja takapumpun kanavien hitsauksen jälkeen.
     
  14. MikkeS

    MikkeS Tee se tänään,huomenna se voi olla jo laitonta!

    Ajossa semmosissa vähä isommissa pompuissa.. laitoitko mihin kohtaan sen säätöruuvin iskareitten simmityksen jälkeen? mulla oli eka 2 Sessa mutta nyt on jo 7 ku aattelin kääntää jos se vähä tulis jäykemmäksi mutta eipä oo tainnu ainakaan kovin paljoa auttaa...
     
  15. JL xc polle

    JL xc polle Member

    kiitos näistä avuista, luulen että muuttu kelkka jo aika lailla kun noita kaikea vähän kattelen... nyt kun toi pakkanen vaan laskis että kehtais lähtee sillä töihin ku ei tua pihalla kyllä mitään voi tehdä.. (-24)
    palailen ku saan jotain säädettyä..
    kiittäen, J 8)
     

Suosittele tätä sivua