Yamaha VK toimii moitteettomasti Kiitos "ruso"

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Yeslake, 25/2/10.

  1. Yeslake

    Yeslake Member

    Olen tuossa muutaman kuukauden hakenut vikaa viikingistä -90 ja se ei vain ala talumaan, eli kone lähtee hyvin käyntiin, käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta ei ota kierroksia. Kahvanlämmittimet päällä kone ottaa kierroksia noin 2.5-3 tuhatta, sammuu mutta jää tyhjäkäynnille. Lämppärit pois päältä kone ottaa kierroksia hieman enemmän, sammuu mutta jää tyhjäkäynnille. ??? Olen vaihtanut kaikki, (huom Kaikki) sähköosat puola, pulseri, valopuola, kahvanlämmittimien puola, ulkoinen sytytyspuola, tyristori, tulpat, tulpanjohdot, tarkistanut koko kelkan johdotukset, tarkistanut jännitteensäätimen, akun, tasasuuntaajan ja lumen syvyyden....järki menee... :eek:. Tuli kyllä mieleen voisiko vauhtipyörässä olla vika, esim magneetti poikki tai jotain. Onko jollakulla antaa muuta neuvoakuin että työnnä suohon.... :)


    Kiitos "ruso"! Neuvoistasi oli suuri apu. Kukapa olisi arvannut, että sytytyspuolan päällä oleva pienemmällä ohmimäärällä oleva puola pitää olla oikein päin. ;D Käänsin puolan ympäri eli juotosnastat alas (moottoriin päin), tinasin uudelleen, kasaan ja eiku testaamaan. Kone toimii loistavasti. Lupasin kaverille 2-tahtiöljypullon joten ottanet yhteyttä.
     
  2. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Yamaha VK

    Onkos tässäkin kamppeessa se TORS systeemi? Saattaisi se temppuilla.
     
  3. Yeslake

    Yeslake Member

    Vs: Yamaha VK

    Ei ole tässä mallissa TORS-systeemiä, kelkka on vm -90
     
  4. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Yamaha VK

    Sitten melkein lähtisin jatkamaan tutkimista polttoaineen syöttö puolelle. Onko märät tulpat kun sammuu? Paljonko kilometrejä mittarissa? Paukkuuko sammuessa vai pimeneekö totaalisesti? Samat kujeet lämpimänä ja kylmänä?
     
  5. Yeslake

    Yeslake Member

    Vs: Yamaha VK

    Jännempi juttu ku polttoainepuolelle se ei oikein sovi ku kahvanlämppärit vaikuttaa kierrosmäärään, kone ei sammu, vaan jatkaa tyhjäkäyntiä kunnes tyhjäkäyntikierrokset on palautunu. Koneella ajettu 11500. Black out kun tulee niin se tulee, ei varoittele mutta lämmenneenä ottaa yhä vähemmän kierroksia mutta käypi tyhjäkäyntiä ???
     
  6. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: Yamaha VK

    Mietin samaa, ettei oisi bensa juttuja, mutta koska sähköt käyty läpi, voisi silti olla tarkistamisen arvoinen juttu.
    Toisaalta saattaa kyllä olla se vautipyöräkin mennyt, ettei enää saakkaan kierroksilla selvää pulssia sytölle. Jos olisi kärjellinen vehje, ehdottaisin kondensaattorin hajoamista, mutta nyt ei siitäkään oikein voi lähteä. Oletko tutkinut pimeässä kuomu auki, ettei kipinä hyppäisi jonnekkin kierroksilla? Joskus vahingossa tullut vika nuinkin löydettyä.
     
  7. Yeslake

    Yeslake Member

    Vs: Yamaha VK

    Kyllä olen tutkinut senkin puolen, vika ilmeni vuosi sitten kun kelkka sammui ja rupesin tutkimaan magneettoa, tuolloin totesin että kaikki uusiksi (osia tilasin jenkeistä vähän halvemmalla, muistaakseni boats.net) asennuksen jälkeen kone käyntiin mutta en ole päässyt ajamaan ku kolmeakymppiä, no ei tuo penikkatauti enää vaivaa mutta jos nyt edes kuuttakymppiä. Vauhtipyörävika voisi olla koska jos magneetti on poikki niin S-N onkin S-N-S-N, jolloin magneetto alkaakin "syödä" virtaa, näin ainakin olen olettanut. On sen verran haasteellinen homma etten ihan vielä heti luovuta...
     
  8. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Vs: Yamaha VK

    Kuinkas sytytysboksi?
     
  9. Yeslake

    Yeslake Member

    Vs: Yamaha VK

    Sytkäpoksi on vaihdettu uuteen (toimituskuluineen Suomessa 178 ege) Jenkeissä vain puolet siitä dollareissa, pahusi ku kerkesin sen marmorilta hankkia.
     
  10. ruso

    ruso äkstriimi

    Vs: Yamaha VK

    Mulla oli aikanaan viikinki jossa oli vähän vastaavaa vikaa, eli ei ottanut kuin noin puolet täysistä kierroksista. Oli tosi työn takana löytää vika, mutta se löyty. Jammun magneetossa on sytytys kahdella käämillä toisen käämin johdot oli joku tohelo kytkenyt väärinpäin.
     
  11. Yeslake

    Yeslake Member

    Vs: Yamaha VK

    Tämä kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta, olen rassannut magneettoa niin monesti että johdot on voinu mennä sekasi, joku tohelo, eli minä... Huomenna puran magneeton esille ja tutkin johdot uudestaan, jos vika löytyy niin laitan 2-tahtiöljypullon tulemaan.
    www.tehopesa.fi
     
  12. Yeslake

    Yeslake Member

    Vs: Yamaha VK

    Vika korjattu!
     
  13. ruso

    ruso äkstriimi

    Vs: Yamaha VK toimii moitteettomasti Kiitos "ruso"

    Hyvä juttu, että voi joskus olla hyödyks, sinkki vaan kireelle ja kierrokset tappiin. :D
     

Suosittele tätä sivua