Mites ton ylläpitolaturin käyttö talven aikana, jos tulee pidempiä taukoja syystä tai toisesta ajoon? Ajatuksena siis se laturin pistoke akkuun kiinni ni ei tarvi akkua irrotella. -24 mallin Adventuren ohjekirjassa lukee: "Älä koskaan lataa tai anna lisävirtaa akulle, joka on asennettuna ajoneuvoon" Ja rangerissa ainakin on vissiin olemassa vakiona tuollanen Comfort Panel-latauspistoke (515177377), niin vähän nyt ihmetyttää, että ottaako Adventure sit itteensä tuollasesta? BRP:lle laitoin jo kyselyä, mutta hieman petyin vastaukseen: Kiitos yhteydenotostasi BRP asiakaspalveluun. Asiakaspalvelijana en valitettavasti voi antaa suoraa vastausta tämän tyyppiseen teknilliseen kysymykseen. Suosittelen olemaan yhteydessä lähimpään valtuutettuun jälleenmyyjääsi. Heiltä tulet saamaan asiantuntevaa apua kysymykseesi. Asiakaspalvelun laadussa ois hieman panostettavaa.....
Omissa nelari Rangereissa ei ole tullaista lautauspistoketta, muistelisin että sellainen löytyy vakiona vain Alpine -malleista. Joskus kun asiaa kysyin, niin sen voi tosiaan asentaa jälkeenpäin. Tuskin Adventure eroaa sen osalta Rangerista. Huollossakin lataavat muuten akun siten, että se on kiinni (myös kaapelit) kelkassa. Itse olen kerran vuodessa ladannut akun ja ei ole ollut ongelmia virran riittävyyden kanssa.
Kymmenen vuotta säiliön kesät kerhon Ranger alpinee ja aina latailin c-tekki laturilla siitä pistokkeesta ei kärynny eikä kyrvähtäny tuos ajas mittää
Näin minäki ajattelin, että liekkö American Joeja varten tuollanen teksti. Edellistä yamahaa tuli kyllä latailtua ja siitä tuo laturi jäikin. Nyt vaan kummastutti tuo teksti ohjekirjassa, mutta sinällään huvittavaa ku BRP myy tuota pistokettaki ainaki tohon Rangeriin ja jossain nähny muistaakseni Commanderissaki vastaavan pistokkeen.
Omassa Lynxissä on se pistoke valmiina tehtaalta ja huoletta olen käyttänyt. Toki se liikennevalo on aika pessimistinen, vilkuttaa punaista, vaikka virtaa olisikin. Etenkin kun käynnistää 900 acen. Kesällä kuukauden tai max parin välein ladannut siitä akun täyteen. Toinen vaihtoehto olisi ottaa miinusnapa irti kesäksi, mutta tympeä paikka se akun kotelo värkätä. Ja onhan siitä pistokeesta helppo mitata jännitemittarilla akun kuntoa toisinaan.
Kyllä nämä taitavat olla juuri niitä varoituksia/kieltoja, että voi vapautua vastuusta JOS syntyy kaasuja, kipinöitä, vuotoja tai muita vaurioita toimenpiteiden yhteydessä. Sama havainto CTecin liikennevaloista, vihreä kertoo käytännössä latauksen toimivuudesta. Pitäskö ottaa tavaksi ajaa aina parin tunnin lenkki kun ledi alkaa vilkuttaa punasta.
Oon kaikkiin omiin akullisiin kelkkoihin laittanut CTEK -pistokkeen (Comfort Connect) M6 rengasliittimillä. En kylläkään jätä varsinaisesti ilman valvontaa vaan eipä nuo montaa minuuttia tai tuntia lataa jos akku on kunnossa.