PPS telasto

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä Mekatsu, 7/8/12.

  1. polleurho

    polleurho Well-Known Member

    Eihän niissä wp ja TT iskareissa isoa eroa ole, molemmat toimii yhtä hyvin. Pinnoitus on parempi TT ja hieman herkemmin toimii. Osia voi hieman laitella ristiinkin.
     
  2. Altavastaaja

    Altavastaaja Xterrain RE Ace turbo 3900

    Vakio 22nm. Pitäs topakammat sinne laitella.. sais ton alustan puolesta ryhtiin ensin. näemmä tässä vanhat viisauet alkaa päteen mitä vanhemmissaki resuissa että niin kauan jäsympää jousta että nolla esarilla kohtuu hyvä ajaa.. sit voi hipistellä makiat sääjöt. Tuo vaan hankaloittaa ku välissä farmari jakkara paikoillaan ni pitäs saaha tarpeeksi kantava siihenki hommaan mut että voi yksinki lasettaa ilman että tekee puol päivää töitä ja vaihtelee jousia. Jenkkilässähän ne lappaa 70 jousia pätkiinkin jos vain jostain löytäneet.

    Ja jos jollain joutilaita 65nm jousia ni voi tarjoilla.
     
  3. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Itse nyt hieronu monta talvea tuota PPS:n säätöä xtrimmiin. Tuo PPS1 varmaan geometrialtaan vähän erilainen kuin uudemmat, mutta toiminnan perusteet alkaa olla selvillä.
    Itsellä nyt etupukissa 60N ja takapukissa 65N jousi. Ajoin pari talvea 60-66N progressiivisella etupukin jousella, sillä saa vähän pienemmän suksipaineen, mutta menetti pintaherkkyyttä väkisin ja esimerkiksi turistipatissa istualtaan oli kovan oloinen vaikka kuinka pehmeällä iskarisäädöllä olis ajanu.
    Perusperiaate PPS:n säädön tuntuu olevan myös se, että jos linkkuetupukissa pitää olla yli 5mm esijännitystä niin ei toimi, koska kaikki pintaherkkyys häviää. Eikä se esijännityksen lisäys omituisesti tunnu suksipainetta vähentävän juurikaan. Sopivan jäykkä jousi jotta saa toimimaan pienellä esijännityksellä ja sitten suksipainetta tuntuu olevan helpoin hienosäätää takapukin jousen esijännityksellä. Jo puoli kierrosta takapukin jousen esijännityksessä on muutos, jonka huomaa ajossa. Takapukki ei myöskään tunnu olevan sillä tavalla herkkä esijännitykselle, että mukavuus menisi vaikka siellä 10mm tai vähän yli esijännitystä olisikin.

    Jos linkkusysteemi poistettu etupukista niin geometriasta hankala sanoa. Sen iskarin kokonaisliikehän ei ainakaan sen linkun kanssa ole läheskään koko iskunpituutta. Käyköhän ilman linkkua silleen, että iskarin liike on joustossa niin pientä, että pitäs olla vielä reilusti jäykempi jousi kuin tuon linkun kanssa. Minkä vuoksi se linkku muuten on poistettu käytöstä? Toki se ehkä umpisessa voi olla parempi ilman sitä kun ainakin tuo oma on alustan ollessa reittisäädössä pehmeässä lumessa semmoinen ojajyrsin eli ei mene varsinkaan kaasulla minnekään.
     
    Viimeksi muokattu: 13/3/24
  4. Altavastaaja

    Altavastaaja Xterrain RE Ace turbo 3900

    Tuohan on nyt PPS2 -> PPS2 ds tjsp.. jotenkin tämä osottautunu nyt ku toista talvea että sinuiksi päässy että tämä o joku naisoletettu alusta ku siihe ei millää saa semmosta mukavaa säätöä. Jos joku sanoo että easyride o paska ni sei tarvikko ku oikiat kepit ja kovaa ajoa, menee umpia ja jälkiä. Jos tosiaa manuskojen ohjeiden mukaan säätää perse makaa tontissa jne.. iskarin punomiset aiheuttanu vain harmaita hiuksia ja pyörittelin tehtaan vakioihin ni sillä pelaa parhaiten mutta jeesuksen kova ku ni kauhiasti pänniä jousisa jos ei paina reilusti yli rajotusten
     
  5. polleurho

    polleurho Well-Known Member

    Eikös se iskarin liike ole isompi ilman linkkuja.
     
  6. Altavastaaja

    Altavastaaja Xterrain RE Ace turbo 3900

    Kyllähän se kaiken järjen mukaan on mitä asiaa tutkinut. Toki itse en ole purkanu niin ei ole päässy tekeen empiiristä testiä aiheesta.. pähkinöiny asiaa että pitäskö se laittaa takasin, liekö sillä käytännön hyötyä muutakuin reittihommissa..
     
  7. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    66N pps:n Öhlinssin takapukin jousi löytyis mutta taitaa olla liian pitkä etupukille kun 250mm pitkä.

    Suksille löytyis 27N kybin jouset olleet 40mm WP etuiskareissa, mitkä iskarit sulla edessä? Sisäreikä näissä 51 - 52 mm ja pituus 290mm

    ym. jouset Rovaniemellä jos haluat kokeilla.

    Sarlin Racing Riihimäki saa jousia ja jotkut KTM crossin ja enduron jouset passaa kans jos siis brp ja totaltek myy ei oota..

    Takapukkiin pit. 250mm, sisäreikä 60mm 80N mulla nyt on ja juurikin Sarlinilta
    tilattu.

    90N oli KTM:n jousi mutta liian jäsy yksin ajeluun. Kaverilla ollut jopa 110N jousi 365 pitkässä PPS alustassa takapukilla 2 päällä ajeluun johon oli kuulemma hyvä, yksin ei tieten toiminut huonostikaan:eek:

    Sarlinilta tosin saa vain 10N välein.eli 60 , 70 , 80 jne.
     
  8. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Altavastaaja ja JiiKoo tykkäävät tästä.
  9. Altavastaaja

    Altavastaaja Xterrain RE Ace turbo 3900

    Kiitoksia vinkeistä. Pitää toivoa että sais huomenna iskarin huollosta ni kerkeis testaan vkl ja tarvittaessa hommaileen jousia ym ni sais jollekkin mallin ton alustan ennen pääsiäistä.

    Tosiaan ku jatkettu 3900 ni varmaanki haettu sitä ummenkulkua tuolla linkun poistolla. Toki pitäähä se 64 lapulla ny auttavasti mennäkki.

    Kuitenki 95% ajoista yksin ni tähdätä sen pelaavuuteen.. sit ku takaritsil joku ni vauhditki hyvinki maltillisia.
     
  10. Altavastaaja

    Altavastaaja Xterrain RE Ace turbo 3900

    65nm jousi takapukkiin ni alko pysyy kopillaan 10mm esarilla. Tippu nostosta vajaa 10 senttiä ku kömys päälle. Ennen vakiosäädöllä reilu 15 senttiä.

    Eli äkkiä mietittynä 70 pikku esarilla ois jo riittävän jämy satunnaiseen farmari turraukseen.
     
  11. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Ihan matematiikkaa se on eli 65N jousi 10mm esarilla on 65kg eli vaatii yli 65kg voiman jotta puristuu yhtään lisää kasaan.

    Jos taas oli 70N jousi niin esaria samaan liikkeellelähtö voimaan tarvittaisiin n. 9,3mm

    Joka millillä voima kasvaa 65N jousella 6,5kg ja 70N jousella 7,0kg

    Vielä pitäisi tietää paljonko jousi on puristunut kasaan (esijännitys ja kelkan paino ja kuskinkin) kun ollaan halutussa korkeudessa:rolleyes:

    Harmillisesti mulle "pieneksi" käynyt 75N jousi on kaverilla lainassa, sitähän kun olisi kokeillut niin olis päässyt "arpomalla" varmistaan onko liian jäykkä vai soppeli.

    Jos jaksaa mittoo ja laskee ei tartte arpoo jousia. Itse arponut ja lopputulema että arvontakoneesta tullut 90N oli minun keksinnössä vasta liikaa takapukille.

    Korjatkoon viisaammat jos olen ihan väärässä.. se on ihan mahdollista:D
     
    Viimeksi muokattu: 16/3/24
  12. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Tässä viime aikoina pikkuisen projektimielellä katsellu kuvia noista PPS-telastoista...

    Jotenki näyttäis,että se takapukin kiinnityspisteen paikka liukurungossa ei siirry yhtään riippumatta siitä, että onko kyse 307 vaiko 410 pitkästä telastosta. Siis meinaan, että etu-ja takapukkien kiinnytyskohdat liukurungoissa näyttäis olevan millilleen yhtä kaukana molemmissa telastopituuksissa.

    Eli takapukin kiinnityspaikka näyttäisi, ainakin siis googlen löytämien kuvien perusteella, olevan aikalailla sama sekä 307, että 410 pituuksilla olevissa telastoissa. Mutta ei kait tämä voi olla mahdollista? Vai voiko sittenkin?

    Oikei joo, samat iskarit, mutta jostain syystä oon aiemmin, toki ilman tarkempaa PPS-telaton tutkimista tai aiheen perehtymistä, olettanut, että takapukin paikka riippuisi telan pituudesta, mutta nyt siis mitä oon kuvista ko. telastoja kattellu, niin eipä se takapukki mahda sen kauempena etupukista olla pidemmilläkään telastoilla. ???
     
    Viimeksi muokattu: 25/3/24
  13. Vesukka

    Vesukka Rs Venture, Bd 3700 re

    Varmaan etu ja takapukin keskinäinen etäisyys sama, mut pidemmissä molemmat pukit taempana kuin pätkissä. Telakulma samalla loivempi pidemmän ketjukotelon kanssa.
     
  14. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    IMG20240327072353.jpg Jos herkkyys ja mukavuus kiinnostaa niin aika pienellä vaivalla saa neulalaakeroinnit takapukin yläpäähän ja etupukin alapäähän PPS1 alustaan.. IMG20240327152614.jpg IMG20240325155243.jpg Screenshot_2024-03-22-21-31-32-07_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg
     
    karjal, Arwid Käkivaara ja pezq^ tykkäävät tästä.
  15. frozen

    frozen Tää on se tuttu pätkä.... -13 600RE

    Eipä jurnutus hävinny, mutulla, ehkä hieman väheni... Ei olevinaan oo tukirullatkaan vinksinvonksin. Melkein tuntus että vetopyöristä lähtis, kun vapaasti rullatessa ei jurraa. No suap jurista....
     
  16. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Noh ei se minusta ainakaan kuvissa näyttäis kovin takana pitkissäkään PPS:ssä olevan se etupukki. Ja jos etupukin pituus on edes suurinpiirten sama lyhyissä ja pitkissä PPS:ssä, niin aikalailla yhtä lähelle liukurunkojen keulaa ainakin kuvien perusteella näyttäis etupukin etupää tulevan. Eli voiko se todellakin muka olla taaempana? Kuvista katsoen ainakaan minun mielestä ei, ei ainakaan merkittävän paljoa.

    Takapukki sen sijaan näyttäisi olevan noissa pitkissä PPS:ssä aika kaukana kääntöpyöristä.

    Joo, pitäis päästä tutkimaan todellisuudessa noita, mutta kun ei vaan tuu ainakaan ketään (edes puoli-)tuttua mieleen, jolla olis minkään mittaista PPS-telastoista Lynxiä...
     
    Viimeksi muokattu: 30/3/24
  17. Skippaduu75

    Skippaduu75 Well-Known Member

    Pätkässä ja ainaki 3700mm pitkässä on keskipalkki ja takapukin kiinnitys eripaikassa.
     
  18. teme-

    teme- Well-Known Member

    Kävimpä tallissa huvikseen mittailemassa 2010 307 ja 2020 3500 pukkien kiinnitys pisteitä ja tulos oli että 3500 takapukki on 1.5cm taaempana jos mitatataan etu ja takapukin eroa.
     
  19. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Jep juu. Lähinnä tuo 3700:sen pukkien kiinnityspaikat kiinnostais. Kellä olis Rovaniemellä 3700 pitkää PPS-telastoista lynxiä, josta pääsis käymään mittomassa paikkoja? Vai olisko jollakulla niitä mittoja valmiina? Ja jos joku miettii, että mitä minä niillä, niin Polarikseen vain oon miettiny, että jos veronpalautuksilla sitten kesällä pistäis PPS:n alle. Lähinnä mietin, että saisko sen koottua Polariksen liukurungoille vai pitäiskö liukurungotkin vaihtaa.
     
  20. Skippaduu75

    Skippaduu75 Well-Known Member

    Mulla on pps1 3700 mitat jos kiinnostaa
     

Suosittele tätä sivua