Keskustelua mönkijöistä

Keskustelun 'Kesälelut' on aloittanut käyttäjä peccis, 28/3/07.

  1. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Kevyt joo mutta paremmin nuo retkuperät näkkyy silti menevän. Kelluuhan tuo pallorenkaila että kaippa se kevyt sitten on... ;D
     
  2. Sammeli

    Sammeli Lynx 49ranger e-tec

    Paras vehjehä tuo on menemään ajamattomalla jängällä, mutta ku muutaman kerran ajaa samasta paikasta niin kyllähä se olis lisä tehot paikallaan ja tietysti 28" renkaat. Mutta ajotaijoistaha tuo pääseminen on silti kiini 8)
    Vinssiä käytetty pääosin muitten vetämiseen :p
     
  3. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    On se melekosta keppurointia ko tekijämies viepi tuommosta fourtraxia. Brp mies ajeli samat paikat sätkä huulessa, eikä ees tuhkat päässy kariseen. Eihän se ees ole neliveto se honda. Kärryäki koittaa vettää niin son varmana aina jossaki kiini, pollemies ajeli tyhjäkäynnilä isompia kuormia eikä ees sutinu siinä missä hondala joutuu ottaan vauhtia toisenki kerran ja silti sutimalla ja pomppimalla vaikka tasastaki oli. Sitä mie olen ihmetelly että mikä siinä jäykkäperäsessä on niin hirveän hyvvää vetohommissa, se on varmasti kiini jos aisa tai akseli ottaa johonki kiini siinä missä retkuperällä saa ajaa korkeampien kivien ja kantojen yli ja vaikka vastaaki niin joku rengas silti ottaa maahan ja näin taas liikkuu. Toki miinuspuoli on se että semmonen jää sitten pahempiin paikkoihin kiini, mutta hyvä vinssihän onki mönkkäristin perusvaruste. Kiva peli tuo pikku honda on tuone samoiluun, kuhan ei kovin kivikkoa ole, kärrynveto on sitten muile vehkeile tai oikeasti tasasille kankaille.
     
  4. skidoohihhuli

    skidoohihhuli Nothing......

    Onkait se neliveto 350 fourtrax Honda. Tai no kolmivetonen, ainaki se on millä minä ajelen aina joskus..
     
  5. VilleMatti

    VilleMatti Well-Known Member

    Eessä ei oo lukkoja, eli kolmivetonen se on.
     
  6. skidoohihhuli

    skidoohihhuli Nothing......

    nii kolmivetonenha se on. Vaa eikö 420 hondassa oo eessä lukot?
     
  7. VilleMatti

    VilleMatti Well-Known Member

    ei ole.
     
  8. Sammeli

    Sammeli Lynx 49ranger e-tec

    Mitäpä nuilla lukoilla hyvin tuntuu vetävän ja kulkevan ilmanki.
     
  9. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Ei ole lukkoa, luistonrajoitin on...
     
  10. skidoohihhuli

    skidoohihhuli Nothing......

    jaaaa.. sitte minä oon kuullu väärää tietoa
     
  11. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Hah, toistaistosten kuskien kuvitelmia että etupään lukko jotain ratkaisis. ;D
    Ainoa paikka jossa lukollinen on parempi on joku kivilouhikko, jossa ajaminen on joka tapauksessa sen verran epämiellyttävää että omaa mönkijääni en kivikkoon lähde tahallani rikkomaan, vaikka etulukko löytyykin. ::)

    Itselläni on ollut lukoton ennemmin, ja nyt vuoden lukollisella ajaneena en vieläkään osaa sanoa miksi se lukko on muka niin välttämättömyys. Mönkijäkin vaihtui lukottomasta lukolliseen vain siksi koska halusin enemmän kuutioita (350 --> 660).

    Kyllä sen laskee yhden käden sormissa ne kerrat milloin on tänä kesänä tullut lukkoja käytettyä, ja vielä vähemmän tarvii sormia laskemaan niitä kertoja jolloin lukko on avittanut pahasta paikasta pois, tai estänyt kiinnijäämisen, verrattuna lukottomaan.
    Yleensä se tuppaa lukot päällä vain kaivamaan pahempaan paikkaan kiinni...
    Lukkoa enemmän ratkaisee kunnon rengastus. Ostakaa sellainen mönkijä mikä mukavimmalta tuntuu, oli siinä lukko tai ei, älkää karsiko hyviä vaihtoehtoja pelkän lukottomuuden vuoksi.
    Mikäli tuntuu että joku jää lukosta kiinni, niin ostakaa samaan syssyyn jotkut hyvät renkaat, 27" Kendan BearClawit, ITP MudLitet vähintään 26" korkeina tms, ja heittäkää niillä vakiolisuilla vaikka vesilintua, ei niillä mitään tee. Kunnon renkaista on huomattavasti isompi apu kuin etulukosta.
     
  12. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Nojoo,

    Nyt kyllä rohekenen olla pikkusen toista mieltä. Kivikossa kytkettävä lukko on kyllä hyvä, mutta kyllä lukkoa tarvii muuallakin. Tässä on vuosien varrella tullu kokemusta useista kymmenistä mönkijöistä eli testattua on tullut lähest kaikki myytävät mönkijät, ja meinaan yhä että
    kunnon lukolla oleva mönkijä etenee 30% paremmin kuin kolmivetoinen. Selvää on että lukottomallakin pääsee, mutta silloin joutuu vähän kiertelemään. Itellä ei ole tapana kierrellä ja esim jängällä on erittäin tärkeää että keulassa on lukko jolloin pienikin heinämätäs voi pelastaa
    vinssaukselta.
     
  13. stm

    stm Well-Known Member

    Tuota tuota. Onko mönkkärirosseista missään kuvia? Vai mitä ne nuot solarikset, oopeet ja kor(t)sumäet pärrää?
     
  14. Solaris

    Solaris Well-Known Member

    tuolta Sappeen gncc kisoista kuvia

    http://www.urheilukuvat.net/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=44692&g2_page=3&g2_navId=x8f64b2a9
    http://kuvablogi.com/blog/15497/12/
    http://kuvablogi.com/blog/16387/6/
    http://kuvablogi.com/blog/7909/26/

    Crossia;

    iinatista
    http://www.harry.pic.fi/kuvat/Moottorivehkeet%20%26%20kilpailut/Motocross_ATV%20kisat%20Iinatti%20-08/
    http://kuvablogi.com/blog/8992/23/
    http://www.lyttinen.1g.fi/kuvat/moottoriurheilu/moottoripyorat/pohjoisenkierros08/

    Alavus
    http://www.dailymotion.com/video/x63w9b_alavus-atvsm_sport
    http://kuvablogi.com/blog/16387/4/

    voin myöhemmin lisäillä samaan viestiin crossikisa kuva linkkejäkin
     
  15. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Jep, jokaisella olkoot oma mielipiteensä.
    Kuitenkin, omat normaalit jänkkäreitit koostuvat lähinnä talvitienpohjista, jotka nekin ovat paikoin "pikkusen" pehmeitä. Aivan samat reitit olen päässyt lukottomalla kuin tällä lukollisellakin, sillä erotuksella että tällä lukollisella olen ollut useammin kiinni, varsinkin ensimmäisen 500km:n aikana, kun jostain syystä oli tullut semmonen mielikuva että lukollisella pääsee "niin paljon paremmin", kuin lukottomalla.
    Nyt, n. 2000km kummallakin, lukollisella ja lukottomalla, ajaneena uskallan sanoa tietäväni kuinka harvoin siitä lukosta on oikeasti apua, ja kuinka harvoin sitä yleensäkin tulee käytettyä.
    Kaverin kanssa kun ollaan ajeltu, niin kylläpä tuo pirulainen on aina perässä tullut, vaikka ilman lukkoja ajeleekin. Jonkun kerran olen hänet hinannut irti, mutta nekin kerrat vain vakiorenkaiden vuoksi.

    Ja mitä tuohon harhaanjohtavaan höpötykseen kolmivetoisista tulee, niin se lukotonkin on kyllä ihan oikea neliveto niin kauan että renkaat alkavat lyömään sutia, ja siihen taas voi kuski vaikuttaa itse omalla kaasunkäytöllään.
    Yleensä siinä vaiheessa kun jänkällä alkavat renkaat suttaamaan, ollaan jo kiinni, jolloin ei auta edes se mätäs sille yhdelle renkaalle...
    Niin, edelleenkin väitän, että lukkoa tärkeämmät pääsemiseen vaikuttavat seikat ovat tarpeeksi leveät ja karkeat renkaat, sekä asiansa osaava kuski, joka malttaa ryömittää mönkijää todella hitaasti sammalpatjan päällä.
    Jänkkäajossa joutuu kiertelemään myös lukollisella, ellei nyt ihan tietentahtoen halua päästä kahlaamaan rapakkoon ja vinssaamaan, joka ei mun ymmärtääkseni oo mönkijällä ajamisen tarkoitus...

    Yhdessäkään Hondassa ei taida olla vielä nykypäivänäkään 100% lukkoa etuakselilla, ja silti puhutaan maailman myydyimmästä mönkijämerkistä... joten, se siitä ja lukon ylivoimaisuudesta...
    Tietty sitä on hienoa Hondamiehille röyhistellä essonbaarissa, kuinka teidän lukottomilla ei pääse mihinkään verrattuna näihin lukollisiin keksintöihin...

    Niin, lukon tuoman pienen edun (joka ei tosiaankaan ole 30%), tulee helposti ulosmitanneeksi sillä kun yrittää jostain ihan älyttömästä paikasta päästä yli.
    Samaten, lukollisella pärjää siihen saakka hienosti, että pitää alkaa hakemaan jatkuvasti niitä rajoja sille vehkeelle...

    Niin, ja ettei joku nimitä mua Hondafanaatikoksi, niin tarkennettakoon että ite ajelen Yamahalla ja oon Hondamiesten verivihollinen...  ;D ;D
     
  16. JOO PA JOO

    JOO PA JOO Lynx ja CAN-AM

    KYLLÄ SE HONTA JÄNGÄSSÄ ILMAN LUKKOJAKIN KULKEE ON TULLU KOKEILTUA ;) ;) ;) ;)
     
  17. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Kulkee kuljee, onhan se selvä. Mutta noita vertailutestejä tehdessä on haettava laitteen äärirajoja ja näissä tilanteissa huomma ne erot. Lukon hyödyn huomaa ehkä parhaiten ojien ylityksessä.
     
  18. jason_20

    jason_20 Well-Known Member

    Joo kulkeehan se... mutta silti vetohommissa mitä olen huomannut, niin kyllä polle on parempi vetämään, jopa nuilla lisu renkailla mitkä siinä on. ja tosiaan kun malttaa sievästi ryömittää pehmeähkön paikan yli niin kummalakin pääsee ihan samalla lailla
     
  19. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Pollen vetotehoa ylistettäessä täytyy muistaa että se myös painaa huomattavasti enemmän kuin Honda... Ainakin jos malliston yläpään vehkeitä verrataan
     
  20. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Haha, noista lehtien äärirajojen hakemisista ehkä huvittavin on ollut se että ajetaan 3 pyörää rullalle ja toisen eturenkaan edessä on puukalikka jonka yli täytyis päästä... ;D
    Monestiko on tullut metsässä tai suolla vastaan samanlaiset rullat joiden päälle on saanut ajaa ja jäädä kiromaan lukottomuutta? ;D ;D

    Minä en tiedä kyllä mitä naveroita kutsut ojiksi, mutta ojien ylityksissä täytyy lähes poikkeuksetta hypätä etupuskurin päälle painoksi, oli lukot tai ei, koska mönkijä tuppaa jäämään pohjastaan kiinni ojanpenkkaan jolloin ei auta vaikka kuinka ois lukot kytkettynä. Ne kerrat jolloin lukosta on apua ojan ylityksessä, on kyllä melko harvassa.
    Semmosesta ojasta mihin ei jää pohjasta kiinni, tulee ylös myös lukoton peli ilman ihme teutarointeja.
    Toinen vaihtoehto on hyppäyttää maha edellä vastapenkkaan ja siitä edelleen vauhdilla yli, mutta se vaatii taas sitten potkua mönkijästä ja kuskilta vähän rohkeutta.
    Kuskista se on kiinni. Toinen ei pääse lukkojensa kanssa yhtään mihinkään ja toinen menee lukottomalla kolmivedolla sinne mihin tahtoo...
     

Suosittele tätä sivua