Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Svelo, 17/11/11.

  1. teme-

    teme- Well-Known Member

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Itse käyttänyt jotain ihan perus laakerivaseliinia joka paikkaan.
     
  2. pöykö

    pöykö rotaxin kuljetustelineitä,sekä muita paskoja

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Eläppä nyt höpötä siellä. Mettäkoneet on erikseen.
     
  3. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Sehän riippuu ihan reissun pituudesta. Jos on rautaperse ja reissu etelästä Jäämerelle, niin ihan kohdallaan tuo suositus. Mutta, minun ajot on lyhyempiä ja kelkkani on toiminut mainiosti vähemmälläkin rasvauksella.
     
  4. SnoF5

    SnoF5 AC4000RR, Lynx 250, Lynx 150

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Itsekkiin olen huomannu että polarista saa rasvata aika useasti, mutta en olekkaan mitään erikoisia rasvoja käyttäny, mitä sattunu aina olemaan niin olen laittanut, pepantteeniä en ole kokeilu,sehän käy jokapaikkaan.
     
  5. honkaljo

    honkaljo Guest

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    No yritäppäs perustella äärettömän asiantunteva ja voitelutekniikan tunteva vastauksesi, mikä on höpötystä?
     
  6. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Aika harvoin on tullu kyllä rasvattua kun en siitä hommasta erityisesti pidä. Akselit ym ei oo kyllä ollu tippaakaan kuluneita kun oon niitä pois purkanu. Kaikki muu sensijaan kyllä on hajonnu enemmän tai vähemmän ;D
     
  7. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Sama vika.. Tai no, kahdesta neljään ajoreissua voi olla rasvausten välissä, mutta kolmessa vuodessa tuolla käytöllä talaston linkut pysyi tiukkoina.

    Ja rasvoista ja niiden sekoituksista.. Kun käyttää jotain, niin pysyy sitten siinä eikä vaihtele rasvoja miten sattuu koska osa rasvoista pahimmassa tapauksessa jäsähtää keskenään.
     
  8. honkaljo

    honkaljo Guest

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Itse olen rasvannut alustan ja pyörivät laakerit jokaisen / lähestulkoon jokaisen reissun jälkeen. Voi olla että tiheys on vähintäänkin riittävävä. Jos kelkkaa tulisi useita vuosia pidettyä niin voi olla että pääsisin itsekkin nauttimaan rasvaamisen tuomasta huollon vähäisestä tarpeesta.

    Olen varma että joka minun kelkkani joku päivä omistaa niin hän pääsee PALJON pienemmillä huoltokustannuksilla tai ainakin tämä nivelten / laakereiden vaihto tapahtuu MERKITTÄVÄSTI myöhemmin kuin voitelelmattomaan kelkkaan tulee tapahtumaan. Jos kelkkaa pitää muutaman vuoden periaatteella "kyllä se tämän ajan kestää" niin voitelulla ei ole merkitystä. Jos vähänkään ajattelee kelkan ( kuten minkä vaan teknisen laitteen) käyttöikää niin voitelu huolto kannattaa tehdä. Yksinkertaista?

    Voin ainkin rehellisesti kertoa kelkan tulevalle omistajalle että tämäkin puoli on tässä kelkassa kunnossa. Kaikki ei niin voi tehdä (ainakaan hyvällä omallatunnolla)
     
  9. amalia1967

    amalia1967 New Member

  10. honkaljo

    honkaljo Guest

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Ninhän tämä menee. Kuten sanottu ei ole sama "mitä rasvaa sinne työntää" eikä rasvaamatta jättämiselle ole mitään perusteluita.

    Jos kelkan aikoo kunnossa pitää niin ennakkohuolto toimenpiteistä rasvaus muiden huoltotoimien ohella kannattaa hoitaa. Mutta saahan sen olla voitelemattakin, kuten pesemättä, vahaamatta tai lämpimässä säilyttämättä...

    Rännin alle kesäksi, ulkona ilman suojaa talvet, 10/40W (tai jäteöljy) 2t voiteluöljyksi, ei missään nimessä yhteenkään liukupintaan tai laakerille rasvaa ikinä, kylmästä koneesta kaikki heti irti (jos käyntiin saa), 95E tankkiin, ketjukotelon öljyn pitää kestää neljä vuotta... Ja nämä paskat ei kestä! Että näin :mad:
     
  11. bebe

    bebe Lynx RE 600R 2019

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    täällähän jo lämmöillä käydään. muistahan rasvata ettei leikkaa kiinni :)
     
  12. honkaljo

    honkaljo Guest

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Voitelu oikein hoidettuna ei leikkaa, ei kiinni eikä oikeilla voiteilla järkikään ;D
     
  13. Masai

    Masai Well-Known Member

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Rasvaako joku vielä jollain säälittävällä käsi prässillä? Ei helevetti eletään jo vuotta 2011. Mulla on ainakin keskusvoitelu järjestelmä.
     
  14. honkaljo

    honkaljo Guest

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Ja tietenkin automatisoitu SKF:n järjestelmä Honeywellin mobiilietäohjauksella!
     
  15. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Juuri tänään rasvattiin kerhon skeidan rullatelasto säälittävällä käsiprässillä, paineilmatoimisella tosin..
     
  16. summit

    summit ski-doo expedition LE 900 ace turbo

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Eikö lincolnin rasvari se pitää olla ;D
    SKF on sanonko mistä ja voin KOKEMUKSESTA sanoa.
    Toivottavasti kukaan ei vetänyt herneitä,
    yhden hyvän neuvon voin teille kaikille kelkka immeisille kertoa vaseliinistä tämän asian mulle kertoi aikoinaan yksi rasvakoura.
    Hyvän vaseliinin tuntee siitä kun laitat alasimen päälle peukalonpään kokoisen mällin ja sen jälkeen lyöt sitä moskalla,mitä enemmän sitä vaseliiniä jää lyönnin jälkeen alasimelle niin sen parempi se rasva on.
     
  17. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Ei kannata hyvää alasinta sotkea ällöttävällä rasvalla.

    Isompi hyöty ois ees kerran kaudessa kun vittis iskarit huollattaa. Ei tarttis niin monen valittaa niitä ajo-omituisuuksiakaan sillo. Toki joskus rasvata pitää, en sitä sano ja itekki sen teen, mutten mä sitä kyläl joka reissun jälkeen ala tekeen.
     
  18. Laplander

    Laplander Just A Member

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Kaks tai kolome kertaa kauessa ollu kontillaan tallin lattialla ja ähränny mörtöönit mestoille
     
  19. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Automaattirasvarien osalta saatat hyvinkin olla oikeassa, mutta tuosta vanhan rasvarin neuvosta en. Tuollaisella testillä ei kyllä saada selville rasvan hyvyydestä mitään järkevää.
     
  20. Dest

    Dest Switchback Assault 800 -14

    Vs: Alustan rasvaus ja käytettävä rasva

    Miten te sen rasvan sinne nippaan saatte, täällä ainaki pursuaa heti reippaasti nipan ulkopuolelle rasvat. Vai onko se iha normaalia että nippaan menee ehkä max. 1/4 siitä määrästä mitä ulos prässistä pumppaa. Rautalangalla tökitty nippaa ja ei se jumissakaan ole. :D Enkö mää osaa rasvata vai onko mun prässi ihan susi. Se onki kyl aika vanha... ;D
     

Suosittele tätä sivua