Arctic Cat F5

Keskustelun 'Arctic Cat' on aloittanut käyttäjä Tepi66, 23/10/06.

  1. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Käy, yläratas vaan pitää vaihtaa 15 leveään, alaratas voi olla vakio 13 leveä ei meinaa mitään.
     
  2. Padi78

    Padi78 Well-Known Member

    Mitäs välityksiä suosittelet?
     
  3. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Empähän osaa sanoa kun ei omakohtaista kokemusta ole ko. kelkassa (ainkaan vielä).
     
  4. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    alkuperäinen 19/40 ja yli 5000:n jalan korkeudessa alaratas 43:n. mulla 18/41 joka meni vakioketjulla. Joka on sen vajaa 10% lyhyempi välitys.

    Jos meinasit vaihtaa ketjunkin ja vaihtaa ODS:n kytkinhilut, niin ota vaikka 18/43 ja pitkä ketju. Tuolla pääsee jo reilun 11% lyhennykseen. Kiihtynee napakammin, mutta huiputkaan ei pitäs paljoa alle 130:n tippua.. Lisäksi tuolla pitäis jäädä aika mukavasti kiristysvaraa ketjuun..
     
  5. AC440

    AC440 Livesports.fi

    Mitenkäs, eikös tosa oo ihan sama, jos mulla on yläratas 13 leveä ja 17levee ketju ja 17levee alaratas?
     
  6. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Oon anatanut ymmärtää että noinpäin se ei ole yhtä hyvä, kun ylärattaassa vähän piikkejä, niin vain pieni osa ketjusta koskee hampaaseen yhtäaikaa, jolloin rasittaa ketjua turhan paljon.

    Jos asia toisinpäin, niin alarattaalla useampi hammas yhtäaikaa koskeuksissa ketjun kanssa eikä ketju rasitu normaalia enempää.

    Käsittääkseni ainakin jenkkicrossissa joskun käytettiin just tuota leveä yläratas, kapea alaratas yhdistelmää, jolloin ketju pääsee vähän elämään esim. hypyistä laskeuduttaessa ja ei kuulemma katkea niin helposti. Tiedä sitten häntä...
     
  7. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Juuri noin, jos rattaat eivät ole samanlevyiset niin ylhäällä leveämpi ja ketju sen mukaan, alhaalla voi sitten olla kapeampi. Näin kertoi nuo isot pojat joilla on henkselit, tietysti jos voimaa on tarpeeksi niin sitten kummatkin rattaat mahdollisimman leveät.
     
  8. AC440

    AC440 Livesports.fi

    OT:ksi menee, mut menköön...

    Mutku menee välitykset piikkasen liian tiheeks, jos laittasin nuo 17-lamelliset kumpaankin. -05 Snopron välit kun on 20/46.. Mullon siellä nyt 19/40... Ja vetorattaat pienenty vielä 2piikkiä...
     
  9. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Elämä on laiffii, ylös leveä ratas ja alas sitten kapeampi, kyll se kestää ::)
     
  10. AC440

    AC440 Livesports.fi

    Ei vaan käy alas mikään muu kuin tuo leveä... ::)
     
  11. frosty

    frosty Well-Known Member

    höh, no ylös leveä kans. Yksinkertaista ja toimivaa.
     
  12. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Ko. laitteesta mitään sen kummempaa tietämättä, miksei käy? Jos on pelkästään linjauksesta kiinni niin ei muuta kuin simmaamaan kohdilleen, muutapa en tuostakaan sitten tiedä.
     
  13. AC440

    AC440 Livesports.fi

    Siis kato ko puhun siitä mun seiskasta... Siinon se -05 snopron vetari ja eri pooritus akselilla... Ei käy ko sen omasa ratas...
     
  14. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Ok, nyt tyhmäkin ymmärtää :)
     
  15. nuse1

    nuse1 n-duro rave 600-06

    Mitenkäs huippukierroksille käy kun välityksiä on muutettu?Mulla tuo f 5 kiertää huippuja 6980 rpm.Eikös normaalit huiput pitäis olla jotain 7200-7500? Nuo kierrokset mitä sain on otettu ajossa,ei tela ylhäällä.Huippunopeuteen -300 rpm vaikuttaa kai sen -10km/h..vai miten?Tästä siis pitäisi olla välitykset muutettu.
     
  16. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Vakio -03:nen kiertää yli 8000rpm, olikohan 8250-8500rpm.
     
  17. frosty

    frosty Well-Known Member

    Juu, noilla kierroksilla on jo jotain häikkää, vahvasti. Yli tuhat kierrosta uupuu. Tarkistappa pakoaukonsäätimet että ne toimi ja sitten pakolämpöanturi. Kytkimen tarkistuskaan ei olisi pahitteeksi.
     
  18. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Mulla kiersi alkujaan 8700, ODS:n sarja, lyhyemmät välit ja kakkosesta jousta pykälän tiukemmalla, nyt kiertää 8300. ODS:n sarjan avittamana huiput nousivat hitusen.

    Joo, tuli vielä mieleen. Noita huippuja mitatessa kone kiersi noin 8750, mittariin 152.
     
  19. nuse1

    nuse1 n-duro rave 600-06

    No niin rupeshan niitä kiekkoja löytymään eli jäällä sudittaessa iski mittariin lukemat 9820..Tulpan vaihto auttoi :D Mikäs muuten tuossa ähvässä on oikea tulppa? Nyt siinä oli paikoillaan Ngk.n BR9EYA mutta takaboksista löytyi myös BPR6EY tulppia.Paikallisen kelkkamyyjän mukaan noita BPR6EY tulppia ei saa edes tilaamalla.. ???
     
  20. zmpy

    zmpy Well-Known Member

    BR9EYA on oikea.
     

Suosittele tätä sivua