Hitsivehkeet

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä vetopyörä92, 20/9/07.

  1. vetopyörä92

    vetopyörä92 trailer & shit rmk

    Minkälaista hitsiä suosittelette jos esim. pitää hitsata kelkan runkoa, ym. Käytättekö Miggiä, tiggiä vai puikkokonetta.
    Minkälaisia hitsauskoneita teiltä löytyy, kertokaa kokemuksia ja hyviä että huonoja puolia. Olen suunnitellut Kemppi Minarc Mig Adaptive 150, mitä mieltä olette siitä ja löytyykö teiltä minkäänlaisia kokemuksia siitä ja minkäkainen hitsi sopii aloittelijalle?
     
  2. Antsa

    Antsa 900Ace expe LE & 600 AceT Rene 154"

    peltirunkoa nyt voi hitsata melkeen millä haluaa. keu keu

    mutta alumeeti runkoa tigillä hitsaisin jos osaisin tai ois vehkeet. migillä tulee huonolaatusempaa saumaa.
     
  3. jason_20

    jason_20 Well-Known Member

    Kaikkihan sopii aloittelijallekin ku alkaa vaan rohekasti harjoittelemaan ja ettimään säätöjä siihen omaan hitsdiin :D
     
  4. AlEkS1

    AlEkS1 Summit x 165"

    Joo näinhän se on mutta ei ainakaan heti ensimmäiseksi kannata alkaa runkoa hitsaileen.
     
  5. vetopyörä92

    vetopyörä92 trailer & shit rmk

    Onhan sitä vähän tullu hitsattua ja voihan sitä harjotella lisää ;)
     
  6. AlEkS1

    AlEkS1 Summit x 165"

    Joo sittenhän asia on ok. Luulin vain ettet ole enne hitsannut.
     
  7. vetopyörä92

    vetopyörä92 trailer & shit rmk

    Mutta laittakaa omia hitsi vehkeitä tänne ja kertokaas niistä jos teilla semmosia on.
     
  8. AlEkS1

    AlEkS1 Summit x 165"

    Mulla on joku vanha puikkokone jolla on jotain tullut hitsailtua, mutta jos nyt olisin ostamassa niin migin ostaisin on sillä vain niin paljon mukavampi hitsata.
     
  9. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    En hirveästi itse alumiinin hitsauksesta tiedä, mutta jotain kuultua ja omakohtaista.

    Puikko. Paksussa alumiinissa toimii jotenkuten. Ohuessa huonosti.

    Mig. Alulanka ei tahdo luistaa putkessa, pitäisi olla vetävällä kahvalla. Mig:n täytyy olla pulssimig. Ei kovin hyvä ohuelle.

    Tig. Toimii, mutta tietääkseni vain vaihtovirtaversiona.
     
  10. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    Alumiini on hitsattavissa kyllä kaikilla tunnetuilla hitsausmenetelmillä, joskin yleisesti käytetään miltei yksinomaan TIG- ja MIG-hitsausta.
    Alumiinin hitsaukseen liittyy kuitenkin runsaasti hitsausta vaikeuttavia tekijöitä, jotka puutteellisesti huomioituina saattavat johtaa huonoon lopputulokseen.
    Eli jos ei tiedä oikeasti mitä tekee, jättää sen tekemättä. Muutoin sen tehdään kahteen kertaan, eka itse ja sitten ammattimies ;)
    Migillä onnistuu ihan tavan kahvoilla ja koneilla, kun vaihtaa spiraalin teflonjohtimeksi. Ei tarttee pulssikoneita.
     
  11. tarhill

    tarhill Well-Known Member

    Ite olen hitsannut alumiinia jonku verran migillä ja ainakin tähän asti kaikki saumat on kestänyt. No ne mitä olen kasaillut niin on olleet erilaisia valomainoksia ja eihän niihin paljon muuta kuormitusta tule kuin tuuli ???
    Rautaa on tullu hitsattuasekä puikolla että migillä ja kyllähän omien kokemuksien mukaan puikolla tulee lujempaa saumaa mutta toki mig on helpompaa, ainakin ohuen matskun kanssa. Ruostumatonta hitsasin puikolla ja kyllähän siihenkin jonkunlainen 'kasa' ilmestyi.
    Muuan pvä sitten käytettiin erään foorumilaisen apolloa eräällä pajalla työstettävänä niin siellä hitsipena turras tigillä alumiinia ja voipi sanoa että brp:n hitsirobotit ei tee samanlaista karvia.

    Yhtä kaikki, oma mielipide asiaan on että kyllä vaan on paljon helpompi ja mukavampi hitsata laadukkailla koneilla oli kyseessä sitten puikko, mig tai tig. Ja jälki on heti astetta parempaa...
     
  12. JariG_

    JariG_ Well-Known Member

    Terästä on muutamalla erinlaisella kempin migillä hitsattua ja mukavaa on. Muun merkkisillä ei ole ihan yhtä lystiä ollu :)

    Puikkoa kokkeillu, kyllä se siitä ku saa syttymään.

    Tiggi pitäs opetella, mutta jos runkoa pitää hitsata niin suosiolla veisin linnan tahvolle :D (vai olitkos edes sieltä päin?)
     
  13. pro x 550

    pro x 550 Indy xcr 136" 650 -22

    jonkin verran oon tuolla tigillä "koittanut" ;D hitsata 1.5 mm alumiini levyä enkä suosittele sitä kenellekkään vasta alkajalle enkä vähän
    jo kokeneille eli täytyy olla tosi ammattilainen jos meinaa hitsata ohutta alumiittiä
     
  14. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Tiggi on ostolistalla, ja vielä joskus se päivä koittaa kun oon rikas insinööri ja ostan sellasen... Eihän se nyt niin mahdotonta voi olla, harjottelua harjottelua harjottelua. Omat hitsailut on tullu suoritettua aina migillä, enimmäkseen migatronicin laitteilla. EI voi valittaa, hyviä pelejä ovat. Ite en noista kempeistä oikeen.... ;D
     
  15. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Noita osaajia löytyy helposti turbofirmojen kautta. Välijäähdyttimien hitsaajat osaavat usein hommansa aika hyvin..
     
  16. jussi-^^

    jussi-^^ Well-Known Member

    Meillä on tollane hakaksen invertteri, sillä on pärjänny näissä meidän hitsauksissa.. ;D

    E: Hakas Hi 131
     
  17. pro x 550

    pro x 550 Indy xcr 136" 650 -22

    mulla on tummonen walliuksen muuntaja
     
  18. kole

    kole Mxz x-rs 850

    Hallilta löytyy hakas 180 ja wallius 320, ja joku hakaksen puikko sekä valovirta muuntaja.
     
  19. hiltunen

    hiltunen sr viper turbo

    Yhdyn edelliseen mielipiteeseen! Kemppi ehdottomasti jos mig koneen päädyt ostamaan!! (itsellä Esab)
     
  20. Tuplaäksä

    Tuplaäksä Well-Known Member

    Ohuen alumiinipellin hitsaukseen:

    1. AC/DC tig   (paras)
    2. pulssi mig
    3. mig ilman pulssia
    4. puikkohitsaus  (ei oo heleppoo ohuelle materiaalille)

    Kaikissa tapauksissa hyvä poistaa alumiinin pinnalta oksiidikerros rälläkällä, puhdistus ja sitten hitsaus, lisäksi puikkohitsauksessa esilämmitys n. 200 pykälää niin tulee jouhee hitsi.

    Hitsauslisäaineet:

    Alsi 5   Tig / Mig
    Alsi 12 (koneen osat ym ...)  Tig / Mig / Puikko

    Tuoltapa löytyy alumiinilangat:

    http://www.somotec.fi/index_tiedostot/Page417.htm
    http://www.somotec.fi/index_tiedostot/Page380.htm

    ja puikot:

    http://www.somotec.fi/index_tiedostot/Page437.htm
     

Suosittele tätä sivua