Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä Maunusjokke, 30/12/07.

  1. jäsen J

    jäsen J AC M8 -12

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    välillä laanila-kakslauttanen menee kummallaki puolella vt-4:sta reitit. länsipuolen reitti ehkä lähempänä tietä
     
  2. jäsen J

    jäsen J AC M8 -12

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    joo menee.. siinä kutturantien laidassa vasemmalla puolella ku vt4 suunnasta kattoo niin on sorakuoppa jonka läpi se reitti tulee tien yli. ei ole pitkästi risteyksestä, ekan suoran päästä reitti tulee yli
     
  3. jäsen J

    jäsen J AC M8 -12

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne


    e: ja nuoko menee yhteen ko ajaa jonku matkaa?
    reitit yhtyy siinä kakslauttasessa, sen sillankorvassa, jatkuu sitten vuotsoon yhtenä reittinä
     
  4. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Ja sateenkaaret taipuili taipaalla kun merimiesasuiset miehet ja halinallet riensi hätiin ;D

    Ootko Sipola siinä joella kattonu Seon puolelle, n. 200m Seosta nousee sinne törmälle helevetisti kelkanjälkiä, siitä se reitti menee. Keskitalvellakaan ei ole merkattu joelle mistä lähtee se Saariselän reitti lentokentän takaa, saatikka Hammastunturin reitti.. Viime talvena eka kertaa ajoin sitä Saariselän reittiä ku vahingossa siihen muljahin ;D Hammastunturin reitistä kaahattiin ohi ja piti kattoa kartasta mistä vtusta se lähtee.. Eipä sitä ole tullu tuollalailla TURISTIN kannalta ajateltua mutta kyllä täällä aika naftisti reitit paikoin merkattu, tai pikemminki mistä ne lähtee.

    Ootas ku pääset sydäntalvella päästään sen Saariselän oikean reitin.. Älytöntä sikapattia n.40km ja pisin suora osuus on vissiin 40metriä.. Välillä tuut itteäs vastaanki siinä ku tuntuu taittuvan niin jyrkästi :D Vanha reitti oli hieno päästää.
     
  5. Leppis

    Leppis Entinen retkikelkkailija

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Pitäskö porukalla ostaa Janille kartta tai ees printata VP:n kartta nro 7! ;D
    Se olis ikävää jos piätoimittaja katoais sinne poromiesten jälkiä jonnekin aituukseen eikä sais kun jäkälää ruuaksi! ::)
     
  6. BigDaadyJ

    BigDaadyJ F6 -07 / Z1 -07 / 800 Assault -11

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    toivottavasti ei kovin hauku tulevassa lehdessä.. :p ;D
     
  7. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Arvaappa vaikka seittämän kertaa...

    Nyt menee yli meikän ymmärryksen. Kuka iesuksen järkimoottori on keksiny kerätä kyltit pois kesäksi?? Sen ymmärrän että isolla rahalla painatetut kartat kerätään pois. Mutta eikö sinne mettään vois
    asentaa ikäänkuin pysyväluontoisesti sellaisia puisia viittoja, kuten muualla on tehty?
     
  8. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Juu - ihme juttu se oikeasti on miten porukka löytää paikalle, siis niillä kuvauksilla mitä olen monelle antanut.
    Esim mun koittaessa löytää teitä viime talvena selitin usein oman paikkani aika erikoisesti ja hyvin sain lisäohjeita .. kunnes jäin kiinni siihen hiton kantoon.
    Kun Sammeli kyseli missä olen, niin annoin kuvauksen:
    "Tässä on iso rinne ja kaatunut puu ja iso kanto"
    Eikä aikaakaan, kun Sammeli kurvaili paikalle (tosin eri suunnasta kuin mitä kuvittelin) .. taitaa olla siellä aika vähän noita kaatuneita puita.
    Oikeasti näitä tarinoita on vaikka kuika monta - tai sitten mä olen vain niin helposti löydettävä tyyppi ;)

    Mutta asiaan. SEO eteläpuolelle on, jäiden ollessa hyvässä kunnossa, tullut kyltti osoittamaan Saariselän reitin alkukohtaa. Lentokentän takaa lähtevä reitti on ollut tikuilla merkittynä, samoin tuo Hammastunturin reitin pää siinä joella. Se onko nuo merkitty hyvin on sitten eri asia. Turistina olen ne kyllä löytänyt ja monelle muullekin niistä ohjeita antanut. Eivätkä nuo ihmiset kovin pahasti ole eksyneet.

    Saariselän reitti on ollut parina vuonna aika heikossa kunnossa. Annankadulta Saariselälle reitti on todella hyvässä kunnossa. Saariselän ympäristöä ajetetaan lanalla tiuhaan ja kelkoilla vedetään pahimpia pattien huippuja pois. Monesti on ura paremmassa kunnossa kuin moni tie. Mutta kyllä Ivalon ympärillä reitit on usein huonossa kunnossa. Hammastunturin reittiä ei kovin montaa kertaa talven aikana lanata - tosin eipä siellä sitä liikennettä ihan hirveesti ole.

    Jonkin verran muuallakin ajelleena en halua sanoa noita reittejä niin huonosti merkityiksi. Eikä minulla ole mitenkään oma lehmä ojassa. En hyödy siitä yhtään, vaikka koitankin joskus kehua noita reittejä. Ovat vaan minusta oikein hyvät. Jos vielä on kausi alkamatta ja siksi merkinnät on huonot, niin se ei anna ihan oikeaa kuvaa todellisuudesta. Turismi on tuolla tältä kaudelta alkamassa ja siten kaikki ei ole täydessä iskussa.
     
  9. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Sopivalla kelillä (lumisade) ne puiset viitat ei toimi. Joskus tuolla Ylläksen ja Levin suunnalla kiroillut noita onnettomia puuviittoja.

    Ei noi peltiset taulut niin huonoja ole. Kuten sanoin, ne ilmaantuu sinne .. kun oikeat turistit ilmaantuu. Niissä tauluissa on hyvä ohjeet ja kartat. Noita tauluja on sen verran tiuhaan (lähes kaikki risteykset), ettei ole ollut oikeasti ongelmaa.

    Pitääkin ruveta lukemaan sitten noita lehtijuttuja uudella silmällä, jos arvostelut talven toiminnasta perustuu marraskuussa olevaan tilanteeseen. Monessa paikassa toiminta alkaa oikeasti vasta vuodenvaihteen jälkeen ja paras sesonki on vasta keväällä, mihin panostaminenkin kohdistetaan.
     
  10. BigDaadyJ

    BigDaadyJ F6 -07 / Z1 -07 / 800 Assault -11

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    täytynee vissiin itsekkin hieman puollustaa noita selän ja ivalon kelkkailu mahdollisuuksia.

    itse olen ajellu kelalla ennen muinoin syötteen alueella suhteelisen paljon ja kuvitellut että sielä ois suht hyvät reitit vaan kyllä ne inarin alueen reitit ja palvelut voittaa noi oulunläänin reitit ihan 100-0 ja sikksi sinne joka vuosi uudelleen tulee mentyäkin.
     
  11. BigDaadyJ

    BigDaadyJ F6 -07 / Z1 -07 / 800 Assault -11

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    janille vielä kohta missä se ajo onnensa ohi... :)

    http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?view=show&x=3521856&y=7615482&sc=40000&text=reitti+sel%C3%A4lle+%3A%29&action=link&cx=3522236&cy=7616302&scale=40000&tool=merkitse&styles=normal&lang=FI
     
  12. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Täh, mikäs noissa puisissa viitoissa on vikana? Mikäli ne on tehty jyrsimällä teksti puuhun ja maalaamalla teksti mustaksi, toimii se minusta aina. Tällainen puinen kyltti on ekologinen ja kestävä. Sen voi myös jättää
    maastoon kesäksi, ilman pelkoa että se haalistuu tms. Voi olla että puinen kyltti ei näy lumisateella, mutta ainakin minulla on aikaa pysähtyä ja puhdistaa viitta jotta saan tiedon suunnista. Kuten sanoin aiemmin, olisi
    noita viittoja hyvä olla myös reitin varrella, siis ei pelkästään risteyksissä. Näin varmistettaisiin edes jonkulainen paikkatieto mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

    Mikäli reiteillä painotetaan kevättalveen on homma pikkusen pielessä...
     
  13. Leppis

    Leppis Entinen retkikelkkailija

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Totta että kyllä noita viitoituksia voisi olla maastossa kesäisinkin, Naulojen, vasaran ja punaisen maalin/heijastinauhapätkän + sutin avustuksella ne sataisiin kesäaikana kunnostetuksi paikallaan. Mönkkäri alle ja kärry täyteen tarviketta, niin saa joku koulupoika kivan kesäduunin.

    Toissa talvena matkattiin sodankylän etapilta pohjoiseen ja siellä jänkhällä oli ristit huonossa hapessa, Reitti oli tuiskannut näkymättömäksi ja harmaiden käkkärämäntylen lomasta kun yritti löytää lintallaan olevan harmaan ristin, niin pitipä useampi kierros heittää ympyrää kun ei uskatanut pysähtyä ja ennekuin löysi sen seuraavan ristin.

    t/ Leppis
     
  14. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    En tarkoittanut, että panostetaan vain kevääseen. Mitä minä olen joulukuun lopulla tuonne paikanpäälle mennyt, niin kyllä on joka vuosi kyltit olleet paikoillaan. Tarkoitin ihan muuten vain turistien määrään viitaten .. moni asia on paremmassa hoidossa keväisin .. siis silloin kun asiakkaitakin on enemmin. Toi on niinkuin markkinataloudesta kiinni. Marraskuun puolella on kelkkailuturismi aika hilljaista. En ole valittanut, ettei esim joulukuun lopulla asiat olisi kunnossa.

    Vielä noista puisista kylteistä .. on ne joo ekologisia .. ja kaikkea muutakin. On vain kivempaa katsella kylttiä ilman sen putsaamista. Lumisateella lumi tarttuu niihin tai sitten kovalla pakkasella kostaus jäätyy niihin. Itse olen pitänyt noita peltisiä kylttejä todella toimivina .. ne ajavat asiansa hyvin .. kunhan ne sinne reitin varteen ilmaantuvat. Luotan niiden olevan siellä ennen 20.12., koska silloin tulen itse paikalle. Jotta elämä jatkuu entisellään, joku käy kyltit taas pystyttämässä :)
     
  15. BigDaadyJ

    BigDaadyJ F6 -07 / Z1 -07 / 800 Assault -11

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    eksyville vielä että tossa uusimmassa kelkkalehdessä on aika hyvät ohjeet miten pitäs pärjätä tuolla kelkkaillessa... muutamaa kohtaa lainaten.

    - ota pelastautumisvarustus mukaan

    - REITTI- KESKUSTAKARTAT MUKAAN KOKO SUUNITELLULTA MATKALTA

    - huolehdi riitävästä tukijärjestelmästä

    :-X
     
  16. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Totta. Tämä rastien kaatuilu on ongelma monessa muussakin kunnassa. Reittien huolto alkaa vaatimaan kyllä huomiota lähivuosina. Yksi mitä kaipaisi reitelle olis tieto teistä jotka reitti ylittää. Eli jos reitti menee auratun tien ylitse, olisi tien penkassa hyvä olla merkki tien nimestä. Näin
    mahdollisen vahingon sattuessa voisi helpottaa vaikkapa ambulanssin paikalle tuloa...
     
  17. Kake3

    Kake3 Well-Known Member

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    On kai se nyt ihan hullun hommaa repiä opastekyltit kesäksi pois ja taas talvella laittamaan samat uudestaan. Vai työllisyyttäkö tällä autetaan?
     
  18. JariTapani

    JariTapani Guest

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Nii no jos niitä ei ottais pois ni ois isompi homma naarata noiita kylttejä sitte joen pohjasta taikka inarinjärven pohjasta ;D
     
  19. samujeti

    samujeti Ski-oo summit T3 154", Ski-doo Cheyenne

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Hyvä pointti! ;) ;D
     
  20. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Johan ne jäältä kerätään kaikkealla, mutta miksi myös kairasta?
     

Suosittele tätä sivua