Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä Maunusjokke, 30/12/07.

  1. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Tarviiko Ivalo-Saariselkä välillä varoa sulia jokia tms...?
     
  2. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne


    No eipä siellä oo ko muutama oja. Ja niissäki kaikissa on silta.
    Ivalojokia kannattaa aina hiukkasen kunnioittaa.
     
  3. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    No tuota jälkimmäistä minä lähinnä tarkoitin... Mistähän iesuksesta löytyy alueen kelkkareittikartat... ei ainakaan kunnan omilta nettisivuilta.
     
  4. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Käy tuosta Etiäisen konttorista tai sitte http://www.retkikartta.fi/ ja tuolta ne kuule löytyy!
     
  5. SNOW-CRUISER

    SNOW-CRUISER Snow Cruiser -66

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    http://www.villipohjola.fi/page.asp?Section=1938
    Tuolta löytyy
     
  6. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Se on Jani jo siellä eksyksissä... ;D
     
  7. SNOW-CRUISER

    SNOW-CRUISER Snow Cruiser -66

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Hyvä jos netti sentään toimii. 8)
     
  8. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Siellä on kartat isoissa risteyksissä, niin ei varmasti eksy - siis jos pysyy reitillä.

    Ja nyt jos joku kaveri taas päättää huomautella mun eksymisistä, niin mää .. itken tai jotain.
     
  9. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Ookkos city-koltta Kiiskine ajanu ees kelkalla sielläpäin viimiseen 20vuoteen  ;D
    Kummalla reitillä? nelostien oikean puoleisella (etelästä katottuna) on sulia siltaamattomia ojia n. 4 mutta ne on varmaan jo jäässä ja jos ei ole niin niissä ei ole vettä ku nilkkoihin, tai yks on ihan puro ja muut jänkäpuroja. Lentokentän puoleista ei varmaan ole vielä juurikaan ajettu eli on melko fiftysiksty että sen ajaminen on melkosta rymistelyä..

    Joella ei ole mitään hätää ku ajelee pääjäljellä, on siellä autollaki ajettu. reittimerkkejä ei ole vielä. Kylän pinnassa ei ole missään muualla ku sahan rannassa sula, joka on läpi talven ja siihen ei kyllä vahingossa aja ja yläjuoksulla jos on sulaa niin ne on rannoilla siellä täällä, eli huoletta voi jälkee päästää.
     
  10. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Voihan hevon perse sanon minä... Tulukaa ny hyvät ihmiset näyttää että missä on opasteet tuola reittien varressa. Ei jumaliste, huomenna lähtee puhelu kunnan tekniseen virastoon tai johonki sosiaalitantalle. Puhelun aiheena on "näin merkitset kelkkareitit". YHTÄÄN siis en ensimmäistä opastetta löytäny Ivalo-Saariselkä väliltä. En edes Saariselän keskustasta!!!. 90km ajelin tuola kirkonkylän  ja saariselän välillä, ja koko iesuksen ajan olin eksyksissä.

    Lähdin tuota jokia pitkin. Tiesin että reitti kääntyy joskaki siitä seon kohdalta... no ei sinne menny yhtään jälkeä, joten jatkoin jokea pitkin. Olin varma että olen kohta Ivalon Matissa, ku ei tuntunu joki ajamalla loppuvan. Onneksi alkuperäiskansat oli ajanu jäljen törmälle. No mitäs sielä oli, lentokenttä. Onnkeksi kentän viertä meni jokunäkönen heinäjälki. Vuottelin tuota baanaa kunnes löyty ihan oikia kelekkareittiki. Mutta on nämä alkuasukkaat jännää porukkaa. Niillä on tuo ummenajo mennny niin veriin, että umpisella ajetaan vaikka reitti menis viiden metrin päässä.

    Kuten Kilsto-Maunu arveliki, ei tuota lentokentän puoleista reittiä ollu hirveemmin ajeltu. Sielä sitten ajelin umpisessa, vailla minkäänlaista tietoa sijainnista. Harhailin vielä muutamassa risteyksessä, kunnes alko näyttää tutulta.

    No entä sitten takasin tullessa... Sama homma. Reittejä risteilee vähän joka suuntaan, mutta yhdessäkään risteyksessä ei ole opasteita. Ja arvakkaappa oliko originaalit ajanu metriäkään reitillä. No enhän minäkään uskaltanu lähtiä summassa umpiseen harhaileen. Arvelin että nämä reitin välttelijät tietää jotain mitä minä en tiedä, joten tyydyin seuraamaan vahvinta jälkeä. (Keijolla oli vahva tunne). Vuottelin tuota aika vauhdikasta tienpohjaa kunnes olin keskellä teollistunutta Ivaloa, eli tuossa kylän eteläpuolella. Siitä sitten päätin ajaa tienpenkkaa kylille. Tässä välillä pääsin tekeen tuttavuutta Poliisienki kanssa...
     
  11. BigDaadyJ

    BigDaadyJ F6 -07 / Z1 -07 / 800 Assault -11

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    oisko muka huomautettavaa?  ;D

    on se sipola sit ollu aika hukassa... mut pääseehän siitä kentän raunaltakin selälle kun ajelee sitä reittiä pitkin. :)
    oisit kilauttanu JT hätiin piipaa M1:sellä. löysi se aikoinaan meiätkin vaikka ei edes kerrottu sille missä ollaan :)
     
  12. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Hih - monta kertaa tullut soitettua kavereille ja selitetty:
    "täällä mä oon .. minne mun pitää mennä, että pääsen jonnekin mistä pääsen omin neuvoin pois"
    Ja parhaimmillaan on iloiset veijarit ajaneet paikalle ja hymyillen neuvoneet. Ei ihme, ettei paikalliset eksy.

    Vaan kyllä siellä on niitä kylttejä ... ja rastejakin on ...
    Jälkiä seuraten saattaa päätyä .. mielenkiintoisiin paikkoihin.
     
  13. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Saattaa olla siellä aika reippaasti vettäkin. Viiime vuonna ainaskii se isä jänkä oli aika märkä ja se hassu pitkittäinen lampi (minkä niminen nyt sitten olikaan) osittain auki.

    Hieman kauempaa saapuneelle tuo yläjuoksu voipi olla hieman haasteellista. En suosittelisi vieraalle matkaa kovin paljon lentokentältä yläjuoksun suuntaan.
     
  14. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Vaan vielä oman kyssärin tahtoisin heittää ..
    Onkohan tietoa miten se Maisemakahvila olisi auki ?? Niinkuin Joulun aikaan tai sellaista tuossa ajattelin.
     
  15. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Juuri tuollaisia tilanteita varten pitäisi reitillä olla silloin tällöin viittoja jossa kerrotaan kyseisen paikan nimi. Esimerkiksi Sodankylän ympäristössä näin on, samoin kuin Rovaniemellä. Hulluinta on että edes saariselän ympärissä en bongannu mitään opasteita.
     
  16. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Kyllä siellä niitä oikeasti on .. Voipi olla, että ovat korjanneet pois kesäksi. Kunhan oikea talvi tulee, niin opasteet on siellä. Mie olen ne niin monta kertaa siellä nähnyt. Niin - niissä on etäisyydet ja kaikki muu tarvittava. Talvella ei oikeasti voi eksyä, kun tampparin uraa ei voi kadottaa.

    Pakko tunnustaa, näin aikaisessa vaiheessa lumikautta en siellä ole ollut. Jouluksi siellä on ne opasteet - aina on niin ollut :)
     
  17. Rensu

    Rensu Polaris RXL

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Se taitaa olla se reittiliikelaitos voimissaan ja ovat menneet selkeyttämään palveluja, siirtämällä opaskyltit teknisentoimen varikolle.:)
     
  18. jäsen J

    jäsen J AC M8 -12

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    kyllä ne opastetaulut sinne reittien varteen ilmestyy, jahka metsähullutuksen ukot kerkiää... ainaki ku takavuosina vastasin opasteiden laitosta, niin ne pyrittiin joulukuun aikana laittamaan paikallensa.

    mitä tulee inarijärven jäätilanteeseen, niin siellä saapi olla tosi varovainen. kävin eilen mutkan järvellä, ajoin jokea alas nanguvuonolle, sarmivuonon kautta lusmanuoraan. jäätä oli hyvin aukeimmilla paikoilla, noin 20cm. pienemmissä lahukoissa oli vain 10-15cm ja vettä mahoton jään päällä.

    eli siis näiden lumisateiden jälkeen jäätyneet kohdat on hyvässä jäässä, mutta muuten ei sitten oikeen kunnolla olekkaan.

    ivalosta voi siis kohtalaisella selviytymis prosentilla ajella nellimiin ja siitä rantareittiä ylöspäin. on sielä ainaki minun jälet ;D

    tänään kävin kurupään vallottamassa tälle talvelle, lunta riitti ihan hyvin summitinki kauhottavaksi.

    huomenna hammastunturiin kattelemaan
     
  19. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    Tyhmä kysymys, miksi opasteet otetaan pois kauden ulkopuoliseksi ajaksi?
     
  20. jäsen J

    jäsen J AC M8 -12

    Vs: Inarin Kunta, Saariselkä ym, reittijutustelu ja lumitilanne

    painatukset haalistuu kesänaikana, ja ne on suhteellisen kalliita. näin mulle on kerrottu
     

Suosittele tätä sivua