IQ -07 44:nen matto hyppii yli!

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä Boss, 24/3/07.

  1. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Missä vika, itsellä on 44:nen kisa 440:sen matto omassa Fusionissa eikä hypi ollenkaan yli, kaverilla on uusi IQ samalla matolla ja hyppi tosi pahasti yli! MIssä voi olla vika, onko maton jako eri, vetopyörät eri tms. Molemmissa pelkät siävetpyörät!
     
  2. AlEkS1

    AlEkS1 Summit x 165"

    Matto liian löysällä?
     
  3. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Matto melkein soi, ei voi vetää kireämmälle ja mun omassa kelkassa on ihan normi kireydellä matto eikä hypi yli.... ???
     
  4. Firecat 500

    Firecat 500 Well-Known Member

    Kannattaa tarkastaa se jako.
     
  5. SixSixOne

    SixSixOne Well-Known Member

    Noissa teän kelkoissa on kyllä samat vetarit, mutta onko nuo matot samalla osanumerolla? Polariksen kilpureissa on ollu 44mm matot muistaakseni vuodesta 2003 ja melkein joka vuonna eri osanumerolla, mahdollisuus että jako on muuttunu jossain vaiheessa? Mahollisuus että ne vetonystyrät on kulunu jos on ostettu käytetty matto? Esim. jos toisella on se kapea 35cm matto niin se on pro-x runkoisesta ja normaali 38cm iq runkoisesta.
     
  6. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Juu, näin taitaa olla että uusimmassa IQ kisamallissa on erillailla nappulat, mattokin on hieman leveämpi kuin vanhemmissa IQ:uissa.... Kiitos!
     
  7. SixSixOne

    SixSixOne Well-Known Member

    Tahdotko selventää tuota vielä? Mikäli minä muistan oikein, sitä kapeaa 35,5cm mattoa on käytetty ainoastaan vuosien 2003 ja 2004 kilpureissa (jotka oli pro-x rungolla) ja nuissa IQ-malleissa (sekä 440 kilpurit, että teän 600:set) on käytännössä sama leveys (6mm eroa).
     
  8. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Näin olen ymmärtänyt että mulla on 05 tai 06 vuoden 440sen IQ:uun matto... voihan se olla tiettykin se pro-x:än... Jos on näin että uusimman kisa IQ:uun matto erijaolla?  ???
    Mulla omassakelkassa on se kapeampi matto, (silleen että taittopyörät on ihan maton reunassa kiinni, eli taitaa olla enemmän kuin 6mm eroa) kuin myös noissa vanhemmissa IQ:uissa, mutta nyt kaveri osti sen uuden kisa IQ:uun maton niin se onkin normi levynen, luulen että ero on juuri tuossa vuosimallissa (07)
     
  9. SixSixOne

    SixSixOne Well-Known Member

    Elikkä sulla on pro-x:n matto.

    btw. Mikäli kaveris tahtoo myydä tuon maton pois ja se on 2,86" jaolla niin voit laitella privaa...
     
  10. Boss

    Boss Kelkaton mutta kesäpelinä PolleXP850Pro

    Ok. Kysyn myykö.....
     
  11. Gameboy

    Gameboy Well-Known Member

    Itse testasin IQ 600 -07:aa ja tela oli kyllä kireällä. Siis niin kireällä mitä olen edellisissä kelkoissa pitänyt ja silti kiihdyttäessä hyppi tela aika reilustikkin yli.

    Tela; Camoplast Hi Performance Trail, 32mm ja ei ole läpivetäviä pyöriä.
    Uskoakseni tela on alkuperäinen, toki uskon asiahan ei ole tosiasia :).
    No pitää ilmeisesti kokeilla hyppiikö enään, kun kirin vähän telaa. Vai onko porukka vaihtanut läpivetäviä pyöriä nuiden orkkisten tilalle.
    Jos on, niin mitähän ne mahtaa maksaa noin suunnilleen.
    ???
     
  12. SnOOzE

    SnOOzE Well-Known Member

    ]Kyllä se löysällä on jos kiihdyttäessä hyppii.... Ite ajoin viime talvena 2200km kyseisellä kelkalla.

    Tosin jos jäiseen pattiin vetää kaasu auki niin sillon saattaa hypätä mutta ei se normi kiihytyksessä pitäs pomppia yli jos se oikealla kireydellä on
     
  13. Gameboy

    Gameboy Well-Known Member

    Niin, sullakin oli vakio vetopyörät?
     
  14. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Vaikuttaa pahasti siltä, että vetopyörien ja maton jako ei ole sama. Mittailepas hampaiden jako ja vertaa sitä maton reikien jakoon. Saattaa ongelma avautua. Perinteinen normimaton jakohan on 2,52" eli noin 64mm ja se "uudempi" mattoversio on muistaakseni just toi 2,86" eli n. 73mm.
     
  15. SixSixOne

    SixSixOne Well-Known Member

    Tosiaan, kuulostaa siltä että probleema ois sama kuin tuossa topin aliottajalle jo keväällä ohjeistin, eli pitempi jako matossa, mutta ihmetyttää vaan tuo 121/1,25 maton koko, kyllähän nuin "pienen" luulis vielä ihan standardijakoinen olevan. Aiemmassa tapausessahan oli käytössä kisamallin korkea matto. Laita Gameboy tuo sun maton mallinumero niin näkee tarkesti sen mallin.

    edit. Vai onko tosiaanki kyseessä alkuperäismatto ???
     
  16. PRO XR 440

    PRO XR 440 Storm 819,092

    Pro-x:n matossa EI ole kaikki vetoreijät auki.. Kuten IQ:ssa
     
  17. Gameboy

    Gameboy Well-Known Member

    No ainakin siinä matossa lukee, että  Hi Performance Trail 5412728 ja ainakin se vaikuttais 2.52'' jaolta, joten pitää kiriä mattoa ja kokeilla vieläkö hyppii yli. VAI?
     
  18. PRO XR 440

    PRO XR 440 Storm 819,092

    Noh, näihin modelleihin se matto olis..
    2008 SNO IQ TURBO DRAGON/EURO/IQ TURBO LX SUSPENSION, REAR (DRAGON) - S08PP7FS/FE/PD7FS
    2008 SNO 600/700 IQ DRAGON/700 IQ/600 IQ LX/EURO ALL OPTIONS SUSPENSION, REAR (IQ)(IQ DRAGON) - S08PB6/PB7/PP6/PP7 ALL OPTIONS
    2007 SNO 600 HO IQ/LX CLEANFIRE SUSPENSION, REAR (IQ) - S07PP6HS/HSA/HSB
    2007 SNO FST IQ/LX SUSPENSION, REAR (M-10) - S07PD7FS/PD7FE
    2007 SNO 600 HO IQ F/O SUSPENSION, REAR - S07PP6FS/FSA/FSB
    2007 SNO FST IQ/LX SUSPENSION, REAR - S07PP7FS/PP7FSA/PP7FE
    2006 SNO 600 HO FUSION F/O SUSPENSION, REAR (IQ) - S06MP6FS/FSA/FSB/MC6FS
    2006 SNO 700/900 FUSION F/O SUSPENSION, REAR (IQ) - S06MP7HS/HSA/HSB/MP8DS/DSA/DSB
    2005 SNO 900 FUSION REAR SUSPENSION - S05MP8DS/DSA/DSB/DSC
     
  19. Nils AslakJotunheim

    Nils AslakJotunheim Well-Known Member

    Oletko varma, että matto hyppii yli, ettei vain satu olemaan telasto vinossa ja liukurunkojen päät ottavat vetonastoihin kiinni?
     
  20. mcMikkoT

    mcMikkoT Active Member

    siis mikä se on iq 440 -07 maton jako 64mm vai 74mm?
     

Suosittele tätä sivua