Iskarien simmaus itse

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä thepunisher, 8/1/12.

  1. thepunisher

    thepunisher Well-Known Member

    Niin eli minkälaisia työkaluja tommonen toimenpide vaatii ja miten niitä simmilevyjä pitää laittaa kun simmaa esim normaali reittiajoon ~100kg hepulle kepit.
     
  2. julli

    julli rmk

    Vs: Iskorien simmaus itse

    kokkeileppa hakua, joku "iskarihoultoa ominkäsin onneen" tjms. en suosittele kokeilemaan, jos tietämys tuolla tasolla, vaatii yllättävän paljon jotta ymmärtää jokaisen prikan merkityksen
     
  3. thepunisher

    thepunisher Well-Known Member

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Tietotaidosta mulla ei varmaan homma kiini jää, mutta kyselen vähän tässä etukäteen että mitä pitäs huomioida tuommoisessa hommassa ;D
    Konerempat ja kaikki muukin menee itsellä aivan täysin, mutta iskareita ei ole vielä tullut simmattua itse. Öljyt olen kyllä vaihtanut en muuta :)
     
  4. kolli

    kolli Arctic Cat SNO PRO 440-05 HONDA CRF 450R -10

    Vs: Iskorien simmaus itse

    hyvät niistä tulee,ei se vaikeeta ole ??? ite kyll vein omani ammattimiehelle suosiolla ;)
     
  5. kölökki

    kölökki Well-Known Member

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Siis oletko purkanut iskareitakin? vaihtanut iskari öljyt?
    jos olet aukonut iskareita ja purkanut shimmi pakan niin silloin on riittävästi tietoo. Jos haluu jäykempää niin shimmeä vaan lisää ja jos haluu löysentää niin shimmeä pois kokekeilemalla sen oppii tuntemaan. jousillakin merkitystä jonkin verran.
     
  6. arto.1

    arto.1 Well-Known Member

    Vs: Iskorien simmaus itse

    joo ite vaan ja ne kaasutki on turhaa, männän yläpuoli oli comppi ja alapuoli reb vai miten se nyt oli ;D
     
  7. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Ja jos haluaa hyvän niin homma menee paljon monimutkaisemmaksi, mutta kokeilemalla tosiaan oppii ja istuu sen iskarin kanssa siinä pajalla vähän pidempään miettien mihin se ölppä milloinkin menee ja miten sen menemistä sais vastustettua sopivasti..
     
  8. dinlimies

    dinlimies BAHABOIKA fourstroke

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Eipä siihe kummosia työkaluja tarte. Mutta pitkään pinnaa ja mielenkiintoa ainakin täytyy olla. Vaatii aikasmonen purkamisen, kasauksen ja testaamisen, jotta pääset jyvälle. Voihan siinä käydä niinki, että saat sen todennäköisesti toimimattomaan kuntoon. Ja sekin on mahdollista, että ns. räjäytät iskarin eka testiajossa.

    Niinhän sitä sanotaan, että kaikkee kannattaa kokeilla paitsi kansantanhuja ja anoppiansa ;D
     
  9. thepunisher

    thepunisher Well-Known Member

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Olen mie muutaman kerran vanhaan laitokseen vaihtanu iskareihin öljyt mutta muuta ei ole tullu tehtyä.
    Pitäs jäykentää aika reippaasti nuita walkereita jotka on nykyisessä laitoksessa paikallaan kun ilmeisesti edellinen kuski on ollu pirun kevyt kaveri ko saan nuilla säädöillä melkein pohjaamaan kun hypin päällä reilummin ;D
    Ei reitillä perus patikossa ole vielä 150km tuntumalla pohjannut kuin kerran ja seki oli reilumpi patti johon pääs iskeen pikkusen vastaseen :D
    Pirullinen vaan ajaa ku palauttaa aivan liian hätäseen, vaikka lisäsäiliöstä klikkeri ~1,5, ja sillon mennään perä pystyssä. Ja muutenki heittelee välillä minne sattuu. ;D

    Vois kyllä viedä suosiolla liikkeeseen ni ei tule ainakaan räjäytettyä turhaan nuita ko ei tuo raha, ainakaan vielä, kasva puissa :D
     
  10. Kawamasa

    Kawamasa Well-Known Member

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Noihin iskareiden säätämisiin ei tarvita ku ripaus maalaisjärkeä ja näkemys siitä, mitä siltä haluaa. Ja jos joku onnistuu räjäyttämään iskarin, nii on sitte ihan totaalinen ääliö. Silloin on todellakin valinnut väärän kohteen tee itse toiminnalle.
    Tosin ei se räjähdä koskaan. Korkeintaan pullahtaa, paitsi jos täyttää sen vahingossa räjähtävällä nesteellä. ;D

    Kyseinen laite on kuitenkin ihan naurettavan yksinkertainen rakenteen ja toimintaperiaatteen suhteen. Ne asiat on kuitenkin hyvä tietää, ennenkuin alkaa touhuileen.

    Mutta kokeilijoille tiedoksi, että ei niitä simmejä miten sattuu sinne lisätä eikä poisteta. Siinä tulee mukaan, et täytyy tietää, mitä iskarilta haluaa. Kokeilemalla oppii paljon ja ku ottaa lähtökohdan talteen, voi aina palata siihen tarvittaessa.
    Yhdistelmiä on enemmän ku laki sallii ja oikeaa ei ole olemassakaan.
     
  11. thepunisher

    thepunisher Well-Known Member

    Vs: Iskorien simmaus itse

    Niin se tuntuis vähän olevan mutta sais ees paremmaksi nuita ko nyt on :)
    Vähentää ajohaluja paljon ko pitää jokaseen isompaan pattiin lyyä jarru pohjaan ettei kajaha ;D
    Haluttas kyllä hyppäytelläkkin niin pirusti mutta ei kehtaa ko nyt pohjaa jo ½ metrin dropista. :-\
     
  12. unppi

    unppi Yamaha

    Vs: Iskarien simmaus itse

    halvemmalla ja helpommalla pääset ku viet sellaselle kaverilla jolla on valmis setuppi ja lyöt kerran eurot pöytää ni saat tod. näk toimivan kokoonpanon. omat huoltovehkeet pelkästää maksaa sen 500eur ja siintä ylöspäin. sit tietty siihe vielä simmit öljyt, aika ja vaiva... mut ilman omia huoltovehkeitä on kallista ja "hankalaa" saada täydellistä alustaa rakennettua itselle ;)
     
  13. lepukka

    lepukka New Member

    Vs: Iskarien simmaus itse

    itsehän en ole mikään ammattilainen.mutta ei niitä simmi rikkoja kannata ainakaa summilla poistella ja lisäillä. paksuutta ja halkaisia ennemminki muuttaa. ja ainaha ensimmäisenä kannattaa tietää että mitä niillä simmeillä haetaa tai muutetaan, nopeaa/hidasta, paluu vai puristus puolta.
    vaa on siinä iso purku ja testaus rupeama ku ite lähtee säätää. rahaa jos on niin veis ennemmin jollekki jolla on jo sitä tietoa että mistä lähetään ja mitä tehdään nii pääse helpommalla.
     
  14. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Iskarien simmaus itse

    Jos haluat oppia hommaa, avaa iskarit (älä pölläytä öljyjä silmilles, eli pidä suojalasit päässä ja hanskat kädessä) ja kannattaa sen kaasunkin kanssa olla varovainen. Iskari voi olla paineellinen, vaikka olisit laskenu kaasut pois.

    Pura pakka, mittaa prikat, tee niistä kartta paperille/koneelle (kasaa ne täsmälleen samalla tavalla takaisin, myös samoin päin) ja lähetä pumput huoltoon/shimmaukseen. Kirjaa muutokset ajettavuudessa muistiin. Kun ne seuraavan kerran on huollon tarpeessa, teet saman uudelleen ja näet mitä iskareille on tehty ja tiedät miten se vaikutti.
     
  15. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Iskarien simmaus itse

    Koriprikkaa puristuspuolen pakan jatkeeksi! Paluupuolen pakan kun hetipitiliimalla tönköksi ni toimii satavarma, koska paluuvaimennustahan ei ole koskaan liikaa ;D ;D

    Mäntä kannattaa vaihtaa suosiolla toisinpäin koska edellinen huoltaja on kuitenkin pistäny sen vittuillakseen vääriäpäin!
     
  16. loisteputki

    loisteputki Well-Known Member

    Vs: Iskarien simmaus itse

    Asialliseen kysymykseen pääsääntöisesti vähemmän asiallisia vastauksia ??? Onko niin että loppui tietämys vastaajilla vai mistä johtuu?
     
  17. unppi

    unppi Yamaha

    Vs: Iskarien simmaus itse

    johtuisko vaikka siintä et on niin top secret hommia. jokainen kyläseppä nähny senverran vaivaa työkalujen ja tiedon kartottamiseen ettei niitä ruveta noinvaan netissä jakamaan. ja tuohon 100kg hepulle iskareiden tekemiseen ni noilla tiedoilla ei voi antaa ku yhtä ympäripyöreen vastauksen ku kysymys itsessään on: kannattaa varmaa vaimentaa öljyn virtausta?
     
  18. loisteputki

    loisteputki Well-Known Member

    Vs: Iskarien simmaus itse

    Jos vastaajien mielestä iskarien shimmaaminen on salatiedettä niin eikö olisi parempi olla vastaamatta yhtään mitään eikä heitellä "alustaprikka" kommentteja? Kysymys on kumminkin asiallinen ja jos joku olisi niin fiksu että avaisi osaamistaan julkisesti niin olisipa se hyvä homma.

    Totta sekin että aika harva omistaa OIKEAA tietoa varsinkaan kaikista iskarimerkeistä on, saati sitten jokaiseen kelkkaan sopivaa shimmikarttaa. Osaajat vähenee edelleen kun puhutaan eri ajotarkoitukseen sopivista kartoista painoluokittain.

    Haasteellinen kysymys.
     
  19. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Iskarien simmaus itse

    Ja asiaan mitenkään liittymätöntä kommentointia. ??? Haluatko itse oppia simmityksen?

    Se simmien jäykentäminen kun ei oo ihan yksioikoista hommaa. Onko kyseessä pyramidipakka vaiko nippu isoja ja kevennys välissä? Mimmonen mäntä siellä on, onko ohivirtauksia paljonki? Onko klikkereitä ja minkälaisia? Minkälainen ajotyyli, etu, taka vaiko tasapainoinen? Millaset jouset ja esarit? Paluupuoli säädetään ajotyylin, jousien ja kuskin mieltymysten mukaan ettei kelkka käyttäydy yllättävästi.

    Joo pätki sinne vaan isoja rikkoja lisää ja ota lopusta pienempää pois niin kyllähän se jäykistyy.

    Unppi ja Maco on kyllä asian ytimessä, on pojatki joskus asentaneet iskariöljyjä kattoon ja kattoneet lentäviä osia jännäkakka lahkeessa... ;D Oliko se niin että 100% toimivaa simmiä ei voi tehäkkään, ajettavia kyllä. ;)
     
  20. unppi

    unppi Yamaha

    Vs: Iskarien simmaus itse

    Anteeksi, mielestäni molemmat vastaukseni olivat asiallisia ja koitin hieman valottaa että oon isoilta pojilta kuullu ettei se vissii iha nii helppoa oo et forumia lukemalla oppii tekemään simmikarttoja mut tais jäädä rivien väliin..

    mut jakeli näemmä tietää näistä enemmän, vissii kaikki vähä vaikuttaa kaikkee tai jottai. sipolalta loppuu serveriltä tila jos kaikki muuttujat tänne listataan.. ;D


    ps. miekii haluun semmoset ohjeet millä saa iskarit ku iskarit kuskin ku kuskin mieleiseks!!!
     

Suosittele tätä sivua