Käyttäytyminen..?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä N-34a, 3/11/06.

  1. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Hiihtäjät, koirankusettajat, yms. saa muuten liikkua reitillä jokamiehenoikeuden nojalla
    Itseasiassa laki ei moista toimintaa kiellä.. Koiran paskattaminenkin on kuulemma sallittua, joskaan ei millään tavoin suotavaa.
    ;D
     
  2. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Reitti ja ura taitaa olla lakipykälissä eri asemassa, en tiiä mittään... :-X
     
  3. macro

    macro Well-Known Member

    Mitään en tunnusta. Ei vaan minusta yllättävän paljon Kempeleessäkin valvontaa suoritetaan reittien ulkopuoleltakin. Tiedostettu ongelma nuo junnut tosiaan on Oulun seudulla.

    Mm. viime talvena näin useasti poliiseja ajamassa esim. moottoritien varren penkkoja pitkin ja lappusia jakoivat siellä ajeleville (keskustasta/ympäri Kempelettä porukka ajaa Ouluntulliin moottoritien vartta ja siitä reiteille). Yksi paikoitellen kovastikkin taajamakelkkailua vähentävä tekijä olisi luvallinen ura mitä pitkin ajaa merelle. Nyt porukka sooloilee missä sattuu merelle menevää laitonta uraa etsiessään.

    Kerran olen tuota yleisesti käytettyä "uraa" kokeillut ja se kerta riitti. Ei tunnu kivalta ajella talojen aitojen vieruksia tai talojen välisiä ojia pitkin keskellä asutusaluetta (asiallisesti ajaen toki tuokin kokeilu). Sen jälkeen olen ajellut aina Ouluun ja sieltä erinäisiä enempi ja vähempi virallisia reittejä jäälle, jos merelle on aisaa ollut.
     
  4. XTRacing

    XTRacing Vmax 500 -98

    Taitaa olla,että reitille ei ole asiaa,mutta uralla saa hiihdellä ja tehdä mitä haluaa.
     
  5. Leader Dog

    Leader Dog ROTAX 440x-06 +R8 -63+R8 -64+912-ULS

    No onhan ne sentää rossipyöriltä ja mönkkäreitä paikka paikoin pannassa.
     
  6. AJV

    AJV Indy 500 SP EFI -92 & RMK 800 -14

    Itse itseäni toistaen..

    Kyllä siellä virallisellakin reitillä saa kävellä, siinä niinku maantielläki..

    Oishan sieltä sitäpaitti ikävä tulla kaksjalkasella kotia aina ku lynxi ei jaksa, jos siitä vielä sakotki sais tai muuten vaan lakia rikkos.. prkl.. ;D
     
  7. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    No ei sitä todellakaan laki kiellä, senhän sanoo jo terve järki.
    Ehkäpä oli liian provo vastaus
     
  8. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Itse täältä etelästä. Nöyränä matkaan kerran talvessa kunnon urille hieman ylemmäs ja yllätyin ettei kaikki ns lapinmiehet olekaan syntyneet kelkan päällä tai se käsissä. Levillä viime helmikuussa joku meko pohjonen kaimaani kajautti mutkan takaa ainakin tarpeeksi lujaa mennäkseen syvälle. Oli lähellä ettei noutaja saapunut just sillä kyydillä. Rovaniemen alueella kuulemma vaikuttaa! otan osaa sinne! ;) Näitä kai riittää.
     
  9. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Heh, ei rovaniemellä ole sellaisia Lapinmiehiä, jotka syntyy kelkan päälle. Ne on tuolla oikeassa Lapissa, eli Vuotsosta ylöspäin.
     
  10. maroach

    maroach RMK800 '14

    Mistä päättelit että että se oli lapinmies tai edes paikallinen? (Toki jos se jollain okkelilla oli liikenteessä niin sitten ;D)
    Kyllä Levillä taitaa suurinosa kelkkailijoista olla ihan etelänmiehiä. :D
     
  11. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vastaus oli todellakin hieman turhan provo. Mielestäni tällaisella kelkkakansan suosimalla foorumilla ei pitäisi syyllistyä, varsinkaan jonkinlaisen asiantuntijan asemassa olevan, minkäänlaiseen provoiluun.. Ainakaan sellaisissa asioissa, jotka monelle tavan kelkkailijoista ovat hieman, sanoisinko, hämärän peitossa. Onhan tuota tullut itsekin kuultua, että esimerkiksi koiravaljakkokursseilla olleille safarityöntekijöille on opetettu, että moottorikelkkailija on velvollinen pysähtymään, jos kelkkareitillä/-uralla tapaa koiravaljakon. Milelestäni tämä on jo siinä mielessä vaarallista, että esimerkiksi koiravaljakosta vastuussaolevan oikeusturva vaarantuu, jos joudutaan jonkinlaiselle törmäyskurssille. Sitäpaitsi ei minullakaan kelkkailijana haluttaisi kovin paljoa alkaa perustelemaan oikeuttani reitin käyttäjänä jollekin koirankusettajalle, tai jopa valjakkokuskille. Mutta sama juttu ikävä kyllä käy myös toisinpäin.

    Ehkä olisi jälleen kerran hyvä, että esimerkiksi jossain kevään lehden numerossa käytäisiin oikein asiantuntijan avustuksella maastoliikennelaki senverran hyvin läpi, että se jäisi lukijalle mieleen.. Tuntuu nuo tietyt reittien ja urien käyttöön liittyvät asiat olevan vähän itse kenelläkin hukassa. Eli pieni kertauksenpoikanen ei välttämättä olisi lainkaan huono asia.
     
  12. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    No joo,
    olen pahoillani jos jollakulla on jäänyt väärä kuva laittamieni viestien takia reitillä liikkumisen vapauksista.
    Mutta "ammattilainenkin" on ihminen ja välillä sille kasvaa sarvet päähän.
     
  13. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Ookko nä polliisi? Ei vain, säännöt on sielä, tuskin nyt fiiberikään muuta ko pientä tarkkaavaisuutta halus lukijoilta ja oma-aloitteisuutta että lukis niitä liikennesääntöjä vähän. Turvallisempi meille kaikille ko osataan perusjutut. :) Eipä muuta.
     
  14. 6skidoo00

    6skidoo00 Member

    muut kelkkailijat kyllä morjenstaa aina ja kerran syötteellä joku paikallinen mukava mies autto minut hangestakin ylös ;D mutta ne hiihtäjät ärsyttää ku ne on niinku omistaisi sen reitin ja myöskin yksi maanomistaja joka kieltää ajon hänen pellolla vaikkei koskaan siellä viljele..
     
  15. Anttimi

    Anttimi Well-Known Member

    En tiedä kuuluuko nyt jurri tähän topicciin mut Ylläksellä tossa muutama vuosi sitten olin nousemassa tunturin päälle menevää reittiä ja keli oli tosi paska,hirveä lumimyräkkä. No siinä oli sitten joku harrastaja vuokrakelkalla menossa minun edellä ylös, mutta kuskille taisi tulla jonkinlainen paniikki kun alkoi kääntymään ympäri että lähtis takisin alas ja arvaahan siinä että miten kävi. Kelkka meni kyllä melko alas ja vielä aika joutuin, nimittäin käännösvaiheessa lähti pailakka pyrimään rinnettä alas. "Olin siinä että ei vittu mutta sitten olin että ei saatana" ;D (Händi ja Käppers)
     
  16. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    Where`s my swimming trousers ;)
     
  17. jussir

    jussir Guest

    vituttaa kun aina kun olaan ajamassa nii kaverit pöllyyttää niilä niiten tehokailla kelkoilla lumet päääle ja sitte kun ajetaan matkaa jotain 80 jäälä niin ajavat vierees ja siihen metrin päähän eteen ja kaikki varmaan arvaa kuinkapaljon sieltä lentää jää paukuja :mad: :mad:ja muuta kivaa... :(
     
  18. Korben

    Korben talvi on ihmisen parasta aikaa. Ja kesä.

    Tuo on niin tuttua... Vai mitä -ERroXX?! ( jos se nyt tajuaa kattella tänne... )
     
  19. Makezi

    Makezi Well-Known Member

    Ei voi muuta sanoa ku että on sulla kivat/viisaat kaverit ;D Kannattas muute muistaa varmaa se turvaväliki ::)
     
  20. JH79

    JH79 Well-Known Member

    Tuosta reitti hurjastelusta tuli mieleen. Kaverin kanssa toissa viikonloppuna ajettiin syötettä kohden, kaveri edellä ja minä parikymmentä metriä perässä. Jyrkässä mutkassa tuli sit vanhempi mxz sivuluisussa vastaan ja huomas että kuskilla riitti ohjelmaa. Jouduin väistämään ulkokurvista pihalle, sitten tauolla sanoin siitä kaverille. Oli joutunut väistämään samalla lailla samaa kelkkaa samassa kurvissa.. ::) WTF! Onkohan jotain löysällä? Voi sanoa ettei paljoa jäänyt väliä ettei kopsahtanut, kumpaankaan..
     

Suosittele tätä sivua