Kelkkakärry ??

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä TOMBOLA, 28/2/08.

  1. TOMBOLA

    TOMBOLA Member

    Nyt tarvis apuja kärryn hankintaan.
    Kuomullinen sen luonnollisesti pitäisi olla, heittäkää omia kokemuksia merkeistä ja malleista.
     
  2. Aragorn

    Aragorn Member

    Meillä oli alumiini traveller 325x150 lava, tosi jämerä oikea lasikuitu kuomu, ei lähde tuulen mukaan niin kuin muoviset. meni vaan ukko myymään sen. paras kärry mitä oon vetäny. kuomukin lähtee kohtuu helposti pois (4 palloniveltä saranana ja kaasujouset) jolloin mahtuu 2 kelkkaa kyytiin. niin ja itse kärry painaa vain 150 kiloa + kuomu 80 kiloa. ainoa miinus lienee hinta.
     
  3. kapu

    kapu CF8 -07 ja BC570 -11

    ite taas hieman erimieltä tosta travellerista. pompottaa niin pirusti kun kerran kumivääntö jousitus. kuomu todellakin jämäkkä, siitä plussaa. Ite pääasiassa siirrellyt majavan 330X150 yksiakselisella lehtijousitetulla kärryllä ja ollut tyytyväinen vedettävyyteen. Kuomu on tosin ainakin ko kärryssä vetelä, mutta niin on kärrykin.

    Ootko muuten kokeillut hakua kärry asiassa?
     
  4. Teräsmies76

    Teräsmies76 Well-Known Member

    Huomenna ostan akun,olikohan se jotakuinkin 344/144 prof mallin kuomulla..saa nähä tekkeekö sillä mtään.. Painavahan se on,mut onnex nuita newtoneita veturissa...
     
  5. znood

    znood Guest

    suht halpoja kuomullisia www.te-ho.net
     
  6. TOMBOLA

    TOMBOLA Member

    Onko kokemuksia kyseisestä kärrystä ?

    http://www.farmi.fi/farmi_pro_33L_33T.htm

    Näyttäis ainakin aika vankalta tekeleeltä, Täytyy varmaan panostaa jonkunverran tohon laatuun kun joutuu kuitenkin vetelemään sitä lappiin asti muutaman kerran vuodessa.
     
  7. Aragorn

    Aragorn Member

    Vaikuttaa jämerältä, ei omia kokemuksia. Sidontalenkkejä sais olla enemmän laitojen sisäpuolella.
    Tuo te-ho kärry on pelkkä vaneri mihin on ruuvattu laidat ja puomi kiinni, kukin tekee siitä omat johtopäätöksensä.
    Meillä oli muuten travellerissa lehtijouset ja iskarit, ne saa lisävarusteena.
     
  8. napero3000

    napero3000 Commander ltd 900 -20

    Tärkeitä seikkoja on huomioida pitkällä aikajänteellä

    - osta tarpeeksi pitkä. Oma on 325cm ja se on lyhyt -> 350cm minimi
    - 150 cm kapeampaa en edes ajattelis
    - sisäpuolisia kiinnitys pisteitä olisi oltava minimissään 3/puoli ja mielellään myös molemmissa päissä
    - Liian korkeaakaan en ole itse vetänyt....
    - sitä kuomua viitti kuitenkaan alkaan irrotteleen jonkun satunnaisen tarpeen vuoksi. Sitten ei vaan romut sovi sisään ja vuokraat/lainaat avokärryn
    - itse karsastan kaasujousia kuomussa ja vääntösauvoja akseleissa, halpa on huono ja käyttömukavuus kärsii
    - teli on turha pikkukärryissä. Syö vaan turhaan jo ennestään pientä kokonaispainoa (750kg). Autoilla saat vetää 750kg kärryä, mutta esim avensikseen yms leluihin tekee tiukkaa saada isompi kelkka mukaan laillisesti.
    - halvalla ei TAASKAAN saa hyvää.....
     
  9. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    Turhan pieni, minun mielestä.
    Kattele lähin www.pultti.com kauppa ja käy kysymässä Respo kärryjä.
    Reilu vuosi sitten 180*350*41kärry kuomulla 2100 €. Ja on tukevaa tekoa.
    lLveyttä saa olla minimissään se n.150 ja pituutta 350, ei ala sitten heti ahistamaan :)
    Löyty tuommonen kuvatus Resposta
    [​IMG]
     
  10. Juti

    Juti Lynx RE 600 E-tec

    Mulla on ollu tollanen Farmi Pro 330LJ (http://www.farmi.fi/farmi_pro_330_330T_330LJ_330TJ.htm) Jaxalin 100 cm kuomulla reilun kuukauden ja oon ollu enemmän ku tyytyväinen ostokseen!! Ajattelin panostaa jarrulliseen kun pääasiassa käyttö on painavan kelkan vetoa talvikeleissä. X-trimi menee heittämällä kyytiin joten pituus (325cm) riittää ainakin mun tarpeisiin. Ja jos pidemän kelkan haluu joskus hankkia niin lokerollisen päätylaidan saa alle satkulla lisävarusteena. Ja saahan tuon pidempänäkin jos haluaa. Erittäin vankka vedettävä ja jarrut tekevät kärrystä kelkkoineen melkein huomaamattoman auton perässä.. Ei puske jarrutuksissa. Pitkästä aisasta iso plussa ja lehtijousetkin pelaavat mainiosti ja syövät töyssyt hyvin. Huomaa että tuotekehittelyyn on panostettu. Ei rämise eikä kolise, kolmiotuetut lokarit, huoltovapaat laakerit jne. Toimiva ajosilta, lisäsin ainoastaan polyeteenikiskot suksille pohjaan ja ajosiltaan. Ja itse oon sitä mieltä ettei kuomussa saa olla kaasujousia, siksi päädyin Jaxaliin jossa tavan tuplajouset molemmilla puolilla. Ajosiltaan lisäsin vielä ketjut ettei se kiilaudu maata vasten lavaa kipatessa. Lisävarusteena kannattaa ottaa pakollinen kipin kaasujousi jotta kestää kipattuna ilman apuvoimia.

    Siinäpä mainospuhetta. Suosittelen! Tuossa 33L/T-mallissa leveyttä vain 125 cm joten jokunen kelkka ei raideleveydeltään mene siihen. Kannattaa ottaa se 150 cm leveä malli! 330L on sama ku mulla mut ilman jarruja joten on varmasti hyvä. Eihän tämä ole halvin mut niin kuin napero3000 sano niin halvalla ei saa hyvää.. Ja noista Farmin ilmoittamista ohjehinnoista sain jälleenmyyjän kautta melkein pari sataa pois ja kauppaan kuului aisalukko, kipin kaasujousi sekä talvi- ja kesärenkaat vanteineen.

    - Antti -
     
  11. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    Kovin näyttää tuo Farmi samalta kuin Respo ::)
     
  12. mikko-n

    mikko-n AC SNO PRO 500

    Itellä käytössä Muuli 850K kuomulla, muuten pirun hyvä mut vois vaan olla vähän isompi omalle kelkalle. Vois olla jopa myynnissä...

    Mun mielestä ne vääntösauva ritsat voi työntää suoraan suohon, pomppii ja loikkii tyhjänä miten sattuu!

    Pää asia on, että kärry on iskareilla ja lehtijousilla sekä upottamalla sinkitty, ei siis mikään sähkösinkitty rimpula.
     
  13. znood

    znood Guest

    näyttää noi farmin kärryt kohtuu painavilta omapainoltaan, ei pikkuautolla mitään kelkkaa enää vedäkkään.... ei kärry saa paljoa yli 200kg olla jos meinaa jollain 500kg jarruton max autolla sitä hinata
     
  14. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    Tuollaisen ostin -> http://www.majava.fi/tulostus_tuotteet.php?ali_kategoria=1&kategoria=1&tuote_id=36 Kuomu on terhin tekemä aps muovia, omasta mielestäni parempi kuin ns. tyhjiömuovi kuomut. Ja ei varmaankaan ole niin herkkä uv säteilylle. Kärryä saa n.2000€:n hintaan kasattuna kun pikkaisen kyselee. Miinuksia mitä olen tähän mennessä huomannut niin sisällä sais olla parit sidontalenkit enemmän.

    Muuli oli ostohetkellä toinen vaihtoehto mutta kallistuin majavaan, ja muulilla on kahta eri tekijää. Se toinen malli olisi varmaan ihan ok. Isot pojat joilla on ollut kärryjä kovassakin käytössä niin vinkkas että majava saattas olla sellainen kärry jota ei tarte olla heti uusimassa.

    edit. Kärryssä ei ole niittejä/pultteja jotka löystyy...
     
  15. JuZe

    JuZe Well-Known Member

    [​IMG]Tollasta tulee vedettyä. 1akselinen 1200kg kokonaispainoa, omaa painoa en tiiä/muista. Tosi hyvää vetää, ainut miinus et on aikas leveä ainaki noille syrjäteille, kuten kuvassa näkyy nii reilun renkaan verran per puoli leveempi ku hiace. Kaks pätkää menee tollai helposti, tourinkia ei olla vielä kokeeltu mut kaippa se mahtuu ku jättää takalaidan auki ja sukset siitä pihalle :)
     
  16. TOMBOLA

    TOMBOLA Member

    Miten leveä pitää kärryn olla että sinne mahtuu kaksi kelkkaa ? riittääkö 150cm
     
  17. Aragorn

    Aragorn Member

    Tuolla tyylillä kuin JUZE on laitttanut, riittää 150 x 325 jos ei oo kuomua. kummankin kelkan sukset tulee vähän edestä ja takaa yli lavan. testattu tourinki sks pollella 3m pitkä ja pätkä xcr pollella.

    Itsellä nyt 180 x 325 ja mahtuu hyvin kyseiset kelkat laitojen sisään. mahtuis kuomuki päälle jos vaan ois semmonen.
     
  18. napero3000

    napero3000 Commander ltd 900 -20

    Niin, itsellä on kokemusta juhta KKL-mallista. Ihan olen ollut tyytyväinen, muuten paitsi skidoo gtx ei sovi kuomun alle. Pari senttiä on liian matala. Sitten kun omassa on nuo vuotsolaiset levikkeet, jää pituudessa n.2 cm pelivara kun sukset kääntää sopivasti vinoon.
    No onneksi lasin saa irti.

    Elikkäs yllättävän pieneksi se 151x325 lavakin käy tuollaiselle keskikokoiselle vehkeelle.....
     
  19. AMasa

    AMasa Well-Known Member

    Thule on ollut paras kärry tähän mennessä mikä on ollut niin vene kuin kelkkakäytössä ku on tuommonen venetraileriki :) Thulen peräkärryjen linkki: http://www.thuletrailers.fi/ ;)
     
  20. kinginkalteri

    kinginkalteri Well-Known Member

    Vs: Kelkkakärry ??

    Saiskoha näistä kärrykeskusteluista jonkun kasatun topicin, ei meinaa ees haulla löytää enään juuri sitä ketjua mitä joskus oli lukenu.

    Onkohan kellään kokemuksia http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?status=F&id_part=855390 kärreistä?
    Ja mikähän se ois kuomullisen kärryn mitat oltava jos haluaa siinä kuskata puolipitkää/pitkää kelkkaa? Meneekö tohon 150x325?

    Tokihan se ois fiksua hommata semmonen mihin sopis välillä kaksikin kelkkaa mutta kun jo yhelläkin on enemmän hepoja siellä kärryssä kun kärryn edessä..
     

Suosittele tätä sivua