Lynx 2014

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä HarriY, 31/1/13.

  1. Jauho

    Jauho Rmk 155" ja CFI800RR 128"

    Vs: Lynx 2014

    Hyötykelkka vissiin sama ku työkelkka ??? Joka tapauksessa tuo tangon korkeus on vähän sama ku autossa penkki, eli liikuteltavissa sen pitäs olla malliin katsomatta
     
  2. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Lynx 2014

    Jos nyt uutuusarvoja lähdetään vertailemaan niin vertailu ei liene kovin mielekäs, jos kriteerit eivät ole samat kaikilla merkeillä. Jos lynen uutuusarvon määrittelee kaikki pienet hippulat ja tingeltangelit niin varmaan sitten se pätee myös muilla merkeillä? Mun mielestä vaan noiden pikkuhilppeiden vertailu on hieman hölmöä, koska sillä logiikalla esim Yamaha Viking IV on täysin uusi superhypermoderni peli kun siihen tuli uusi puskuri kaudelle 2014. Minusta se on silti sama 80-90 luvun hyvin yksinkertainen työkelkka jolla ei ole valtavasti uutuusarvoa. Joten uutuusarvon vertailuun pitäisi kait sitten määrittää mikä tekee uutuuden? Onko M8 catista tullut nyt uutuus kun se onkin M8000 ja siinä on erilaiset olkatapit ja tarrat ja penkki, välitykset, iskarit, kuomun tuuletukset ja kiinalaiset laakerit on vaihdettu mahdollisesti kestävämpiin? Et näyttänyt laittavan M8000:sta Catin uutuuksien listaasi mutta samanlaiset muutokset tekevätkin mielestäsi BD Lynestä uutuuden? Entäs sitten Polle, onkos -14 Pro RMK nyt sitten täysin uusi kelkka kun siinä on paranneltu Quickdriveä ja vaihdettu männänrenkaat ja vetoakselin liimat siinä toivossa että pulkka kestäis takuuajan kasassa?

    Mun mielestä näiden pikkuhilppeiden käyttäminen uutuuden määrityksessä on markkinamiesten paskanjauhantaa jota kaikki valmistajat tekee mutta jonka taakse kelkkailijan pitäisi nähdä. Mulle uutuusarvoa on uudessa moottorissa, uudessa rungossa, uudessa jousituksessa tai jossain muussa sellaisessa aiemmasta poikkeavassa jutussa mikä merkittävästi voi määrittää tai vaikuttaa kelkkaan/kelkkailuun, esimerkkeinä nyt vaikkapa mainittu Pollen Quickdrive, Yamahan EPS tai vaikka sitten tämä Lynxin build your sled - juttu. Toinen tapa luoda uutuus on yhdistellä olemassaolevaa tekniikkaa ennennäkemättömällä tavalla, sen uutuusarvosta voidaan varmasti keskustella, tätäkin tekee kaikki valmistajat.

    Näillä kriteereillä kun uutuuksia tarkastelen niin...

    AC:lla on merkille 2 uutta moottoria jotka molemmat on urheilumalleissa. Se, kuinka monta mallia näistä tulee onkin sitten laskijasta ja laskutavasta kiinni. El Tigre 6000, El Tigre ES 6000, ZR 7000 Limited, ZR 7000 Sno Pro, ZR 7000 LXR, XF 7000 CrossTour, XF 7000 Cross Country Sno Pro, onko nämä nyt sitten 2, 3 vai 8 eri mallia lienee katsojan silmässä. Mutta jälleen, jos käytämme näitä tingeltangeleita uutuuksien mittarina niin sitten koko Catin pro-runkoinen urheilumallisto on mennyt täysin uusiksi, siinä on sitten jo 33 uutuusmallia.

    Lynellä on merkille 1 uusi moottori touring- ja safarikäyttöön. Uusia mallinimiä ovat Xtrim Commander 800 E-TEC ja Xtrim SC 900 ACE. Boondocker-mallistoa on laajennettu ymmärtääkseni iskarivalikoiman kasvattamisella? Silti BD-mallistossa ei ole sellaista runko-moottori-jousitus yhdistelmää mitä siinä ei olisi 2013 mallistossa nähty.

    Pollella ei ole yhtään uutta moottoria, ei yhtään uutta runkoa, ei yhtään uutta jousitusratkaisua. Uusia malleja ovat Indy 800 SP ES LE ja Indy 550 ES, Indy 600 Voyager 144 ES ja Indy 550 Voyager 144 ES, kaikki nämä siis luotu yhdistämällä jo viimekautista tekniikkaa uudella tavalla. Taas jos käytetään Maunusjoken uutuuskriteeriä niin listan voi venyttää koko malliston kokoiseksi.

    Doolla iso uutuus on ACE 900 Renegade Adrenaline ja GSX-malleissa.

    Jammulla on yksi uusi runko, kaksi uutta alustaa ja lisäksi Phazer XTX joka on luotu samalla tavalla kuin Pollen tämän vuoden uutuudet. SR Viper - malliston koko riippuu taas katsojan silmästä, onko siinä 1, 3 vai 5 eri mallia. Taas voidaan sitten keskustella että onko loppukin Yamahan mallisto täynnä superuutuuksia vaiko ei (vaikka Nytro TTX, Apex TTX, Nytro Charged jne), minusta ei ole.

    Oon samaa mieltä ettei joka vuosi tartte kehittää kaikkea uusiksi, eikä siinä oo mitään taloudellista järkeä. Mun silmään 2014 on uutuuksien näkökulmasta melkonen välivuosi koko kelkkateollisuudelle eikä Lynx tee siihen mitään poikkeusta parilla uutuusmallillaan. Siksi vain kummeksuin tätä muutaman sankarin hehkutusta lynxin 2014-uutuusmalleista koska tosiaan urheilukelkkojen puolelle ei pahemmin uutuusmalleja tullut.

    Vaikka tästä nyt paha mieli näköjään muutamalle lyneuskovaiselle tulikin, voin silti ilokseni todeta että lauantaina pääsee ruottin maalle viikoksi bombalaisen selekään ja se vetää mielen muikiaksi :)
     
  3. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Lynx 2014

    Oliko 2013 BD 3900 600 etecci?
     
  4. SV

    SV Well-Known Member

    Vs: Lynx 2014

    Ei

    http://www.brplynx.com/fi/mallisto/deep-snow-sport.html
     
  5. Poikanen

    Poikanen BoonDocker DS4100 850 E-TEC -18

    Vs: Lynx 2014

    Taian kyllä edehleen selvitä nykysellä dockerilla, vaikka saishan sitä uuet sukset, toimivamman takaläpän ja värit jos vaihtais uutheen :) Ja ehkä jotaki muutaki pientä parannusta.
     
  6. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Lynx 2014

    No helevetti, tulihan sieltä sitte 3. malli. Toivottavasti mun pointti tuli kans selväksi.
     
  7. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

  8. Jauho

    Jauho Rmk 155" ja CFI800RR 128"

    Vs: Lynx 2014

    Joko Ärässälle hinta tiedossa?
     
  9. Loppis

    Loppis Well-Known Member

    Vs: Lynx 2014

    Entä hinnat yleensä? Kekkakuumeen sivuilla olevan Rave Re 600 2014 Hinta, alk 14680e
     
  10. bebe

    bebe Lynx RE 600R 2019

    Vs: Lynx 2014

    tuli se.

    Yamaha ei pamaha ;D ;D ;D
     
  11. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Lynx 2014

    Eihän tässä nyt jamahasta jauhettu vaan lynxistä ja sen uutuuksista kaudelle 2014?

    On mulla jamaha pamahtanu montaki kertaa, miten se lynxiin liittyy?
     
  12. Dreamer

    Dreamer A 51

    Vs: Lynx 2014

    Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin viikkoa ei tarvitse bomban selässä istua, jos ei mökin pihassa istu. ;)
     
  13. bebe

    bebe Lynx RE 600R 2019

    Vs: Lynx 2014

    Eipähän mitenkään.... Kohan höystellä täältä sivusta kun näyttää porukalla hieman hihna luistavan :)
     
  14. maukebsp

    maukebsp Lynx R 8

    Vs: Lynx 2014

    mitä uutuudempi sen enempi yleensä lapsuuksia, parempi että koriaavat ja jalostavat vanhoja. sillälaillahan ois jo 10v:ssa ehkä kaikin puolin toimiva kelekka. hankala nykypäivänä on mitään ihan mahtavaa ja mullistavaa keksiä. Tärkeintä ois kyllä nuo moottorit (tehokkaat ja kevyet) saada toimimaan vähä pitempään.esim 10000km / 500h
     
  15. Dreamer

    Dreamer A 51

    Vs: Lynx 2014

    Juu tää on kyllä ihme homma että minkätasoisia vääntöjä saadaan kahen hiekkalaatikon välillä. Itse olen kelkaton ja tiedän että kelkka pitäis ostaa ennakoista. Tiedostan kaikki lynxin vahvuudet ja heikkoudet ja vaikka edelliset kelkat on lynxejä ollutkin niin olen kuitenkin avoin muillekkin merkeille esim. Yamahalle. Tiedostan että ajotyyli on muutettava jos yampin leiriin mennään ja jos lynxin valitsen niin tiedostan mitä tuleman pitää.

    Lyhyesti lynxi on ajajan kelkka. Lynxin re:t ,bd tai (skidoo summit) on paras siellä mihin se on suunniteltu ja sillä voi toteuttaa sitä ääripään fantasiaa jos ajettavuudesta puhutaan. Etenkin alustan ja rungon kestävyys on hyvällä tasolla jos tietyt asiat huomioidaan huollossa.

    Vastaavasti yamaha on mielestäni fiilistelijän ja km kuninkaan kelkka jonka kuski tietää että remmi ja kone kestää. Yamaha ei missään nimessä ole ääripään kelkka missään vaan tasainen varma suorittaja. Lisäksi on tuo turbotus mahdollisuus jonka jälkeen kampe on edelleen kohtuu luotettava..

    Eli haluanko tärräävän ääripään ajoon soveltuvan laitteen joka ei välttämättä tule ajamalla aina kotia/mökille
    Vai haluanko fiilistelijän kelkan ja ajan auringon laskuun ilman moottorihuolia. Tämän lisäksi tuonne metrisiin kinoksiin ei tulisi lähdettyä koska laite ei ole sinne mielestäni soveltuva.

    Mitä laitetaan? ::)
     
  16. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Vs: Lynx 2014

    Samojen asioiden tässä painii itse kukakin... Tässä kun merkin vaihtoa taas suunnittelee pitkän Pollekauden jälkeen, niin asioita joutuu puntaroimaan. Yksi millä ainakin Koillismaalla on merkitystä on huolto/takuupalvelu. Paikallinen brp-diileri ei ole parhaimmassa huudossa sen osalta, kun kahdella muulla kauppiaalla hommat pelaa suht hyvin. Ei ajokaudella kestä tulla pitkiä viiveitä tai tulee paska maku koko merkistä.

    Jokaisessa vehkeessä on hyvät ja huonot ominaisuutensa ja näihän se tulee aina olemaankin. Tuskin kukaan saa/haluaakaan tehdä täydellistä kaikkien käteen istuvaa kikotinta, koska silloin joudutaan tinkimään jostakin muusta. Merkkien kesken on ihan turha huudella/inttää palstoilla, koska jokaisen kelkassa on ne omat heikkoutensa ja joku malli miellyttää jonkun silmää enemmän kuin toisen.

    Hyvä vaan, että muotoiluun ja tuotekehitykseen satsataa, koska muuten kaikki ajettas tänäkin päivänä jollakin viimevuosituhannen kelkalla, koska ne oli niin pirun hyviä ja mahtavia. ;D
     
  17. Amir

    Amir Lynx RE 850 -20

    Vs: Lynx 2014

    No niin, onko oikeesti muutoksia RE 600 ja BD 800 2014 lyneihin. Tuolta riveiltä ja rivien välistä, koti ja naapurimaasta yrittänyt etsiä tietoa onko näissä mitään merkittävää muutosta joka vaikuttaisi AJAMISEEN ? En ole sitä löytänyt vielä, kai se on odoteltava tuo 15 pvä jos tulis jotain ilmi. Itseä ei niin kiinnosta värit eikä teipit, vaan laitteen toimivuus siellä missä ite touhuaa. Tuskin näillä tiedoilla vielä ennakkokaupoille ryntään, tuo satula on kyllä käytävä koe-istumassa.
    Tuosta ennakkomyynnistä ja sen eduista olen hiukan erimieltä. Useamman kerran olen ajellut vanhalla alkutalven (jos sitä kerkeää tulla) ja vaihtanut/ostanut uuden vuodenvaihteessa. On tullu etua enemmän kun toi 500 bensaseteleinä, ja suoraan rahassa. Ja vähän kerenny kuunteleen kokemuksia jopa ehkä kokeilemaan kampetta ennen ostopäätöstä.

    DREAMER : osta molemmat, ei tuo muuten fiilistely ja ääripää onnistu :D
     
  18. Dreamer

    Dreamer A 51

    Vs: Lynx 2014

    Niin ja olen vähän miettinyt että onko se fiilistely vähän pikkurillipoikien hommaa.

    Ja heikkohan se on kuka ei tärinää ja vastoinkäymisiä kestä :D
     
  19. Iletsu78

    Iletsu78 *kelkaton*

    Vs: Lynx 2014

    Kelkat on enemmän tai vähemmän räpsyjä ja remontin teko/teettäminen kuuluu asiaan. Kun pitää takuunalaisen kamppeen, niin vähän ehkä vähemmällä pääsee, mutta kyllähän noihinkin saa "huoltoa" tehdä. Jos se ahdistaa, että vehkeet ei kestä ajaa 50000km ilman remppaa, kannattaa vaihtaa lajia.

    - Ile -

    PS. Kyllä kaikki bensa minkä tankkiin laittaa menee, ja joka ikiseen vehkeeseen tulee joku remontti ennen kuin 10000km on mittarissa.
     
  20. 1tas

    1tas Lynx RS 600 -14

    Vs: Lynx 2014

    On!
     

Suosittele tätä sivua