Pitääkö aina olla ISO?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä machz, 19/12/05.

  1. machz

    machz Guest

    ... lohkokelkka ja uudenkarhea. No, omalla kohdalla voin sanoa, että ei! :)

    Nuoremmat/aloittelevat sällit luulevat useasti, että kun kalusto on niin ja niin pienikuutioista ja vanhaa, ettei suutansa uskalla avata. Asiahan on tosiasissa niin monitahoinen kuin on kelkkoja ja kuskejakin. Mallivalikoima on laajaa ja tarjolla on jokaiselle jotakin, käytön ja kukkaron mukaan. Näin on ollut aina, muodossa jos toisessa.
    Tänäpäivänä vain ihannoidaan markkinamiesten toimesta sitä uutta ja ihanaa vähän liikaa. Painotan; hi-techissähän ei todellakaan ole vikaa, vaan tietyissä vääristyneissä arvoissa! :mad:
    Itsellä tuo kelkkailu on niin verissä ollut aina, että on melkein aivan sama millainen rautakanki siellä alla pärisee, kunhan pääsee nauttimaan liikkumisesta ja luonnossa olemisesta.
    Tällekin talvelle on tehty jo perinteinen vähänlumen "rönttäreissu" korpeen, ja kelkkana toimi vanha -88 tundra ja pirun hauskaa oli! Eipä tullut mieleenkään taluttaa tallista "isompaa röhjyä" kivien ja kantojen sekaan;- hajonnut ois varmasti! Toki mieleen tuli poweri, kun joka sss...kelin lampare työnnettiin vesikossa tuntraa, mutta asenne se on mikä ratkaisee!
    Eipä kyllä, aina olen henkilökohtaisesti satsannut kalustoon ja teknikkaan;- kun se teho ja tekniikka nyt vaan on niin mielenkiintoista! Mutta täällä Pohjoisen- Lapin perukoilla näkee useasti niitä asennevammasia kelkkailijoita(yleensä "etelänheeboja") uusilla peleillä, ja sitä ollaan niin tietävää ja mahtavaa herraa, että! Eipä se lompakon paksuus takaa sitä tieto/taitoa! (on monia tarinoita näistä)
    Itse arvostan paljon sellaisia kelkkailijoita, jotka rakentelevat ja entisöivät/pitävät huolen kelkoistaan. Oli kalusto sitten uutta eli vanhaa. Ja ajavat myös ;) ;D. Ja tässä asiassa ei todellakaan kuutiot ja harkon korkeus ole avainasemassa!
    Eli naatiskellaan... ;)
     
  2. kerno

    kerno Uraa

    Vastaus: EI Tarvitse olla.

    Kiva ajella kaksboke sinkrolinksillä -91 joka toimii latukoneena/pihakelkkana. ;D

    Pitempään reissuun sillä ei enää viitsi lähteä tunnetusti 253cc rotaksin luotettavuus ongelman takia.

    P.S. On jo kolmas moottori sinkrolinksissä.

    P.S.S. Kävelyttänyt kymmeniä kilometrejä ennen gsm aikaa upottavassa hangessa ja pakkasessa.
     
  3. Ike

    Ike RossiMaksi

    Eipä se aina tarvi olla uutta ja isoa. Itse olen näistä vanhoista Jammuista ollut kiinnostutunut jo jonkin aikaa. Jousitus ei ole LÄHELLÄKÄÄN nykypäivää, konetehot kylläkin.

    Ja onhan noita juttuja naurettu laavuilla kun turistit tulee pihaan kuin suoraan enduron kisapätkältä. Ja on nähty sekin ihme että kovalle jäljelle laavun vireen saadaan turistin toimesta Polaris kiinni. Kuskin puolustukseksi sanottakoon että oli herran toinen ajelu kelkalla. Alla oli tosin 650 RXL uutena. Itse ajoin kullanvärisellä GL 3300 Lynxillä siihen aikaan. 8)

    Meitä on moneksi, joten suvaisevaisuus kunniaan. Kunhan muistaa että saattaa sieltä mutkan takaa tulla kaveri myöskin...

    Ike
     
  4. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Juu, ei se TEHO pahasta ole, sillä pääsee pitkälle.
    No, kyllä ISOlla on mukava liikkua kairassa , kun ei tarvi käskeä kaikkien kaakkien juosta koko ajan. Itellä ne tehokkaat alkoi 680 Ultran kanssa kun SLP:n putket siiirrettiin kuomun alle. Sen jälkeen ei ole kuin tuota rouvan Phatzeria tarvinnut käskeä antamaan kaikkensa uralla.
     
  5. BABLO

    BABLO Polaris RMK 850 Khaos 146 Slash -22

    Ite oon ajellu tollasilla 500:silla ja pienemmillä, nyt alla ensimmäinen kelkka jossa on poppista.
    Niin voin kyllä sanoa että kelkassa saa ja pitää olla ruutia vaikka muille jakaa!!! :eek:
     
  6. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    600 pärjää ihan hyvin, apukuskin mielestä 80cc on jo palajon. :)
     
  7. frosty

    frosty Well-Known Member

    Ei sen välttämättä tarvitse iso olla, mutta ite henkilökohtaisesti haluan, että kelkka repii kuin tauti käskettäessä. ;D
    Voihan sillä isollakin hiljaa ajaa...luulisin.
     
  8. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Ainahan miehet ovat kilpailleet siitä kenellä on isompi.Kyllä pelit ja vehkeet pitää olla isoja.
     
  9. Vilho

    Vilho freeride

    Pieni on ollut aina ja on nytkin.
    Eka kelkka oli 377cc, siitä meni tela. Ajoin pitkän ajan papan 250 GL Syncrolla ::)
    Viime keväänä ostettiin vähän isompi 380F Grand tourinki. :D
    En ole halumassa isoa vaikka kaverit kehuvat että miten 500 menee ja muka aikovat hankkia 800:sia.
    Tänä syksynä ajoin EKA kerran 600:lla. Kelkkana toimi 600 Summitti vm -01. Olihan se erilaista, kuin 380f, mutta ei kärpänen purassu.
     
  10. frosty

    frosty Well-Known Member

    Voiko ihminen olla mukamas immuuni teholle? Epäilen tuota... ;D
     
  11. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Ei tartte olla ISO! Mieluummin lähen kairaan pikkulinksillä ku 1000 summitilla. (ei pahalla summittikuskit!)
    Näppärä pailakka tuo 360gl.. ::)
    Vielä ku jaksais vähän laitella sitä niin se ois valmis missikisoihin. ;D
     
  12. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Nälkä kasvaa syödessä.......

    Ja kyllä vaikka olenki kaikkiruokainen kelkkojen tehojen suhteen, niin tietyissä tilanteissa pitää olla ISO!!! Se tuo Inarijärven ylistys käy tylsäksi jollaki sätkäkoneella tai potkukelkalla....
     
  13. InDy

    InDy Polaris Rush

    Mun henkilökohtainen mielipide on se tämmösessä harrasteluhommassa ei tarvi koneesta löytyä 600 kuutiota enempää,, siitä löytyy tehoja ja on vielä suht jonkulainen pailakka käsitellä patikossa.
    Isommissa tahtoo ne tehot jo repiä ukoista mehuja pihalle näissä meidänkin suunnalla hyvin hoidetuilla sikapatti reiteillä.
     
  14. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    ehkä se on Fiiberi, kun saamme ajella avaria paanoja eikä tartte kierrellä niitä ojavittikoita niin on mukava painaa joskus kaasuvipua kaakkoon... ja mennä 8)
     
  15. Masai

    Masai Well-Known Member

    Kyllähän sen paljon kanssa on aina pärjätty. Isossa koneessa on se hyvä puoli ettei tarvii huudattaa kokoaikaa, kulutus pysyy kurissa, usko tai älä.
     
  16. machz

    machz Guest

    totta turiset,
    Ja pitäähän sitä Sevetin baariin keretä... ;D
     
  17. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Fiiberi, mainitsit jossain topicissa isän RX;n . Kysymys, Paljonko siihen on tullut kilometrejä ? Ite ajelin -03 RX-1 14400km ennen kuin siirryin seuraavaan.... Ja tuolla kelkkapalstalla myynnissä oelvat näyttää olevan juuri sisäänajettuja ::)
     
  18. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Taitaa tuossa ukolla olla reilu 20 000 kilsaa. Se on katsos eläkkeellä oleva HeavyUser...
     
  19. Ski-Doo MXZ 550X

    Ski-Doo MXZ 550X MXZ 550X

    Ei sen tarvii olla ISO. Mielestäni tollasella föönilläkin pärjää ainakin täällä Etelän syheröillä, mutta mikäpä minä olen arvostelemaan kun en ole ISOa päässyt kokeilemaan.
     
  20. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    aina sitä liian kanssa pärjää paremmin ku liian pienen...tyhjästä on huono nyhjästä
     

Suosittele tätä sivua