Polariksen mittari ?

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä HMK, 29/12/05.

  1. Kartse1

    Kartse1 Member

    Vs: Polariksen mittari ?

    Itse tänään taistelin noiden katkenneiden sulakkeen tumppien kanssa.

    Kuvasta näkee hyvin tuon akselin päässä olevan n. 10mm halkaisijaltaan olevan kohouman.
    Se on itse asiassa sellainen lyötävä holkki, jossa on neliskanttinen reikä sille sulakkeelle.
    Tämä holkki lähtee ihan vasaran ja puukon kanssa naputtelemalla pois ja sen jälkeen tumpin poisto käy helposti.

    Itse pistin Dremeliin parin mm:n terän ja porasin molempiin tumppeihin pari mm syvät kolot.
    Näihin koloihin ruuvasin varovasti ohuen peltiruuvin ja varovasti vedin tongeilla pois.
    Samalla irtosi tuo pieni holkkikin... ;D

    Jos se tumppi on syvällä tuolla holkissa, niin silloin voi suoraan sopivalla ruuvilla kiskaista tuon holkin pois.

    Itse asiassa minulla oli jonkun laittama 3":n rautanaulan pätkä sulakkeena, joka sekin oli mennyt poikki.

    Akselin laakeri oli ihan timmissä kunnossa, että varmaan oli laakeri vaihdettu, mutta naulan pätkiä ei oltu saatu/viitsitty kaivaa pois.
    Se kulmavaihdekin oli jostain toisesta merkistä, kun vaijerin päässä oleva kierre oli sentin liian pieni.

    Edittinä vielä senverran, että matto kannattaa löysätä ennen tähän hommaan ryhtymistä.
    Kasaus sujuu paremmin tuon laakerin kannen/kulmavaihteen kanssa.
     
  2. jaolpi

    jaolpi New Member

    Vs: Polariksen mittari ?

    Ajattelin käyttää tätä jo olemassa olevaa aihetta, kun liippaa niin läheltä omaa ongelmaa

    Purin tänään vetoakselin irti tarkempaa tutkiskelua varten, kun näytti siltä ettei sen päässä ole sulakkeelle paikkaa.
    Multa todellakin puuttuu toi koko holkki ???, jossa on se neliskanttinen kolo sille vaijerin pätkälle. Akselin päässä on vain halkaisijaltaan 6.5mm reikä, joka on n.25mm syvä.
    Saakos noita holkkeja jostain, vai pitääkö hommata koko vetarin sen takia, että sais mittarin toimimaan. Vai pitääkö taas tehdä itse kaikki varaosat prk..le :mad:
     
  3. thetsk

    thetsk Polaris indy 500

    Vs: Polariksen mittari ?

    Terve. Itellä indy 500 ja mittari pysähtynyt. Luin edelliset viestit, mutta vielä hieman sekavaa mitä pitää tehdä kun ei kaikki kuvat enää näy.
    Eli olen ottanut vaijerin mittarista irti ja antanut kaasua niin että matto sekä vaijeri pyörisivät, mutta vaijeri ei pyöri. Mittarin toinen pää menee jonnekkin moottorin alle piiloon, ja sieltä kai jotenkin maton vetopyöriin tai akseliin, vai minne? Onko isokin homma edessä jos haluaa toimimaan? Ja miten?
     
  4. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Vs: Polariksen mittari ?

    Irroita varihihna ja variaattori, varin alta paljastuu mittarivaijerin kulmavaihde. Kolme mutteria auki ja se irti, alta paljastuu mittarivaijerin "sokka" jonka katkeaminen yleisin syy mittarin toimimattomuuteen. Vetoakselin laakerin väljyys taasen yleensä syynä sokan katkeamiseen, samalla helppo tarkistaa sekin.
     
  5. thetsk

    thetsk Polaris indy 500

    Vs: Polariksen mittari ?

    Kiitos! Täytyy kokeilla jos sais korjattua.

    E:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Eli se vetoakselin ja kulmavaihteen välissä oleva "sokka" (tai kara tai tikku) oli poikki, laakeri kunnossa. Oli kyllä hankala saada vetoakselin kolosta saada ulos, mutta lopulta se sieltä tuli.
     

Suosittele tätä sivua