Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä noikkeli, 3/12/10.

  1. noikkeli

    noikkeli New Member

    Hyvää päivää!

    Nyt on vanha kelkka myyty ja nyt olisi tarkoitus alkaa hommaamaan uutta tilalle.

    kiikarissa olisi Pro XR 440, Pro X2 600cc ja Fusion 600cc -05.


    Nyt tarvitsisi hieman tietoa kyseisistä kelkoista.

    Tuollaista Pro XR olen pari kertaa päässyt kokeilemaan ja siitä kyllä tykkäsin. Oli erittäin nopea täällä etelä-suomen patikoissa, kun reitit täällä on mitä on.

    Eli kelkka olisi tulossa tänne etelä-suomeen ja aikamoiseen patikkoon tuolla olisi tarkoitus mennä...

    Kestääkös tuollainen 440 kone sitten mitään? pitääkö suuttimia olla kokoajan vaihtamassa? Kuinkas useasti näissä saa mäntiä ja pyttyjä vaihtaa? Onkos kaikissa tuo walker evanssin alusta vakiona?

    Kestäääkös sitten tuollaisessa Pro X2 ja Fusionissa alustat kuinka paljon? Kun kaikissa vanhoissa kelkoissa aina ollut ongelma että alustat ja rungot murtuu ja iskareista tulee mehut pihalle...

    Hieman kokemuksia jos näistä kelkoista saisi niin hyvä olisi...

    Kiitos jo etukäteen...
     
  2. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Iskarit pitää huoltaa ja kaikki muu tarkistaa jokaikinen kausi, jos meinaa saada alustan pysymään kunnossa. Noissa polariksissa on kaikissa hyvät alustat ja noissa mainituissa on lähes samanlainen alusta kaikissa, pukkeihin tullu jotain muutoksia mut ei mitään radikaalia. Taitaa kaikki olla vakiona walker evanssin 36mm kepeillä kaikki.

    Jos et halua renklata kaasareiden kanssa niin älä osta 440. Osta isompikuutioinen ja mieluiten ruisku (CFI).

    Henkilökohtaisiin ajokokemuksiin vedoten unohtaisin tuon fusionin kokonaan ja hankkisin prox2 tai sitten uudempi iQ/iQ RR/switchback.

    Prox2 on todella vahva, kunhan varvaskoukkujen juuren kohdalta vahvistaa ja vaihtaa ketjukotelon THE pultin järeempään.
     
  3. Rammeri

    Rammeri ÄKSY H.O.r.o

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Ei sitä kotelon pultia tarvi vaihtaa mihinkään. pistää sinne aluslevyn ja alarattaan väliin vaikka iskarin shimmilevyjä että se ratas liikkuu siinä pooreilla.
     
  4. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Ai että se on suunniteltu muka siihen et se kitkuttaa siinä poorilla sitä pooria väljäks ? Paskapuhetta.. Se voi olla tilapäiskorjaus, mutta kunnon korjaus on pistää isompi reikä, kierre ja luja pultti siihen.
     
  5. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Kahdella ensin mainitulla ajoin viimeksi tänään. 600 on selvästi sivistyneempi kuin 440, joka on taas selvästi kierroskone ja repivämpi. Kummallakin pärjää taatusti patikossa ja hemmetin nopeita vehkeitähän nuo ovat. Ajoasento 600:ssa on ihan erilainen kun XR:ssä ohjausakseli ja tangon paikka ovat täysin erilaisia, joten käy istumassa kummankin selkään ja kokeile kumpi tuntuu paremmalta. Ohjausta ja moottoria lukuunottamattahan ne onkin sitten melkein samoja kelkkoja.

    Harkitsin itsekin Fusionia / IQ:ta vähän aikaa sitten, mutta alkoi turhauttaa kun sopivaa yksilöä etsiessä myyjät kertoivat aina että rungossa on repeämiä tai sitten niissä oli jotain muuta rikki :-X Täällä foorumillakin niistä on kirjoitettu ei-niin-myönteisesti ihan kiitettävän paljon. Totesin että ne on leluja ja ProX2 tai RR pitää hommata. Budjetti sitten ohjasi ProX2:een ja hyvältähän se vaikuttaa.
     
  6. Rammeri

    Rammeri ÄKSY H.O.r.o

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Ai katos. Vinkki saatu pollehuollosta ja itte kitkutellu tuolla konstilla ja samalla vetarilla 7000 mailia. :D Ei oo muuten menny pultti poikki.
     
  7. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Naura sitten ku vetari katkee kairassa siitä mistä se ratas on kitkuttanu sitä pooria....
     
  8. Rammeri

    Rammeri ÄKSY H.O.r.o

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Kyllä,näin teen. :D
     
  9. Hippo

    Hippo Well-Known Member

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Katkeaakohan mulla ylempi vetari ku kelluva kakkonen hinkuttaa ne boorit poikki, uskaltaako tuolla nyt lähtiä mihinkään?
     
  10. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Trollol vaan itelles. Kampikammion kattovalo ilmeisesti epäkunnossa... ?
     
  11. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Höpöhöpö, joillaki on oikasti kokemusta ja näkemystä näistä jutuista. Jokanen toki päättää ketä uskoo...


    PS. Harvoin jaksan, mutta joskus vaan rupee sattuun päähän.
     
  12. HooÄr

    HooÄr Well-Known Member

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Bythövay,

    Tietääkös Yamppa tai kukaan muukaan että eroaako nuot ProXR ja ProX2 rungoltaan kuinkapaljon/yhtään?


    Saattaa olla ehkä uuden rungon hankinta edessä..
     
  13. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Ei eroa paljoa. Ei sellasta merkittävää eroa mikä estäs käyttämästä niitä ristiin. Ne moottorin yli menevän ohjauksen osat lähinnä on erilaista. Itse päivittelisin samalla ton xr tyyppisen ohjausratkaisun ja kattelisin vähän sopivamman tankin ja penkin revistä tai jostaku uudemmasta pollesta.
     
  14. HooÄr

    HooÄr Well-Known Member

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    No hyvä, tuohon ohjauksen päivitykseen on jo osat hankittuna mutta ko tuo runko alkaa vaikuttaan murheenkryyniltä, no kattella jos siitä vielä sais kalun hitsaamalla ja vahvistuksilla..
     
  15. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Jos ne prikat olis oikee korjaus tuohon hommaan niin nehän olis silloin jokasessa nykykelkassa siten että ratas heiluu poorilla. Ei ole meinaan sen kummemmalla mitotuksella tuo vetari/ratas kun yleisestikään, mutta se alimitotettu pultti ei vaan yksinkertasesti kestä siinä ja siks siihen on polariksen puolelta keksitty tommonen rautalankaviritys ettei jouduta mittaviin takuukorjaustoimiin jossa irrotellaan ja korjataan / vaihdetaan vetarit joka ainoasta takuuhuollon piirissä olleista kelkoista parempiin. Tiedän ainakin yhden tapauksen missä vetarissa on kunnon pykälä(noin puolet poorin leveydestä) siinä kun se ratas on ollu löysällä polariksen takuukorjattujen prikkavirien ansiosta poorin päästä. Ja sen voin kertoa että maileja ei ollu 7000 vaan lähempänä 3000. Todennäkösesti se voi siis myös jossain vaiheessa katketa tai pyörähtää yli ja vetarihan on joka tapauksessa pilalla. Ai niin kerrohan myös miksi uudemmissa vehkeissä on vaihdettu se pultti järeempään ja prikkaviritys loistaa poissaolollaan ?
    Loogista ? No shit !
     
  16. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    No juma, nyt tuo Znood pätee jo täälläki. ;D
     
  17. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Niin, ja pointti oli ? En mä varmaan turhaan sano että jotain on riskinä jos se on.

    Jos kukaan ei postaa tuohon mitään poistaako se ongelman ;) Poissa silmistä poissa mielestä :)
     
  18. [IQ]

    [IQ] Sw assaultti & 600 Switchback

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    tuo znood saa kyllä tappelun aiheesta kun aiheesta...
     
  19. znood

    znood Guest

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    tappelun ? kuka tässä tapellut on ?
    Tappeluksi (tai pätemiseksi) luokitellaan vissiin myös sitten Fiiberin oikaisu e10-bensasta tuola yamaha-puolella :)

    ps. Nykyiset kelkat meillä on uusi phazer ja prox2 ja olen kaikilla topikissa mainituilla kelkoilla ajanut ja proxia+fusionia huoltanut joten turhaan en postaile ;) Ei saa käsittää väärin jos yritetään neuvoa asioissa ?
     
  20. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: Pro XR 440 vs. Pro X2 600cc vs. Fusion 600cc -05..?

    Jokanen tehkööt ihan miten hyvältä tuntuu.

    On vaan olemassa tietynlaisia ihmisiä joiden kanssa mä en ehkä pärjää, jokanen miettikööt tykönänsä millasia ne on.

    Mulla on sielä se prikka, tosin ajelin talven myös ilman sitä vailla ongelmia. Voimaaki on ollu aina toivottaasti vähän enempi ku kuussatkussa, ajo on tosin makkaranpaistolle menoa. Minäki koitan tässä nyt antaa neuvoa miten hommat pelaa ja miten mä näkisin että ne pelaa. En kovin suurta painoarvoa anna ilman omaa kokemusta ja ajatusta enää muiden jutuille, muutamaa harvaa henkilöä lukuunottamatta. Oikeastana ilman ajatusta en usko niiden muutaman harvankaan mielipidettä. Joskus on menny sen takia hommat vähän huonosti, mutta ainaki olen niistä ite vetäny sitte omat johtopäätökseni ja ehkä jopa oppinut jotain. Joskaan en niitä opittuja juttuja enää sattuneista syystä jaksa foorumille juurikaan kirjottaa.

    Tiedän myös muun merkkisiä, joista on menny boori väljäksi ja on katkennu akseleita, vaikka niisä on ihan tiukasti ratas kiinni. Olen myös itse ollu niitä purkamassa ja korjaamassa joten en ole sitä ainoastaan joltaki kuullu. Vastaavasti taas tiiän kyllä monta uutta kampetta missä on se ratas sivusuunnassa vain segeri renkaalla kiinni eikä niissäkään tiukasti. Ja monta sellasta variaattoria jotka on uiviam, osa boorilla ja osa kiilalla, jotka on kestäny jo kymmeniätuhansia kilometrejä. Miten se eroaa tuosta paikasta?

    Mulla on sivuliike säädetty niin että se on aivan olematon, mutta kuitenki niin että pultti kiristyy akseliin eikä rattaan kylkeen, tiiä sitte paljoko se sielä hinkkaa, sivuttaisliikettä jokatapauksessa ei voi olla edes puolta milliä.Tiedän myös monta muuta johon tuo on tehty, joihinki oon sen tehny myös itse ja joilla on ajettu paljon ja rajusti ilman että on mitään havaittavaa kulumaa. Yhtään sellasta en tiiä mihkä se ois takuuhuollossa laittanu, tosin mun kamppeisiin ei merkkiliikkeiden penat kyllä saa koskeakkaan.

    Mun suositus on että pistää siihen sen pultin just noin kuin mulla ja vaihtaa sen pultin alkuperäistä pidempään, putsaa kierteet rasvanpoistolla ja laittaa mediumilukitteella sen oikeaan momenttiin joka ei ole paljon. Mutta en missään nimessä kiellä tekemästä suurempaa kierrettä ja vaihtamasta pulttia isompaan jos sen itse kokee tarpeelliseksi.

    Semmosta
     

Suosittele tätä sivua