SKI-DOO MATOT

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä reserves, 14/9/06.

  1. challenger

    challenger challenger

    Mestari on tuolla yläkerrsssa, mutta autan jos voin.
    Löytyy 38 mm Rip Saw, 9998,uusi malli ( Lynxin alla myös vakiona, jättivät 13075 mallin pois ), on kaikki aukot auki sekä 9930 hyväksi todettu malli. Kaikki aukot auki.
    Ei ole niin suurta tarvetta ollut jälkimarkkinoilla, vielä, että olisi kehitettu Polariksen ja BRPn rinnalle kilpaileva 44 mm matto. Siis se löytyy alkuperäisenä. On vain 52 mm, ja siinäkin kaikki aukot auki. Uutena mallina Yamahaan sopiva 36 cm leveä 38 mm tela.
    Se sopii kyllä 38 cm tilalle, mutta eri asia on kannattaako vaihtaa.
     
  2. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Tuosta karkeamman maton vaihdosta...

    Ajelin omalla -05 600sdi revillä ensin puoli talvea vakiomatolla (38x307x3,2). Vaihdoin sitten tilalle vähän karkeamman (38x307x3,8).
    Aika lievä muutos siis.
    Teo kommentoi että tuommosella vaihdolla (tai 3,2->4,4 vaihdolla) reittikelkka menee pilalle... :-\

    Oman kokemuksen pohjalta sanoisin että Teo on ainakin osittain oikeassa. Eli jos vaihdat pelkän maton etkä tee kelkalle muuten mitään, muuttuu kelkan ajettavuus melko paljon kankeampaan suuntaa. Lisäksi Kelkan välitys muuttuu pidemmäksi (laskin tuossa omassa kuussatkussa välityksen pidentyneen muistaakseni 5%) , joka yhdistettynä parempaan pitoon tuntuu kelkan tehottomuutena. Tehot ei tietenkään ole hukassa, mutta maton tuoma muutos pitäisi kompensoida voimansiirrossa jotenkin (välitystä lyhyemmäksi rattaita vaihtamalla tai variaattoria säätämällä tai...tai...). Rattaita vaihtamalla tuo muutos on helpoin tehdä. Variaattorisäädöt on sitten ammattilaisten hommia. Jos lähtee voimalinjaan millään lailla koskemaan, ei välttämättä pääse yhtä hyvään tulokseen kuin kelkkatehdas on päässyt... ::)

    Tuossa omassa maton muutos oli melko lievä. Muutos voimansiirrossa oli näin ollen sen verran pieni, etten alkanut muuttamaan voimansiirrossa mitään. Jos alla pyörisi vaikka 4,4 harjalla oleva matto, pitäisi välitystä varmasti lyhentää.

    Kankeammasta ajettavuudesta pääsin leikkaamalla maton harjoista (joka toisesta) reunoja 45 asteen kulmassa pois... Sivuttaispitoa sai pienemmäksi ja kelkka kääntyi niinkuin vakiomatolla. Tapiokin on noista 4,4 matoistaan ainakin joskus leikelly reunoja.

    Jarrutuspito oli suurin matonvaihdon tuoma parannus. Kiihtyvyyskin vähän parani.

    Umpisella kulku parani myös jonkun verran.

    Kevyellä kelillä (kovalla reitillä) kulutus pieneni varmaan sen 5%. Ummella ajaessa/raskaammassa reittiajossa ei vaikutusta kulutukseen.

    Yksi asia mitä ei kannata jättää huomiotta, on kasvaneen pidon vaikutus voimansiirron kestävyyteen (esim. ketju). Rasitus voimansiirtoon kasvaa varmasti pidon parantuessa. Karkeamattosissa krossivehkeissä on kestävämmät palikat.(esim. 440 revissä on luistoratas, joka "syö" voimapiikit pois ja säästää voimansiirtoa) Omassa kuussatkussa ketju oli tosin ehjä vielä 5500km:n kohdalla, jossa sen vaihdoin.

    Summa summarum: Maton vaihtamalla muuttaa tehtaan valmiiksi hiomaa kokonaisuutta, jonka joutuu sitten itse hiomaan uusiksi. Jos homma on hallussa, saa varmaankin paremman laitteen alleen...

    En tiedä vielä onko mulla homma hanskassa, mutta 440->800 puolipitkään projektireviin mulla on tulossa 5,1 harjalla oleva matto.. ;D E: Ja eipä tuo ole mikään reittilaite...
     
  3. Hörhö

    Hörhö Well-Known Member

    Paitsi hinnasto?
    Toki hinnat saa selville kysymällä, mutta helpottaisi vertailua
    jos jollakin jälleenmyyjällä olisi hinnasto netissä Camoplastin matoista,
    mutta ainakaan itse en löytänyt.
    Kimpexin matoista löytyy hinnat, tosin Kimpexiltä ei taida nastoitettua mallia
    löytyä, joka itsellä on hakusessa.
     
  4. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member


    Mitä niitä hintoja sinne laittaa. Se on sama mitä maksaa, jos haluu parasta. ;)
     
  5. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Köyhällä on kiva kattoa haaveillakko vaiko suunnitella.. ::)
     
  6. kangara

    kangara Ski Doo XP

    Teinköhän mä nyt sitten suurenkin virheen kun menin pilaamaan oman reittikelkkani laittamalla siihen 44 millisen maton? :p

    Noh, ainakaan vielä se ei oo tuntunu pahalta tai väärältä valinnalta, mutta tosin nuo reitithän on vielä vähän ku kesällä ajais.

    Ja tosin, mulla vaikutti tuohon maton vaihtoon se aika tavalla, että tuli tuo 44 millinen uusi BRP/camoplast matto NIIN halvaksi vaihtaa tuon vanhan, mutta hyväkuntoisen tilalle. (oikeastaan vaihto meni rahallisesti lähes päittäin)

    Noh, vielä kun tallissa odottaa suksiksi powder prot, niin kai mua sitten kohta tapio/ahmasalo syyttää plagioinnista...

    Tähän mun kirjotukseen on osittain syynä ehkä lauantaillan huuma ja toiseksi se, että mielestäni oon ollut ainoa ainakin hetkeen, joka tällä palstalla on keselly, että sopiiko 44mm matto revin alla pyörimään... (ja kyllä, viittaan tällä nyt tuohon callengerin aikaisempaan kirjoitukseen...)
     
  7. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Suunsoittaja pilaa 01 600 MXZ:n vaihtamalla alkuperäisen 25mm maton 32mm Camoplast Rip Sawiin :) .
    Ajokelejä kaikille, tasapuolisesti! ;D
     
  8. Hansanen

    Hansanen Well-Known Member

    Pulkka on -00 ja matossa alunperin 22mm ;D ;D
     
  9. challenger

    challenger challenger

    Sain v. 1963 Isonkyrön lukiossa 4 nelosta, suomi,ruotsi, englanti ja saksa. Nykyää puhun englantia, ruotsia, saksaa ja opiskelen espanjaa. Suomenkieli tökkii. Siitä aiheutuu joskus sekaannuksia. En tiedä miten sen oikein ilmaisisin, mutta kyllä kaikki kelkat viimeistellään maton mukaan, ja osaan kelkoista valitaan valmis, jo olemassa oleva matto. Esimerkkinä Predator 31 mm, joka oli ensiksi myynnissä jälkimarkkinoilla ja sitten se tuli Catin kautta muihinkin. Samoin kävi Rip Saw ille. Ei nämä mitään valtiosalaisuuksia ole. Yamaha esim. testasi kaikki leveät matot Viikinkiin, nelariin, ja valitsi leveän Rip Sawin. Kun työkalun omistaa Camoplast, se päättää kenelle mattoja tarjotaan.
    Kuitenkin piäisi muistaa, että kun maton vaihtaa erilaiseen kuin sielllä alla on, se vaihto vaikuttaa lähes joka asiaan. Yhtäaikaa. Ja mitä vanhempi kelkka on, sen suurempi on vaikutus. Vanhoissa matoissa on runkomateriaalit paljon jäykemmät kuin nykyisin, yksin se vaikuttaa kytkimen säätöihin ja bensan kulutukseen.
    Sori vaan jos olen jonkun herkkää hipiää loukannut, lommot tasaantuu ajan kanssa, toivon.
     
  10. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Minun hipiä ei ainakaan näistä kelkkapalstan inttämisistä ota itteensä, Ihan sama puhutaanko savvoo kovvoo vai hilijoo tai mandariinikiinaa.
    Enkä halua kyseenalaistaa sinun knowhowta mitä tulee telamattoihin. Ei herneitä.
    Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.
    Mutta. Jos asioista ei keskustellä ja väitellä ei nää palstatkaa toimi. Ja pikku inttäminen kuuluu minusta asiaan.
    :)
     
  11. Killeri

    Killeri Lynx Re 800 -13

    Minun lynx enduroon 600cc oli edellinen omistaja vaihtanut uuden 32mm Ripsaw maton, onkohan lynxin alkuperäisessa ja tässä uudessa minkä verran eroa?

    Voiko tällä olla vaikutusta kulutukseen ja kytkimeen, hyvin se ainakin tuntuu lähtevän ja pitävän?
     
  12. kangara

    kangara Ski Doo XP

    Eikai näitä foorumeita kukaan ny kovin henkilökohtaisesti ota... ;D Ainakaan me etelä-pohjammaalaaset... :p ;D

    Mutta selitys olisi veikeä kyllä tietää, että miten se kelkka menee pilalle korkeammalla matolla? ::)

    Toki sladiin ei lähde karheemmalla matolla niin helposti tavallisella kuskilla (vaatii vähän päätä ja taitoakin ajaa mutkaan tarpeeksi lujaa), eli ajo voi olla tökkivämpää ja saataa olla jopa hitaampaa jne, mutta tuntus taas pito kiihdytyksissä ja myös jarrutuksissa on paree ku 32 mm matolla. (tuskin yllättää ketään...)

    Varmaan asia onkin niin että kaikille meille pilkkikelkkailijoille riittää vallan hyvin ajotaitoihin nähden se vakio matto olkoon se sitten vaikka 20 millisellä harjalla. Mutta en vielä ainakaan ite oo mitään negatiivista tuosta karheesta matosta löytänyt... (kun se nyt sopii siellä jopa pyörimään, ku poisti ne telatunnelin etummaiset muovisuojat.. :eek: )

    Ja hernehet pysyy tuolla kaapis, emmää ainakaan niitä oo kärsään vetäny ;D ;)
     
  13. challenger

    challenger challenger

    Erittäin usein joku nuori herra tai isänsä soittaa suoraan ja kysyy vanhempaan peliin korkeampaa mattoa. Aina on kyseessä 22-25 mm alkuperäinen. Ja kova into.
    Seuraava kysymys, miten korkea sopii pyörimään, sopiiko 44 mm. No nyt tullaan siihen kelkan pilaamiseen. Reittikäyttöön 44 mm -38 mm matto vanhoissa kelkoissa ja vielä nuorelle kuskille on huono vaihtoehto. Ja se minun alkuperäinen kysymys oli, että mistä nämä nuoret miehet saa päähänsä sen 38 - 44 mm? Siitäkö kun sillä Tapio ajaa ja halutaan Tapioksi Tapion paikalle vai onko takana joku luulo, että siitä alkaa onni ja autuus kun on korkea harja.
    Ja jos ei ole ammattitaitoa säätää tarvittavia palikoita linjaan, kelkka on pilalla.
     
  14. challenger

    challenger challenger

    Uudehko kelkka, vanhan ja uuden maton ero aika pieni, tuskin suurempaa vaikutusta. Seuraa kuitenkin aluksi miten kone kiertää, max. ja min.
     
  15. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Jees, käytetään järkeä, toki jokainen haluaa olla kisakuski tai ainaki näyttää siltä! :) Se että jos minä haluan uuen maton niin melkeen pakosta tarvin sen korkeimman harjan mikä mahtuu ja tehojen puolesta on järkevää. Minun reitit menee sen verta pehmeillä urilla että korkea matto tulee tarpeeseen. Jos pelkästään viihtyisin nuilla tasasilla lanatuilla reiteillä, matto olis varmaan 22-25mm, tasapainosilla ominaisuuksilla varustettu kevyesti rullaava valmiste. On se niin mukava ko matto huilaa kevyesti ja on hiljanen. Kelkkaki herkistyy ja käsittely kevenee. Toki se on haaveilua, reitit on käytännössä useimmiten pehmeitä ja tuoretta lunta usein päällä. Mökille ja tuonne omille reiteille mentäessä ei aina löydy jälkiä ja ne pitää sinne tehdä, siihen on toki omat kelkat olemassa mutta kun sen kerran saa teskottua sen jäljen niin se kantaa pitkään ja pätkälläki pääsee sitten. Jos ois rikas mies niin jo olis joka hommaan oma kelkkansa ja matto sen mukaan.
     

Suosittele tätä sivua