SnoCross 2008 spekulaatiot

Keskustelun 'Kisat' on aloittanut käyttäjä Jannne, 16/9/07.

  1. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Niin, no.
    Ehkäpä se suurin asia millä noi Jenkki/Känädä-pojat saatais tänne, olis tietysti riittävä määrä gelddiä eli fyffeä eli pengarnaa, eli oravannahkoja.
    Pro-miehillä taitaa siellä olla sen verta suuret palakat, että soomipojan kausipudjetti on lauantaimakkara rahoja...
    Onhan tuo nähty, että ison veen takaset miehet on hiukan hukassa näillä radoilla vrt. esim muutaman ameriikkalaisen vierailut mm. Ounasvaaralle EM-kisoihin.

    Ja PeeÄm, jos ei pääse ohi, niin isompaa puskuria kelkkaan. Niinku norjalaisilla jo -80/-90 luvulla; liikennemerkkitolppa käärittynä keulan ympärille. Kärsi vähän pökätäkki...heh!
     
  2. Solaris

    Solaris Well-Known Member

    Pee"Ämmä" :eek: puhuu asiaa,

    ei suomen snowcrossia edes jaksa katsoa samalla tavalla kuin jenkki poikien ajoa vaikka itse tykkääkin crossista,

    saatikka miten jaksaa normaali tervejärkinen katsoa 20-25min rännissä ajoa, poikkeuksiakin suomen radoissa onneksi joskus on.

    Tuo 2-linjan ajo on mukavaa katsottavaa kun vaihtelevat paikkaa tiheästi tilanteen mukaan.
     
  3. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Taitaa noita amerikaanoja kiinostaa euroopan kisat yhtä paljon ku kilo sitä. Varsinkin ku ajavat mielestään omaa virallista mm-sarjaa. Näin ollen miksi eurooppalaiset saa ajaa omaa(fim) mm-sarjaa täällä.

    Suomalaiset radat vaan tehdään yleensä talkoilla, mutta jenkkilässä rahalla/yritystoiminnalla...kuskeja jenkkilässä kuskeja suomi potenssiin X joilta nyhdetään vähän enempi rahnaa osall.maksuissa, joten se oravan pöörä on valmis :-X ::)
     
  4. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Ootko PeeÄm ollu koskaan järkkäämässä kisoja? Epäilen, että et, koska noin on rajut mielipiteet. Voit ihan itse (ja kaikki muutkin radoista ruikuttajat) omalta osalta korjata tuotakin asiaa menemällä kerhosi puheille ja osallistumaan aktiivisemmin kisojen järkkäämiseen ja sitä kautta pääset vaikuttamaan ratoihin. Ällkää ruikuttako, vaan menkää ja vaikuttakaa itse noihin asioihin! Ei ne radat itsestään tule, jos ei joku niitä tee... ::)
    Tulet ehkä huomaamaan, ettei se homma niin helppoa olekaan, kun ei ole rahaa, lunta, tampparia yms. pikkujuttuja... ::)

    Eikä tartte taas kiskoa niitä papuja sieraimiiin ;)
     
  5. stm

    stm Well-Known Member

    O mahoton ku suutuin nyt ;D

    Kisoja en ole ollu järkkäämässä ikinä, mutta ratapohjia olen.Teoriassa kuulostaa simppeliltä hommalta, mutta olen muutaman kesä reenannu radan tekoa ja eihän se ole mikään pikku juttu todellakaan. Toisaalta joku tuommonen simppeli kaks linjaa radalle nyt ei luulis olevan niin mikään älyttömyys ja jos ite nyt pystyis nuihin asioihin vaikuttamaan niin olishan se eri homma. Täällä Rovaniemellä kun on nuita kuskejaki ihan nokko (ja niillä on ehkä vähän enemmän nimeä ku mulla) niin se on yks ja kaks kuin ruinaa, eikä siitä radasta saa semmosta ku haluaa.

    Pääsee paaljon helpommalla ku tekee oman ja ajaa rauhassa siellä ;)
     
  6. Solaris

    Solaris Well-Known Member

    Zeta puhuu asiaa tuosta järjestämisestä, se minua ihmetyttää kun yritys ei voi järjestää sitä kisaa ns. suoraan.

    Esimerkiksi Jumoto snowcross, järjestäjä Jumoto jne. jumoto maksaa palkinnot järjestelyt jne eli kaiken mutta kerää myös rahat.
    ai miksi ei onnistu, kun järjestäjän pitää olla kerho ja vielä sml alla.

    Yritys voisi siis tehdä tuota rahasta, maksa lippumiehille jne ja yrittää tehdä rahaa itselle viivan alle eli mainostamista tehtäisiin kunnolla jne.
    Nyt kun kerho kerää rahat jos jotain jää, ja jos jää niin se on harvinaista.

    Tämä on myös kesälajeissa ongelmana ja muutama isompi yrittäjä siitä kesällä minulle maininneet että voisivat hommat hoitaa vähän paremmin.

    Mutta hattua PITÄÄ nostaa talkoo immeisille jotka tekevät kovaa työtä lajien eteen.
     
  7. stm

    stm Well-Known Member

    Paljon on totta elikkä asiaa tässäkin. Monimutkasta on.

    Ja ilman nuita talkoo immeisiä ei palijon skabat pyöri, eli hattua saa nostella ahkerasti.

    Toivoisin vain ratapohjien suunnitteluun uudemman aikaista näkökulmaa.

    Esimerkki minun mielestä hyvästä rataprofiliista tulee tuolta ruåttinmaalta. Race of nationseissa oli hyvän profiilin omaava rata.
     
  8. Solaris

    Solaris Well-Known Member

    Ja hienoa on se että kun vähän tullut uutta verta tai vanhoja siirtynyt "alta" pois niin suomen radatkin alkaneet olemaan vähän lyhyempiä
    ja siten radat elää ja tulee kunnon pattia ja lunta mahdollisesti riittää.

    Ensi talveksi OULUUN luvattu niin paljon lunta että sitä pitää raahata radalta jo pois että pikkukoneet pääsee eteenpäin ;-)

    Vai johtuuko se että tuntuu ettei ole pattia radalla siitä että ajaa pps-alusta-LYNELLÄ? ;D
     
  9. Jarspi

    Jarspi Lynx RS

    Heh! Oulun rata oli mielestäni viimevuonna hyvä ja esimerkki siitä mihin suuntaan pitäis mennä, vaikka edellä mainitulla pikkukoneella ajoinkin. Tokihan makuja on monia, mutta yleisölle ja kalustolle jne... Tuommoinen on oikea ratkaisu. Tokihan joku vanhan kansankin rata ois jees, jos lätyskäpolleja ois vielä enemmän ku viimetalvena ;D

    Itsekkin rataa väsänneenä nostan hattua niitten tekijöille, mutta silti pyytäisin unohtakaa ne syrjäset soramontut luonnonlumen varassa. Kyselkää kaupungilta/kunnalta kaatolumi mahdollisuuksia tai mahdollista yhteistyötä laskettelukeskuksen kanssa, että sitä lunta on.

    OK meni snowcross 2008 rataspekulaatioiden puolelle, mutta itse ainakin "lupaan" menestyä paremmin "stadion"tyyppisillä radoilla... Katellaan mitä tuleman pitää 2008!?!
     
  10. ghostrider

    ghostrider Arctic cat F6

    Kun en näistä paljoa tiedä, niin kysyn. Suomalaiset esim Niko Korsumäki Ilmeisesti ajavat MM-sarjassa? Ajavatko Amerikkalaiset sitten samaa MM-sarjaa, esim Blair Morgan vai onko jenkkiläisillä aivan omat kisat?
     
  11. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    No sen verran yhteiskunnallista tietoutta, että jenkkiläiset on maailman eniten omaa napaa tuijottava kansa pohjois-korean jälkeen, joten oma maa on maailman napa niin kuin muuallakin ennen Kopernikusta. Tosin niiltä osin sivistys laukkasi euroopassa 1600-luvulla, mutta eiköhän sana leviä siitäkin kohta atlantin taakse. Joten siellä sitten ajetaan omat MM:t ja muualla omat. Tässä täytyy tunnustaa ennen kuin joku alkaa nokitteleen, että 100% varmaksi en kelkkahommista osaa sanoa, mutta suurin osa (90%?) urheilulajeista toimii näin. Itse olen olut seuraamassa paikallista MM-peispool-ottelua, jossa jenkkihymni soi ennen ottelua ja sen jälkeen ;D ;D. Eurooppalaiselle oli lisänä sellainen metka juttu, että varmuuden vuoksi ennen ottelua lausuttiin jokin kansallisvala tms. samoin kuin peruskoulun ala-asteen päätösjuhlissa :eek:.
     
  12. ghostrider

    ghostrider Arctic cat F6

    Eli korsumäki ja blair morgan eivät aja samaa MM:mää ja voivat olla kumkin yhtäaikaa mailmanmestareita samassa luokassa? Tai ainakin melkein.
     
  13. SixSixOne

    SixSixOne Well-Known Member

    Melkein
    World PowerSports Association -sarjaa ajetaan vain tuon sarjan mestaruudesta, mutta jenkit jostain syystä pitävät tuota sarjaa MM-tasoisena. Virallisen MM-arvonhan myönsi FIM, korjatkaa jos muistin väärin.



    Vielä vähän juttua tähän nuiden "puuhastelusta". Siirtäkää WPSA-topicciin jos meni offiksi.

     

Suosittele tätä sivua