venäjälle kelkkaileen?

Keskustelun 'Baana' on aloittanut käyttäjä thevpp, 21/8/06.

  1. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Tjaa että siis venäjällä ei siis yleisen tiedon vastaisesti saakkaan kelkkailla yleisillä alueilla yksityisesti vaan ainoastaan maksetuilla matkoilla.. ???
     
  2. cooper

    cooper zr 580 efi

    ei kun yleisen tiedon vastaisesti, sulla pitää olla lupa ajaa siellä. maanomistajalta.. vähän sama asia kuin laulatat sitä kelkkaas naapurin metsissä. lupa pitää olla
    noin minä sen ainaki ymmärsin ???
     
  3. Tikka

    Tikka Member

    Hei Jakelfin,

    Kuten Cooper asian ymmärsi, niin toki saat mennä myös itseksesi Venäjälle kelkkailemaan, mutta luvat pitää olla. Edelleenkin korostamme, että pian voimaan tuleva muutos koskien rajavyöhykkeellä liikkumista tulee entisestään tiukentamaan Venäjälle menoa. Rajavyöhyke ei myöskään ole Venäjällä vain muutaman kilometrin levyinen vyöhyke kuten Suomessa, vaan käsittää todella laajoja alueita. Saamiemme tietojen mukaan, jos luvissa on epäselvyyksiä niin tiedossa on joko sakot tai pidätys siksi aikaa, kunnes asia selviää. Ja Venäjällähän moni asia hoituu ja selviää kaikkea muuta kuin nopeasti....

    Terveisin,
    Saara Sunila
    Kola Extreme
     
  4. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Tuosta rajavyöhykkeestä tulikin mieleen että kuinkas tässä toimitaan:
    [​IMG]

    En lähteny kattomaan missä seuraava merkki on 8)
     
  5. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    No eipä tuossa muuta ku soittaa lähimmälle vartioasemalle tai johtopaikalle. Siellä ne sulle osaa selvittää mitä teet ja mitä et tee.
     
  6. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Tuo tuli vastaan siellä Koilliskairassa käppäillessä...sen rajatien varrella. Veikkaan jonkun koiranleuan tuon tuonne naulanneen, oli nimittäin maasto sen näköstä ettei oltu paljoa tuota reittiä käytetty.
     
  7. makebo

    makebo Srx 600,exciter II

    Sen verran tiedän venäjällä kelkkailusta että siellä ei ole maastoliikennelakia niinkuin meillä täällä koto suomessa...eli voit ajaa vaikka keskellä tietä. Useita vuosia tuolla naapurissa käyneenä tiedän myös että miliisi sakottaa mistä haluaa, tosin sakko ei ole päätähuimaava YLEENSÄ!

    Paras vinkki naapuriin mennessä on ehkä se että ryssä on aina ryssä vaikka voissa paistas ja yhteenkään ei kannata luottaa oli tulkki taikka kuinka hyvä kaveri hyvänsä aina yrittävät kusta silmään!
     
  8. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Siis onko tuo siitä Joosepista etelään menevältä tieltä?
     
  9. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Jotenkin toi "varoituskyltti" ja reittimerkki sopivan juuri tuonne Rajajoosepin tienoille. Saariselkä-Rajajooseppi reitiltä on haara museolentokentälle ja juuri tämä erämaakenttä on rajavyöhykkeellä. Itekkin olen juuri tuossa kohdin käyny kääntymässä vaikka kuin teki mieli käydä kentällä. No paree pyörtää jottei "toverit" kaappaa johonkin riivatun Antonov:in kyytiin ;D .
     
  10. Jurkko

    Jurkko New Member

    Käykääpä kattoo LK-era.fi
     
  11. SvaR

    SvaR Well-Known Member

    Tuo on Joosepin ja Anterin väliseltä "huoltotieltä" useita kilometrejä Luton sillalta etelään. Ennen tuota merkkiä ei ole merkkejä kuin siellä ihan likellä raja-asemaa.
     
  12. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Juu, LK-erästähän meillä oli juttuakin viime talvena. Mielenkiintoselta kuulosti reissut ja maisematkin näytti hienoilta.

    Jos jollakulla on tieodossa yrityksiä, jotka tekee opastusta venäjän puolelle, tai on vaikkapa ite sellaisen palveluksessa, niin pistäkää vaan rohkeasti tähän ketjuun mainosta. Minun luvalla ;D
    Ite käyttäisin takuulla opaspalveluja, toi venäjä on kuitenkin hieman arveluttava paikka, jossa ainoa sääntö on ettei sääntöjä ole.
     
  13. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Hep!
     
  14. Rave RE

    Rave RE Lynx RE 600 SDi yliyli08

    Tuli itellä käytyä Venäjällä kelkkailemassa keväällä 2005. Ensin olin sitä mieltä et tuli tehtyä kaks reissua samalla kertaa  ;), (ensimmäinen ja viimenen),ajeltiin sellasta kelkan mentävää paanaa myöten Kortesalmesta Pääjärvelle ja takasin. Muutama kunnon mettäautotie mahtu mukaan mut pääsääntösesti mentiin soilla ja järvenselkiä myöten.

    Kuulin sitte jälkeenpäin että Kuusamossa on kaksi matkanjärjestäjää, toinen hoitaa hommat näin ja se toinen omistaa oman tampparin toisella puolen rajaa ja kaikki sopparit on valmiina joten hoidettua hyvää reittiä pääsee pätkimään oikeen olan takaa. Joten olin vain väärän firman reissulla, ilmeisesti :-\.

    Majotukset oli siistit ainakin Pääjärvellä, kelohonkamökeissä. Opas oli tosi hyvä, järjesti heti ekaks kelkkavartion yöksi eikä yhteenkään pailakkaan koskettu.

    Bensat ostettiin sellasesta Kolhoosista ;D, ja litrahinta ja tankatut litrat meni enemmän pärstäkertoimen kuin mittarin mukaan. Ihme ainetta, haisiki aivan erille ku meidän bensa mitä ostetaan normimittareilta. Kyllä se toimi ainakin kaasarivehkeissä, no problem, mutta OMAT ÖLJYT MUKAAN, sieltä tuskin saa muuta ku jäteöljyä jos sattuu öljy loppuun.

    Kannattaa tosissaan ottaa selvää matkanjärjestäjästä, oppaasta ja siitä mitä rajan toisella puolella on tarjolla, noin niinku kelkkailun puolesta.

    Ite voisin vaikka lähtee vielä yrittään yhen reissun jos olis varma tieto siitä että pääsee tosissaan laskeen kunnon baanaa.
     
  15. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Niin siis ajat lynxillä ja haluat ajaa tampparin jälkeä? ;D Sehän se on noissa ryssän reissuilla pointtina että saa ajaa umpista ja pitkin mettiä ja muutenki enempi freeride tyyppistä ajoa ohjatussa ja valvotussa ryhmässä jossa huolto on järjestettyä. Ei tarvi huolehtia polttoaineista eikä suunnistuksesta eikä tarvi miettiä ollaanko luvallisella alueella jne. Ite ainaki lähtisin jos pääsisin! Toki oma viehätyksensä hoidetuissa tasasissa urissa, srx kun on itellä kelkkana... ;)
     
  16. Rave RE

    Rave RE Lynx RE 600 SDi yliyli08

    Saattaa yhtäkkiä kuulostaa kivalta se freeride ku siellä ei ole käyny ;)
    Venäjän puolella ku puu kaadetaan niin sitä ei todellakaan kaadeta niinku suomessa jossa se kanto jää 20 cm lumen alle. Pahimmat ryteiköt oli noin puolen metrin mittasessa kannokossa ???

    Niinku asian ilmaisin kannattaa tosiaan panostaa tietoon, mihin se matkanjärjestäjä on porukkaa viemässä.
    Siellä ku päästi kelkan mentävää reikää kaiken sen rautaromun, vanhojen työkoneiden, katkenneiden sähkötolppien ja puolimetristen kantojen seassa, niin se tosiaan oli melkoista freerideä :eek:.
     
  17. makebo

    makebo Srx 600,exciter II

    Niin venäläinen bensa haisee kissan kuselle (siis ihan oikeesti) ja ei ole hirveen katti ystävällistä... toimii muuten ihan hyvin siis kesällä....talvella kummallisia jälkikäyntejä ym...heh oisko vettä vähä seassa...halpaa on ja tinkiä kannataa...3 vuotta venäjällä käyneenä tiedän!!
     
  18. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Jees eli kannattaa kysellä tosiaan mihin risukkoon ollaan menossa. Ensimmäinen jonka kuulen mainittevan venäjän puolen "reiteistä" jotain negatiivistäki! Tuo pitää kyllä muistaa jos itellä tulee joskus lähettyä, on vain sikahinnoissa pikkunen mukkaki.. Freeridea saan kyllä ihan takapihallaki harrastaa, 20km tyhjää ennen seuraavaa mettäautotietä, sitten lisää tyhjää, pikku kylä, tyhjää, sitten alkaaki jo Salla oleen lähellä. ;D On järviä, lampia, ojia, jänkiä, vaaroja(vaarallistaki, muttei tuntureita kuitenkaan ;)), reitillekki 500m, yleensä kevättalvella lanattukki vielä, mitä sitä täältä Suomesta mihkään venäjälle kaipaa... :D ;)
     
  19. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Näin kuulemma on. Viimeksi ku ite menin ohi ko paikasta oli se vielä "väärällä" puolella. Nythän sielä tosiaan voi vierailla, toivottavasti kulkijat osaavat kunnioittaa paikan historiallista arvoa.
     
  20. Tikka

    Tikka Member

    Pitkästä aikaa kävin katsomassa kuinka tämä keskustelu on edennyt.. Ja olihan se.

    Itse ehkä valitettavasti olen meidän firmasta väärä henkilö nyt vastaamaan kokemuksistamme ja toiminnastamme Venäjällä, koska itse aloitin työt tässä firmassa vähän vajaa kolme vuotta sitten. Firman miehet tietenkään eivät ole paikalla silloin, kun heitä tarvittaisiin :)

    Kuten aikaisemmissa viesteissäni olen kertonut, olemme tehneet Venäjälle safareita jo melkein 20 vuoden ajan (19. talvi alkamassa). Vaikka melkein kaikki on aina mahdollista - niin hyvässä kuin pahassa - suuressa itänaapurissamme, niin vieläkin Venäjälle suuntautuvat safarit ovat päätuotteitamme. Emme ole niistä edes harkinneet luopuvamme. Jotain ehkä kertoo myös se, että eräät asiakkaamme lähtevät mukaan vuosi toisensa jälkeen. Parhaimmat asiakkaat lähtevät ensi talvena jo 14. vuotena peräkkäin Venäjän safareille. Toki Venäjän safarit aiheuttavat paljon harmaita hiuksia suuren lupabyrokratian takia (yhdestä toimistostahan ei kaikkia lupia saa). Makebo kirjoitti ettei Venäjällä ole maastoliikennelakia. Vaikka asia näin olisi niin omat lupansa sinnekin tarvitaan, jo esim. vesistöjen ylitys vaatii omat lupansa. Toki ei tietenkään välttämättä aina tarkastajaa tule vastaan, mutta jos tulee niin haluaisin ainakin itse, että luvat ovat kunnossa.

    Sitten se Venäjän bensa... Sallasta monet käyvät tankkaamassa Venäjän puolella autonsa. Kyseessä on norjalainen polttoaine (jos en nyt ihan väärässä ole) ja toki aina välillä kuulee, että sitä on saattanut joku hieman laimentaa... Mutta kolmen vuoden aikana mitä itse olen tässä seurannut, kun olemme firman autoja, kelkkoja ja mönkijöitä Venäjällä tankanneet, niin en ole koskaan kuullut miestemme manaavan polttoainetta ja siitä aiheutuvia ongelmia esim. juuri kelkkojen toiminnassa. Toki riskit tankata jotain "ei niin puhdasta" ovat Venäjällä tietenkin suuret. Hyvä on siis tietää missä kannattaa tankata.

    Mutta ainahan on näitä mielipiteitä moneen eri lähtöön. Toinen ei Venäjälle lähtisi kelkkailemaan vaikka maksettaisi, toinen tulee vuosi vuodelta uudestaan (innokkaimmat talvella kelkoilla, kesällä mönkijöillä) ja joku on valmis vielä koittamaan kerran ennen lopullista tuomiota. Itse ainakin lähden innolla matkaan myös Venäjän safareillemme. Vajaa kolme vuotta olen kelkkaillut ja parhaimmat ajokokemukset ovat ehdottomasti Venäjän reiteiltämme joissa ajamme metsän siimeksessä, jängillä ja pitkin metsäteitä... ja noita metsätieosuuksia piisaa :D

    Lunta odotellen,
    Saara Sunila
    Kola Extreme
     

Suosittele tätä sivua